Partnerstwa strategiczne na rzecz edukacji szkolnej (Wniosek 201)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kryteria wyboru projektów
Advertisements

WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW Program COMENIUS konkurs 2010 Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie.
C omenius Partnerskie Projekty Szkół Zadania koordynatora oraz organizacja mobilności Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Warsztat transgraniczny - wspólne projekty Konferencja 10 grudnia 2012.
PROJEKTY SIECIUJĄCE Założenia ogólne. PROJEKTY SIECIUJĄCE Rola projektów sieciujących zacieśnianie współpracy pomiędzy sekretariatami regionalnymi i partnerami.
Nowości w programie Comenius C omenius Regio Partnerskie Projekty Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie.
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
MIĘDZYNARODOWY PROCES DYDAKTYCZNY CZYNNIKIEM WZROSTU KOMPETENCJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Prezentacja Programu Leonardo da Vinci
Nowy program UE wspierający edukację, szkolenia, młodzież i sport na lata
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Erasmus+ KA 2 cechy projektów: elastyczność różnorodność innowacja, rozwój i modernizacja działania: innowacja - programy, materiały, narzędzia, metody.
Upowszechnianie rezultatów projektów mobilności instytucjonalnej
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
Kłanino r. Gabriela Albertin – Koordynator Projektu
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
P ROGRAM : E RASMUS + A KCJA KLUCZOWA : M OBILNOŚĆ EDUKACYJNA A KCJA : M OBILNOŚĆ OSÓB UCZĄCYCH SIĘ I PRACOWNIKÓW T YP AKCJI : M OBILNOŚĆ OSÓB UCZĄCYCH.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Wdrażanie systemu wsparcia w powiecie w ramach projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty na kompleksowym wspomaganiu szkół”
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Erasmus+ Edukacja szkolna
Projekt Erasmus+ Akcja KA1 „Najlepsi Informatycy w Europie” nr Umowy POWERVET PL01-KA jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Program Operacyjny Wiedza – Edukacja – Rozwój Programy mobilnościowe Aleksandra Szyszka.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
SPOTKANIE UPOWSZECHNIAJĄCE 21 GRUDNIA 2015 WARSZAWA.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 10 marca 2016 r. Założenia konkursu dla działania 4.1 Infrastruktura ponadgimnazjalnych.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Propozycje kryteriów wyboru projektów dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata
Podstawowe informacje o projekcie Nazwa projektu: „Europejskie kompetencje i jakość kształcenia osób dorosłych w dobie globalizacji” Okres realizacji:
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW
„InnoGastro - Innovative Approach to Gastronomy in Vocational Schools"
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej
Poddziałanie Kształcenie ogólne w ramach ZIT
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
„Wsparcie rozwoju szkół poprzez doskonalenie nauczycieli”
Szkoła Nauczycielem stoi
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Erasmus + program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu na lata
Potrzeby informacyjne ROT WŁ w kontekście monitorowania SRWŁ 2020 i RSI LORIS 2030 Maciej Bąk (BPPWŁ ROT)
Projekty zrealizowane w ZS1
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Akcja 3 Rozwój polityki młodzieżowej
Projekty mobilności Kadry
Zapis prezentacji:

Partnerstwa strategiczne na rzecz edukacji szkolnej (Wniosek 201) Konkurs 2019 Akcja 2. Projekty strategiczne

PLAN PREZENTACJI Priorytety programu Erasmus+ Typy projektów Elementy projektu oraz budżet Kryteria oceny projektu

Priorytety horyzontalne i sektorowe w obszarze edukacji szkolnej Akcja 2. Projekty strategiczne

Edukacja szkolna | Priorytety Żeby uzyskać dofinansowanie, projekt musi wpisywać się w co najmniej jeden priorytet horyzontalny lub co najmniej jeden priorytet sektorowy. Fot. Fotolia

