WYKŁAD IX KOMUNIKACJA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Komunikacja interpersonalna
Advertisements

Opracowali: Łukasz Wasiak Mateusz Frydrycki
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych między lekarzem a pacjentem
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
Socjologia mediów.
w edukacji przedszkolnej
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Anna Paszkowska-Rogacz
GROMADZENIE INFORMACJI O PACJENCIE I JEGO RODZINIE
AUTOPREZENTACJA.
Dwa sposoby komunikowania się: sposób werbalny 35% – słowa,
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Wykład I Media, Internet, społeczeństwo
Internet w procesie komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
Kompetencje komunikacyjne
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
Procesy grupowe A.Kawalec.
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
Co to są alternatywne i wspomagające metody komunikacji?
Komunikacja niewerbalna mowa ciała i nie tylko
Lider kompetencje i asertywność Rozważania
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
PROCESY KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ – MODELE ORAZ FORMY KOMUNIKACJI
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Izba Celna w Toruniu Efektywne i skuteczne komunikowanie się z audytorami jako element wsparcia procesu osiągania celów kierownika jednostki. ul. Mazowiecka.
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
KOMUNIKOWANIE Z JEDNOSTKĄ I GRUPĄ.
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Sposoby komunikacji.
Wykonała: Iwona Rąpała
Komunikacja i jej formy :
METODY KOMUNIKACJI.
Komunikacja i jej formy :
SPOSOBY KOMUNIKACJI na przestrzeni wieków
Zarządzanie komunikacją Zarządzanie grupami i zespołami roboczymi
Komunikacja międzyludzka
Komunikacja.
1 Ewolucja mózgu odróżniła człowieka od zwierząt, gdy doprowadziła do powstania rewolucyjnego sposobu komunikacji - mowy. Zakłada się, że duże znaczenie.
Bariery komunikacyjne
Metody komunikowania się
Metody komunikowania się.
 Werbalna  Niewerbalna Przekazywanie treści do adresata i sposób jej odbioru ma znaczenie w zależności od :
Komunikowanie siĘ.
Metody komunikacji ludzi
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji między jej uczestnikami. Mogą to być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty, obrazy, dźwięki czy.
Metody komunikacji.
Metody komunikacji.
Komunikacja.
Metody komunikacji.
Aleksandra Kiełbania I G
Metody Komunikacji.
Definicja oraz metody komunikowania się.  Komunikacja ( łac. communicatio) – jest to wymiana informacji między jej uczestnikami. Do komunikacji służyć.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Rola wymowy w komunikacji społecznej. Definicja mowy wg Leona Kaczmarka ojca logopedii polskiej Mowa jest aktem w procesie językowego porozumienia się.
Mówiący jest zawsze swoim słuchaczem, co pozwala na: śledzenie własnych wypowiedzi (self- monitoring) i na sprawdzanie, jakoś coś zostało powiedziane i.
PODSTAWY KOMUNIKOWANIA SPOŁECZNEGO
Komunikacja: proces przekazywania (wymiany) informacji między jej uczestnikami. Nośnikami danych mogą być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty,
Wizerunek jako forma komunikacji publicznej
Wystąpienia publiczne Akcja Masz Głos, Masz Wybór
ZARZĄDZANIE ZESPOŁAMI LUDZKIMI
WYKŁAD IX KOMUNIKACJA.
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Komunikacja na różnych etapach życia – prawidłowości
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

WYKŁAD IX KOMUNIKACJA

ZŁOŻONOŚĆ POJĘCIA KOMUNIKOWANIA SIĘ Komunikowanie się jako: transmisja – przekazywanie informacji, idei, emocji; rozumienie – proces uwspólniania myśli i uczuć; oddziaływanie – używanie znaków i symboli dla wywarcia wpływu, interakcja społeczna dokonywana za pomocą symboli; łączenie – tworzenie wspólnoty i budowanie tożsamości jej członków; wymiana – proces wymiany znaczeń, informacji, uczuć; składnik procesu społecznego – proces wyrażania norm grupowych, sprawowania ról, kontrolowania jednostek i procesów społecznych w ramach pewnej kultury.

PODSTAWOWE POJĘCIA Język (naturalny) – środek porozumiewania się w danej grupie społecznej, kulturze; Znaki i systemy znaków – słowo mówione, gest, mimika, obraz; Komunikat – treść przekazu, informacje, emocje, postawy; Nadawca – osoba, grupa osób, instytucja, organizacja nadająca (kodująca, emitująca komunikat); Odbiorca - osoba, grupa osób, instytucja, organizacja odbierająca (percepująca, rekodująca, interpretująca) komunikat; Kanał – fizyczna, bądź symboliczna lub wirtualna przestrzeń (fragment), w której odbywa się nadawanie i odbieranie przekazu; Kod – oparty na konwencji system przypisujący prostym desygnatom – znaczenie; Nośniki sygnałów – powietrze i jego drgania, fale świetlne, papier, taśma, płyty itp.; Instrumenty pozwalające na odbiór, transmisję i zapis komunikatów; Instytucje, tworzące przekazy.

POZIOMY KOMUNIKOWANIA SIĘ Otoczenie organizacji Organizacja Zespół Osoba A Osoba B Osoba C itd Intrapersonalne, Międzyosobowe, Międzygrupowe, Instytucjonalne, Masowe,

ROLA KOMUNIKACJI W ORGANIZACJACH Komunikacja pełni w organizacji cztery podstawowe funkcje KONTROLA - w organizacjach komunikacja formalna zazwyczaj odnosi się do przestrzegania ustalonego schematu, zgodnego ze strukturą organizacyjną, tak, aby odpowiednie osoby w odpowiednim czasie miały niezbędne informacje. Nieformalna komunikacja to ochrona przed nieodpowiednimi zachowaniami w grupie. MOTYWACJA – pracownik dobrze poinformowany, co do zadań, oczekiwań, celów, a także co do rezultatów lepiej wykonuje swoją pracę. Ważne są również informacje zwrotne” w górę”, których udziela komunikując się z przełożonym. SWOBODNE WYRAŻANIE UCZUĆ - otoczenie pracy jest jednym z miejsc, gdzie pracownicy mają okazję do nawiązywania relacji, poszukiwania wsparcia, zrozumienia, zabawy, emocji. INFORMACJA jako czwarta z funkcji komunikacji pozwala na łatwiejsze podejmowanie decyzji. Im więcej posiadanych jest danych na jakiś temat, tym pewność, co do tego jak należy postąpić jest większa. Każdy rodzaj komunikacji przynosi dodatkowe informacje.

ZASADY TWORZENIA SKUTECZNEGO KOMUNIKATU Dopasowanie do odbiorcy, tzn. uwzględnienie jego: intencji (stan motywacyjny, wyjściowa postawa, hierarchia wartości, potrzeb itd.), wiedzy (poziom posługiwania się danym językiem, stan wiedzy z danego obszaru, znajomość pojęć), relacji, w jakiej znajduje się z nadawcą. Wybór optymalnego kanału, biorąc pod uwagę ograniczenia i możliwości własne (nadawcy) i odbiorcy. Redukcja szumów występujących w danym kanale. Dopasowanie czasowe i lokalizacyjne.

ZASADY GRICE’A Uczyń swój udział konwersacyjny w przewidzianym dla niego momencie takim, jakiego wymaga zaakceptowany cel lub kierunek rozmowy, w którą jesteś zaangażowany. (Grice 1977) Tej maksymie towarzyszą dodatkowo cztery reguły szczegółowe (oraz ich dalsze podreguły): Maksyma ilości (informować w ilości stosownej do celu konwersacji) Maksyma jakości (podawać informacje prawdziwe) Maksyma odniesienia (mówić na temat) Maksyma sposobu (mówić jasno i zrozumiale)

ZASADY KONWERSACYJNE G. LEECHA Reguły tekstowe: Reguła zrozumiałości i poprawności gramatycznej Reguła spójności Reguła ekonomiczności Reguła ekspresyjności Reguły interpersonalne: Reguła grzeczności Reguła aprobaty Reguła skromności Reguła zgodności Reguła ciekawości

(my wiemy i inni wiedzą) OKNO JOHARI W GRUPACH Okno Johari, to narzędzie służące do zobrazowania oraz podnoszenia stopnia samoświadomości i wzajemnego zrozumienia pomiędzy jednostkami lub grupami. Technikę tę zaproponowali dwaj badacze amerykańscy Joe Luft oraz Harry Ingham jako jeden z efektów badań nad dynamiką grupy prowadzonych w latach pięćdziesiątych na Uniwersytecie Kalifornijskim ARENA (OTWARTE JA) (my wiemy i inni wiedzą) ŚLEPY PUNKT (ŚLEPE JA) (tylko inni wiedzą) FASADA (UKRYTE JA) (tylko my wiemy) OBSZAR NIEZNANY (NIEZNANE JA) (nikt nie wie)

INFORMACJE ZWROTNE Informacje zwrotne - sposób konstruktywny Informacje zwrotne – sposób niekonstruktywny Opisują uczucia nadawcy Wyrażają, oceny, rady, zalecenia nadawcy Dotyczą konkretnych zachowań rozmówcy Dotyczą ogólnych zachowań rozmówcy Dotyczą pozytywnych i negatywnych konsekwencji zachowań odbiorcy Dotyczą tylko pozytywnych lub tylko negatywnych konsekwencji zachowań odbiorcy Są przekazywane przez ich autora Są przekazywane przez osoby trzecie Dotyczą właściwości odbiorcy, które może zmienić Dotyczą właściwości odbiorcy, których nie może zmienić Są przekazywane bezpośrednio po zachowaniach, jakich dotyczą Są przekazywane z opóźnieniem w stosunku do zachowań, jakich dotyczą

FORMY KOMUNIKACJI NIEWERBALNEJ Mimika Kontakt wzrokowy (wpatrywanie się) Niewerbalne aspekty mowy Gesty i inne ruchy ciała Postawa ciała Kontakt dotykowy Zachowania przestrzenne Organizacja środowiska Ubiór i powierzchowność

ROLA KOMUNIKACJI NIEWERBALNEJ Komunikowanie postaw i emocji Podtrzymywanie komunikacji werbalnej Emblematy - coś symbolizują (ok. – podniesiony kciuk) Ilustratory – podkreślanie treści przekazu, zwiększanie ekspresji (taaaką rybę złapałem) Regulatory – regulują przebieg sytuacji (podejdź tutaj; poczekaj, teraz ja mówię; chcę coś powiedzieć) Adaptatory – służą lepszej (fizycznej i emocjonalnej) adaptacji do sytuacji (rozpięcie guzika pod szyją, poprawianie włosów, dotykanie szyi, ust) Autoprezentacja

TRUDNOŚCI W KOMUNIKACJI Trudności w uzgodnieniu oceny, ewaluacji (dobry–zły, tani–drogi) Trudności z uzgodnieniem wiedzy, przekonań (ukryte teorie osobowości, pewność sądów) Niezgodność w podejmowanych działaniach nieodpowiednia komunikacja w nieodpowiednim czasie polecenia i prośby niemożliwe do spełnienia Trudności metakomunikacyjne różne kody komunikacyjne interpretacja charakteru wypowiedzi Brak spójności między wypowiedziami rozmówców Wypowiedzi uwłaczające, poniżające Dezaprobata otwarta lub ukryta Podwójne wiązanie i inne akty wewnętrznej sprzeczności

TRUDNOŚCI W KOMUNIKACJI Nieprawidłowa globalna organizacja konwersacji niepełna sekwencja otwarcia niewłaściwe wprowadzenie tematu, przerwanie tematu niewłaściwa sekwencja zamknięcia Lokalna organizacja rozmowy (brak dopasowania w parach wypowiedzi np. pytanie – odpowiedź) Niewłaściwy sposób przejmowania głosu Niewerbalne komentarze słuchacza Nieporozumienia słowne i czynności rekonstrukcyjne Wieloznaczne akty komunikacyjne (to, tamto, wtedy, kiedyś, itp.) Wieloznaczne zaimki (my, wy, oni, itp.) Zakłócenia środowiskowe (audytorium, parametry fizyczne otoczenia)