NA TEMAT WYNIKÓW PO PRZEPROWADZONYCH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYRÓŻNIAMY 7 RODZAJÓW TRYBÓW PRZETARGU: 1. Przetargi nieograniczone; 2
Advertisements

Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Prowadzący: Hubert Nowak
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
1 Kontrola zamówień publicznych w mikroprojektach w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka Szkolenie.
Przygotowanie i rozliczanie inwestycji w ramach PROW
Umowa ramowa - Nazwa UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU OBSZARÓW RYBACKICH.
Zadania LGD związane z przyjęciem wniosku
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Kontrola projektu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach NAJCZĘŚCIEJ WYSTĘPUJĄCE NIERPAWIDŁOWOŚCI W TRAKCIE REALIZACJI PROJEKTÓW Kielce, 9 lipca 2007 r.
1 Procedura wyboru wniosków i zawierania umów w ramach Poddziałania POKL Piotr J. Majewski Zespół Instrumentów Szkoleniowych Warszawa, 17 kwietnia.
Koszty kwalifikowalne marzec 2010 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi w ramach działania Funkcjonowanie lokalnej grupy działania,
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Oś 4 Leader EWALUACJA LGD Rzeszów, 21 maja 2013 r.
ANEKS DO UMOWY O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LSR listopad 2010 r. Katarzyna Łukasiewicz Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
CEL I ZASADY DZIAŁANIA KOMITETU - METODYKA OCENY WNIOSKÓW, ODWOŁANIA Stowarzyszenie LGR Obra – Warta Ewa Walkowska.
PROCES NABORU WNIOSKÓW. Ogłoszenie rozpoczęcia naboru wniosków, które będzie można znaleźć w : prasie, na stronach internetowych Urzędu Marszałkowskiego.
Omówienie bieżących spraw dotyczących wdrażania osi priorytetowej 4 PO RYBY Warszawa, 28 września 2012 r. Unia Europejska Europejski Fundusz.
KONTROLA PROJEKTÓW 1.4 NCBR.
Zasady rozwiązania umów ramowych wrzesień 2013 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Rozliczanie operacji PROW Stęszew 6 listopada 2012r Ireneusz Witkowski.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy Zasady dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL - najważniejsze zmiany w dokumencie Wrocław, styczeń 2011.
Zmiana rozporządzeń dla działań 413 i 431 Maj 2014 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Operacja, aby mogła być realizowana w ramach LSR musi wpisywać się w cele horyzontalne osi 4 PROW 2007 – 2013; Spełniać kryteria przyznania pomocy i kryteria.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
LOKALNA STRATEGIA ROZWOJU LGD LIDER ZIELONEJ WIELKOPOLSKI.
Małe projekty Szkolenie dla beneficjentów 28 marca 2014 r. Omówienie dokumentów.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zamówienia publiczne Szczecin 2009.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
- Unia Europejska Europejski Fundusz Rybacki. Plan prezentacji: Unia Europejska Europejski Fundusz Rybacki  Wsparcie przygotowawcze  Warunki udziału.
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
POTWIERDZANIE EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Szczecin 26 październik 2015.
DBFO - Targówek m. st. Warszawa
Propozycja zmiany systematyki kryteriów obowiązujących w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014 – EFRR.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Procedury udzielania dotacji przez organizacje grantodawcze dla lokalnych inicjatyw Irena Krukowska - Szopa.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
„ZAŁĄCZNIKI DO WNIOSKU O WYBÓR LGD DO REALIZACJI LSR” Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Szkolenie dla lokalnych grup działania z terenu.
Wnioskodawca chcący ubiegać się o dofinansowanie projektu w konkursie w ramach RPO WIM powinien: 1)Zapoznać się z ogłoszeniem o konkursie: Ogłoszenie.
„ Procedury Urzędu Marszałkowskiego – mechanizmy funkcjonowania” Bartosz Szymański Naczelnik Wydziały Zarządzania PROW Urząd Marszałkowski Województwa.
Rozliczanie wydatków we wnioskach o płatność
GRANTY Maj 2017 v.1.
Warsztaty na temat regulaminu doradztwa świadczonego przez pracowników biura Lokalnej Grupy Działania.
ZAMÓWIENIA O WARTOŚCI od 50 TYS. ZŁ do 30 TYS. EURO
Szkolenie dla potencjalnych beneficjentów ostatecznych
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Lekarska ambulatoryjna opieka rehabilitacyjna
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
Umowa o przyznaniu pomocy
ELEMENTY PODLEGAJĄCE MONITORINGOWI W RAMACH ZAPISÓW LSR
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ
Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
w kontekście nowelizacji Ustawy Wdrożeniowej
Wsparcie kosztów bieżących i aktywizacji
System oceny i kryteria wyboru projektów w ramach Podziałania
przedstawiciela Wielkopolskiego Kuratora Oświaty
Podejście Leader w latach :
System wyboru projektów w ramach Działania 5. 2
Warsztat refleksyjny Kluczbork 22, r.
System wyboru projektów w ramach Działania 6. 1
System wyboru projektów w ramach Podziałania
Zapis prezentacji:

