Instrukcja
1. Dobieramy się w grupy. Wybieramy temat lekcji. Temat powinien być dobrany tak, aby możliwe było autentyczne zaangażowanie w jego realizację. Konsultujemy z prowadzącym zajęcia wybrany temat, uzyskujemy informację o kolejności i terminie przeprowadzenia lekcji.
2. Temat został wybrany, wiemy kto będzie z nami pracował nad realizacją zadania. Przystępujemy do analizy opublikowanych na stronie tekstów, które mają nas przygotować do dalszej pracy. Bez przestudiowania tekstów niemożliwe jest: a) przygotowanie dobrej lekcji, b) kompetentne komentowanie innych lekcji (wobec tego niemożliwe jest zaliczenie ćwiczeń).
3. Przystępujemy do przygotowania lekcji – zastanawiamy się dla kogo przygotujemy lekcję (która klasa, jaka szkoła – przypominamy sobie co wiemy, co czytaliśmy na temat tego okresu rozwojowego). Oczywiście zaczynamy od gromadzenia i analizowania literatury związanej z wybranym tematem.
4. Teraz: pomysł na lekcję! (omijamy schematyczne rozwiązania, zastanawiamy się jak zaktywizować uczniów, zastanawiamy się nad skutecznością, nad poruszeniem emocji, dostarczeniem wiedzy i zmianą zachowania, nad pomocą w realizacji zadań rozwojowych przed, którymi stoją uczniowie). Wykorzystujemy inspiracje, których dostarcza nam lektura książki J. Hettiego (inspiracje należy udokumentować w toku lekcji).
5. Przystępujemy do tworzenia scenariusza zajęć. Przykładowy wzór scenariusza został umieszczony na stronie, jednak zachęcam do wykorzystywania innych dobrych wzorów. Po opracowaniu scenariusza przesyłamy scenariusz pozostałym uczestnikom zajęć i prowadzącemu (stankow@up.krakow.pl). Scenariusz powinien być przesłany najpóźniej jeden dzień przed prezentacją lekcji (czyli nie w nocy!), aby pozostali studenci mogli się z nim zapoznać.
6. Na końcu scenariusza umieszczamy bibliografię - minimalnie trzy prace zwarte, albo artykuły, które posłużyły nam do merytorycznego przygotowania lekcji. Jeśli korzystamy ze stron internetowych, to konieczne jest podanie autorów zamieszczonych tam tekstów. Jeśli nie ma autorów, to wykorzystanie takich materiałów do przygotowania bibliografii nie jest uprawnione.
6. Jeśli do przeprowadzenia lekcji potrzebne będą jakieś pomoce, materiały papiernicze, to konieczna jest wcześniejsza informacja (rzutniki znajdują się w salach, głośniki do laptopa można wypożyczyć, sugeruję korzystanie z własnych laptopów).
7. Zachęcam do konsultowania lekcji na moich dyżurach – nie jest to jednak obowiązkowe. Przed przystąpieniem do przeprowadzenia lekcji konieczne jest przedstawienie uzasadnienia podjęcia danego tematu – uzasadnienie powinno trwać około 5 min. Lekcja trwa 35 minut. Przypominam: intencją przeprowadzenia lekcji jest uzyskanie skutku w postaci zmiany o charakterze wychowawczym (zmiana postawy) uczniów. Autorzy lekcji muszą posiadać świadomość jaka zmiana jest celem lekcji. Celem lekcji nie może być tylko i wyłącznie przekazanie informacji o danym problemie.