Co każdy rodzic wiedzieć powinien?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady zdrowego odżywiania "W zdrowym ciele zdrowy duch"
Advertisements

Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
PRAWIDŁOWE MIEJSCE PRACY DZIECKA W DOMU. Dzieciom nauka w szkole zajmuje w zależności od wieku od 4 do 8 godzin dziennie a dodatkowo od 1 – 3 godzin poświęcają.
Rola przedszkola w przygotowaniu dzieci 6 –letnich do podjęcia nauki w szkole Spotkanie z Rodzicami Przedszkole nr 8 w Nysie.
Tydzień zdrowia i bezpieczeństwa pracy pod hasłem „Dźwigaj mniej” Październik 2007.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
Wpływ środowiska szkolnego na powstawanie wad postawy ciała wśród uczniów.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
NAJCZĘSTSZYCH CHORÓB UKŁADU KRĄŻENA 5. Nadciśnienie tętnicze.
LEKKI PLECAK. - droga do szkoły i (do wiedzy) nie musi być ciężka. Dbaj o to aby Twój plecak był jak najlżejszy - Ile waży Twój plecak ? Lżejszy plecak.
Program „ dla Zdrowia” podsumowanie 5 lat pracy Gdańsk, r. Paulina Metelska Koordynator Programu „ dla Zdrowia”
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę 7 kwietnia 2016.
SZKOŁA PODSTAWOWA W STARYCH BUDKOWICACH
Aktywność fizyczna Dobre nawyki Siedzenie odpowiednie Stanowisko pracy Sport Twoja kondycja psychiczna Pozostając w ruchu organizm produkuje więcej.
E-seminarium: Integracja sensoryczna Realizowane w ramach projektu „Akademia Rodzica” współfinansowanym przez m.st Warszawa.
System edukacji w Polsce
BEZPIECZNE KORZYSTANIE Z INTERNETU
14 listopada Światowy Dzień Walki z CUKRZYCĄ
Sześciolatek idzie do szkoły
ODDZIAŁY PRZEDSZKOLNE W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 7 im
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
Według światowej organizacji zdrowia WHO zdrowie to nie jedynie brak choroby, ale dobrostan psychiczny, fizyczny i społeczny oraz adaptacja.
Podstawa programowa WF założenia
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
Najnowsza dydaktyka wychowania fizycznego
Sześciolatek w obliczu zmian
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Edukacja matematyczna i przyrodnicza
Statut Szkoły art. 98 ustęp 1.
Sześciolatek idzie do szkoły
Informacja dla rodziców.
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Rzecznik Praw Dziecka.
Szkoła Promująca Zdrowie
KILKA PRAKTYCZNYCH UWAG NA TEMAT TORNISTRÓW
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
6-LATEK W SZKOLE.
Przedszkole Promujące Zdrowie
KONFERENCJA „Ogólnopolski Dzień Tornistra”
Program profilaktyczno-wychowawczy
Podstawa programowa WF założenia
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Tornister Warto zauważyć, że problem przeciążonych tornistrów szkolnych wynika  z kilku przyczyn: - Dzieci często noszą w plecakach więcej podręczników.
Wytyczne dotyczące problemu ciężkich tornistrów
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
Propozycja MEN i ORE „Pakiet do samokształcenia dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej” – działania doskonalące i wspierające organizowanie procesu.
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Wytyczne dotyczące problemu ciężkich tornistrów
SYSTEM KONTROLI FREKWENCJI
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Kompetencje kluczowe w grupie odkrywców
Zapis prezentacji:

Co każdy rodzic wiedzieć powinien? GOTOWOŚĆ SZKOLNA Co każdy rodzic wiedzieć powinien?

Nowy etap w życiu Podjęcie przez dziecko obowiązku szkolnego wiąże się z początkiem nowego, ważnego etapu w życiu. Przechodząc z wieku przedszkolnego w wiek wczesnoszkolny, ulega zmianie podstawowa forma działalności dziecka.