Erasmus+ | Priorytety HORYZONTALNE Wspieranie osób w zdobywaniu i doskonaleniu umiejętności podstawowych i kompetencji kluczowych Włączenie społeczne Otwarta edukacja i innowacyjne praktyki w erze cyfrowej Wspieranie edukatorów Przejrzystość i uznawanie umiejętności i kwalifikacji Zrównoważone inwestycje, jakość i efektywność systemów kształcenia, szkolenia i na rzecz młodzieży Społeczna i edukacyjna wartość europejskiego dziedzictwa kulturowego

Edukacja szkolna | Priorytety sektorowe Ugruntowanie statusu zawodów nauczycielskich ugruntowanie statusu zawodu nauczyciela poprzez uatrakcyjnienie i zróżnicowanie kariery zawodowej; wspomaganie procesów selekcji, rekrutacji i oceny; wspieranie kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli; ułatwienie mobilności nauczycieli; wsparcie nauczycieli w opracowywaniu innowacyjnych metod nauczania i metod oceny; wzmacnianie roli przywództwa w kształceniu Promowanie kompleksowego podejścia do nauczania i uczenia się języków zachęcanie i podnoszenie świadomości dot. znaczenia wczesnego rozpoczęcia nauki języka; rozwijanie wielojęzycznych opcji kształcenia, w szczególności w regionach przygranicznych i w regionach, gdzie mieszkańcy posługują się więcej niż jednym językiem; upowszechnienie wykorzystania nowych technologii celem wsparcia nauki języków; wspieranie włączenia elementu języka do różnych programów nauczania

Edukacja szkolna | Priorytety sektorowe Przeciwdziałanie wczesnemu kończeniu nauki, rozwiązywanie problemu uczniów z grup defaworyzowanych zacieśnianie współpracy między wszystkimi członkami społeczności szkolnej oraz rodzicami; ułatwienie przechodzenia z jednego etapu edukacji na drugi; poprawa w zakresie oceniania i zapewnienia jakości Zwiększenie dostępności do przystępnej cenowo, wysokiej jakości wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem podnoszenie jakości wczesnej opieki i edukacji, aby dzięki wysokiemu poziomowi świadczonych usług zapewnić wszystkim dzieciom dobry start oraz osiąganie odpowiednich efektów uczenia się

Edukacja szkolna | Priorytety sektorowe Budowanie potencjału organizacji i uznawalność okresów nauki za granicą uznawalność edukacji formalnej i kompetencji przekrojowych rozwiniętych poprzez kształcenie pozaformalne i nieformalne, np. poprzez: opracowywanie i rozpowszechnianie narzędzi i mechanizmów uznawalności; udostępnianie i promowanie najlepszych praktyk; budowanie administracyjnego potencjału szkół celem wsparcia uczestnictwa uczniów w transnarodowych projektach i wymianach; tworzenie trwałych partnerstw z instytucjami organizującymi międzynarodowe wymiany naukowe w obszarze kształcenia ogólnego

Partnerstwa strategiczne na rzecz edukacji szkolnej (Wniosek 201) Typy Partnerstw strategicznych Akcja 2. Projekty strategiczne

Akcja 2.| typy partnerstw strategicznych na rzecz edukacji szkolnej Projekty Partnerstw strategicznych na rzecz innowacji Projekty Partnerstw strategicznych wspierające wymianę dobrych praktyk Wzmocnienie potencjału do działań na szczeblu międzynarodowym, wymiana idei, dobrych praktyk i metod. W ramach tych projektów powstaną rezultaty, które będą upowszechniane, natomiast budżet projektu nie będzie zawierał kategorii kosztów związanych z opracowaniem rezultatów pracy intelektualnej oraz upowszechnianiem tych rezultatów. Efektem projektów są innowacyjne rezultaty pracy intelektualnej lub nowo powstałe rozwiązania i innowacyjne idee. Budżet tych projektów będzie mógł zawierać kategorie kosztów związane z opracowaniem rezultatów pracy intelektualnej oraz upowszechnianiem tych rezultatów. Międzynarodowa współpraca placówek edukacyjnych, lokalnych lub regionalnych władz odpowiedzialnych za oświatę i innych organizacji działających na rzecz edukacji szkolnej. Celem działań powinno być wprowadzenie długofalowych zmian, innowacji i dobrych praktyk wszędzie tam, gdzie jest to niezbędne do zapewnienia wysokiej jakości kształcenia.

