DOŚWIADCZENIE – PROFESJONALIZM – ENERGIA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE
Advertisements

Kompetencje kluczowe jako cel edukacji na poziomie ponadgimnazjalnym
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Realizacja projektów eTwinning a nowa podstawa programowa
SZKOŁA SUKCESU PROGRAM.
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Kształtowanie kompetencji kluczowych w procesie dydaktycznym
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Sprawowanie nadzoru pedagogicznego
Metoda projektu w praktyce szkolnej Dorota Kulesza
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Zadania szkoły w zakresie kształtowania kompetencji kluczowych
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
ZADANIA KOORDYNATORÓW
Edukacja pozaformalna Edukacja nieformalna
ZESPÓŁ SZKÓŁ W OSTASZEWIE
1. Podsumowanie wyników ewaluacji zewnętrznych – rok szkolny 2012/13 2
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
TIK w szkole podstawowej
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
EWALUACJA WEWNĘTRZNA PROFIL SZKOŁY
„Kompetencje zawodowe”
ZMIANA KONCEPCJI FUNKCJONOWANIA SZKOŁY WEDŁUG EUROPEJSKICH STANDARDÓW KSZTAŁCENIA Makary K. Stasiak Kinga Kwiatkowska-Kuc.
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Kuratorium Oświaty w Kielcach
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PRZEDSZKOLA- ( ) przeprowadzono 71 ewaluacji, w tym: 8 ewaluacji całościowych 63 ewaluacje problemowe Podsumowanie.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Organizacja roku szkolnego 2015/2016
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Szkoła2009/ / / / / /2015 LO Urle 154 / 5164 / 6182 / 7184 / 7178/ / 7 ZSO Radzymin 391 / /14357 /
Wyniki Ewaluacji 2015 rok. Publiczne przedszkole im. Marii Kownackiej w Graczach.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Konferencja w Zespole Szkół Specjalnych w Opolu 21 maja 2010 TEMAT: Absolwent szkoły przysposabiającej do pracy na rynku pracy. PROGRAM 9.00 – 9.10 Powitanie,
Szkoła Podstawowa nr 2 w Plewiskach Nowoczesna szkoła, szkołą jutra. Szkoła jutra- szkołą obywatelskiego dialogu.
Kompetencje kluczowe?! Czym jest kompetencja i dlaczego kluczowa?
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
INSPIRACJE UCZNIA W WIRTUALNYM ŚWIECIE
Sieć współpracy i samokształcenia doradców metodycznych
Uniwersalizm i wielowymiarowość kompetencji kluczowych w kontekście edukacji dr Anna Szymczak, prof. nadzw.
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Projekty zrealizowane w ZS1
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
Kompetencje kluczowe?! Czym jest kompetencja i dlaczego kluczowa?
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
W jakim świecie będą funkcjonować nasi uczniowie?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
Europejskie Kompetencje Kluczowe
Program wsparcia placówek oświatowych z województwa podkarpackiego
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Budżet jako środek do realizacji strategii „jakość.
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

DOŚWIADCZENIE – PROFESJONALIZM – ENERGIA Kompetencje kluczowe przez pryzmat wartości   Dorota Tomaszewicz Coach ICC  Trener  Asesor AC/DC  Values konsultant  Ekspert ORE DOŚWIADCZENIE – PROFESJONALIZM – ENERGIA www.dorotatomaszewicz.pl d.tomaszewicz.kontakt@gmail.com

Wprowadzenie do kompetencji kluczowych www.dorotatomaszewicz.pl 2

Termin „ kompetencje kluczowe” Sympozjum Rady Europy- luty 1996 r. Co ma połączyć wszystkich absolwentów szkół w UE skoro systemy edukacyjne stanowią dziedzictwo kulturowe narodu i nie można ich ujednolicić? Jakie kompetencje są najważniejsze dla wszystkich młodych Europejczyków i dla budowania wspólnej Europy? Gdy w Polsce rozpoczęto przygotowania do reformy systemu edukacji (1998), kompetencje kluczowe sformułowane w Bernie stały się bardzo istotnym elementem podstawy programowej. www.dorotatomaszewicz.pl

Kompetencje kluczowe Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej z dnia 18 grudnia 2006 w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie. www.dorotatomaszewicz.pl

Kompetencje są definiowane w niniejszym dokumencie jako połączenie wiedzy, umiejętności i postaw odpowiednich do sytuacji. Kompetencje kluczowe to te, których wszystkie osoby potrzebują do samorealizacji i rozwoju osobistego, bycia aktywnym obywatelem, integracji społecznej i zatrudnienia. www.dorotatomaszewicz.pl

Na szczeblu UE określono osiem kompetencji kluczowych: porozumiewanie się w języku ojczystym; porozumiewanie się w językach obcych; kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne; kompetencje informatyczne; umiejętność uczenia się; kompetencje społeczne i obywatelskie; inicjatywność i przedsiębiorczość; świadomość i ekspresja kulturalna. www.dorotatomaszewicz.pl 6