NA TEMAT WYNIKÓW PO PRZEPROWADZONYCH INFORMACJA NA TEMAT WYNIKÓW PO PRZEPROWADZONYCH KONTROLACH W LGD

ZGODNIE Z § 6 PKT 6 UMOWY RAMOWEJ OD 25.09.2018 DO 20.12.2018 W SIEDZIBACH LGD ZOSTAŁY PRZEPROWADZONE KONTROLE CELEM POTWIERDZENIA WYKONANIA PRZEZ NIE ZOBOWIĄZAŃ OKREŚLONYCH W § 5 UMOWY RAMOWEJ. Weryfikacji dokonano w oparciu o listę kontrolną stanowiącą załącznik nr. 2 do wytycznych MRiRW nr 4/2/2017.

Podczas przeprowadzenia czynności kontrolnych (weryfikacja zebranej dokumentacji) stwierdzono, że: W biurach przestrzega się zasad zawartych w regulaminie pracy, a warunki pracy w biurze LGD spełniają warunki określone w umowie ramowej; Biura LGD są wyposażone w sprzęt biurowy, prowadzone są ewidencje wyposażenia; Zatrudnieni pracownicy posiadają kwalifikacje odpowiadające wskazanym wymogom określonym w opisach stanowisk, o których mowa w załączniku nr 6 do umowy ramowej; Dokumentacja związana z wyborem operacji i grantobiorców przechowywana jest zgodnie z postanowieniami przepisów o ochronie danych osobowych; Zainteresowanym podmiotom nie ogranicza się prawa do informacji publicznej; Zapewniona jest obecność pracowników w biurze, prawidłowo w widocznym miejscu umieszczono informacje o czasie pracy biur oraz wskazano je na stronach internetowych LGD;

Na podstawie dokumentacji jaką posiadają LGD (regulaminy, zakresy czynności pracowników) wynika, iż pracownicy biur świadczą bezpłatne doradztwo; Ewidencje udzielanych doradztw prowadzone są na bieżąco i zawierają wskazanie podmiotów, którym udzielono doradztwa, przedmiotu doradztwa, nazwy programu i numeru naboru; Prowadzone są działania informacyjne o zasadach przyznawania pomocy na realizacje operacji w ramach LSR; Prawidłowo, zgodnie z harmonogramami ogłaszano nabory wniosków, terminowo i prawidłowo przeprowadzono postępowania w sprawie oceny i wyboru operacji (grantobiorców); W większości przeprowadzanych naborów na projekty konkursowe i grantowe prawidłowo stosowano procedury oceny i wyboru operacji, zapisy regulaminu organu decyzyjnego oraz kryteria wyboru operacji. LGD w swoich procedurach posiadają zapisy wskazujące na sposób postępowania w sytuacjach kiedy w wyniku oceny operacje uzyskały identyczną liczbę punktów, a limit środków przewidzianych w danym naborze wniosków nie pozwalał na wybór wszystkich tych wniosków;

