ZARZĄDZANIE ZESPOŁAMI LUDZKIMI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konflikt w negocjacjach
Advertisements

Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
Rozwiązywanie konfliktów w organizacji
Negocjacje handlowe Szymon Woźniak.
Negocjacje handlowe Szymon Woźniak.
Psychologia Zarządzania
Konstruktywne sposoby rozwiązywania konfliktów
Skuteczne zachowania na rynku pracy
KONFLIKTY W ORGANIZACJI
Kierowanie twórczością w organizacji
SIĘGAJ PO TO, CZEGO CHCESZ NIE RANIĄC INNYCH!
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
Małgorzata Bogdanowicz
Napięcie emocjonalne i stres
Konfliktowi towarzyszą zwykle silne emocje.
Dr Anna Okońska-Walkowicz
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
6 kroków do porozumienia
PRAWA MOTYWACJI Aby motywować innych, sami musimy mieć motywację Motywowanie wymaga celu Motywacja nie trwa wiecznie Motywacja wymaga uznania Współuczestnictwo.
Lider- Przywódca.
Konflikt społeczny - przyczyny, dynamika rozwoju, metody rozwiązywania
KONFLIKTY INTERPERSONALNE
Cele projektu Celem projektu jest zwalczanie rasizmu, ksenofobii i antysemityzmu poprzez upowszechnianie postawy fair play dla większego zrozumienia innych.
DZIECKO I JEGO PRAWA Temat:” NASZE MAŁE WOJNY, CZYLI RZECZ O KONFLIKCIE I SPOSOBIE WYRAŻANIA GNIEWU”
Asertywność czyli jak żyć z ludźmi Autor: Elżbieta Bowdur.
WYKŁAD VI GRUPY I ZESPOŁY
Procesy grupowe A.Kawalec.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Konflikt – analiza wyników ankiety przeprowadzonej wśród uczniów Zespołu Medycznych Szkół Policealnych w Siedlcach. mgr Anna Szyszkowska.
Psychologia w zarządzaniu
Rozwój społeczny dziecka
Prezentacja Prezentacja Dynamika pracy grupy 1.
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Zarządzanie zespołami ludzkimi
Rozwiązywanie konfliktów
Rozwiązywanie konfliktów
Sposoby podejmowania decyzji
Funkcje zarządzania, motywowanie, rozwiązywanie konfliktów.
Strategie rozwiązywania konfliktów
Negocjacje jako forma interakcji w sytuacjach społecznych
Sztuka negocjowania dziennikarstwo i komunikacja społeczna UŁ
Polskie Centrum Mediacji
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Reguły zarządzania zespołem. Zespoły projektowe bardzo często zawodzą jeśli chodzi o ustalenie wspólnej stratrgii zarządzania grupą, która to definiuje.
KONFLIKTY I ICH ROZWIĄZYWANIE
To nie konflikt jest źródłem nieporozumień i walki między ludźmi, lecz sposób jego rozstrzygnięcia...
Czy jesteś przywódcą? Liderem,... Z. Korzeniewski, DODN.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Motywacja gotowość do podjęcia określonego działania gotowość do podjęcia określonego działania proces wywołujący określone zachowania zestaw sił.
konflikty w pracy i sposoby ich rozwiązywania
Konflikty społeczne we współczesnym świecie
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
Jak nastolatkowie radzą sobie ze stresem ?
Wygraj dobry zespół! Grywalizacja jako skuteczna i innowacyjna forma szkolenia pracowników.
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
Kiedy spełnią się marzenia mediatorów? Stan rozwoju mediacji a gotowość Polaków do korzystania z niej Maciej Tański Centrum Mediacji Gospodarczej Mediacje.
Mediacje rówieśnicze „Kiedy pozwolę sobie zrozumieć drugą osobę, zrozumienie może mnie zmienić” Carl R. Rogers.
Przedsiębiorczość to cecha działania zmierzającego do zapewnienia racjonalnej i efektywnej koordynacji zasobów gospodarczych przedsiębiorstwa oraz umożliwiającego.
Konflikty w organizacjach Pojęcie konflikt wywodzi się z łacińskiego - „confliktus”, co oznacza dosłownie „zderzenie”. Interpretuje się go także jako:
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
Sposoby radzenia sobie ze stresem
Proces przewodzenia i kontrolowania
POZNANIE SPOSOBÓW ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW W GRUPIE
LUDZIE POPEŁNIAJĄ BŁĘDY
ZARZĄDZANIE ZESPOŁAMI LUDZKIMI
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
AJ: Prawa Yerkesa-Dodsona sformułowane w 1908 roku przez Roberta Yerkesa i Johna D. Dodsona opisują zależność między pobudzeniem.
Patologie w kierowaniu
Zapis prezentacji:

ZARZĄDZANIE ZESPOŁAMI LUDZKIMI WYKŁAD 6

PODEJŚCIE WSPÓŁCZESNE Konflikty są czasem pożyteczne Konflikty są nieuniknione Źródła konfliktów są różnorodne i niekiedy błędem byłoby ich powstrzymywanie Konflikty w różnym stopniu przyczyniają się do efektywności współdziałania Konfliktem należy pokierować tak, by osiągnąć z niego pozytywne efekty (np. wzrost efektywności grupy)

KONFLIKT POWSTAJE GDY: Istnieją wyodrębnione strony (o sprecyzowanych dążeniach) Istnieje współzależność między stronami, tzn. żadna ze stron nie może osiągnąć swoich celów bez udziału lub zgody drugiej strony Strony nie pomagają sobie w osiągnięciu celu, stanowią przeszkodę lub blokują realizację dążeń

POZIOMY WYSTĘPOWANIA KONFLIKTU 1. dwie lub więcej osób (stron) 2. wzajemnej od siebie zależnych poziom strukturalny konflikt potencjalny 3. spostrzega „niemożność” osiągnięcia lub utrzymania ważnych zasobów zaspokojenia potrzeb realizacji istotnych wartości poziom psychologiczny konflikt ukryty 4. i podejmuje działania, aby sytuację tę zmienić. 5. w wyniku tych działań konflikt ulega eskalacji, złagodzeniu lub rozwiązaniu poziom zachowań konflikt jawny

STYLE ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW unikanie dostosowanie kompromis rywalizacja współpraca Lęk społeczny Zgodliwość

CHARAKTERYSTYKA 5 STYLÓW ZACHOWANIA W KONFLIKCIE - UNIKANIE Cel Unikać konieczności konfrontacji, rozwiązywania konfliktu Postawa „To mnie nie dotyczy”, „Pozwól mi się nad tym zastanowić”, „To jego sprawa” Racjonalizacja Konflikty są z natury złe, bo powodują napięcia Możliwe następstwa Problemy interpersonalne pozostają nierozwiązane i są przyczyną wyrażanej na różne sposoby frustracji

CHARAKTERYSTYKA 5 STYLÓW ZACHOWANIA W KONFLIKCIE - ULEGANIE Cel Nie urazić drugiej strony, podtrzymać relacje Postawa „Co mogę zrobić, żebyś się nie rozzłościł, nie obraził?”, „Mój interes nie jest tak ważny, żeby ryzykować popsucie naszych stosunków” Racjonalizacja Utrzymanie dobrych stosunków interpersonalnych jest rzeczą najważniejszą Możliwe następstwa Druga strona może nas wykorzystywać

CHARAKTERYSTYKA 5 STYLÓW ZACHOWANIA W KONFLIKCIE - RYWALIZACJA Cel Osiągnąć swoje cele za wszelką cenę Postawa „Wiem co jest właściwe. Nie podważaj mojej oceny i pozycji” Racjonalizacja Lepiej nawet kogoś urazić lub zranić, niż zrezygnować ze sprawy, w którą się zaangażowało Możliwe następstwa Druga strona czuje się pokonana, a nawet upokorzona

CHARAKTERYSTYKA 5 STYLÓW ZACHOWANIA W KONFLIKCIE - KOMPROMIS Cel Osiągnąć porozumienie Postawa „Znajdźmy rozwiązanie satysfakcjonujące obie strony, tak abyśmy mogli wrócić do swoich spraw” Racjonalizacja Przedłużające się konflikty odrywają ludzi od ich zadań i wywołują negatywne uczucia Możliwe następstwa Uczestnicy konfliktu poszukują pierwszego satysfakcjonującego rozwiązania konfliktu, a nie rozwiązania optymalnego

CHARAKTERYSTYKA 5 STYLÓW ZACHOWANIA W KONFLIKCIE - WSPÓŁPRACA Cel Wspólnie rozwiązać problem Postawa „To są moje cele (potrzeby, interesy). Jakie są twoje?”, „Zależy mi na znalezieniu najlepszego możliwego rozwiązania”, „Spójrzmy na fakty” Racjonalizacja Cele (potrzeby, interesy) obu stron są równie ważne (choć niekoniecznie równie uzasadnione). Należy położyć taki sam nacisk na jakość samej decyzji i na sposób jej podjęcia Możliwe następstwa Problem prawdopodobnie zostanie rozwiązany. Obie strony będą utożsamiać się z podjętą decyzją i będą miały poczucie, że zostały potraktowane sprawiedliwie

GRYWALIZACJA Cel Pokonać innych, osiągnąć wyższy poziom wykonania i uznania Postawa „Chcę być najlepszy i pokonać ciebie”, „Zależy mi kontakcie z innymi graczami/innymi zaangażowanymi osobami”, „Chcę zdobyć uznanie u innych ” Racjonalizacja Uczestniczenie i zaangażowanie jest przyjemne, z czasem może stać się niezbędne. Inni są niezbędni w rozgrywce – zarówno do rywalizowania jak i współpracy. Sukcesem i przyjemnością jest osiąganie kolejnych poziomów wykonania (postęp w grze). Możliwe następstwa Problem niekoniecznie zostanie rozwiązany, ponieważ gracze odczuwają zaangażowanie i przyjemność z samej gry. prawdopodobnie osiągną lepszy poziom wykonania i satysfakcji. Będą też chcieli ponawiać interakcje.

Konflikty międzygrupowe

ANALIZA KONFLIKTU Historia (Jak to się zaczęło? Czy od jakiegoś konkretnego wydarzenia? Od jak dawna trwa? Jak zmieniał się konflikt?) Kontekst (Czy ta osoba/grupa jest lub bywała skonfliktowana z innymi stronami? Jakie działania są szczególnie charakterystyczne dla tego konfliktu?) Udział innych stron (Czy ktoś wpływa na konflikt? Czy ktoś na nim zyskuje/traci?) Przedmiot (Wobec jakich konkretnie kwestii nie ma zgody? Czy różnimy się przekonaniami/wartościami/normami? Czy któraś ze stron stara się uzyskać coś konkretnego – pieniądze/wpływy/czas? Dynamika (Czy przyczyna konfliktu nie zmieniła się istotnie? Czy strony są na dwóch biegunach? Czy wrogość narasta? Jak szybko?)

PRZYCZYNY KONFLIKTÓW MIĘDZYGRUPOWYCH W ORGANIZACJI Rywalizacja o ograniczone zasoby zasoby finansowe (budżety) nagrody (współzawodniczący system nagród) władzę (wpływ na innych w organizacji) Wieloznaczność odpowiedzialności i zasad działania brak wyraźnego wskazania odpowiedzialności za zadania, obowiązki, itp. brak wyraźnego wskazania „praw” do różnych dóbr organizacyjnych brak wyraźnego wskazania „podległości”, hierarchii, itp.

KONSEKWENCJE KONFLIKTU MIĘDZYGRUPOWEGO Konsekwencje międzygrupowe Konsekwencje wewnątrzgrupowe Większa spójność i lojalność członków Zmniejszenie różnic indywidualnych Klimat w grupie staje się bardziej formalny Grupa jest bardziej tolerancyjna na autokratyczny styl kierowania Grupa staje się bardziej zorganizowana, ustrukturalizowana Grupa wymaga większej lojalności i podporządkowania się członków – aby stanowić „wspólny front” Postrzeganie drugiej grupy jako wrogiej Zniekształcanie percepcji „siebie” i „ich” Wyolbrzymianie własnych mocnych stron, zaprzeczanie swoim słabościom Niedocenianie „ich” siły, dopatrywanie się „nieetycznych” zachowań drugiej grupy My jesteśmy fair a oni nie! Pojawiają się zachowania agresywne wobec drugiej grupy Błędy komunikacyjne: brak słuchania drugiej strony, skupienie na swoich argumentach, itp

KONSEKWENCJE „ZWYCIĘSTWA” JEDNEJ Z GRUP W grupie zwycięskiej W grupie przegranej Grupa zachowuje swoją spójność (lub jeszcze ją zwiększa) – na pewien czas Umacnia się pozytywny stereotyp swojej grupy Osłabia się „duch walki” – osiadanie na laurach Grupa często próbuje naprawić relacje z przegranym (ale bez przekonania i nie za wszelką cenę) Zaprzeczanie realności przegranej Szukanie winnych poza grupą – np. zarząd był stronniczy; zasady działania nie były fair, itp. Tendencja do ujawniania nierozwiązanych konfliktów wewnętrznych Pojawia się napięcie, gotowość do działania odwetowego Ale czasami … grupa poznaje siebie, swoje słabości, uczy się na błędach … i staje się silniejsza

PROCEDURY RADZENIA SOBIE Z KONFLIKTEM Negocjacje Maleje kontrola odpowiedzialności Facylitacje F Maleje udział trzeciej strony Mediacje M Arbitraż A