Skutki niepodania przez pełnomocnika profesjonalnego adresu elektronicznego ePUAP Postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 17 listopada.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw.
Advertisements

Departament Informatyzacji MAiC
Doręczenia elektroniczne Automatyczne systemy orzekania
Ministerstwo Sprawiedliwości
Informatyzacja a prawo podatkowe
Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku Ustawa o opłacie skarbowej Ustawa z r. o opłacie skarbowej Dz.U. z r. Nr 225, poz
Podstawy prawne informatyzacji administracji publicznej
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
USŁUGA POWSZECHNA ePUAP PISMO OGÓLNE
1. 2 Elektroniczna Dystrybucja Informacji EDI, format XML Wydział Prawa i Administracji Pracownia Komputerowa.
Informatyzacja Urzędu – Obowiązki Prawne
Postępowanie przed WSA
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Świadczenie e-usług publicznych na poziomie centralnym i regionalnym
O projekcie Efektem projektu o nazwie „Przygotowanie Urzędu Miasta Tarnobrzeg do świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną za pośrednictwem.
Wpływ rozporządzenia eIDAS na prawo europejskie i krajowe prof. n
2/13 Portal Podatkowy e-Deklaracje 2.
Nowelizacja ustawy o informatyzacji
Automatyczna wymiana zawiadomień z Sądami Rejonowymi w myśl Ustawy o Infrastrukturze Informacji Przestrzennej Mariusz Kasperkiewicz Jastrzębia Góra,
Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych
Skarga kasacyjna Materiały pomocnicze Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne Beata Madej Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa.
POSTĘPOWANIE PODATKOWE DORĘCZENIA
Postępowanie zabezpieczające Materiały pomocnicze Prawo egzekucyjne
Ul. Basztowa 22, Kraków tel , fax NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA [ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej.
Poświadczanie dokumentów w KPA
Mgr Artur Fojt Materiały dydaktyczne dla studentów grupy 2 Stacjonarnych Studiów Prawa, III rok. Rok akademicki 2014/15 Przedmiot : Postępowanie administracyjne.
ELEMENTY DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ
Akty prawne Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
U DOSTĘPNIANIE INFORMACJI O ŚRODOWISKU I UDZIAŁ SPOŁECZEŃSTWA W JEGO OCHRONIE Podyplomowe Studia Prawne instrumenty ochrony środowiska Prowadzący: Anna.
Techniki informacji i komunikacji Ćwiczenia nr 4 Mgr Anna Materla Publiczne bazy orzeczeń sądowych. Uniwersytet Wrocławski Wydział Prawa, Administracji.
Reglamentacja procesu budowy
Postępowanie egzekucyjne w administracji
FORMA CZYNNOŚCI PRAWNYCH
Temat: Procedury odwoławcze od decyzji urzędów.
Ogólnopolska Konferencja Naukowa „PODATKI I OPŁATY LOKALNE JAKO ŹRÓDŁA DOCHODÓW JST” Prawne granice stanowienia aktów prawa miejscowego (uchwał podatkowych)
Stadia postępowania administracyjnego
dokument w procesie cywilnym
Grupa: administratorzy lokalni JST. Użytkownik systemu CEIDG - materiały szkoleniowe2 Informacje wstępne Zakładanie konta w CEIDG -Wybór sposobu dostępu.
Ordynacja podatkowa Przepisy ogólne. Praktyczne i teoretyczne przesłanki wyodrębnienia gałęzi prawa podatkowego. O wyodrębnieniu danej gałęzi decydują.
Co to jest e-PUAP  e-PUAP to Elektroniczna Platforma Administracji Publicznej – nowoczesny system komunikacji pomiędzy Obywatelem, Przedsiębiorcą a Urzędem.
Obieg i archiwizacja dokumentów dr Krzysztof Koźmiński Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego.
Nowe pełnomocnictwa do spraw podatkowych
Uczestnicy postępowania podatkowego
„Zawód radcy prawnego” Marta Maciejuk radca prawny
Skarga Konstytucyjna Mgr Przemysław Mazurek Rok Akademicki 2016/2017
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
Załatwianie spraw przez organy podatkowe
POSTĘPOWANIA ODRĘBNE -
Zasada lojalności.
Konflikt interesów.
Zajęcia niedopuszczalne oraz konflikt interesów
Zasada lojalności.
Opodatkowanie elektrowni wiatrowych podatkiem od nieruchomości w stanie prawnym po 1 stycznia 2017 r. Wyrok WSA w Bydgoszczy z 21 lutego 2017 r., I SA/Bd.
Skutki niepodania przez pełnomocnika profesjonalnego adresu elektronicznego ePUAP Postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 17 listopada.
PRZEGLĄD ORZECZNICTWA PODATKOWEGO
Zasada nieszkodzenia a oprocentowanie za podatek wpłacony nienależnie na podstawie wadliwej interpretacji Wyrok NSA z 13 grudnia 2017 r.
Wniosek o wydanie interpretacji dotyczącej zakresu ochrony wynikającej z innej interpretacji Toruń, 9 marca 2018 r.
Podatki pośrednie w interpretacjach i orzecznictwie
Opodatkowanie podatkiem od nieruchomości wytwórni mas bitumicznych
Zarzut przestępstwa gospodarczego a prawo do odliczenia w VAT Wyrok NSA z 30 maja 2017 r., I FSK 1821/15 Cezary Przygodzki 9 marca 2018 r.
Dorota Czerwińska Katedra Postępowania Karnego
Gwarancja bankowa Dorota Wieczorkowska
O POPEŁNIENIU PRZESTĘPSTWA
Wyrok NSA dnia z 20 października 2016 r. I FSK 1731/15
Anonimowość wnioskodawcy
Zawieszenie biegu terminu przedawnienia a zawiadomienie podatnika
(wyrok WSA w Szczecinie z 3 sierpnia 2016 r., I SA/Sz 174/16)
Zasada nieszkodzenia a oprocentowanie za podatek wpłacony nienależnie na podstawie wadliwej interpretacji Wyrok NSA z 13 grudnia 2017 r.
Czy organ podatkowy jest związany przepisami prawa wskazanym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej? Toruń, 31 marca 2017 r.
Zapis prezentacji:

Skutki niepodania przez pełnomocnika profesjonalnego adresu elektronicznego ePUAP Postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 17 listopada 2017 r., III SA/Wa 3175/16 (nieprawomocne) Rafał Mikulski 10 marca 2018 r.

Doręczanie pism pełnomocnikom profesjonalnym - przepisy Zasada oficjalności doręczeń (art. 144 OP) §1.Organ podatkowy doręcza pisma: za pokwitowaniem, za pośrednictwem operatora pocztowego, pracowników urzędu obsługującego ten organ, funkcjonariuszy lub upoważnionych pracowników innego organu podatkowego, lub przez organy lub osoby uprawnione na podstawie odrębnych przepisów, lub za urzędowym poświadczeniem odbioru, za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej (…) §5. Doręczanie pism pełnomocnikowi będącemu adwokatem, radcą prawnym lub doradcą podatkowym oraz organom administracji publicznej następuje za pomocą środków komunikacji elektronicznej albo w siedzibie organu podatkowego. Doręczenie w formie dokumentu elektronicznego (art. 152a OP) §1. W celu doręczenia pisma w formie dokumentu elektronicznego organ podatkowy przesyła na adres elektroniczny adresata zawiadomienie zawierające: informację, że adresat może odebrać pismo w formie dokumentu elektronicznego; wskazanie adresu elektronicznego, z którego adresat może pobrać pismo i pod którym powinien dokonać potwierdzenia doręczenia pisma; pouczenie dotyczące sposobu odbioru pisma, a w szczególności sposobu identyfikacji pod wskazanym adresem elektronicznym w systemie teleinformatycznym organu podatkowego, oraz informację o wymogu podpisania urzędowego poświadczenia odbioru w określony sposób Treść pełnomocnictwa (art. 138c§1 OP) Pełnomocnictwo wskazuje dane identyfikujące mocodawcę, w tym (…) w przypadku adwokata, radcy prawnego lub doradcy podatkowego - także jego adres elektroniczny.

Praktyka organów podatkowych W przypadku złożenia pełnomocnictwa przez pełnomocnika profesjonalnego bez wskazania adresu elektronicznego organy podatkowe wzywają do jego uzupełnienia Nieuzupełnienie adresu elektronicznego traktowane jest jak „problemy techniczne”, o których mowa w art. 144 § 3 OP: W przypadku wystąpienia problemów technicznych uniemożliwiających organowi podatkowemu doręczenie pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej, pisma doręcza się w sposób określony w § 1 pkt 1.

Skutki braku wskazania adresu elektronicznego w orzecznictwie NSA Wyrok NSA z 18 maja 2017 r., II FSK 454/17: adres elektroniczny profesjonalnego pełnomocnika, o którym mowa w art. 138c § 1 OP to jakikolwiek wskazany przez niego adres elektroniczny (w tym adres e-mail) profesjonalny pełnomocnik nie został przez ustawodawcę zobowiązany do posiadania adresu na platformie ePUAP w konsekwencji organ podatkowy nie ma możliwości zobowiązania adresata do utworzenia takiego konta, ani też nie ma możliwości do uzależnienia doręczenia pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej od posiadania takiego konta „problemy techniczne”, o których mowa w art. 144 § 3 OP uniemożliwiające organowi podatkowemu doręczenie pisma mogą dotyczyć zarówno organu podatkowego, jak i adresata. Oznaczają one w szczególności nieprzystosowanie techniczne organu podatkowego lub adresata do doręczania pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w tym także nieposiadanie adresu elektronicznego brak wskazania w pełnomocnictwie szczególnym adresu elektronicznego przez pełnomocnika profesjonalnego nie sposób zaliczyć do braków, które uniemożliwiają nadanie podaniu właściwego biegu. Podanie w pełnomocnictwie adresu e-mail umożliwia skuteczne doręczenie pisma w formie dokumentu elektronicznego w oparciu o dyspozycję art. 152a § 1 OP

Główne tezy postanowienia WSA w Warszawie z 17 listopada 2017 r Główne tezy postanowienia WSA w Warszawie z 17 listopada 2017 r., III SA/Wa 3175/16 art. 144 § 5 OP wskazuje dwa sposoby doręczenia pism profesjonalnym pełnomocnikom, tj. za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub w siedzibie organu doręczenie pisma za pomocą środków komunikacji elektronicznej jest możliwe pod warunkiem wykorzystania właściwego systemu teleinformatycznego. Pełnomocnik zawodowy nieposiadający adresu elektronicznego jest zobligowany do jego utworzenia, celem umożliwienia organowi podatkowemu doręczania pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej pełnomocnik profesjonalny nie ma możliwości wyboru pomiędzy doręczeniem dokumentu za pomocą środków komunikacji elektronicznej a doręczeniem wskazanym w art. 144 § 1 pkt 1 OP, w przeciwnym razie naruszałoby to pewność czynności doręczenia. Tym samym, w przypadku pełnomocnika profesjonalnego elementem koniecznym pełnomocnictwa jest zawarcie w jego treści adresu elektronicznego pełnomocnika i wskazanie adresu elektronicznego stanowi obowiązek pełnomocnika, a nie jego uprawnienie

Kluczowe problemy Status decyzji i innych aktów, które nie zostały doręczone profesjonalnym pełnomocnikom za pośrednictwem platformy ePUAP Wpływ orzeczenia na praktykę organów podatkowych: postępowanie przymuszające do wskazania adresu na platformie ePUAP, rygor pozostawienia podania bez rozpatrzenia

Dentons Rondo ONZ 1 00-124 Warszawa Rafał Mikulski Counsel +48 22 2425 762 rafal.mikulski@dentons.com Dentons Rondo ONZ 1 00-124 Warszawa Dentons jest największą na świecie firmą prawniczą, oferującą najwyższej jakości doradztwo prawne i biznesowe. Za innowacyjne osiągnięcia w zakresie świadczenia usług prawnych, w tym m.in. stworzenie Nextlaw Labs oraz Nextlaw Global Referral Network, Dentons jest regularnie rekomendowany przez wiodące informatory biznesowe oraz prawnicze i zajmuje pozycję lidera w zestawieniu „Indeks Elitarnych Globalnych Firm Acritas”. Jest także zdobywcą nagrody BTI Client Service 30 Award. Dzięki policentrycznemu podejściu oraz zapewnianiu klientom dostępu do najbardziej utalentowanych prawników na całym świecie, Dentons rzuca wyzwanie istniejącym standardom obsługi prawnej w społecznościach, w których funkcjonuje. www.dentons.com © 2018 Dentons. Dentons jest globalną firmą prawniczą, świadczącą usługi na całym świecie poprzez swoje oddziały i kancelarie z nią stowarzyszone. Niniejsza publikacja nie stanowi porady prawnej ani innej usługi doradczej, a jej treścią nie należy posługiwać się przy podejmowaniu lub wstrzymywaniu się od podejmowania określonych czynności. Patrz zastrzeżenia prawne znajdujące się na stronie dentons.com.