W większości przypadków karty oceny operacji kontrolowanych (wytypowanych) wniosków były prawidłowo wypełniane we wszystkich wymaganych polach oraz zostały podpisane przez poszczególnych członków; Podczas podejmowania uchwał organów decyzyjnych LGD w sprawach wyboru operacji/ grantobiorców, prawidłowo głosowano oraz nie upoważniano osób trzecich do prac w tym organie; W większości przypadków prawidłowo i z uzasadnieniem informowano wnioskodawców o wyniku oceny i wyboru jak również o możliwości wniesienia protestu; W większości przypadków członkowie organów decyzyjnych oraz pracownicy biur są szkoleni zgodnie z planami szkoleń; LGD zapewniają swobodny i niedyskryminujący dostęp do członkostwa w LGD wszystkim zainteresowanym podmiotom z obszaru LGD.

Zagadnienia w związku z którymi sporządzono REKOMENDACJE w 2017 i 2018 r. POWTARZALNOŚĆ BŁĘDÓW 1. Prawidłowe pouczenie wnioskodawców o możliwości wniesienia protestu. W kilku przypadkach dla operacji wybranych w pismach do wnioskodawców nie zawarto informacji o możliwości wniesienia protestu; W jednym przypadku stwierdzono brak pouczenia o możliwości wniesienia protestu od ustalonej kwoty wsparcia. W ZWIĄZKU ZE ZMIANĄ „USTAWY O ROZWOJU LOKALNYM Z UDZIAŁEM SPOŁECZNOŚCI LOKALNEJ”, KTÓRA WESZŁA W ŻYCIE DNIA 18.01.2017 ROKU W § 22 UST. 1 DODANO PKT. 4 WSKAZUJĄCY NA MOŻLIWOŚĆ WNIESIENIA PROTESTU W PRZYPADKU USTALENIA PRZEZ LGD KWOTY WSPARCIA NIŻSZEJ NIŻ WNIOSKOWANA.

Zagadnienia w związku z którymi sporządzono REKOMENDACJE w 2017 i 2018 r. POWTARZALNOŚĆ BŁĘDÓW 2. Prawidłowe wypełnianie karty oceny operacji. W jednym przypadku członek organu decyzyjnego pomimo wyłączenia się z oceny wniosku podpisał kartę oceny wstępnej; W wielu przypadkach podczas sporządzania kart ocen operacji nie została zachowana staranność ich wypełnienia, np.: brak zaznaczenia „x” w odpowiednim polu karty, brak podpisów członków organu decyzyjnego.

Zagadnienia w związku z którymi sporządzono REKOMENDACJE w 2017 i 2018 r. POWTARZALNOŚĆ BŁĘDÓW 3. Szkolenie członków organu decyzyjnego oraz pracowników biura zgodnie z planem szkoleń. Brak możliwości określenia przedmiotu oraz grup docelowych danych szkoleń; Utrudniona weryfikacja realizacji szkoleń ze względu na zbyt ogólne określenie ich tematyki oraz czasu przeprowadzenia; Nieprzeprowadzenie szkolenia w terminie zgodnym z obowiązującym planem (brak informowania UM o zmianach wprowadzonych w planie); Niedostosowanie planu do potrzeb LGD. W jednym przypadku rekomendowano wprowadzenie do planu dodatkowych szkoleń dla pracowników biura oraz organu decyzyjnego w celu podniesienia ich wiedzy i umiejętności z uwagi na powtarzające się błędy podczas sporządzania dokumentacji z wyboru operacji.

