Uniwersyteckie zbiory elektroniczne a ochrona praw autorskich

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Digitalizacja druków w Polsce
Advertisements

Outsourcing IT –– wybrane aspekty prawne
Prof. dr hab. Krystyna Szczepanowska – Kozłowska
Uniwersyteckie zbiory elektroniczne a ochrona praw autorskich
regulaminów uczelni wyższych pod kątem dostosowania ich zapisów
Prawne aspekty publikowania obiektów cyfrowych w modelu Open Access
Instytut Prawa Własności Intelektualnej UJ
Ochrona prawa autorskiego Prezentacja multimedialna
WŁASNOŚĆ INTELEKTUALNA W TRANSFERZE TECHNOLOGII
Dr Paweł Laidler, IAiSP UJ
w ustawie o stopniach i tytule naukowym RW
DOROBEK NAUKOWY I DYDAKTYCZNY PRACOWNIKÓW WYŻSZYCH UCZELNI W BAZACH DANYCH I BIBLIOTEKACH CYFROWYCH WYSZUKIWANIE I OCENA.
Za każdy produkt materialny, za wszystko co kupujemy, a także za każdą usługę trzeba zapłacić. Trzeba przecież zapłacić wytwórcy za jego pracę, zwrócić.
Własność intelektualna (WIPO/OMPI)
Biblioteki naukowe wobec ustawy o prawie autorskim po implementacji przepisów UE Bolesław Howorka.
Ochrona Praw Autorskich
Krótki przewodnik dla nauczycieli
Regulamin dotyczący zasad ochrony i komercjalizacji dóbr niematerialnych w Uniwersytecie Warmińsko- Mazurskim w Olsztynie -uchwalony przez Senat
Krótki przewodnik dla nauczycieli
Prawa autorskie autorskie prawa osobiste autorskie prawa majątkowe
Ochrona własności intelektualnej
Prawa pokrewne wydawców
Ochrona własności intelektualnej
Ochrona własności intelektualnej
Ochrona własności intelektualnej
LICENCJE OPROGRAMOWANIA
Ochrona własności intelektualnej
WARSZTATY REFORMA PRAWA WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
Prawo autorskie w szkole
Prawo Własności Intelektualnej
Ochrona własności intelektualnej
Typografia w nauczaniu zdalnym
Prawo autorskie dla nauczycieli.
PRAWO AUTORSKIE w polsce
TIK w szkole podstawowej
ZADANIA DO WYKONANIA W KADENCJI sformalizowanie statusu KDBSW (porozumienie, afiliacja przy KRASPie ???), zmiana nazwy Konferencji (???), nowelizacja.
Prawo autorskie Prawa użytkownika pracowni komputerowej
Legalne pobieranie plików z internetu
Zasady stosowania 50 % kosztów uzyskania przychodu
PRAWO AUTORSKIE Co należy wiedzieć? - EDUKACJA
USTAWA O PRAWIE AUTORSKIM
Zgłaszanie prac geodezyjnych
Internet a prawo autorskie
Zagadnienia związane z plagiatem, prawo własności, styl tekstu Karol Ligmann Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Komputerowe Systemy.
6 Informatyka Zakres podstawowy PRAWO AUTORSKIE
Kawa na ławę o prawie autorskim
-ZBYWALNE / NIEZBYWALNE ? -CZY MOŻNA SIĘ ICH ZRZEC ? -CZY SĄ OGRANICZONE CZASOWO ? AUTORSKIE PRAWA OSOBISTE versus AUTORSKIE PRAWA MAJĄTKOWE.
Prawa Autorskie w Internecie
Akademicka Biblioteka Cyfrowa - KRAKÓW przykład realizacji idei Open Access Ewa Dobrzyńska-Lankosz AGH w Krakowie, Biblioteka Główna Open Access kluczem.
Grupa II KW OG IS OK Kwog is ok ;).  Autorskie prawa majątkowe jest to zespół uprawnień, jakie przysługują twórcy utworu, ze szczególnym uwzględnieniem.
Ochrona własności intelektualnej
Autorskie prawa osobiste
Biblioteka.pollub.pl facebook.com/BibliotekaPL. Katarzyna Panasiewicz Modele otwartego dostępu.
Prawa autorskie a film w bibliotece. Kwestie praw autorskich, a pracy z filmem w szkole reguluje Ustawa z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i.
Prawo autorskie w szkole, czyli … zasady eksploatacji Internetu
Jak korzystać z cudzych utworów zgodnie z prawem?.
To co na papierze w twoim komputerze.  co to jest digitalizacja, czego dotyczy i do czego służy;  Czy mamy świadomość, że pamięć o wydarzeniach, ich.
Ustawa o Prawach Autorskich najważniejsze artykuły.
Ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego
Zmiany związane z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) stosowane od dnia r.
Ochrona własności intelektualnej
Ochrona baz danych.
PRAWA POKREWNE.
Ochrona własności intelektualnej
Autorskie prawa osobiste i majątkowe, Dozwolony użytek
Ochrona praw autorskich i innych Prawa pokrewne
Ochrona praw autorskich i innych Prawa pokrewne
Licencje komputerowe i ich podziały.. Spis treści 1.Co to jest licencja? 2.Podstawowe rodzaje licencji: a.Licencje niewyłączne b.Licencje wyłączne c.Sublicencje.
Prawa autorskie – PRAKTYCZNY PRZEWODNIK
Zapis prezentacji:

Uniwersyteckie zbiory elektroniczne a ochrona praw autorskich Pełnosprawny Student III Kraków, 16-17 września 2009 r. Uniwersyteckie zbiory elektroniczne a ochrona praw autorskich dr Justyna Ożegalska-Trybalska Instytut Prawa Własności Intelektualnej UJ

Źródła prawa ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z 4 lutego 1994 r. dyrektywa z 22 maja 2001 r., 2001/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych aspektów praw autorskich i praw pokrewnych w społeczeństwie informacyjnym

Przedmiot ochrony Utwory 2) Przedmioty praw pokrewnych utwory literackie, naukowe, programy komputerowe, bazy danych. 2) Przedmioty praw pokrewnych artystyczne wykonania, fonogramy, wideogramy, nadania stacji radiowych i telewizyjnych pierwsze wydania, wydania naukowe i krytyczne (tzw. prawa pokrewne wydawców)   3

Utwory powstające w szkołach wyższych utwory tworzone przez pracowników (naukowych/nienaukowych) szkół wyższych: w sferze naukowej: raporty, opinie, artykuły, ekspertyzy, referaty konferencyjne (szkoły artystyczne: obrazy, rzeźby), doktoraty, habilitacje, monografie w sferze edukacyjnej: egzaminy (testy dla studentów, kazusy), prezentacje, skrypty, zbiory testów na egzaminy wstępne w sferze administracyjnej/organizacyjnej: zarządzenia, statuty, recenzje (prac magisterskich, prac doktorskich, rozpraw habilitacyjnych), strona www uczelni   4

Utwory powstające w szkołach wyższych problem kwalifikowania niektórych materiałów, opracowań przygotowywanych przez pracowników szkół wyższych jako dokumentów lub materiałów urzędowych w rozumieniu art. 4 pr.aut. np: zarządzeń władz uczelni (rozporządzenia rektora) zarządzeń organów uczelni (uchwały senatu, uchwały rady wydziału) 5

Utwory powstające w szkołach wyższych utwory tworzone przez studentów szkół wyższych: prace licencjackie prace magisterskie prace doktorskie 6

Podmiot praw autorskich Uczelnia jako podmiot uprawniony z tytułu prawa autorskiego: uprawnienia uczelni jako pracodawcy – art. 12 pr. aut. uprawnienia uczelni w stosunku do utworów naukowych pracowników - art. 14 pr. aut. relacja pomiędzy regulacją z art. 12 i 14 pr. aut. uprawnienia uczelni w stosunku do prac dyplomowych studentów na podstawie art. 15a pr.aut. 7

Treść prawa autorskiego autorskie prawa osobiste (art. 16 pr.aut.) autorskie prawa majątkowe (art. 17 i art. 50 pr.aut.)

Autorskie prawa osobiste prawo do: autorstwa utworu oznaczenia utworu swoim nazwiskiem lub pseudonimem lub udostępniania go anonimowo nienaruszalności treści i formy oraz jego rzetelnego wykorzystania decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu publiczności nadzoru nad sposobem korzystania z utworu nieograniczone w czasie niezbywalne

Ochrona autorskich praw osobistych w procesie digitalizacji oznaczenie autorstwa metki elektroniczne zachowanie nienaruszalności treści i formy utworu

Autorskie prawa majątkowe treść prawa - wyłączne prawo do: korzystania z utworu wynagrodzenia za korzystanie rozporządzania nim na wszystkich polach eksploatacji pola eksploatacji a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu (wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu cyfrowego, techniką cyfrową) b) w zakresie obrotu oryginałem lub egzemplarzem, na którym utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie, najem), c) w zakresie rozpowszechnienia utworu (publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie, nadawanie, udostępnienie za pośrednictwem Internetu).

Digitalizacja utworów i korzystanie z elektronicznych wersji utworów digitalizacja to forma zwielokrotnienia utworu! co do zasady, w okresie trwania autorskich praw majątkowych digitalizacja, rozpowszechnianie i udostępnianie wersji elektronicznych utworów wymaga zgody podmiotu uprawnionego (twórca, wydawca) z tytułu autorskich praw czas trwania autorskich praw majątkowych – czas życia twórcy + 70 lat od jego śmierci

Digitalizacja utworów i korzystanie z elektronicznych wersji utworów Podstawa prawna korzystania z utworów przez uczelnie (w tym dokonania digitalizacji utworu, udostępniania w elektronicznych zbiorach, bazach uczelni, udostępniania za pomocą Internetu): umowa z uprawnionym z tytułu praw autorskich (licencyjna, przenosząca prawa) przepisy dotyczące dozwolonego użytku wewnętrzne regulacje jednostki naukowej (np. Rozporządzenia Rektora UJ nr 45 w sprawie elektronicznej bazy danych prac dyplomowych i rozpraw doktorskich)