Od zabawy do nauki Dotąd była to zabawa, teraz będzie nauka. Osiągnięcia w nauce będą podstawowym kryterium rozwoju dziecka. Jednak by dziecko mogło sprostać wymaganiom szkolnym i w pełni się rozwijać, musi osiągnąć dojrzałość szkolną.

Pojęcie gotowości szkolnej Przez dojrzałość szkolną rozumie się ten moment w rozwoju dziecka, kiedy jest już ono zdolne sprostać wymaganiom szkoły, a więc moment równowagi między wymaganiami szkoły a możliwościami rozwojowymi dziecka. Gotowość szkolna więc, to nie tylko umiejętność czytania i liczenia,ale przede wszystkim gotowość dziecka do podjęcia nowych zadań, zdolność do przystosowania się do nowego środowiska.

Kryteria gotowości szkolnej Rozpatrując rozpoczęcie nauki dziecka w klasie pierwszej uwzględnia się cztery obszary rozwojowe: - fizyczny - emocjonalny - społeczny - poznawczy

Gotowość szkolna Nie zawsze jednak te obszary rozwijają się w sposób harmonijny. Zdarza się, że dzieci o bardzo wysokim poziomie rozwoju intelektualnego nie dają sobie rady z nauką, obowiązkami, nową organizacją pracy itp. Dzieje się tak, ponieważ mimo posiadania szerokiego zasobu wiedzy i umiejętności, np. liczenia, czytania, a nawet pisania, nie osiągnęły jeszcze dojrzałości emocjonalnej.

Gotowość szkolna Dlatego tak ważne jest, aby rodzice zwracali szczególną uwagę na: - usamodzielnienie dziecka, - budzenie wiary we własne możliwości - motywację do pracy, - pozytywny stosunek dziecka do obowiązków. Kształtowanie charakteru jest bowiem równie ważne, jak rozwijanie intelektu.

Dziesięć kryteriów oceny gotowości szkolnej dziecka 1. Umiejętność koncentracji, skupiania uwagi. 2. Prowadzenie rozmowy "na temat". 3. Odpowiadanie na pytania. 4. Reagowanie na nakazy i zakazy. 5. Rozumienie obowiązujących norm, a więc i tego, za co jest nagradzane i karane.

Dziesięć kryteriów oceny gotowości szkolnej dziecka 6. Rozumienie i stosowanie norm społecznych, które są ogólnie akceptowane. 7. Używanie zwrotów grzecznościowych. 8. Umiejętność dzielenia się. 9. Umiejętność ustępowania. 10. Udzielenie z własnej woli pomocy osobie, która jej potrzebuje.

Ważne jest również, by dziecko wiedziało, z czym wiąże się nauka szkolna: konieczność siedzenia w ławce inny rozkład dnia, więcej obowiązków, zadania domowe oraz godziło się z tą zmianą i akceptowało nowy stan rzeczy.

Przedszkole wspiera rozwój dziecka Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenia doświadczeń. W efekcie tego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.

W przedszkolu jest badany poziom gotowości szkolnej Do badania gotowości szkolnej w przedszkolu służą karty diagnostyczne, które dostosowane są do aktualnych przepisów prawa oświatowego (Rozporządzenie MEN z dnia 14.02.2017 r. w sprawie Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego Dz.U. z 2017 r. poz 356)

W zależności od tego, czy dziecko: - wykonuje zadania samodzielnie w sposób bezbłędny, - samodzielnie popełniając drobne błędy, - podejmuje próby samodzielnego wykonania zadania nieprecyzyjnie, niedokładnie, oczekując pomocy nauczyciela, - nie podejmuje się wykonania zadania ani samodzielnie ani z pomocą nauczyciela lub wykonuje zadanie niepoprawnie,

nauczyciel może stwierdzić, czy umiejętności dziecka są: - w pełni ukształtowane, - czy należy je doskonalić, - czy dopiero kształtują się i należy je rozwijać, - czy umiejętności niezbędne do podjęcia nauki w szkole jeszcze nie występują.

Osiągnięcia dziecka na koniec wychowania przedszkolnego O tym, jakie umiejętności powinno posiadać dziecko w poszczególnych obszarach (fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym) informuje nas wspomniana wcześniej Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego.