Uprawnione do udziału są wszelkie instytucje działające w obszarze edukacji władze oświatowe, szkoły wyższe, instytuty badawcze, placówki doskonalenia nauczycieli, szkoły, stowarzyszenia, fundacje, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, instytucje kultury itp.

Kraje uprawnione do udziału w programie Erasmus+ w sektorze edukacjA szkolnA Kraje programu Instytucje z Krajów partnerskich (tj. innych niż Kraje programu) nie są uprawnione w projektach Współpracy szkół. W KA201 Kraje partnerskie są uprawione pod warunkiem wnoszenia niezbędnej wartości dodanej. Ich udział musi być niezbędny do osiągnięcia celów projektu.

Edukacja szkolna | akcja 2. partnerstwa strategiczne Grupa partnerska musi się składać z co najmniej trzech instytucji z trzech różnych Krajów programu. Czas trwania projektu: od 1 roku do 3 lat Rozpoczęcie projektu: 1 września – 31 grudnia 2019 r. Wszyscy partnerzy współpracują przy opracowywaniu projektu. Wniosek składany jest wyłącznie elektronicznie przez koordynatora projektu w imieniu wszystkich partnerów. Partnerzy przesyłają koordynatorowi mandates.

Termin składania wniosków: Edukacja szkolna | akcja 2. partnerstwa strategiczne Każda z instytucji musi posiadać numer PIC, który należy podać we wniosku. Jedna instytucja może posiadać tylko jeden numer PIC, którym posługuje się we wszystkich projektach. Tylko koordynator podpisuje umowę na realizację projektu z Narodową Agencją ze swojego kraju. Maksymalna kwota dofinansowania: 150 000 euro rocznie na projekt Termin składania wniosków: 21 marca 2019 r. (do godz. 12:00)

Partnerzy Platforma dedykowana edukacji szkolnej Erasmus+: http://www.schooleducationgateway.eu/pl/pub/tools.htm Platforma Upowszechniania Rezultatów Programu Erasmus+: http://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/projects/

erasmusplus.org.pl/szkolenia-miedzynarodowe/

Akcja 2. partnerstwa strategiczne Elementy projektu Edukacja szkolna

Edukacja szkolna | Budżet Koszty ryczałtowe Zarządzanie projektem Koszty rzeczywiste Międzynarodowe spotkania projektowe Wsparcie uczestników ze specjalnymi potrzebami Działania związane z uczeniem się, nauczaniem i szkoleniami Podróż oraz Wsparcie indywidualne Koszty nadzwyczajne związane z wysokimi kosztami podróży Wsparcie językowe – długoterminowe mobilności Koszty nadzwyczajne Rezultaty pracy intelektualnej Wydarzenia upowszechniające rezultaty pracy intelektualnej

Edukacja szkolna | akcja 2. partnerstwa strategiczne Mobilności Międzynarodowe spotkania projektowe Działania związane z uczeniem się, nauczaniem i szkoleniami krótkoterminowe wyjazdy grup uczniów długoterminowe wyjazdy uczniów mobilność uczniów łączona z mobilnością wirtualną krótkie programy szkoleniowe dla pracowników długoterminowe wyjazdy nauczycieli w celu nauczania

Międzynarodowe spotkania projektowe Spotkania koordynatorów projektu z instytucji partnerskich służące zarządzaniu projektem, w tym m.in.: uzgadnianiu realizacji kolejnych etapów projektu, monitorowaniu i ewaluacji projektu oraz dotychczas zrealizowanych działań i rezultatów Źródło: Fotolia