Gdzie ukryły się kompetencje kluczowe? www.dorotatomaszewicz.pl

Aspekty prawne opisywanych kompetencji ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2012 r. poz. 977). http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20120000977 ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. Poz. 356) http://new.ore.edu.pl/index.php/ppko/ ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. Z 2017 r. Poz. 1611) http://dziennikustaw.gov.pl/du/2017/1611/1 ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z dnia 31 sierpnia 2017 r. Poz. 1658) http://dziennikustaw.gov.pl/du/2017/1658 Kontekst: ZALECENIACH PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY nr 2006/962/WE z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (Dz.U. L 394 z 30.12.2006) www.dorotatomaszewicz.pl 8

PODSTAWA PROGRAMOWA 1) czytanie – rozumiane jako umiejętność rozumienia, wykorzystywania i przetwarzania tekstów w zakresie umożliwiającym zdobywanie wiedzy, rozwój emocjonalny, intelektualny i moralny oraz uczestnictwo w życiu społeczeństwa; 2) myślenie matematyczne – umiejętność korzystania z podstawowych narzędzi matematyki w życiu codziennym oraz prowadzenia elementarnych rozumowań matematycznych; 3) myślenie naukowe – umiejętność formułowania wniosków opartych na obserwacjach empirycznych dotyczących przyrody i społeczeństwa; 4) umiejętność komunikowania się w języku ojczystym i w języku obcym, zarówno w mowie, jak i w piśmie; 5) umiejętność posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno - komunikacyjnymi, w tym także dla wyszukiwania i korzystania z informacji; 6) umiejętność uczenia się jako sposób zaspokajania naturalnej ciekawości świata, odkrywania swoich zainteresowań i przygotowania do dalszej edukacji; 7) umiejętność pracy zespołowej. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2012 r. poz. 977). www.dorotatomaszewicz.pl

NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA 1)sprawne komunikowanie się w języku polskim oraz w językach nowożytnych; 2)sprawne wykorzystywanie narzędzi matematyki w życiu codziennym, a także kształcenie myślenia matematycznego; 3)poszukiwanie, porządkowanie, krytyczna analiza oraz wykorzystanie informacji z różnych źródeł; 4)kreatywne rozwiązywanie problemów z różnych dziedzin ze świadomym wykorzystaniem metod i narzędzi wywodzących się z informatyki, w tym programowanie; 5) rozwiązywanie problemów, również z wykorzystaniem technik mediacyjnych; 6) praca w zespole i społeczna aktywność; 7) aktywny udział w życiu kulturalnym szkoły, środowiska lokalnego oraz kraju. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. Poz. 356) http://new.ore.edu.pl/index.php/ppko/ www.dorotatomaszewicz.pl

WYMAGANIA PAŃSTWA Wymaganie 1: Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się. Wymaganie 2: Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej. Wymaganie 3: Uczniowie są aktywni. Wymaganie 4:.Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne. Wymaganie 5: Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualną sytuację. Wymaganie 6: Rodzice są partnerami szkoły lub placówki. Wymaganie 7: Szkoła lub placówka współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju. Wymaganie8: Szkoła lub placówka organizując procesy edukacyjne uwzględnia wnioski z analizy wyników egzaminów ósmoklasisty, egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz innych badań zewnętrznych i wewnętrznych. Wymaganie 9: Zarządzanie szkołą lub placówką służy jej rozwojowi. www.dorotatomaszewicz.pl 11

WARTOŚCI www.dorotatomaszewicz.pl

UCZENIE SIĘ jako WARTOŚĆ www.dorotatomaszewicz.pl

Pozwala to rozumieć dlaczego warto się uczyć… aby wiedzieć aby być aby działać aby żyć wspólnie z innymi Edukacja jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw edukacji XXI wieku pod przewodnictwem J. Delorsa. (1998) www.dorotatomaszewicz.pl

Postawy i normy społeczne www.dorotatomaszewicz.pl

Wizja i Misja Szkoły www.dorotatomaszewicz.pl

Model absolwenta oparty na wartościach www.dorotatomaszewicz.pl

Postawy i normy społeczne Kiedy kontrakt KLASOWY będzie wartościowy? www.dorotatomaszewicz.pl

Jakie wartości chcielibyście, aby były szanowane w naszej klasie? www.dorotatomaszewicz.pl

Kiedy ta wartość będzie szanowana a kiedy łamana? www.dorotatomaszewicz.pl

A to wszystko po to, by… www.dorotatomaszewicz.pl

Lao Tzu www.dorotatomaszewicz.pl

„Jeśli chcesz przeżyć w tym świecie - bądź jak to całkowicie „bezużyteczne” drzewo, a nikt cię nie skrzywdzi” /Wartości Lao Tzu/

DOŚWIADCZENIE – PROFESJONALIZM – ENERGIA Zapraszam na spotkanie z kartami wartości   Dorota Tomaszewicz Coach ICC  trener  asesor AC/DC  Values konsultant  ekspert ORE www.dorotatomaszewicz.pl d.tomaszewicz.kontakt@gmail.com