Przewodniczący Zespołu: dr n. med. Jarosław Biliński

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kadry Medyczne – Specjalizacje Lekarskie Lubelskie Centrum Zdrowia Publicznego w Lublinie kwiecień, 2008 r.
Advertisements

Szkolenie specjalizacyjne lekarzy system modułowy
Rekrutacja do klasy I SP w roku szkolnym 2016/2017.
„Pewnie i bez lęku do egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe w letniej sesji 2006 r."
Rekrutacja Rok szkolny 2016/2017. Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty Nr OP-DO z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów przeprowadzania.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Poznań – Leszno – Kalisz – Konin – Piła Finansowanie świadczeń zdrowotnych w Wielkopolsce Poznań, 27 stycznia 2011 r.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
Harmonogram rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz kryteria przeliczania punktów.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
REKRUTACJA DO GIMNAZJÓW NA ROK SZKOLNY 2015/2016.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
LEKARZ Lekarz – osoba posiadająca wiedzę i uprawnienia do leczenia ludzi i zwierząt. W Polsce jest nim osoba posiadająca właściwe kwalifikacje, potwierdzone.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
WYDZIAŁ OSWIATY URZEDU MIASTA POZNANIA REKRUTACJA ZASADY REKRUTACJI DO SZKÓŁ PONADGIMAZJALNYCH WSPOMAGANEJ SYSTEMEM KOMPUTEROWYM.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zasady kontroli Wnioskodawców w PPLeader+
Projekt Śląskie. Inwestujemy w talenty – II edycja realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata Urząd.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy
Praktyka zawodowa Harmonogram realizacji praktyk zawodowych
Sześciolatek idzie do szkoły
Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
wspomaganej systemem komputerowym NABÓR 2017
Prowadzonych przez MIASTO BIAŁYSTOK na rok szkolny 2017/2018
Lokalne źródła prawa – zarys
ZASADY REKRUTACJI DO SZKOŁY PONADGIMNAZJLNEJ
Nieodpłatny kurs doskonalący dla lekarzy POZ „Warsztaty EKG”
Nieodpłatny kurs doskonalący dla lekarzy POZ „Warsztaty Spirometrii”
Akredytacja w Szpitalu Uniwersyteckim
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
REFORMA EDUKACJI
Sześciolatek idzie do szkoły
Szczegółowe zasady organizacji oraz przeprowadzania egzaminów, zaliczeń, kolokwiów za pomocą komputera i/lub oprogramowania specjalistycznego Ewelina Marć.
WYDZIAŁ LEKARSKO-STOMATOLOGICZNY
„Rola organizacji rzemiosła i MŚP w kształceniu zawodowym”
W 2016 roku podejrzenie doświadczania przemocy w rodzinie dotyczyło 7074 dziewcząt i 7149 chłopców w wieku 0-18 lat (źródło: KG Policji) W 2015 roku hospitalizowano.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Rządowe Centrum Legislacji Warszawa, październik 2013 r.
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych
Egzamin ucznia klasy ósmej
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 9 kwietnia 2018 r.
Egzamin gimnazjalny w roku szkolnym 2017/2018
Szkoły Doktorskie Instytutów Polskiej Akademii Nauk
Rekrutacja elektroniczna DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH w roku 2018
Zmiany w awansie zawodowym od 1 września 2018r.
wspomaganej systemem komputerowym NABÓR 2018
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
Kształcenie podyplomowe lekarzy
Zmiany w zakresie procedury
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Podstawa prawna Zasady przyjęć do klas I w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Kobyłka, zostały przygotowane w oparciu o.
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Podstawy prawa pracy Zajęcia nr 3.
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych 2019/2020
Odsetki naliczane za czas postępowania 30 marca 2017
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Harmonogram Rekrutacji 2019/2020
odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego
Wydział Oświaty Starostwa Powiatowego
KRAJOWY FUNDUSZ SZKOLENIOWY
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ KANDYDATA DO SZKOŁY PONADPODSTAWOWEJ w ramach elektronicznej rekrutacji do szkół ponadpodstawowych w roku szkolnym 2018/2019 KLASY.
Konkursy nr RPKP IZ /19 Zmiany w zakresie procedur
Zapis prezentacji:

Przewodniczący Zespołu: dr n. med. Jarosław Biliński Propozycja reformy kształcenia podyplomowego i prawa pracy Wyniki prac Zespołu przy Ministrze Zdrowia ds. zmian ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz niektórych innych ustaw i aktów prawnych Przewodniczący Zespołu: dr n. med. Jarosław Biliński

Dlaczego? Dlaczego? Realizacja porozumienia Ministra Zdrowia z przedstawicielami lekarzy rezydentów z 8 lutego 2018 roku

Porozumienie z Ministrem Zdrowia uwypukliło zmiany kierunkowo Prolongata prac na bazie porozumienia w ministerialnym zespole: Konieczność reformy systemu kształcenia podyplomowego Konieczność reformy prawa pracy Zasady prac w zespole: rezydent na czele, ostateczna decyzja co do kształtu dokumentu końcowego w gestii przewodniczącego zespołu, swoboda działania i propozycji zmian, ”carte blanche” – okrojona do racjonalnych realiów i możliwości systemu, realizacja wieloletnich postulatów Dlaczego?