Krótkie programy szkoleniowe dla pracowników Czas trwania: od 3 dni do 2 miesięcy Umożliwiają organizacjom uczestniczącym w partnerstwie strategicznym realizację krótkich programów w formie wizyt studyjnych, szkoleń, warsztatów związanych z celami projektu, organizowanych dla małych grup w jednej ze szkół uczestniczących w projekcie. Źródło: Fotolia Źródło: Fotolia

Krótkoterminowe wymiany grup uczniów Edukacja szkolna | akcja 2. partnerstwa strategiczne Krótkoterminowe wymiany grup uczniów Czas trwania: od 3 dni do 2 miesięcy Wyjazdy grup uczniów do szkół realizujących projekt Działania służą osiąganiu celów projektu oraz rozwijaniu umiejętności pracy w grupie, międzykulturowości, planowania i realizacji zadań projektowych, wykorzystywania TIK oraz motywacji do nauki języków. Najlepiej, jeśli działania projektowe są zintegrowane z programem nauczania. Uczniowie są zaangażowani na każdym etapie realizacji projektu. Uczniowie goszczą u rodzin. Uczniom zawsze towarzyszy nauczyciel. Źródło: Fotolia

Mobilność Uczniów łączona z Mobilnością wirtualną Działania, na które składają się jeden lub kilka krótkich okresów mobilności fizycznej (trwających łącznie nie dłużej niż 2 miesiące) i mobilność wirtualna (tj. korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnych). Mobilność fizyczna trwająca od 5 dni do 2 miesięcy Rekomendowane jest wykorzystanie eTwinningu. Źródło: Fotolia Źródło: Fotolia

Długoterminowe wyjazdy uczniów Edukacja szkolna | akcja 2. partnerstwa strategiczne Długoterminowe wyjazdy uczniów Czas trwania: od 2 do 12 miesięcy Uczniowie w wieku co najmniej 14 lat wyjeżdżają na naukę do szkoły zagranicznej realizującej projekt, uczęszczają na zajęcia, mieszkają u rodziny goszczącej. Uczniowie powinni rozwinąć kompetencje osobiste i zyskać wrażliwość na wielokulturowość i różnorodność językową. Szkoły powinny wzmocnić współpracę, a nauczyciele realizujący to działanie zyskać nowe doświadczenia pedagogiczne. Uczniowie i nauczyciele ze szkoły wysyłającej i przyjmującej przygotowują porozumienie o programie zajęć ucznia, zasady uznania jej/jego nauki za granicą, posługując się Przewodnikiem zawierającym wskazówki i dokumenty potrzebne do zrealizowania dobrej jakości mobilności długoterminowej ucznia.

Długoterminowe wyjazdy nauczycieli w celu nauczania Edukacja szkolna | akcja 2. partnerstwa strategiczne Długoterminowe wyjazdy nauczycieli w celu nauczania Czas trwania: od 2 do 12 miesięcy Mobilność umożliwia nauczycielom podniesienie kompetencji zawodowych oraz poszerzenie wiedzy na temat innych systemów edukacji. Mobilność powinna wzmocnić współpracę szkół zaangażowanych w projekt. Szkoła wysyłająca zobowiązana jest do zorganizowania transparentnego naboru, opracowania wraz z wyjeżdżającym nauczycielem oraz szkołą przyjmującą programu stażu oraz zasad jego uznania w szkole. Źródło: Fotolia

Rezultaty pracy intelektualnej Edukacja szkolna | akcja 2. partnerstwa strategiczne Rezultaty pracy intelektualnej Materialne produkty projektu (np. programy nauczania, materiały pedagogiczne i materiały do pracy z młodzieżą, otwarte zasoby edukacyjne – OER, narzędzia informatyczne, analizy, badania itd.). Są istotne pod względem jakości i ilości, aby kwalifikować się do tego rodzaju dofinansowania. Powinny wykazać potencjał dotyczący szerszego wykorzystania i eksploatacji, a także wywierania wpływu. * Inne rezultaty projektu są finansowane ze środków na zarządzanie i wdrażanie realizacji projektu.