Rozpoczęcie nauki w szkole, to przełomowy moment w życiu dziecka, a także jego rodziny. Najbliższe lata będą okresem bardzo ważnym nie tylko z powodu zdobywanej przez dziecko wiedzy, ale także czasem istotnym dla jego zdrowia. W wieku szkolnym może rozwinąć się szereg poważnych problemów zdrowotnych takich, jak: wady postawy, zaburzenia wzroku, czy otyłość.

W tym wieku kształtuje się też wiele nawyków, utrwalają się zachowania, które będą umacniać zdrowie lub jemu szkodzić. Dlatego ważne jest też zwrócenie Państwa uwagi na kilka istotnych problemów zdrowia Waszych dzieci i podkreślenie tego, co można zrobić, aby ich zdrowie umocnić i zapobiec chorobom.

Stanowisko pracy ucznia

Dla ucznia o określonym wzroście i określonej wysokości podkolanowej powinno być zapewnione odpowiednie krzesło i stół. Wymiary umeblowania określa Polska Norma (PN-EN 1729-1:2007 Meble) numer zestawu (krzesło+ ławka) wysokość (w cm) zakres wzrostu ucznia (w cm) kod koloru Siedziska krzesła pulpitu stolika 21 40 80 - 95 BIAŁY I 26 46 93 - 116 POMARAŃCZOWY II 31 53 108 - 121 FIOLETOWY III 35 59 119 -142 ŻÓŁTY IV 38 64 133 - 159 CZERWONY V 43 71 146 - 176,5 ZIELONY VI 76 159 - 188 NIEBIESKI VII 51 82 174 - 207 BRĄZOWY

BŁĘDY W DOBORZE MEBLI Długotrwałe siedzenie w meblach niedostosowanych do wzrostu ucznia może przyczynić się do powstania wad postawy, wśród których najczęściej spotykaną grupą są skoliozy (boczne skrzywienia kręgosłupa)

Błędy w doborze mebli Siedzisko za wysokie! Dziecko nie sięga stopami podłoża, przednia krawędź siedziska uciska naczynia krwionośne ud, powodując zaburzenia w układzie krążenia i w efekcie drętwienie nóg, za wysoki stół wymusza zbyt wysokie ustawienie ramion, co może powodować ból w okolicach barków i karku oraz prowadzić do zwyrodnienia kręgów szyjnych.

Błędy w doborze mebli Siedzisko za niskie! wymusza nieprawidłową pozycję kończyn dolnych, zbyt ostry kąt pomiędzy udami i tułowiem powoduje ucisk narządów wewnętrznych, co przy małej podściółce tłuszczowej u dzieci, może sprawiać ból. Unikając niewygody dziecko prostuje kończyny i nie opiera o podłoże całych stóp. Siedzisko za głębokie! w przypadku zbyt głębokiego siedziska, dziecko broniąc się przed uciskiem krawędzi w okolicy dołu podkolanowego, automatycznie zsuwa się do przodu, a kręgosłup traci podparcie w odcinku lędźwiowym.

Plecaki/tornistry Dobór tornistra czy plecaka, a potem jego sposób noszenia, to jeden z kluczowych aspektów właściwej postawy i braku problemów z kręgosłupem w przyszłości. Szacuje się, że w Polsce co drugi uczeń dźwiga za dużo podręczników do szkoły. W profilaktyce schorzeń kręgosłupa ważne jest także odpowiednie, równomierne rozłożenie obciążenia. Nie można dopuścić, aby któraś ze stron plecaka czy tornistra była cięższa od drugiej.

Ciężar plecaka Dla dziecka do 13 roku życia ciężar nie może przekroczyć 10 % wagi dziecka, w przypadku dziecka powyżej 13 roku życia ciężar nie może przekroczyć 15 % wagi dziecka.

Cechy prawidłowego plecaka - lekki - niektóre plecaki, nawet bez zawartości, dużo ważą, - z usztywnioną ścianką tylną, uwypukloną w dolnej części ze względu na naturalną krzywiznę kręgosłupa, - zaopatrzony w regulowane, szerokie i miękkie szelki Odpowiednio szerokie szelki nie wrzynają się w ramiona, a regulacja pozwala na przyleganie plecaka do kręgosłupa, - z przegródkami w środku - umożliwia to równomierne rozłożenie zawartości plecaka oraz utrzymanie ładu i porządku.

Prawidłowy sposób noszenia tornistra/torby

Oświetlenie Bardzo ważnym elementem wpływającym na komfort pracy ucznia jest właściwe oświetlenie - zarówno naturalne jak i sztuczne. Nieprawidłowe oświetlenie może powodować: – pogorszenie ogólnego samopoczucia – zaczerwienienie powiek i spojówek – łzawienie, osłabienie wzroku – szybsze męczenie – bóle głowy

Oświetlenie Stolik ucznia należy usytuować tak,aby praca ręką nie zasłaniała padającego światła. Ważne jest nie zasłanianie okien roślinami i firankami, by mogło się dostać światło dzienne, ale również wyposażenie okna w żaluzje lub zasłony, aby była możliwość ochrony przed zbyt intensywnym światłem słonecznym.

BEZPIECZNE UŻYTKOWANIE TELEFONÓW KOMÓRKOWYCH Telefon komórkowy staje się wśród dzieci wyznacznikiem ich pozycji w grupie. To jeden z najbardziej pożądanych prezentów – urządzenie, które umożliwia dziecku kontakt z rodzicem, połączenie z internetem, edukację i wiele innych funkcji. Niewłaściwie użytkowane może stanowić jednak zagrożenie.

Bezpieczne użytkowanie telefonów komórkowych W celu zminimalizowania oddziaływania telefonu komórkowego na organizm użytkownika, czyli ograniczenia pochłaniania energii wysyłanej przez aparat telefoniczny, należy: – po wybraniu numeru, aż do momentu uzyskania połączenia, telefon trzymać jak najdalej od głowy (podczas nawiązywania połączenia emisja promieniowania jest największa); bezpieczną odległość zapewnia także stosowanie zestawu słuchawkowego – ograniczyć czas rozmowy do niezbędnego minimum lub częściej korzystać z sms/mms (krótszy czas narażenia na promieniowanie). – unikać noszenia telefonu bezpośrednio przy ciele (korzystniej jest nosić w torbie, plecaku itp.)

RACJONALNE ŻYWIENIE DZIECI Każdego roku przybywa nam dzieci ze stwierdzoną otyłością. Jest to rezultatem nieprawidłowego odżywania, a także coraz mniejszej aktywności ruchowej. Wiek wczesnoszkolny to okres, w którym dziecko uczy się prawidłowych zachowań. Racjonalne odżywianie – jest to przemyślany, rozsądny sposób odżywiania, pozwalający na osiągnięcie przez dziecko pełnego rozwoju psychosomatycznego oraz utrzymanie organizmu w zdrowiu i maksymalnej sprawności.

Śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Ta zasada w szczególności dotyczy dzieci, które czeka wzmożony wysiłek, zarówno fizyczny, jak i psychiczny. Dziecko prawidłowo odżywione, które regularnie je I i II śniadanie osiąga lepsze wyniki w nauce oraz lepiej się rozwija. Nawet najbardziej obfite I śniadanie zjedzone w domu nie zaspokaja potrzeb młodego organizmu przez cały czas pobytu w szkole. Aby zapobiec znużeniu i obniżeniu koncentracji na lekcji, dziecko powinno zjeść II śniadanie w szkole, podczas przerwy śniadaniowej trwającej 15-20 minut.

Nie wszystkie kwiaty zakwitają razem. Każdy ma swój czas i porę. Dzieci osiągają dojrzałość szkolną w różnym czasie. Decydują o tym czynniki biologiczne, środowiskowe, wychowawcze.

mgr Mariola Pierzchalska – Doruch Dziękuję za uwagę! :-) Opracowała: mgr Mariola Pierzchalska – Doruch MPI 27 27.02.2019 r.