ZYSK DLA PACJENTA W POSTACI: WIĘKSZEJ DOSTĘPNOŚCI DO LEKARZY, MAKSYMALIZACJI ICH PROFESJONALIZMU, WIĘKSZEJ SATBILNOŚCI W STRUKTURACH PERSONELU LEKARSKIEGO Reforma systemu kształcenia podyplomowego Promocja jakości Poprawa warunków szkolenia System zachęt a nie kar Odbiurokratyzowanie szkolenia Wzmocnienie relacji mistrz – uczeń Transparentność procesów w systemie szkolenia Reforma prawa pracy Zmiana paradygmatów – pro-lekarskie prawo pracy System nagród a nie kar Mniej restrykcji, więcej spokoju Minimalizacja niejasności prawnych Bezpieczeństwo pracy Promocja jakości i efektywności pracy Założenia

Założenia Po pierwsze: wizja Po drugie: wiedza Po trzecie: wnioski Po czwarte: jakość Po piąte: uniwersalizm Po szóste: efekt końcowy Założenia Wykonaj Zaplanuj Pomyśl

LEK/ LDEK Elementy reformy Staż podyplomowy Nabór na specjalizacje Kształcenie podyplomowe Staż podyplomowy LEK/ LDEK Nabór na specjalizacje Uzyskiwanie tytułu specjalisty PES Przebieg i zasady szkolenia specjalizacyjnego Ścieżka kariery zawodowej lekarza Akredytacja jednostek, nadzór nad szkoleniem Katalog specjalizacji i umiejętności lekarskich Część administracyjna kształcenia Elementy reformy Doskonalenie zawodowe * Wszędzie gdzie jest mowa o lekarzu rozumie się przez to również lekarza dentystę

Prawo pracy Elementy reformy Dyżury medyczne Bezpieczeństwo pracy Higiena pracy Prawo przyjazne dla lekarza Urealnienie przepisów Elementy reformy * Wszędzie gdzie jest mowa o lekarzu rozumie się przez to również lekarza dentystę

PIERWSZY ETAP PRAC ZESPOŁU Badanie opinii na temat kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów 8

OBECNIE Staż podyplomowy Staż podyplomowy lekarza Choroby wewnętrzne 10 tyg.; Pediatria 6 tyg + 2 tyg neonatologia; Chirurgia 6 tyg + 2 tyg chirurgia urazowa; Położnictwo i ginekologia 7 tyg; Anestezjologia 1 tydz, Intensywna terapia 2 tyg; Medycyna ratunkowa 3 tyg; Psychiatria 4 tyg; Medycyna rodzinna 6 tyg Staż podyplomowy lekarza dentysty Stomatologia zachowawcza 10 tyg Stomatologia dziecięca 10 tyg Chirurgia stomatologiczna 8 tyg Protetyka stomatologiczna 8 tyg Ortodoncja 5 tyg Periodontologia 4 tyg Ratownictwo medyczne 2 tyg Staż podyplomowy – 13/12 miesięcy Lekarz/lekarz dentysta OBECNIE Staż podyplomowy Kursy: Krwiodawstwo i krwiolecznictwo 1 tydz; Orzecznictwo 3 dni; Bioetyka 3 dni; Prawo medyczne 4 dni Kursy: Orzecznictwo 3 dni; Bioetyka 3 dni; Prawo medyczne 4 dni ŁĄCZNIE 52 TYGODNIE STAŻU PODYPLOMOWEGO ŁĄCZNIE 49 TYGODNI STAŻU PODYPLOMOWEGO

Staż podyplomowy – 13/12 miesięcy - Zbyt duża liczba krótkotrwałych staży (nie pozwalają zapoznać się ze specyfiką pracy po okresie adaptacji do nowego miejsca) - Archaiczny model prowadzenia poszczególnych staży - Brak odpowiedniej liczby kadry medycznej aby skupić się na stażyście - Brak możliwości poznania kilku placówek w dziedzinie przez siebie preferowanej - Brak realnej pomocy w podejmowaniu wyboru specjalizacji - Kursy nieadekwatne do wyzwań obecnej medycyny - Brak kursów i zagadnień niezbędnych do zbudowania kompetencji lekarza XXI wieku Lekarz/lekarz dentysta WADY Staż podyplomowy

Badanie opinii na temat kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów Staż podyplomowy przygotowuje do zawodu i pomaga w wyborze specjalizacji?

Czas trwania stażu podyplomowego Badanie opinii na temat kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów Czas trwania stażu podyplomowego

Staż podyplomowy lekarza powinien składać się z następujących modułów Badanie opinii na temat kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów Staż podyplomowy lekarza powinien składać się z następujących modułów

ZMIANY Staż podyplomowy Staż podyplomowy – 13/12 miesięcy MODUŁ STAŁY Choroby wewnętrzne 10 tyg Pediatria 8 tyg Chirurgia ogólna 7 tyg Medycyna ratunkowa i Intensywna terapia 6 tyg (SOR + Oddział Intensywnej Terapii 3 + 3 tygodnie) Medycyna rodzinna 4 tyg MODUŁ PERSONALIZOWANY 12 tygodni do wyboru w 1-3 miejscach Stomatologia zachowawcza 10 tyg Stomatologia dziecięca 6 tyg Chirurgia stomatologiczna 6 tyg Protetyka stomatologiczna 6 tyg Ortodoncja 4 tyg Periodontologia 1 tydzień Lekarz/lekarz dentysta ZMIANY Staż podyplomowy Staż podyplomowy lekarza MODUŁ STAŁY (40 tygodni) MODUŁ PERSONALIZOWANY (12 tygodni) Staż podyplomowy lekarza dentysty MODUŁ STAŁY (36 tygodni) MODUŁ PERSONALIZOWANY (12 tygodni) Kursy Orzecznictwo medyczne Prawo medyczne Zdrowie publiczne Kurs ALS/BLS w Centrach Symulacji Medycznych (5 dni/40h) Warsztaty z kompetencji miękkich, komunikacji lekarz-pacjent oraz asertywności Profilaktyka onkologiczna Szczepienia ochronne – praktyka – w ramach stażu z pediatrii ŁĄCZNIE 52 TYGODNIE STAŻU PODYPLOMOWEGO ŁĄCZNIE 48 TYGODNI STAŻU PODYPLOMOWEGO