Wydarzenia upowszechniające Rezultaty pracy intelektualnej Edukacja szkolna | akcja 2. partnerstwa strategiczne Wydarzenia upowszechniające Rezultaty pracy intelektualnej Dotyczą upowszechniania rezultatów pracy intelektualnej zrealizowanych w ramach projektu (z wyłączeniem kosztów podróży i utrzymania przedstawicieli uczestniczących organizacji zaangażowanych w wydarzenie). Wsparcie wydarzeń upowszechniających rezultaty pracy intelektualnej jest zapewniane wyłącznie, jeżeli mają one bezpośredni związek z rezultatami pracy intelektualnej. Projekt, który nie otrzymał dofinansowania na rzecz wypracowania rezultatów pracy intelektualnej nie może dostać wsparcia na organizację wydarzeń upowszechniających rezultaty pracy intelektualnej.

Akcja 2. partnerstwa strategiczne Kryteria oceny wniosków http://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/documents/expert-guide_en.pdf Edukacja szkolna

Nie ma Problemu/potrzeby – nie ma projektu Potrzeba Cel Działanie Rezultat Zarządzanie Wskaźniki Komunikacja Ewaluacja Upowszechnianie Trwałość Podział zadań i współpraca

oraz minimum 50% w każdym z ocenianych kryteriów Edukacja szkolna | akcja 2. partnerstwa strategiczne KRYTERIA OCENY I PUNKTACJA Znaczenie projektu (30 pkt) Jakość planu projektu i jego realizacja (20 pkt) Jakość zespołu realizującego projekt i warunków współpracy Wpływ projektu i upowszechnianie rezultatów 30 pkt. 20 pkt. Warunek akceptacji wniosku: uzyskanie minimum 60 pkt (na 100 możliwych) oraz minimum 50% w każdym z ocenianych kryteriów 100 pkt

KRYTERIUM I: ZNACZENIE PROJEKTU Zgodność projektu z celami i priorytetami. Do jakiego stopnia projekt opiera się na rzetelnej analizie potrzeb. Cele projektu są jasno określone, realistyczne i dotyczą spraw istotnych dla organizacji uczestniczących oraz grup docelowych. Projekt ma szansę wytwarzać synergię między różnymi sektorami edukacji, szkoleń i młodzieży. Projekt jest innowacyjny albo/i uzupełnia inne inicjatywy zrealizowane dotychczas przez organizacje uczestniczące w projekcie. Projekt przyniesie wartość dodaną na poziomie europejskim poprzez wypracowanie rezultatów, których nie można osiągnąć w jednym tylko kraju.

KRYTERIUM I: ZNACZENIE PROJEKTU KOMENTARZE EKSPERTów Brak solidnej analizy potrzeb prowadzący do niespójności całego projektu. W ramach diagnozy potrzeb podawanie danych statystycznych wyłącznie na poziomie europejskim, (…) bez wyraźnego przełożenia na sytuację grup docelowych konkretnego projektu. (…) brak odwołania się do jakichkolwiek badań, analiz, dokumentów źródłowych. Często skupiano się na potrzebach polskiej instytucji, nie wspominano o potrzebach instytucji partnerskich. Brak konkretnych odniesień pomiędzy zaplanowanymi w projekcie działaniami a wskazanymi priorytetami. Brak europejskiej wartości dodanej projektu, tzn. brak uzasadnienia dla realizacji projektu w gronie międzynarodowym. Jakby wnioskodawcy nie potrafili dostrzec wszystkich korzyści płynących ze współpracy międzynarodowej. Trudność określenia innowacyjności projektu również na poziomie danej instytucji, nie tylko na tle sektora.

