WYKŁAD V KIEROWANIE.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Psychologia w zarządzaniu
Advertisements

PSYCHOLOGIA W ZARZĄDZANIU
WYKŁAD V KIEROWANIE.
Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
„Zasoby ludzkie są jak zasoby naturalne: są często głęboko zakopane. Musisz ich poszukać, nie leżą zwyczajnie na powierzchni wokoło.” Sir Ken Robinson.
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Wiem czego chcę!!!.  Każdy z Nas staje przed różnymi wyborami. Jednym z najważniejszych jest wybór ścieżki kształcenia.  Twoja Kariera jest w twoich.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Zarządzanie zmianą Sesja 4 Skuteczne współdziałanie w ramach organizacji.
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
Wykład 1.  w zn. wąskim – nauki prawne  w zn. szerokim – wszelkie „znawstwo prawa”, obejmujące obok prawoznawstwa w zn. wąskim także praktyczne umiejętności.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
„SAMORZĄD UCZNIOWSKI -
Dobre praktyki oraz najczęstsze błędy popełniane przez przedsiębiorców r. Piotr Nędzewicz.
Przywództwo 1. EGZAMIN 16 grudnia, godz Przywództwo - władza i wpływ Webber (1984)‏ władza obejmuje cechy osobiste lub związane z pozycja, które.
Systemy zarządzania jakością Fredericka Winslow Taylora Artur Szulc Bartosz Naczyński Ryszard Szymczak Tomek Marszał Wsinf 2016.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
Budżetowanie kapitałowe cz. III. NIEPEWNOŚĆ senesu lago NIEPEWNOŚĆ NIEMIERZALNA senesu strice RYZYKO (niepewność mierzalna)
Zarządzanie zespołem pracowników - wprowadzenie. Cele przedmiotu C1: Przekazanie studentom wiedzy o celach i strukturze procesu zarządzania personelem,
Aktywny RODZIC.
Rola książki w życiu człowieka
Rola Krajowych Sieci Tematycznych w ramach projektów innowacyjnych PO KL
Psychologiczne Kompetencje Menedżera
MAM PRAWO WIEDZIEC I DZIAŁAĆ!
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Wawrzeńczycach
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
Sześciolatek w obliczu zmian
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Wykład 1 SSE Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa
Cele działania:  -rozwijanie zainteresowań uczniów  -umożliwienie uczniom prezentacji ich pasji i zdolności  -rozwijanie umiejętności autoprezentacji.
Koncepcja tworzenia Programu Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego
Moje szczęście.
Metoda projektu.
ZARZĄDZANIE ZESPOŁAMI LUDZKIMI
TRZECIE spotkanie Zespołu
AGRESJA WŚRÓD DZIECI– SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ?
Przedszkole Promujące Zdrowie
Program profilaktyczno-wychowawczy
Obowiązki obywatelskie i obywatelskie nieposłuszeństwo
Narzędzie rozwoju i kształtowania kultury organizacyjnej
Zgłoszenie do konkursu
Zgłoszenie do konkursu
PRZYWÓDZTWO W ORGANIZACJI
Zgłoszenie w ramach kategorii Najlepszy Team Leader Contact Center
ZARZĄDZANIE ZESPOŁAMI LUDZKIMI
Psychologia w zarządzaniu
Zgłoszenia do nagrody specjalnej Najlepszy praCCodawca
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Podstawy prakseologii
Jak rozpoznać prawdziwy autorytet?
Jesteśmy „One PPG” Nasz cel We protect and beautify the world
Aktywny RODZIC.
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
Wspomaganie pracy szkół
Zapis prezentacji:

WYKŁAD V KIEROWANIE

Przywództwo/kierowanie Przywództwo – używanie nieprzymusowych technik wpływu, oparte na autorytecie i charyzmie Kierowanie – pobudzanie i koordynacja działalności zespołowej, zmierzającej do realizacji stojących przed zespołem celów organizacyjnych Styl kierowania – zespół specyficznych dla danego kierownika sposobów postępowania, tendencja do używania określonych metod działania

Przywództwo a zarządzanie Wg Kotlera - przywództwo wywołuje aktywność (produces movement) oraz odnosi się do procesu, który nadaje kierunek i mobilizuje ludzi oraz ich idee. Zarządzanie zaś wyłoniło się w celu utrzymania przebiegu procesów w organizacjach, w restrykcyjnych ramach czasu i zasobach budżetu Wg Bennisa, przywództwo oznacza wyprzedzanie (spraw, faktów, zdarzeń), wskazywanie drogi, wpływanie lub pobudzanie, ukierunkowywanie myślenia i działania. Zarządzanie natomiast jest wywoływaniem zdarzeń, osiąganiem, przyjmowaniem funkcji kontrolującej i odpowiedzialnej, dowodzeniem.

Perspektywa interakcyjna W literaturze przedmiotu dotyczącej kierowania w organizacjach podkreśla się również aspekt interakcji i zależności społecznych. W tej perspektywie kierowanie rozumiane jest jako „relacja między tymi, którzy chcą przewodzić, a tymi którzy wybierają subordynację” (Kouzes, Posner 2003)

Kierowanie - definicje Stogdill (1974) sformułował 11 kategorii definicji, w których kierowanie ujmowane jest jako: 1. procesy grupowe 2. osobowość i jej konsekwencje 3. sztuka wzbudzania posłuszeństwa 4. wywieranie wpływu 5. działanie lub zachowanie jednostki 6. forma perswazji 7. zróżnicowanie władzy 8. narzędzie osiągania celów 9. wynik interakcji 10. zróżnicowanie ról 11. inicjowanie struktury grupowej