Zagadnienia w związku z którymi sporządzono REKOMENDACJE w 2017 i 2018 r. POWTARZALNOŚĆ BŁĘDÓW 4. Konieczność zmiany lub doprecyzowania kryteriów wyboru operacji. Na podstawie analizy oceny operacji dokonanej przez organ decyzyjny, stwierdzono konieczność zmiany lub doprecyzowania kryteriów oceny operacji w jednej kontrolowanej LGD. W ramach przeprowadzonych naborów do UM wpłynęły protesty, które dotyczyły między innymi kryterium „Innowacyjność operacji”: nieprecyzyjność uzasadnienia kryterium na etapie oceny i wyboru operacji jak i po rozstrzygnięciu protestów przez LGD (brak rzetelnej analizy zagadnienia i problematyki poszczególnych operacji w odniesieniu do kryterium) nieokreślenie konkretnych wartości punktowych możliwych do uzyskania przez wnioskodawcę po spełnieniu poszczególnych wymagań lub złożeniu dokumentów (brak danych na poparcie swojej oceny). BRAK SZCZEGÓŁOWEGO OKREŚLENIA KRYTERIÓW ORAZ SPOSOBU OCENY (PODEJŚCIA DO OCENY) NA ETAPIE OGŁOSZENIA NABORÓW POWODUJE, IŻ PRZYZNANIE PUNKTÓW NIE MOŻE BYĆ DOKONANE W SPOSÓB JEDNOZNACZNY I NIE BUDZĄCY WĄTPLIWOŚCI INTERPRETACYJNYCH.

Zagadnienia w związku z którymi sporządzono REKOMENDACJE w 2017 i 2018 r. POWTARZALNOŚĆ BŁĘDÓW 5. Potrzeba modyfikacji stron internetowych. Brak zakładki, która stanowiłaby archiwum przeprowadzanych naborów w latach 2014-2020 na stronie internetowej LGD; Nieuporządkowanie informacji na stronie internetowej LGD, które powoduje, że uzyskanie konkretnych danych jest utrudnione; Zawarcie w ogłoszeniu o naborze na stronie internetowej LGD linku powodującego błędne przekierowanie do nieaktualnych i nieobowiązujących w ramach danego naborów kryteriów wyboru operacji; Brak numeracji naborów, które zostały zakończone. DLA PRZEJRZYSTOŚCI I KOMPLETNOŚCI INFORMACJI ZAWARTYCH NA STRONACH INTERNETOWYCH DOTYCZĄCYCH ARCHIWALNYCH OGŁOSZEŃ, REKOMENDOWANO MODYFIKACJĘ STRON INTERNETOWYCH W TAKI SPOSÓB ABY DLA KAŻDEGO ARCHIWALNEGO NABORU BYŁY PRZYPISANE OBOWIĄZUJĄCE W DANYM MOMENCIE WSZYSTKIE DOKUMENTY I PROCEDURY (Z DATAMI ICH ZATWIERDZENIA) PONADTO POWINNY BYĆ UMIESZCZONE TAM WYNIKI WYBORU ORAZ EWENTUALNE PROTESTY.

Zagadnienia w związku z którymi sporządzono REKOMENDACJE w 2018 r. 6. Staranne przygotowywanie dokumentacji dotyczącej wyboru operacji. Błędne informacje zawarte w uchwałach dotyczących: wyboru operacji oraz listy operacji wybranych wskazujące, że dany wniosek mieści się w limicie środków podanych w ogłoszeniu o naborze. Informacje te sprzeczne są z listą operacji, z której wynika, że kwota środków wskazanych w naborze została przekroczona i ostatni na liście wniosek nie mieści się w limicie środków; Błędne informacje zawarte w pismach kierowanych do wnioskodawców/grantobiorów, które zostały przeniesione z dokumentacji dotyczącej wyboru operacji/grantów; Brak możliwości identyfikacji członków organu decyzyjnego wykluczonych z głosowania w protokole; Brak należytej kontroli dokumentów w trakcie naboru oraz przed ich publikacją na stronie internetowej LGD; Błędy dotyczące ustalenia kwoty wsparcia; Brak przestrzegania zapisów własnych procedur oraz regulaminu organu decyzyjnego. W CELU UNIKNIĘCIA BŁĘDÓW POJAWIAJĄCYCH SIĘ W DOKUMENTACJI DOTYCZĄCEJ WYBORU OPERACJI REKOMENDUJE SIĘ ZWIĘKSZONĄ KONTROLĘ NAD SPORZĄDZANĄ DOKUMENTACJĄ ORAZ WPROWADZENIE DODATKOWYCH SZKOLEŃ Z TEGO ZAKRESU.

Zagadnienia w związku z którymi sporządzono REKOMENDACJE w 2017 r. ZAUWAŻALNA POPRAWA w 2018 r. Świadczenie bezpłatnego doradztwa. We wszystkich przypadkach ustalono, iż w kontrolowanej dokumentacji z wdrażania LSR zostały dodane jednoznaczne zapisy i informacje wskazujące na prowadzenie bezpłatnego doradztwa przez pracowników LGD. ZGODNIE Z ZAPISAMI ZAWARTYMI W § 5 UST. 1 PKT 5 UMOWY RAMOWEJ „LGD ZOBOWIĄZUJE SIĘ DO BEZPŁATNEGO ŚWIADCZENIA PRZEZ PRACOWNIKÓW BIURA LGD, DORADZTWA W ZAKRESIE PRZYGOTOWYWANIA WNIOSKÓW O PRZYZNANIE POMOCY I WNIOSKÓW O PŁATNOŚĆ NA OPERACJE REALIZOWANE W RAMACH LSR”.

Zagadnienia w związku z którymi sporządzono REKOMENDACJE w 2017 r. ZAUWAŻALNA POPRAWA w 2018 r. Ocena efektywności doradztwa. Większość LGD dokonuje analizy/oceny efektywności świadczonego doradztwa (posiadają narzędzia – ankiety). W DALSZYM CIĄGU NALEŻY NA BIEŻĄCO PROWADZIĆ PEŁNĄ ANALIZĘ OCENY EFEKTYWNOŚCI I STOPNIA ZADOWOLENIA W OPARCIU O UDZIELONE DORADZTWO BIORĄC POD UWAGĘ WSZYSTKICH (WSZYSTKIE PODMIOTY), KTÓRZY SKORZYSTALI Z DORADZTWA ORAZ DOKONYWAĆ BIEŻĄCEJ STATYSTYKI W OPARCIU O PYTANIA ANKIETOWE.

Zagadnienia w związku z którymi sporządzono REKOMENDACJE w 2017 r. ZAUWAŻALNA POPRAWA w 2018 r. Prowadzenie działań informacyjnych oraz badanie stopnia zadowolenia z przeprowadzanych działań. W większości LGD prowadzą działania informacyjne o zasadach przyznawania pomocy na realizacje operacji w ramach LSR; LGD badają stopień zadowolenia z przeprowadzanych przez siebie działań informacyjnych (ankiety z przeprowadzonych szkoleń). W DALSZYM CIĄGU NALEŻY NA BIEŻĄCO PROWADZIĆ DZIAŁANIA INFORMACYJNE ORAZ BADAĆ STOPIEŃ ZADOWOLENIA Z PRZEPROWADZONYCH DZIAŁAŃ. LGD POWINNY WYKORZYSTYWAĆ POSIADANE NARZĘDZIA (ANKIETY) W CELU BADANIA STOPNIA ZADOWOLENIA Z PRZEPROWADZONYCH PRZEZ SIEBIE DZIAŁAŃ. ISTOTNYM JEST ABY GROMADZIĆ WSZYSTKIE MATERIAŁY POTWIERDZAJĄCE PROWADZENIE DZIAŁAŃ INFORMACYJNYCH.

Opracował - S. Cwynar, S. Kędzierska, K. Szarek DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Opracował - S. Cwynar, S. Kędzierska, K. Szarek