KRYTERIUM II: JAKOŚĆ PLANU PROJEKTU I JEGO REALIZACJA Klarowność, kompletność i jakość planu pracy projektu, z uwzględnieniem właściwych etapów przygotowania, wdrożenia, monitorowania, ewaluacji i upowszechniania. Zgodność celów projektu z zaproponowanymi działaniami. Jakość i wykonalność zaproponowanej metodyki. Projekt przewiduje odpowiednie działania kontrolujące jakość jego realizacji, rezultatów, terminowość i zgodność z przewidzianym budżetem. Do jakiego stopnia projekt przewiduje korzystne wydatkowanie środków i przeznacza odpowiednie zasoby na każde działanie. Jeśli projekt przewiduje działania związane z uczeniem się, nauczaniem i szkoleniami: do jakiego stopnia te działania są zgodne z celami projektu i obejmują odpowiednią liczbę uczestników; jakość ustaleń dotyczących uznawania i walidacji efektów uczenia się uczestników zgodnie z europejskimi narzędziami i zasadami uznawalności wyników uczenia się.

KRYTERIUM II: JAKOŚĆ PLANU PROJEKTU I JEGO REALIZACJA KOMENTARZE EKSPERTÓW Cele projektu nie są SMART. Zbyt wiele celów projektu niepowiązanych ze sobą. Nie zawsze cele są powiązane z działaniami i z rezultatami. Brak opisu zawartości merytorycznej działań związanych z uczeniem się, nauczaniem, szkoleniami. Zdarzały się przypadki, w których zapominano o przedstawieniu szczegółów zajęć odbywających się podczas mobilności. Nie do końca przekonująco uzasadniano liczbę mobilności oraz ich uczestników. Najwięcej problemów dostarczała chyba ewaluacja, zwłaszcza w odniesieniu do jej wskaźników. Problemem było prawidłowe określenie wskaźników powodzenia realizacji projektu. Nie zawsze pamiętano, że działania ewaluacyjne muszą się odbywać w momentach kluczowych dla realizacji projektu. Plan projektu słabo opisany w odniesieniu do potrzeb uczestników projektu. Nie ma opisu konkretnych, faktycznie zaplanowanych działań, a są jedynie ogólne stwierdzenia; brak spójności pomiędzy poszczególnymi częściami projektu (cele, działania, efekty); w opisie zarządzania dużo słów kluczy – teoretycznych terminów, a brak konkretnych działań. Brakuje danych liczbowych, opisu skali.

KRYTERIUM III: JAKOŚĆ ZESPOŁU REALIZUJĄCEGO PROJEKT I WARUNKÓW WSPÓŁPracy Do jakiego stopnia: w projekcie uczestniczy właściwy zestaw organizacji, które wzajemnie się uzupełniają oraz posiadają profile i doświadczenie niezbędne do skutecznej realizacji projektu we wszystkich jego aspektach; podział obowiązków i zadań pokazuje zaangażowanie i aktywny udział w projekcie wszystkich organizacji uczestniczących; jeśli projekt tego wymaga, organizacje uczestniczące pochodzą z różnych sektorów edukacji, szkoleń i młodzieży, a także z innych obszarów społeczno-gospodarczych; w projekcie biorą udział nowe organizacje, które nie korzystały dotychczas z tej akcji. Projekt przewiduje skuteczne mechanizmy koordynacji i komunikacji między organizacjami uczestniczącymi w nim oraz z innymi interesariuszami projektu. [Jeśli dotyczy] Do jakiego stopnia organizacja uczestnicząca w projekcie pochodząca z Kraju partnerskiego przynosi niezbędną wartość dodaną dla projektu (jeśli ten warunek nie jest spełniony, projekt nie otrzyma dofinansowania).