Teoria X i Y (McGregor, 1960) – wyznawane przekonania na temat ludzi ludzie z założenia nie lubią pracować i unikają pracy na wszelkie sposoby starają się unikać odpowiedzialności są mało ambitni ponad wszystko pragną spokoju wolą być kierowani. Zgodnie z tym podejściem ludzie powinni być: zmuszani, nadzorowani, kontrolowani i motywowani karami Teoria Y praca jest naturalną potrzebą człowieka, czymś oczywistym i przyrodzonym w odpowiednich warunkach, odpowiednie metody kierowania, stają się bardzo ambitni, kreatywni i sami dążą do jak największej odpowiedzialności i samodzielności angażując się w realizację celów organizacji pragną sami siebie kontrolować i kierować Zgodnie z tym podejściem ludzi nie trzeba nadzorować i kontrolować tylko motywować i zachęcać

Cechy przywódcze Teoria cech kierowniczych/przywódczych (lata 40-te XX wieku) zakłada, że do skutecznego przywództwa potrzebne są określone cechy osobowości, które są charakterystyczne tylko dla nielicznych osób – przywódcą człowiek się rodzi, a nie staje Inteligencja Ambicja Wigor i energia Inicjatywa Wytrwałość Wiarygodność Otwartość w kontaktach z innymi Dominacja Pewność siebie Oryginalność i twórczość w myśleniu

Style przywództwa (zezwalające-autokratyczne) Czy podwładni są informowani, co mają dokładnie robić? Czy podwładni biorą udział w podejmowaniu decyzji? TAK (demokratyczny) NIE (autokratyczny) TAK (dyrektywny) Demokrata dyrektywny Podejmuje decyzje partycypacyjnie, ściśle nadzoruje podwładnych Autokrata dyrektywny Podejmuje decyzje jednostronnie, nadzoruje podwładnych NIE (zezwalający) Demokrata zezwalający Podejmuje decyzje partycypacyjnie, daje podwładnym swobodę w wykonywaniu pracy Autokrata zezwalający Podejmuje decyzje jednostronnie, daje podwładnym swobodę w wykonywaniu pracy Jachnis, 2008, s. 87

Orientacja na zadania i na ludzi Na zadania – zainteresowanie procesem technicznym i wysoką wydajnością. Podwładni są postrzegani jako narzędzia lub czynniki służące do osiągnięcia wydajności, na które trzeba ciągle naciskać Na ludzi – pomaganie pracownikom, zainteresowanie trudnościami w pracy i poza nią, troska o rozwój pracowników oraz ich awans. Założenie, że zainteresowanie się człowiekiem wzbudza w nim zapał do pracy, co w konsekwencji zwiększa wydajność

Koncepcja Blake’a i Mouton rozwijanie zachowań przywódców – trening sieci niska wysoka Koncentracja na zadaniach/produkcji Koncentracja na ludziach (1,1) – zarządzanie wyniszczające (1,9) - zarządzanie klubowe (9,1) - zarządzanie zadaniowe (5,5) - zarządzanie pośrednie (9,9) - zarządzanie zespołem

Transakcja, charyzma, transformacja Kierowanie transakcyjne – opiera się na regule wymiany, określa się role i wymagania, które powinni spełnić podwładni aby osiągnąć swoje osobiste cele Przywództwo charyzmatyczne – opiera się na postawie porywającej innych do pójścia za przywódcą. Taki przywódca przejawia inicjatywę, ma wizję, zachowuje się niestereotypowo, wprowadza zmiany Kierowanie transformacyjne/przywództwo reformujące– kierownik zmienia postawy, życzenia i wyobrażenia podwładnych. Działa na podstawie głębokiego przekonania, wiary w cele i idee. Przekonuje, motywuje do zmian

Charakterystyki kierowania transformacyjnego (Bass, 1990) Charyzma lub oddziaływanie ideowe – zachowania, które winny stać się wzorem do naśladowania, wbudzające silne emocje wśród podwładnych i powodujące identyfikowanie sie z przywódcą; podwładni postrzegają przywódcę, jako osobę o wielkich możliwościach, bardzo wytrwałą i zdeterminowaną w procesie pracy i kierowania. Inspirujące motywowanie – zachowania nadające znaczenie pracy podwładnych, pobudzające do dostrzegania pozytywnych aspektów przyszłości, motywujące i inspirujące podwładnych do większego zaangażowania w osiąganie celów organizacyjnych w oparciu o pociągającą wizję przywódcy. Stymulowanie intelektualne – zachowania wspierające formułowanie nowych rozwiązań, stymulujące do kreatywnego i innowacyjnego podejścia do zadań organizacyjnych, dostrzegania nowych problemów i podnoszenia umiejętności, wykorzystania nowych opcji realizacji zadań. Podejście indywidualne – zachowania wspierające i mentorskie w odniesieniu do każdego z podwładnych; przywódca dostrzega indywidualne umiejętności, potrzebę rozwoju i osiągnięcia podwładnych; akceptuje różnice indywidualne wśród podwładnych, co prowadzi do zindywidualizowanego sposobu kierowania. Czerw, A., Babiak, J. (2010). The transformational style of leadership in creating a positive organization. Human Resource Management, nr 6, s. 47-59

Podsumowanie Początkowo uważano, że kierownik ma wrodzone cechy, które ułatwiają lub przeszkadzają w skutecznym kierowaniu Współcześnie twierdzi się raczej, że kierownik jest tym efektywniejszy, im szerszy posiada repertuar stylów kierowania i im lepiej potrafi dobrać najwłaściwszy styl do danej sytuacji Kierownik powinien więc poznawać różne style, warunki ich stosowania i dostosowywać swój styl do sytuacji, ale tak aby być w zgodzie z samym sobą