KATALOG WATROŚCI PRZEDSZKOLE Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI im. SŁONIA NAD REGĄ w TRZEBIATOWIE
KULTURALNY PRZEDSZKOLAK Dziecko: Wie kiedy należy używać form grzecznościowych: proszę, przepraszam, dziękuję, dzień dobry, dowidzenia , stosuje te formy na co dzień, Okazuje szacunek innym osobą, Jest życzliwy, serdeczny i uprzejmy, Szanuje własność i wytwory pracy innych osób, Wie, jak należy zachować się w miejscach publicznych, w trakcie uroczystości przedszkolnych, Kulturalnie zachowuje się przy stole, Dba o higienę ciała i estetyczny wygląd. Respektuje zasady i reguły obowiązujące przedszkolu. Zna proste zasady savoir-vivre.
ZDROWY I BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK Dziecko: Stara się unikać hałasu, nie krzyczy, stara się mówić umiarkowanym głosem, Chętnie bierze udział w zajęciach ruchowych, spacerach ,wycieczkach, Rozwija swoją sprawność ruchową, Zna zasady zdrowego odżywiania, dba o swoje zdrowie, Informuje osobę dorosłą o swoich dolegliwościach i samopoczuciu, Prosi o pomoc, gdy czuje się zagrożony, lub ma problem, Przestrzega zasad i norm obowiązujących w przedszkolu i poza nim, Zna zasady ruchu drogowego, numery alarmowe (997, 998, 999, 112), Wie, że nie należy rozmawiać z osobami dorosłymi, Nie zbliża się do osób obcych i dzikich zwierząt,
KOLEŻEŃSKI PRZEDSZKOLAK Dziecko: Przestrzega „kodeksu grupowego”, zawartych w nim norm i zasad funkcjonowania w grupie przedszkolnej, Pomaga kolegom/koleżankom którzy potrzebują pomocy, Zna właściwe wzorce zachowań, Jest uprzejmy w relacjach z innymi, Potrafi się dzielić, Szanuje cudzą własność, wytwory pracy kolegów, dostrzega wysiłek włożony w ich powstanie, Potrafi słuchać innych : dorosłych i dzieci, Sprawia radość innym dzieciom (składa życzenia urodzinowe, wykonuje upominek, odwiedza w trakcie choroby), Słucha kolegów pełniących dyżur w grupie, Rozumie, że każdy jest inny, i że wszystkich należy traktować tak samo. Przeciwstawia się złym, samolubnym zachowaniom, rozumie, że innym sprawiają one przykrość i krzywdę
PRZYJACIEL PRZYRODY Dziecko: Obserwuje przyrodę i dostrzega jej piękno , Dba o zieleń, Nie zaśmieca otoczenia, Stara się być opiekuńcze w stosunku do zwierząt i roślin,
PRZEDSZKOLAK KOCHAJĄCY SWOJĄ RODZINĘ Dziecko: Szanuje najbliższych , Zna tradycje rodzinne: święta i uroczystości, pomaga najbliższym, Stara się być samodzielny , podejmuje rozmowy z rodzicami o ich pracy, zainteresowaniach i uczuciach,
Mały Patriota „MOJE MIASTO – TRZEBIATÓW-
MOJA MAŁA OJCZYZNA Dziecko: Wie z jakiej miejscowości pochodzi oraz z jakiego regionu, Zna najstarsze dzieje i historię Trzebiatowa, Zna herb swojej miejscowości , Zna zabytki w swojej miejscowości i je odwiedza , Potrafi zaznaczyć położenie swojej miejscowości na mapie, Utożsamia się ze swoją miejscowością ,
PRZEDSZKOLE MÓJ DRUGI DOM Dziecko: Podaje adres przedszkola, Organizuje wraz z nauczycielem kącik regionalny w sali przedszkolnej, wzbogaca go eksponatami przyniesionymi z domu, wyrabia poczucia bycia współgospodarzem placówki poprzez zwiedzanie przedszkola, spotkania, imprezy okolicznościowe, codzienne przebywanie w nim, Znaj zasady i normy przyjęte w życiu społecznym, stopniowo przyswaja je i przestrzega
Moja Rodzina Podaje adres swojego zamieszkania , Dziecko: Podaje adres swojego zamieszkania , Poznaje korzenie swojej rodziny/ drzewo genealogiczne, Określa stopień pokrewieństwa między poszczególnymi członkami rodziny, kultywuje tradycje rodzinne w odniesieniu do swojego regionu,
JESTEM POLAKIEM
POLSKA MOJA OJCZYZNA Dziecko: Stosuje zwroty: jesteśmy Polakami, mieszkamy w Polsce,mówimy po polsku, Wskazuje Polskę, na mapie Europy, nazywa państwa sąsiadujące Poznaje ważniejsze regiony Polski, Wie ze stolicą Polski jest Warszawa , Zna nazwy ważnych rzek - Wisła i Odra, Zna nazwę morza-nad którym leży Polska – Morze Bałtyckie , Określa bogactwo naturalne danych regionów, Słucha wierszy, opowiadań, legend, obchodzi ważniejsze święta państwowe: 11 listopada – Odzyskanie Niepodległości, Święto Pracy, Dzień Flagi, Święto Konstytucji Trzeciego Maja.
SYMBOLE NARODOWE Zna symbole narodowe : flagę, godło, hymn narodowy, Dziecko: Zna symbole narodowe : flagę, godło, hymn narodowy, wpajanie szacunku, poszanowania symboli narodowych.
Słuchanie i śpiewanie piosenek oraz pieśni o tematyce patriotycznej Dziecko: Uczy się wybranych tańców narodowych i ludowych, Słucha utworów muzyki patriotycznej wybitnych polskich kompozytorów, Uczy się wybranych piosenek o tematyce patriotycznej.
wybranych znanych Polaków np. Poznanie sylwetek wybranych znanych Polaków np. Fryderyka Chopina, Mikołaja Kopernika, Jana Pawła II
Poznawanie stolicy Polski Dziecko: Poznaje wybrane zabytki, Zna pochodzenia nazwy stolicy, Zna legendy związane ze stolicą.