OBECNIE + WADY LEK/LDEK Zakres dat egzaminów bez konkretyzacji Obwarowania formalne często uniemożliwiają przystąpienie do egzaminu (konieczne potwierdzenie ukończenia studiów – czas „tylko do 15 lipca”) 200 pytań na egzaminie – skargi na ich „niepraktyczność” Brak publikacji pytań z prawidłowymi odpowiedziami po egzaminie (karencja 5 lat! – niezgodnie z wyrokiem TK) Brak aktualizacji bazy przedmiotowej (podręczników, publikacji) obowiązującej do egzaminu 56% - próg pozytywnego wyniku

ZMIANY LEK/LDEK Ustalenie węższego zakresu dat LEK i LDEK – daty znane 6 miesięcy wcześniej Umożliwienie zdawania LEK/LDEK w trakcie ostatniego roku studiów (po ukończeniu 9 (LDEK) i 11 (LEK) semestrów) Darmowe 3 podejścia do LEK/LDEK (kolejne płatne) LEK/LDEK w połowie oparty o przypadki kliniczne (maksimum 10 przypadków z minimum 10 pytaniami do nich) (50/50 – pozostaje 200 pytań) Publikacja pytań niezwłocznie po zakończeniu egzaminu (realizacja wyroku TK!)

OBECNIE + WADY Nabór na specjalizacje System regionalny (wojewódzki) Możliwość aplikowania na jedną specjalizację, maksymalnie w 3 miejscach w danym województwie System niesprawiedliwy społecznie (ta sama specjalizacja wymaga 66% punktów w województwie X ale już 86% w województwie Y) Duże obwarowanie biurokratyczne, mnogość urzędów Konieczne bezrobocie pomiędzy stażem podyplomowym a szkoleniem specjalizacyjnym Odrębny nabór na rezydentury i tryb pozarezydencki !

Nabór na szkolenie specjalizacyjne powinien odbywać się w trybie Badanie opinii na temat kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów Nabór na szkolenie specjalizacyjne powinien odbywać się w trybie

ZMIANY Nabór na specjalizacje System ogólnopolski – oparty o listę rankingową Możliwość aplikacji na „niemal” dowolną liczbę różnych specjalizacji w dowolnych miastach w Polsce System przejrzysty – jednostki muszą wykazać posiadane miejsca specjalizacyjne Jeden nabór na tryb rezydencki i pozarezydencki Przekazanie kompetencji izbom lekarskim

MODEL IDEOWY Nabór na specjalizacje Rekrutacja na szkolenie specjalizacyjne – schemat ideowy Kierunek lekarski/lekarsko dentystyczny MODEL IDEOWY Nabór na specjalizacje Lekarz bez specjalizacji, zdany LEK/LDEK Lekarz ze specjalizacją – wynik PES lub LEK/LDEK Wybór do 100 miejsc: specjalizacja + miejsce jej odbywania (na terenie całego kraju), uszeregowane pod względem preferencji kandydata Widoczne wyłącznie miejsca dostępne w momencie logowania, tj. niezajęte przez lekarzy z wyższą punktacją ETAP I ZAMKNIĘCIE SYSTEMU PO 10 dniach kalendarzowych WERYFIKACJA – LEKARZE, którzy utracili wszystkie wybrane przez siebie miejsca przystępują do procedury po raz kolejny: Wybór do 100 miejsc: specjalizacja + miejsce jej odbywania (na terenie całego kraju), uszeregowane pod względem preferencji kandydata Widoczne wyłącznie miejsca dostępne w momencie logowania, tj. niezajęte przez lekarzy z wyższą punktacją W przypadku „wypchnięcia” ze wszystkich preferowanych miejsc przez lekarzy z wyższą punktacją – ponowne otwarcie systemu + informacja drogą elektroniczną o konieczności ponownego wyboru miejsca ETAP II ZAMKNIĘCIE SYSTEMU PO 7 dniach kalendarzowych WERYFIKACJA – LEKARZE, którzy utracili wszystkie wybrane przez siebie miejsca przystępują do procedury po raz kolejny: Wybór do 100 miejsc: specjalizacja + oddział (na terenie całego kraju), uszeregowane pod względem preferencji kandydata Widoczne wyłącznie miejsca dostępne w momencie logowania, tj. niezajęte przez lekarzy z wyższą punktacją ETAP III ZAMKNIĘCIE SYSTEMU PO 4 dniach kalendarzowych + 3 dni kalendarzowe „dogrywki” REZYDENTURA TRYB POZAREZYDENCKI Etap II i III wyłącznie u lekarzy, którzy nie zakwalifikowali się do żadnego miejsca specjalizacyjnego w poprzednich etapach i nie zdążyli ponownie złożyć wniosku przed zamknięciem systemu Miejsca specjalizacyjne są przyznawane w pierwszej kolejności dla lekarzy z wyższą punktacją (punkty za LEK/LDEK/ocena po PES), niezależnie od trybu specjalizacji W przypadku punktacji mniejszej niż wymagana do ostatecznego wyboru miejsca szkoleniowego system automatycznie przydziela do wolnego miejsca w danej specjalizacji – na koniec całego procesu lekarz/lekarz dentysta akceptuje to miejsce, wybiera inną specjalizację lub rezygnuje z rezydentury

OBECNIE + WADY Przebieg i zasady szkolenia specjalizacyjnego Aplikowanie na wszystkie specjalizacje tuż po stażu podyplomowym Specjalizacje modułowe oraz jednolite Brak weryfikacji wiedzy po module podstawowym Brak „widoczności” lekarza w trakcie szkolenia specjalizacyjnego przez płatnika Brak możliwości zmiany rezydentury skutkujące rezygnacją lub niepodjęciem pracy w danej specjalności (strata publicznych pieniędzy) Brak motywacji kierowników specjalizacji do szkolenia kolegów Ogromna ilość biurokracji (m.in. do 2000 procedur do każdorazowego udokumentowania) Brak realnego kontaktu kierownika specjalizacji ze specjalizantem (zaprzepaszczenie roli mistrz-uczeń) OBECNIE + WADY Przebieg i zasady szkolenia specjalizacyjnego

Badanie opinii na temat kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów Czy uważa Pani/Pan, że zmiana specjalizacji powinna być możliwa po jej rozpoczęciu?

Badanie opinii na temat kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów Czy obecna forma nadzoru nad szkoleniem specjalizacyjnym jest jasna, prosta i przejrzysta?

ZMIANY Przebieg i zasady szkolenia specjalizacyjnego Podział na specjalizacje, specjalizacje szczegółowe (podspecjalizacje) i umiejętności lekarskie Umożliwienie zmiany rezydentury Ograniczenie możliwości prowadzenia pracy rezydentów w trybie zmianowym lub równoważnym (wsparcie relacji mistrz- uczeń) Ułatwienia dotyczące SMK Sekretarki medyczne Zaliczanie blokowe umiejętności przez kierownika specjalizacji a nie setek/tysięcy poszczególnych procedur Wynagrodzenie dla kierowników specjalizacji (min. 1 tyś. zł brutto za każdego specjalizanta) Egzamin testowy zaliczający moduł podstawowy (PEM – państwowy egzamin modułowy) – ugruntowanie wiedzy podstawowej Kolejny etap  modyfikacja programów specjalizacji ZMIANY Przebieg i zasady szkolenia specjalizacyjnego

Państwowy Egzamin Modułowy (PEM) TAK, ale: Znaczący wzrost wynagrodzenia po PEM (z 2 lub 2,25 „średniej krajowej” na 2,5 lub 2,75 „średniej krajowej – niepriorytetowe/priorytetowe) PEM oparty w całości o „bazę pytań” Samodzielność lekarza po PEM – możliwość kontraktowania przez szpitale wybranych świadczeń (”koszykowych”) na lekarza po PEM – możliwość negocjacji procentu od procedury dla lekarza po PEM Możliwość zdawania PES na ostatnim roku specjalizacji 15 dni urlopu szkoleniowego przed PEM Jeżeli nie spełnione powyższe warunki – PEM dobrowolny Państwowy Egzamin Modułowy (PEM)

OBECNIE + WADY Państwowy Egzamin Specjalizacyjny (PES) Obwarowania formalne często uniemożliwiają przystąpienie do egzaminu (konieczne potwierdzenie ukończenia specjalizacji – czas pomiędzy ukończeniem a egzaminem niewykorzystany) 120 pytań na egzaminie – skargi na ich „niepraktyczność” Brak publikacji pytań z prawidłowymi odpowiedziami po egzaminie (karencja 5 lat! – niezgodnie z wyrokiem TK) Brak aktualizacji bazy przedmiotowej (podręczników, publikacji) obowiązującej do egzaminu 60% - próg pozytywnego wyniku

Kiedy powinno się przystępować do PES? Badanie opinii na temat kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów Kiedy powinno się przystępować do PES?

Czy pytania do PES powinny być upublicznione (zaraz po egzaminie)? Badanie opinii na temat kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów Czy pytania do PES powinny być upublicznione (zaraz po egzaminie)?

Badanie opinii na temat kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów Czy PES powinien być ujednolicony z europejskimi egzaminami specjalizacyjnymi?

Wykaz źródeł i materiałów do PES – zakres tematyczny Badanie opinii na temat kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów Wykaz źródeł i materiałów do PES – zakres tematyczny

ZMIANY Państwowy Egzamin Specjalizacyjny (PES) Umożliwienie zdawania PES w trakcie ostatniego roku szkolenia specjalizacyjnego (po zdaniu PEM w przypadku specjalizacji modułowych) Obligatoryjne aktualizowanie bibliografii do PES – pytania tylko z opublikowanych wymagań bibliograficznych Darmowe 2 podejścia do PES (kolejne płatne) PES oparty w połowie o pulę pytań (baza pytań minimum 5000 z minimum 20% coroczną zmianą) (50/50 – pozostaje 120 pytań) Publikacja pytań z prawidłowymi odpowiedziami niezwłocznie po zakończeniu egzaminu (do dwóch dni po egzaminie) 25 dniu urlopu szkoleniowego przed PES zamiast 6

Ścieżka kariery zawodowej lekarza MODEL IDEOWY Staż podyplomowy – 13/12 miesięcy Lekarz/lekarz dentysta Ukończenie odpowiednio 11 lub 9 semestrów Możliwość przystąpienia do LEK/LDEK – 3 próby do czasu rekrutacji na specjalizacje Studia 6/5 lat Kierunek lekarski/lekarsko dentystyczny

Ścieżka kariery zawodowej lekarza MODEL IDEOWY Staż podyplomowy – 13/12 miesięcy MODUŁ STAŁY Choroby wewnętrzne 10 tyg Pediatria 8 tyg Chirurgia ogólna 7 tyg Medycyna ratunkowa i Intensywna terapia 6 tyg (SOR + Oddział Intensywnej Terapii 3 + 3 tygodnie) Medycyna rodzinna 4 tyg MODUŁ PERSONALIZOWANY 12 tygodni do wyboru w 1-3 miejscach Stomatologia zachowawcza 10 tyg Stomatologia dziecięca 6 tyg Chirurgia stomatologiczna 6 tyg Protetyka stomatologiczna 6 tyg Ortodoncja 4 tyg Periodontologia 1 tydzień Lekarz/lekarz dentysta Ścieżka kariery zawodowej lekarza MODEL IDEOWY Staż podyplomowy lekarza MODUŁ STAŁY (40 tygodni) MODUŁ PERSONALIZOWANY (12 tygodni) Staż podyplomowy lekarza dentysty MODUŁ STAŁY (36 tygodni) MODUŁ PERSONALIZOWANY (12 tygodni) ŁĄCZNIE 52 TYGODNIE STAŻU PODYPLOMOWEGO ŁĄCZNIE 48 TYGODNI STAŻU PODYPLOMOWEGO

Ścieżka kariery zawodowej lekarza MODEL IDEOWY Rekrutacja na szkolenie specjalizacyjne – schemat ideowy Kierunek lekarski/lekarsko dentystyczny Ścieżka kariery zawodowej lekarza MODEL IDEOWY Lekarz bez specjalizacji, zdany LEK/LDEK Lekarz ze specjalizacją – wynik PES lub LEK/LDEK Wybór do 100 miejsc: specjalizacja + miejsce jej odbywania (na terenie całego kraju), uszeregowane pod względem preferencji kandydata Widoczne wyłącznie miejsca dostępne w momencie logowania, tj. niezajęte przez lekarzy z wyższą punktacją ETAP I ZAMKNIĘCIE SYSTEMU PO 10 dniach kalendarzowych WERYFIKACJA – LEKARZE, którzy utracili wszystkie wybrane przez siebie miejsca przystępują do procedury po raz kolejny: Wybór do 100 miejsc: specjalizacja + miejsce jej odbywania (na terenie całego kraju), uszeregowane pod względem preferencji kandydata Widoczne wyłącznie miejsca dostępne w momencie logowania, tj. niezajęte przez lekarzy z wyższą punktacją W przypadku „wypchnięcia” ze wszystkich preferowanych miejsc przez lekarzy z wyższą punktacją – ponowne otwarcie systemu + informacja drogą elektroniczną o konieczności ponownego wyboru miejsca ETAP II ZAMKNIĘCIE SYSTEMU PO 7 dniach kalendarzowych WERYFIKACJA – LEKARZE, którzy utracili wszystkie wybrane przez siebie miejsca przystępują do procedury po raz kolejny: Wybór do 100 miejsc: specjalizacja + oddział (na terenie całego kraju), uszeregowane pod względem preferencji kandydata Widoczne wyłącznie miejsca dostępne w momencie logowania, tj. niezajęte przez lekarzy z wyższą punktacją ETAP III ZAMKNIĘCIE SYSTEMU PO 4 dniach kalendarzowych + 3 dni kalendarzowe „dogrywki” REZYDENTURA TRYB POZAREZYDENCKI Etap II i III wyłącznie u lekarzy, którzy nie zakwalifikowali się do żadnego miejsca specjalizacyjnego w poprzednich etapach i nie zdążyli ponownie złożyć wniosku przed zamknięciem systemu Miejsca specjalizacyjne są przyznawane w pierwszej kolejności dla lekarzy z wyższą punktacją (punkty za LEK/LDEK/ocena po PES), niezależnie od trybu specjalizacji W przypadku punktacji mniejszej niż wymagana do ostatecznego wyboru miejsca szkoleniowego system automatycznie przydziela do wolnego miejsca w danej specjalizacji – na koniec całego procesu lekarz/lekarz dentysta akceptuje to miejsce, wybiera inną specjalizację lub rezygnuje z rezydentury

Ścieżka kariery zawodowej lekarza MODEL IDEOWY Szkolenie specjalizacyjne Rezydentura/tryb pozarezydencki (etat, umowa cywilnoprawna z wynagrodzeniem) Ścieżka kariery zawodowej lekarza MODEL IDEOWY Decentralizacja modułów podstawowych Jednolity program dla wszystkich specjalizacji wywodzących się z danego modułu Moduł podstawowy Zdawany od drugiego roku modułu podstawowego Należy go zdać aby być dopuszczonym do PES Zdany PEM gwarantuje wzrost pensji oraz podnosi prestiż specjalizanta – może wykonywać samodzielnie procedury kontraktowane przez płatnika Państwowy Egzamin Modułowy Lekarz/lekarz dentysta przechodzi płynnie z modułu podstawowego do specjalistycznego niezależnie od zdania PEM Zdanie PEM jest warunkiem dopuszczenia do PES Moduł specjalistyczny LUB Specjalizacja jednolita

Ścieżka kariery zawodowej lekarza MODEL IDEOWY Państwowy Egzamin Specjalizacyjny Lekarz/lekarz dentysta Ścieżka kariery zawodowej lekarza MODEL IDEOWY Uzyskanie tytułu lekarza/lekarza dentysty specjalisty Specjalista Doskonalenie zawodowe Uzyskiwanie „certyfikatów umiejętności” Szkolenie – opiekun specjalizacji Samodzielność, poziom ekspercki

OBECNIE Akredytacje do prowadzenia szkolenia specjalizacyjnego Standardy określone w programach specjalizacji Akredytacje przyznawane przez zespół ekspertów, lista podmiotów prowadzona przez CMKP WADY: Brak weryfikacji jakości procesu specjalizacyjnego Brak realnej weryfikacji przyznanych akredytacji Brak możliwości odebrania akredytacji jednostkom słabym Akredytacje w podstawowych dziedzinach (interna, pediatria, chirurgia) przyznawane jednostkom wysokospecjalistycznym OBECNIE Akredytacje do prowadzenia szkolenia specjalizacyjnego

Badanie opinii na temat kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów Czy uważa Pani/Pan, że kierownicy specjalizacji powinni podlegać ocenie?

Badanie opinii na temat kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów Czy ośrodkom szkolącym nie spełniającym wymagań akredytacyjnych należy odbierać uprawnienia do prowadzenia szkolenia specjalizacyjnego?

ZMIANY Akredytacje do prowadzenia szkolenia specjalizacyjnego Ciągła ocena jednostek prowadzących szkolenie specjalizacyjne (oceny wystawiane przez specjalizantów + wyniki specjalizantów z PES – wzór do kalkulowania ocen) Kontrola jednostek akredytowanych z najniższymi ocenami oraz przy podejrzeniu wystąpienia nadużyć Rozszerzenie uprawnień CMKP o przepisy wykonawcze, umożliwiające odebranie/ograniczenie akredytacji w razie niespełniania standardów Maksymalna liczba specjalizantów uzależniona od liczby pełnych etatów specjalistów (w przeliczeniu na godziny zatrudnienia) Opracowanie nowych standardów akredytacyjnych przez zespoły ekspertów, z konieczną weryfikacją przez CMKP, z uwzględnieniem konieczności „decentralizacji” szkolenia (akredytacje z dziedzin podstawowych poza Klinikami specjalistycznymi – specjalny wzór kalkulacyjny) ZMIANY Akredytacje do prowadzenia szkolenia specjalizacyjnego

OBECNIE Nadzór nad prowadzeniem rekrutacji i kształceniem podyplomowym Obecnie nabór na szkolenie specjalizacyjne, przyznawanie i prowadzenie akredytacji oraz nadzór nad prawidłowymi procesami podzielony jest pomiędzy: Wojewodów i urzędy wojewódzkie konsultantów krajowych i wojewódzkich CMKP Izby lekarskie Ministerstwo Zdrowia OBECNIE Nadzór nad prowadzeniem rekrutacji i kształceniem podyplomowym

WADY Nadzór nad prowadzeniem rekrutacji i kształceniem podyplomowym Mnogość bytów urzędowych i biurokracji (zupełnie nieuzasadnione) Rozproszenie odpowiedzialności Brak koordynacji co do terminów procesów Trudności w procedowaniu – multiplikacja organów, do których należy się zwrócić w przypadku problemów !

ZMIANY Nadzór nad prowadzeniem rekrutacji i kształceniem podyplomowym Przekazanie Izbom Lekarskim (Okręgowym, z nadzorem Naczelnej) dotychczasowych kompetencji wojewodów i urzędów wojewódzkich w zakresie: rozpatrywania wniosków o odbycie szkolenia specjalizacyjnego; przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego; weryfikacji odbycia szkolenia specjalizacyjnego (nie naruszając obecnych kompetencji konsultantów w ochronie zdrowia); rozpatrywania wniosków o dopuszczenie do PES ! ! ZMIANY Nadzór nad prowadzeniem rekrutacji i kształceniem podyplomowym OIL OIL OIL OIL

OBECNIE Kształcenie ustawiczne – doskonalenie zawodowe Konieczność zbierania punktów edukacyjnych – 200 pkt co 4 lata – brak egzekwowania obowiązku WADY Brak wsparcia systemowego dla kształcenia ustawicznego Uciążliwy system gromadzenia punktów edukacyjnych, konieczność zbierania „papierów” Brak jakiejkolwiek penalizacji w przypadku braku dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego OBECNIE Kształcenie ustawiczne – doskonalenie zawodowe

Kto powinien kontrolować doskonalenie zawodowe lekarzy specjalistów? Badanie opinii na temat kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów Kto powinien kontrolować doskonalenie zawodowe lekarzy specjalistów?

Badanie opinii na temat kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów Czy wiedza specjalistów jest zawsze na najwyższym poziomie i nie wymaga formalnego potwierdzenia np. co 10 lat?

W celu utrzymania stałej, najnowszej wiedzy wśród lekarzy specjalistów Badanie opinii na temat kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów W celu utrzymania stałej, najnowszej wiedzy wśród lekarzy specjalistów

ZMIANY Kształcenie ustawiczne – doskonalenie zawodowe 9-dniowy urlop szkoleniowy dla wszystkich lekarzy (oprócz rezydentów, którzy otrzymują 6 dni urlopu szkoleniowego na mocy porozumienia z lutego 2018 z Ministrem Zdrowia) Włączenie kształcenia ustawicznego do SMK Delegowanie obowiązku przekazania informacji o odbytych szkoleniach z lekarzy szkolących na jednostki prowadzące szkolenie ustawiczne Organ nadzorujący kształcenie (Izby Lekarskie) powiadamiają lekarza o braku dopełnienia obowiązku Upublicznienie faktu realizacji obowiązku kształcenia ustawicznego (opcjonalne – w CRL kompatybilnym z SMK przy nazwisku lekarza wyświetli się hasło: „Dopełnia obowiązku doskonalenia zawodowego”; w przypadku lekarzy niedopełniających obowiązku na ich prośbę ten fakt nie będzie widniał w przestrzeni publicznej) ZMIANY Kształcenie ustawiczne – doskonalenie zawodowe

OBECNIE KATALOG SPECJALIZACJI LEKARSKICH 9 specjalizacji lekarsko-dentystycznych Wiele z nich nie jest uznawanych w UE Katalog specjalizacji nie oddaje priorytetów państwa Mimo teoretycznego dostępu do wszystkich specjalizacji brak realnego dostępu w postaci rezydentur i miejsc szkoleniowych Postulat większości środowisk zawodowych i naukowych o ograniczeniu katalogu specjalizacji

ZMIANY KATALOG SPECJALIZACJI LEKARSKICH Zmniejszenie liczby specjalizacji lekarskich do 50 Wśród 50 specjalizacji lekarskich 34 to specjalizacje jednolite, a 16 to specjalizacje modułowe – wszystkie będzie można zdobyć tuż po stażu podyplomowym/jako lekarz bez specjalizacji 17 specjalizacji przeniesionych do tzw. „podspecjalizacji” – specjalizacji szczegółowych, które będzie można zdobyć tylko po uzyskaniu innej specjalizacji 10 specjalizacji zlikwidowanych – przeniesionych do umiejętności Specjalizacje lekarsko-dentystyczne poszerzone o mikrobiologię lekarską

Katalog specjalizacji lekarskich – specjalizacje jednolite (34) MOŻNA JE ZDOBYWAĆ JUŻ PO UKOŃCZENIU STAŻU PODYPLOMOWEGO Specjalizacja Dyrektywa UE anestezjologia i intensywna terapia TAK neonatologia chirurgia dziecięca neurochirurgia chirurgia ogólna neurologia chirurgia szczękowo-twarzowa neurologia dziecięca NIE choroby wewnętrzne okulistyka dermatologia i wenerologia ortopedia i traumatologia narządu ruchu diagnostyka laboratoryjna otorynolaryngologia epidemiologia patomorfologia farmakologia kliniczna pediatria kardiochirurgia położnictwo i ginekologia medycyna nuklearna psychiatria medycyna paliatywna psychiatria dzieci i młodzieży medycyna ratunkowa radiologia i diagnostyka obrazowa medycyna rodzinna radioterapia onkologiczna medycyna sądowa rehabilitacja medyczna medycyna sportowa urologia mikrobiologia lekarska zdrowie publiczne

MOŻNA JE ZDOBYWAĆ JUŻ PO UKOŃCZENIU STAŻU PODYPLOMOWEGO Katalog specjalizacji lekarskich – specjalizacje modułowe (podstawowy i specjalistyczny) (16) MOŻNA JE ZDOBYWAĆ JUŻ PO UKOŃCZENIU STAŻU PODYPLOMOWEGO Specjalizacja Dyrektywa UE Moduł alergologia TAK choroby wewnętrzne choroby płuc choroby zakaźne endokrynologia gastroenterologia geriatria hematologia kardiologia medycyna pracy nefrologia onkologia kliniczna reumatologia chirurgia klatki piersiowej chirurgia ogólna chirurgia naczyniowa onko. i hemato. dziecięca NIE pediatria kardiologia dziecięca

MOŻNA JE ZDOBYWAĆ PO UKOŃCZENIU INNEJ SPECJALIZACJI Katalog specjalizacji lekarskich – specjalizacje szczegółowe/podspecjalizacje (17) MOŻNA JE ZDOBYWAĆ PO UKOŃCZENIU INNEJ SPECJALIZACJI Specjalizacja Po specjalizacji angiologia choroby wewnętrzne, chirurgia naczyniowa, kardiologia, kardiochirurgia diabetologia specjalizacje z modułem podstawowym choroby wewnętrzne, pediatria medycyna morska i tropikalna choroby wewnętrzne, choroby zakaźne transplantologia kliniczna specjalizacje z modułem podstawowym choroby wewnętrzne, pediatria, chirurgia ogólna chirurgia transplantacyjna chirurgia ogólna, chirurgia dziecięca, kardiochirurgia choroby płuc dzieci pediatria endokrynologia i diabetologia dziecięca Specjalizacja Po specjalizacji gastroenterologia dziecięca pediatria nefrologia dziecięca immunologia kliniczna Wszystkie moduły pediatria metaboliczna medycyna lotnicza medycyna pracy seksuologia dowolna specjalizacja urologia dziecięca urologia, chirurgia dziecięca toksykologia kliniczna transfuzjologia kliniczna

Katalog specjalizacji lekarsko – dentystycznych (10) Specjalizacja chirurgia stomatologiczna chirurgia szczękowo-twarzowa ortodoncja periodontologia protetyka stomatologiczna stomatologia dziecięca stomatologia zachowawcza z endodoncją epidemiologia zdrowie publiczne mikrobiologia lekarska

