Rozwój psychospołeczny dziecka w wieku 6 – 12 lat Zadania, cele, potrzeby, oczekiwania społeczne oraz kryzysy rozwojowe
Zadania I cele stojące przezd dzieckiem nabieranie gotowości szkolnej, samodzielność samoobsługowa oraz społeczna (interakcje rówieśnicze, rozwiązywanie konfliktów), radzenie sobie z negatywnymi emocjami (agresja i autoagresja), budowa i zacieśnianie więzi z rodzicami
potrzeba bezpieczeństwa, przynależności, potrzeby potrzeba bezpieczeństwa, przynależności, wzorzec rodziców > wzorzec rówieśników, miejsce w grupie (afiliacja), plastyczność emocjonalna, poznawcza i behawioralna, zmienność nastroju, ciekawość świata – radość – chęć poznawania, stylizowanie się na starszą osobę, eksperymentowanie, lęki rozwojowe, początki pasji (zaszczepianie)
Kryzysy wynikające z oczekiwań społecznych nauka zasad spłecznych, trudność sprostania wymaganiom szkolnym, społecznym versus potrzeba spontaniczności i zabawy, oczekiwania rodziców (ich ambicja) w opozycji do potrzeb i możliwości dziecka, samodzielne spędzanie czasu, bycie starszym rodzeństwem, podporządkowanie się normom społecznym
wspólne rozwiąznia – podążanie za dzieckiem, bezwarunkowa akceptacja, rozwiązania zapewnianie wsparcia, wspólne rozwiąznia – podążanie za dzieckiem, bezwarunkowa akceptacja, wyważona postawa rodzicielska, otwarcie na dziecko (aktywne słuchanie), czas!, stawianie granic, konsekwencja, akceptacja (tolerancja) cech dziecka / inności;