KRYTERIUM III: JAKOŚĆ ZESPOŁU REALIZUJĄCEGO PROJEKT I WARUNKÓW WSPÓŁPRACY KOMENTARZE EKSPERTÓW Mało konkretny opis kompetencji kadry niezbędnych w danym projekcie; brak wskazania celowości wyboru konkretnych instytucji. Nie zawsze wystarczająco opisywano rolę partnerów w projekcie i podział zadań: uwypuklano zadania stojące przed wnioskodawcą, natomiast zapominano o zadaniach poszczególnych partnerów. Zbyt ogólnie opisane zasady komunikacji – najczęściej wymieniano tylko środki, ale opisywano procedury, np. kto będzie odpowiedzialny, jak często będzie następował kontakt, czy tylko nauczyciele, czy również uczniowie.

KRYTERIUM IV: WPŁYW PROJEKTU ORAZ UPOWSZECHNIANIE REZULTATÓW Jakość działań służących ocenie wyników projektu Potencjalny wpływ projektu: - na uczestników i organizacje uczestniczące w projekcie w czasie trwania i po zakończeniu projektu - wykraczający poza organizacje i osoby bezpośrednio uczestniczące w projekcie, na poziomie lokalnym, regionalnym, krajowym i/albo europejskim Jakość planu upowszechniania: stosowność i jakość środków zmierzających do szerzenia wyników projektu wewnątrz organizacji uczestniczących w projekcie i poza nimi [Jeśli dotyczy] Do jakiego stopnia wytworzone w projekcie materiały, dokumenty i media będą powszechnie, bezpłatnie udostępniane i promowane przy użyciu otwartych licencji, a ewentualne ograniczenia w dostępie nie są nieproporcjonalne? Jakość planu służącego zapewnieniu trwałości projektu: zdolność projektu do dalszego wywierania wpływu i osiągania rezultatów po zakończeniu finansowania z UE

KRYTERIUM IV: WPŁYW PROJEKTU ORAZ UPOWSZECHNIANIE REZULTATÓW KOMENTARZE EKSPERTÓW Wskazanie wyłącznie stron internetowych jako sposobu upowszechniania wyników projektu. Często upowszechnianie mylone jest z promocją idei projektu, a jest angażowaniem innych wewnątrz instytucji oraz poza instytucją w wykorzystanie wypracowanych materiałów czy rozwiązań. Nie planuje się włączenia rezultatów projektu w pracę instytucji. Brak określenia kryteriów i zakresu ewaluacji rezultatów projektu. Brak wskazania, w jaki sposób będą mierzone efekty projektu. Wniosek nie zawiera opisu narzędzi ewaluacyjnych, wskaźników ilościowych i jakościowych pozwalających zbadać rzeczywisty wpływ projektu na podmioty uczestniczące. Nie opisywano wpływu projektu w odniesieniu do poszczególnych grup docelowych projektu. Brak szczegółowego opisu trwałości projektu – wdrażania działań w pracy instytucji lub w innych instytucjach, do których rezultaty projektu są skierowane.

Edukacja szkolna | akcja 2. partnerstwa strategiczne DOKUMENTY OBOWIĄZUJĄCE WNIOSKODAWCÓW: Zaproszenie do składania wniosków 2019 – Program Erasmus+ Przewodnik po programie Erasmus+ 2019 Przewodnik dla ekspertów oceniających wnioski Instrukcja wypełnienia wniosku Instrukcja rejestracji organizacji w Portalu Użytkownika URF Wzór formularza elektronicznego wniosku dla akcji KA2 Gdzie można znaleźć dokumenty? strona internetowa Narodowej Agencji Programu Erasmus+ erasmusplus.org.pl strona internetowa Komisji Europejskiej (http://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/index_en.htm)

Planowane szkolenia i dni otwarte Szkolenie dotyczące jakościowego podejścia do przygotowania projektu: 30 stycznia 2019 r. Dni otwarte: 5, 14, 22, 27 lutego 2019 r., 4, 8 marca 2019 r. Webinarium na temat uzupełniania wniosku: termin zostanie podany

www.erasmusplus.org.pl

ERASMUS+ EDUKACJA SZKOLNA tel.: 22 46 31 042 se@erasmusplus.org.pl

Dziękujemy za uwagę!