ZMIANY KATALOG SPECJALIZACJI LEKARSKICH Specjalizacje lekarskie jednolite (34): choroby wewnętrzne, chirurgia ogólna, pediatria, anestezjologia i intensywna terapia, chirurgia dziecięca, chirurgia szczękowo-twarzowa, dermatologia i wenerologia, diagnostyka laboratoryjna, epidemiologia, farmakologia kliniczna, kardiochirurgia, medycyna nuklearna, medycyna paliatywna, medycyna ratunkowa, medycyna rodzinna, medycyna sądowa, medycyna sportowa, mikrobiologia lekarska, neonatologia, neurochirurgia, neurologia, neurologia dziecięca, okulistyka, ortopedia i traumatologia narządu ruchu, otorynolaryngologia, patomorfologia, położnictwo i ginekologia, psychiatria, psychiatria dzieci i młodzieży, radiologia i diagnostyka obrazowa, radioterapia onkologiczna, rehabilitacja medyczna, urologia, zdrowie publiczne Specjalizacje lekarskie modułowe – po module podstawowym (16): alergologia, choroby płuc, choroby zakaźne, endokrynologia, gastroenterologia, geriatria, hematologia, kardiologia, medycyna pracy, nefrologia, onkologia kliniczna, onkologia i hematologia dziecięca, reumatologia, chirurgia klatki piersiowej, chirurgia naczyniowa, kardiologia dziecięca Specjalizacje szczegółowe/podspecjalizacje lekarskie (17): angiologia, diabetologia, medycyna morska i tropikalna, transplantologia kliniczna, chirurgia transplantacyjna, choroby płuc dzieci, endokrynologia i diabetologia dziecięca, gastroenterologia dziecięca, immunologia kliniczna, nefrologia dziecięca, pediatria metaboliczna, medycyna lotnicza, seksuologia, urologia dziecięca, toksykologia kliniczna, transfuzjologia kliniczna Specjalizacje lekarsko – dentystyczne (10): chirurgia stomatologiczna, chirurgia szczękowo-twarzowa, mikrobiologia lekarska, ortodoncja, periodontologia, protetyka stomatologiczna, stomatologia dziecięca, stomatologia zachowawcza z endodoncją, epidemiologia, zdrowie publiczne ZMIANY KATALOG SPECJALIZACJI LEKARSKICH

PRAWO PRACY PRAWO PRACY PRAWO PRACY

OBECNIE Prawo pracy Tworzone w sytuacji ciągłego niedoboru kadrowego – nastawione na „roboczogodziny” a nie efektywność i jakość pracy Restrykcyjne dla lekarzy Separujące pracowników od siebie, podopiecznych od nadzorców Nieprzystosowane do specyfiki zawodu Promujące niehigieniczne zachowania pracownicze Zawierające sprzeczne przepisy Dopuszczające niebezpieczne zachowania pracownicze

Badanie opinii na temat kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów Dyżury medyczne są dla mnie obowiązkiem wynikającym z podjęcia decyzji o byciu lekarzem i nawet gdybym nie musiała/musiał to i tak chętnie będę je pełnić.

Badanie opinii na temat kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów Dyżury medyczne są specjalną formą wykonywania pracy i powinny być tak traktowane, z należnym dla takiego statusu docenieniem pracy lekarza.

Badanie opinii na temat kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów Czy odbywa lub odbywał/a Pani/Pan obowiązkowe dyżury na stażach zewnętrznych?

Badanie opinii na temat kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów Jaki system dyżurowania funkcjonuje w placówce w której Pani/Pan pracuje?

Badanie opinii na temat kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów Ze względu na coraz niższą jakość świadczenia pracy z każdą godziną dyżuru należy wprowadzić tachografy oraz maksymalny limit godzin pracy przypadający na konkretnego lekarza.

Czy zejście po dyżurze powinno przedłużać specjalizację? Badanie opinii na temat kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów Czy zejście po dyżurze powinno przedłużać specjalizację?

Czas specjalizacji nie jest wydłużony o zejścia po dyżurze Macierzyństwo i względy zdrowotne zwalniają z dyżurowania do łącznego czasu 2 lat Dyżur jako szczególna forma pracy – zejście po dyżurze nie pomniejsza godzin etatu w przypadku niewypracowania podstawowego wymiaru czasu pracy Pensja = etat/kontrakt + KAŻDA GODZINA DYŻURU PŁATNA Możliwość niedyżurowania przez rok przez lekarzy w trakcie szkolenia specjalizacyjnego, w tym czasie Dyżury nadzorowane – definicja ustawowa Ograniczenie zmianowego i równoważnego czasu pracy Pensja dla lekarzy rezydentów – 2 „średnie krajowe” i 2,5 „średniej krajowej” po zdaniu PEM, przy 3 „średnich krajowych” dla specjalistów ZMIANY Prawo pracy

Podziękowania Członkowie Zespołu Okręgowa Izba Lekarska w Warszawie (wsparcie finansowe oraz merytoryczne) Porozumienie Rezydentów OZZL (wsparcie merytoryczne) Naczelna Izba Lekarska Ogólnopolski Związek Zawodowy Lekarzy

Dalszy harmonogram zdarzeń Powstałe dokumenty są obecnie recenzowane przez Zespół i zostaną przegłosowane (do końca grudnia 2019) Przekazanie przegłosowanych przepisów – ustawy i rozporządzeń z załącznikami Ministrowi Zdrowia i opinii publicznej (pierwsza połowa stycznia 2019) Zgłaszanie uwag i propozycji zmian przez organizacje lekarskie – do 20 stycznia 2019 Zaproponowanie zgłoszonych zmian zespołowi w formie autopoprawek i głosowanie Prace MZ nad ostatecznym kształtem ustaw – zagwarantowany nadzór przewodniczącego Zespołu, ORL w Warszawie i PR OZZL Konsultacje społeczne Najpóźniej koniec marca 2019 – przedstawienie projektu radzie ministrów – zgodnie z porozumieniem PR z MZ Uchwalenie przez Sejm? Czy będą to te same dokumenty?

Przewodniczący Zespołu: dr n. med. Jarosław Biliński Propozycja reformy kształcenia podyplomowego i prawa pracy Wyniki prac Zespołu przy Ministrze Zdrowia ds. zmian ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz niektórych innych ustaw i aktów prawnych Przewodniczący Zespołu: dr n. med. Jarosław Biliński