Ireneusz Ratuszniak – Prezes Zarządu EffiCon sp. z o.o. s.k.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
Advertisements

Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
WPR po 2013 – stan bieżący, przygotowania oraz perspektywy
Interreg III B CADSES Central, Adriatic, Danubian and South-Eastern European Space Obszar Europy Środkowej, Adriatyckiej, Naddunajskiej i Południowo-Wschodniej.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
Inwestowanie w regiony oraz kraje członkowskie UE
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Narodowa Strategia Spójności
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Związek Powiatów Polskich
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
1. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Plan Działania KSOW dla województwa lubuskiego na lata
STATUS ZAWODOWY NAUCZYCIELI W EUROPIE WYBRANE PRZYKŁADY
Europejski Fundusz Morski i Rybacki
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Województwo Zachodniopomorskie rozpoczyna wdrażanie Inicjatywy JESSICA.
Możliwości wykorzystania środków z EFS przez podmioty z Dolnego Śląska Mirosława Hamera RCWIP Projekt „Rozwój lokalnego partnerstwa na rzecz rynku pracy.
Organizacje pozarządowe jako partner w realizacji projektów.
Europejskiej Współpracy Terytorialnej na lata
Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Europejska Współpraca Terytorialna OCHRONA ZDROWIA Departament Rozwoju Regionalnego i Współpracy Zagranicznej Urząd Marszałkowski województwa.
Z czego wynika SMART SPECIALIZATION STRATEGY? 1 Strategia inteligentnej specjalizacji to krajowa lub regionalna strategia innowacji, polegająca na określeniu.
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 18 lutego 2016 r.
Partnerstwo: Forma zarządzania RPO WP Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). Michał Glaser Dyrektor Biura Gdańskiego Obszaru Metropolitalnego.
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Warsztaty dla początkujących…
Harmonogram prac nad RPO WD DziałanieTermin I projekt RPO WD października 2013 r. Konsultacje społeczne28 października - 2 grudnia 2013 r.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Krajowa Rezerwa Wykonania Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn, tel. (0-89) , Fax. (0-89)
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
LEADER, RLKS i wielofunduszowość w Unii Europejskiej Urszula Budzich-Tabor ENRD Contact Point #LeaderCLLD Spotkanie GTL Klaudyn, 3 marca 2016 r.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Wielkopolskie inteligentne specjalizacje - podsumowanie udzielonego wsparcia w latach /06/2017.
Zasady finansowania operacji realizowanych przez Jednostki Sektora Finansów Publicznych Paweł Antoniewicz Kunice, r.
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Realizacja Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata w roku 2016 Warszawa, czerwiec 2017.
Propozycja zmian Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko- Pomorskiego na lata
RLKS na obszarach rybackich .
Toruń, kwiecień 2017 r.   Departament Rozwoju Regionalnego
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
„ROBOCZEGO PROGRAMU DZIAŁAŃ ZIT WrOF”
Fundusz rybacki po 2020 roku
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
POLITYKA TERYTORIALNA w Województwie Kujawsko-Pomorskim
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Stan realizacji RPO WM na lata wg stanu na r.
Zapis prezentacji:

Ireneusz Ratuszniak – Prezes Zarządu EffiCon sp. z o.o. s.k. 2017-06-14 Kongres Sudecki Przyszłość Polityki Spójności Unii Europejskiej po 2020, a Deklaracja Sudecka Podziękować Krótka prezentacja, więcej dyskusji Prezentacja – 2 części – inf. o strategii, postulaty Ireneusz Ratuszniak – Prezes Zarządu EffiCon sp. z o.o. s.k.

Propozycja podziału budżetu UE 2021 – 2027 Kraj członkowski 2021-27 Alokacja (mld euro) Zmiana % (2014-2020) BG 8,90 8 RO 27,20 HR 8,80 -6 LV 4,30 -13 HU 17,90 -24 EL 19,20 PL 64,40 -23 LT 5,60 EE 2,90 PT 21,20 -7 SK 11,80 -22 CY 0,90 2 SI 3,10 -9 CZ 17,80 ES 34,00 5 MT 0,60 IT 38,60 6 FR 16,00 -5 FI 1,60 BE 2,40 SE 2,10 DE 15,70 -21 DK AT 1,30 NL 1,40 IE 1,10 LU 0,10

Alokacja środków na regiony Artykuł 104 Zasoby na cel „Inwestycje na rzecz zatrudnienia i wzrostu” oraz cel „Europejska współpraca terytorialna” (Interreg) 1. Zasoby na cel „Inwestycje na rzecz zatrudnienia i wzrostu” ustala się na poziomie 97,5 % zasobów ogólnych (tj. na łączną kwotę 322 194 388 630 EUR) i przydziela się w następujący sposób: a) 61,6 % (tj. łączna kwota 198 621 593 157 EUR) dla regionów słabiej rozwiniętych; b) 14,3 % (tj. łączna kwota 45 934 516 595 EUR) dla regionów w okresie przejściowym; c) 10,8 % (tj. łączna kwota 34 842 689 000 EUR) dla regionów lepiej rozwiniętych; d) 12,8 % (tj. łączna kwota 41 348 556 877 EUR) dla państw członkowskich otrzymujących wsparcie z Funduszu Spójności; Założenie 40% (analogia 2014 – 2020) środków do regionów na realizację RPO tj. 25,76 mld zł. 14,3% środków na regiony w okresie przejściowym tj. max 3,6 mld euro. Wartość alokowanych dla województw środków będzie wynikała z założeń przyjętych przez Rząd RP.