Digitalizacja utworów i korzystanie z elektronicznych wersji utworów Rozporządzenia Rektora UJ nr 45 w sprawie elektronicznej bazy danych prac dyplomowych i rozpraw doktorskich domniemanie udzielenia UJ (w momencie przekazania wersji elektronicznej pracy) nieodpłatnej licencji niewyłącznej na umieszczenie pracy w wersji elektronicznej w bazie oraz jej zwielokrotnianie i udostępnianie w formie elektronicznej w zakresie koniecznym dla weryfikacji autorstwa tej pracy i ochrony przed przywłaszczaniem jej autorstwa zobowiązuje się do przechowywania pracy w postaci niezmienionej i z poszanowaniem praw osobistych twórcy możliwość udzielenia UJ w formie pisemnej, nieodpłatnej licencji niewyłącznej do korzystania z pracy bez ograniczeń czasowych i terytorialnych w zakresie: zwielokrotnienia w formie elektronicznej udostępnienia w Internecie

Digitalizacja utworów przed upływem autorskich praw majątkowych możliwość dokonania digitalizacji bez zgody uprawnionego z tytułu praw autorskich w zakresie dozwolonego użytku (osobistego lub publicznego) art. 23 pr.aut. (dozwolony użytek osobisty) art. 27 pr.aut. (licencja dla instytucji naukowych i oświatowych) art. 28 pr.aut (licencja dla bibliotek) art. 30 pt.aut (licencja dla archiwów, ośrodków dokumentacji) art. 33¹ pr.aut. (licencja na rzecz osób niepełnosprawnych)

Licencja dla bibliotek – art. 28 ust. 1 pr.aut udostępnianie egzemplarzy utworów rozpowszechnionych brak podstaw do dokonywania internetowych wypożyczeń cyfrowych wersji utworów on line! możliwość dokonywania udostępnień zbiorów elektronicznych na podstawie umów między biblioteką a twórcami/wydawcami)

Licencja dla bibliotek – art. 28 ust. 2 pr.aut sporządzania lub zlecania sporządzania egzemplarzy rozpowszechnionych utworów w celu uzupełnienia, zachowania lub ochrony własnych zbiorów problem dopuszczalności globalnej retrodygitalizacji zabiorów analogowych biblioteki na potrzeby tworzenia zbiorów w wersji elektronicznej, a następnie udostępniania takich zbiorów na zasadach określonych w art. 28 ust.3 pr.aut

Licencja dla bibliotek – art. 28 udostępniania zbiorów dla celów badawczych lub poznawczych za pośrednictwem końcówek systemu informatycznego (terminali) znajdujących się na terenie tych jednostek - brak podstaw do udostępniania elektronicznych wersji utworów w ogólnodostępnych sieciach komputerowych, nawet przy ograniczeniu kręgu osób korzystających z zasobów do czytelników posługujących się indywidualnymi hasłami dostępu do zbiorów biblioteki.

Korzystanie z utworów dla dobra studentów niepełnosprawnych - art Korzystanie z utworów dla dobra studentów niepełnosprawnych - art. 33¹ pr.aut. Możliwość korzystania z utworów przez uczelnie dla dobra studentów niepełnosprawnych po warunkiem, że: utwór został rozpowszechniony problem „rozpowszechnienia”: utworów rozpowszechnianych w trakcie zamkniętych zajęć (np. ćwiczeń) prac magisterskich, dyplomowych przekazanych przez twórców do biblioteki korzystanie nie ma zarobkowego charakteru odnosi się bezpośrednio do upośledzenia i jest podejmowane w zakresie wynikającym z natury upośledzenia

Korzystanie z utworów dla dobra studentów niepełnosprawnych - art Korzystanie z utworów dla dobra studentów niepełnosprawnych - art. 33¹ pr.aut. przygotowywanie i udostępnianie materiałów dydaktycznych dla osób niepełnosprawnych w formie elektronicznej tworzenie elektronicznych zbiorów utworów (literatury, podręczników, wykładów) dla niepełnosprawnych studentów wymiana zbiorów elektronicznych z zasobami dla studentów niepełnosprawnych z innymi uczelniami, instytucjami itp

Digitalizacja i korzystanie z utworów po upływie autorskich praw majątkowych na dokonanie digitalizacji, wprowadzenie do obrotu egzemplarzy zdigitalizowanych utworów nie jest wymagana zgoda podmiotu uprawnionego możliwość tworzenia przez instytucję naukową biblioteki cyfrowej, w której udostępniane będą utwory, co do których wygasły autorskie prawa majątkowe obowiązek wniesienia opłat na rzecz Funduszu Promocji Twórczości

Konferencja pod patronatem: Dziękuję za uwagę Justyna Ożegalska-Trybalska Instytut Prawa Własności Intelektualnej UJ ul. Kanonicza 14, 31-002 Kraków tel: 012 422 74 22 e-mail: ozeg@wp.pl, j.ozegalska-trybalska@uj.edu.pl Konferencja pod patronatem: Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, prof. dr hab. Barbary Kudryckiej Konferencja jest współfinansowana ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych