Wyniki egzaminu próbnego 2018-2019 Część matematyczna Oprac: W. Myślińska, M. Gradek, A. Wieczorek, A. Hachaj, B. Krzak
Przeprowadzony 19.12. 2018 r. Uczniowie mieli do rozwiązania: 20 zadań zamkniętych (po 1pkt za zadanie- łącznie 20pkt) 3 zadania otwarte (9 pkt) łącznie można było uzyskać 29 pkt ( 100% uzyskały 2 osoby są to uczniowie z klasy 3d, 8 osób napisało egzamin poniżej 30%)
Egzamin z matematyki okazał się umiarkowanie trudny -łatwość wykonania 0,67 Wykonalność zadań zamkniętych 0,71 Wykonalność zadań otwartych 0,53
Wykonalność sprawdzianu
Wymagania ogólne Egzamin sprawdzał następujące wymagania ogólne zawarte w podstawie programowej: I. Wykorzystywanie i tworzenie informacji. Uczeń interpretuje i tworzy teksty o charakterze matematycznym, używa języka matematycznego do opisu rozumowania i uzyskanych wyników. II. Wykorzystywanie i interpretowanie reprezentacji. Uczeń używa prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretuje pojęcia matematyczne i operuje obiektami matematycznymi. III. Modelowanie matematyczne. Uczeń dobiera model matematyczny do prostej sytuacji, buduje model matematyczny danej sytuacji. IV. Użycie i tworzenie strategii. Uczeń stosuje strategię jasno wynikającą z treści zadania, tworzy strategię rozwiązania problemu. V. Rozumowanie i argumentacja. Uczeń prowadzi proste rozumowania, podaje argumenty uzasadniające poprawność rozumowania.
Średnie wyniki uczniów w zakresie wymagań ogólnych I. Wykorzystywanie i tworzenie inf. II. Wykorzystywanie i interpretowanie reprezentacji. III. Modelowanie matematyczne. IV. Użycie i tworzenie strategii. V. Rozumowanie i argumentacja.
Wykonalność zadań- wymagania szczegółowe
Bardzo trudnych: 0 - 0,19 Trudne: 0,2- 0,49 Umiarkowanie trudne: 0,5 - 0,69 Łatwe: 0,7- 0,89 Bardzo łatwe: 0,9 -1
Mocne strony Obliczanie wartości prostych wyrażeń arytmetycznych zawierających ułamki zwykłe i dziesiętne, Odczytywanie i interpretowanie informacji przedstawionych za pomocą wykresów funkcji (w tym wykresów opisujących zjawiska występujące w życiu codziennym), Interpretowanie liczby wymiernej na osi liczbowej, obliczanie odległości między dwiema liczbami na osi Sprawdzanie czy dana liczba spełnia równanie stopnia pierwszego z jedną niewiadomą, Obliczanie pola koła, średnicy koła o danym polu.
Zagadnienia wymagające poprawy Obliczanie pól i obwodów czworokątów, wyznaczanie wymiarów siatek graniastosłupów, Stosowanie obliczeń na liczbach wymiernych do rozwiazywania problemów w kontekście praktycznym, Ustalanie możliwości zbudowania trójkąta (na podstawie nierówności trójkąta) oraz korzystanie z własności kątów w czworokątach, Zagadnienia wymagające poprawy
Szczególną uwagę należy zwrócić na: Obliczanie wartości bezwzględnej, Obliczanie wartości funkcji na podstawie wzoru oraz obliczanie na podstawie wzoru czy punkt należy do wykresu funkcji, Umiejętność argumentacji w zadaniu na dowodzenie, Obliczanie objętości ostrosłupa,
Wnioski z egzaminu próbnego: uzupełnić treści niezrealizowane, powtórzyć zagadnienia, które wypadły słabiej wartość bezwzględna funkcja obliczanie objętości ostrosłupa, ćwiczyć umiejętność budowania modelu matematycznego na przykładach zadań,
Wnioski-cd. ćwiczyć umiejętność wyciągania wniosków wynikających z informacji zawartych w tekście, rozwiązywać większą liczbę zadań na uzasadnienie i argumentację aby wzrosła rozwiązalność zadań na dowodzenie doskonalić umiejętności uważnego czytania treści zadań i poleceń, zarówno w zadaniach zamkniętych, jak i otwartych.
Wnioski-cd. Zwrócić uwagę uczniów na elementy oceniane podczas egzaminu: konieczność zapisywania obliczeń, zapisanie wniosku, wykonywanie rysunków pomocniczych, zapisywanie odpowiedzi i jednostek, wyraźne pismo co ma szczególne uzasadnienie w matematyce ponieważ egzaminatorzy sprawdzają prace korzystając ze skanów prac uczniów na ekranach komputerów.
Dziękujemy za uwagę