Cele tematyczne Polityki Spójności Artykuł 4 Cele polityki 1. EFRR, EFS+, Fundusz Spójności i EFMR wspierają następujące cele polityki: b) bardziej inteligentna Europa dzięki wspieraniu innowacyjnej i inteligentnej transformacji gospodarczej; c) bardziej przyjazna dla środowiska niskoemisyjna Europa dzięki promowaniu czystej i sprawiedliwej transformacji energetyki, zielonych i niebieskich inwestycji, gospodarki o obiegu zamkniętym, przystosowania się do zmiany klimatu oraz zapobiegania ryzyku i zarządzania ryzykiem; d) lepiej połączona Europa dzięki zwiększeniu mobilności i udoskonaleniu regionalnych połączeń teleinformatycznych; e) Europa o silniejszym wymiarze społecznym – wdrażanie Europejskiego filaru praw socjalnych; f) Europa bliżej obywateli dzięki wspieraniu zrównoważonego i zintegrowanego rozwoju obszarów miejskich, wiejskich i przybrzeżnych w ramach inicjatyw lokalnych.

Artykuł 22 Zintegrowany rozwój terytorialny Państwo członkowskie wspiera zintegrowany rozwój terytorialny w oparciu o strategie rozwoju lokalnego lub terytorialnego poprzez: a) zintegrowane inwestycje terytorialne; b) rozwój lokalny kierowany przez społeczność; lub c) inne narzędzia terytorialne wspierające inicjatywy opracowane przez państwo członkowskie na rzecz inwestycji zaprogramowanych z myślą o EFRR w ramach celu polityki, o którym mowa w art. 4 ust. 1 lit. e).

Co dla KE oznacza Zintegrowany WARUNKI OBOWIĄZKOWE Multi-sectoral Multi-level governance Multi-stakeholder

Strategie terytorialne Artykuł 23 Strategie terytorialne 1. Strategie terytorialne realizowane zgodnie z art. 22 lit. a) lub c) zawierają następujące elementy: a) obszar geograficzny, którego dotyczy dana strategia; b) analizę potrzeb rozwojowych i potencjału danego obszaru; c) opis zintegrowanego podejścia do stwierdzonych potrzeb rozwojowych i potencjału; d) opis włączenia partnerów zgodnie z art. 6 w przygotowanie strategii i jej wdrożenie. Strategie terytorialne mogą również zawierać wykaz operacji, które mają być wspierane. 2. Za opracowanie strategii terytorialnych odpowiadają właściwe organy lub instytucje miejskie, lokalne lub inne organy lub instytucje terytorialne.

ZITy Artykuł 24 Zintegrowana inwestycja terytorialna 1. Jeśli strategia realizowana zgodnie z art. 23 wiąże się z inwestycjami, które otrzymują wsparcie z co najmniej jednego z funduszy, z więcej niż jednego programu lub z więcej niż jednego priorytetu tego samego programu, działania można realizować jako zintegrowaną inwestycję terytorialną („ZIT”).

INNE ZMIANY Uproszczenia (???) – przesunięcia 5% wartości PO bez zgody KE, finansowanie nie łączone z kosztami – oparte na warunkach i etapach realizacji (mile stones), brak specyficznych zasad dla projektów generujących dochody. Zmniejszony poziom współfinansowania – dla regionów przejściowych (Dolny Śląsk) - 55% VAT dla projektów pow. 5 mln EURO niekwalifikowalny Odejście stopniowe od zasady n+3 do n+2 Limit na rozwój miejski / terytorialny minimum 6% alokacji krajowej Limit na cel tematyczny 1 (gospodarka) i 2 (niskoemisyjność) dla Polski – min 35% , 30%

WNIOSKI Projekty rozporządzeń komentowane są jako takie, które podlegać będą zasadniczym zmianom. Jednak można się spodziewać, że zasadnicze kierunki zostaną utrzymane. Kluczowe kamienie milowe to: algorytm podziału środków między krajowe PO i RPO oraz podział środków w ramach RPO WD. Cel tematyczny 5 (rozwój terytorialny) to jedyna możliwość na wprowadzenie projektów, które nie będą możliwe do realizacji w celach 1- 4 (np. turystyka, dziedzictwo kultury) Strategia Sudety 2030: Analiza czy wszystkie elementy ujęty w projekcie Rozporządzenia zostały uwzględnione Analiza czy proponowana logika interwencji jest spójna ze standardami programów UE. Analiza czy można wyodrębnić w logice interwencji działania, które będą finansowane z EFS i EFRR Przenalizować system wdrażania i monitoringu zaproponowany w strategii.

2017-06-14 DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