SZKOLENIE KIEROWCÓW- KONSERWATORÓW SPRZĘTU RATOWNICZEGO OSP

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SZKOLENIE KIEROWCÓW- KONSERWATORÓW SPRZĘTU RATOWNICZEGO OSP
Advertisements

Ratownictwo z powietrza w Tatrach Opracowanie: dr Artur Woźny.
Krzyżówka Pracuje w pogotowiu ratunkowym Lekarz „od zębów”
BEZPIECZEŃSTWO W RUCHU DROGOWYM Gabriel Milczarek II b.
Biuro Ochrony Rządu. Spis treści  Struktura i działanie  Formy działania i zakres uprawnień  Możliwości zatrudnienia  Informacje ogólne  Zarobki.
ORGANIZACJA KONTROLI OZNAKOWANIA CE W ŚRODOWISKU PRACY – OMÓWIENIE PODSTAWOWYCH PROBLEMÓW POJAWIAJĄCYCH SIĘ W TOKU KONTROLI Warszawa - czerwiec 2005.
Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
PODSTAWOWE DOKUMENTY Z ZAKRESU REALIZACJI ZADAŃ OBRONY CYWILNEJ PREZENTUJE: HIERONIM WAWRZYNIAK Kierownik Oddziału Ochrony Ludności Wydziału Zarządzania.
SPORZĄDZANIE PROJEKTÓW UMÓW. Inter – Group sp.k. sp. z.o.o. jest właścicielem nieruchomości, składającej się z działki gruntu zabudowanej budynkiem biurowym,
bryg. dr inż. Ireneusz NAWOROL Cz. 1.
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
Jak się zachować podczas uwolnienia toksycznych środków przemysłowych.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Wojewódzki Sztab Wojskowy w Lublinie Lublin, marzec 2010 r. ORGANIZACJA SYSTEMU OCZYSZCZANIA TERENÓW Z PRZEDMIOTÓW WYBUCHOWYCH I NIEBEZPIECZNYCH.
Pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę. (Art. 2. k.p. ) Obowiązki.
Przepisy dotyczące rowerzystów Agata Lewandowska.
Tekst podkreślony lub wytłuszczony jest do zapamiętania Edukacja dla bezpieczeństwa.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
RZUTY WOLNE Szkolenie kandydatów na sędziów KURS 2011 Wydział Sędziowski Łódzki Związek Piłki Nożnej Opracował: Tomasz Radkiewicz.
Komenda Miejska Policji w Łomży Sekcja Ruchu DrogowegoANALIZA STANU BEZPIECZEŃSTWA ZA ROK 2005r. NA TERENIE MIASTA I POWIATU ŁOMŻYŃSKIEGO Łomża, 23 styczeń.
Autor: Kierunek: Promotor: Wykorzystanie GIS do wyznaczenia tras bezpiecznego przewozu transportu przez miasto Małgorzata Kość geodezja i kartografia dr.
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
Znaki ostrzegawcze uprzedzają o miejscach na drodze, w których występuje lub może występować niebezpieczeństwo albo przeszkody. Znaki te zobowiązują uczestników.
Hartowanie ciała Wykonała Maria Szelągowska. Co to jest hartowanie? Hartowanie Hartowanie – proces adaptowania ciała do niekorzystnych warunków zewnętrznych.
WYCHOWANIE KOMUNIKACYJNE w klasie IV SP
KARTY RATOWNICZE W POLSCE
5 kwietnia 2016 r. (wtorek) część 1. – język polski i matematyka – godz. 9:00 (80 minut – arkusz standardowy lub 120 minut – czas wydłużony) część 2. –
Pierwsza pomoc przedmedyczna. Aspekty prawne Zgodnie z 162 art. Kodeksu karnego: Zgodnie z 162 art. Kodeksu karnego: „Kto człowiekowi znajdującemu się.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” TARGOWISKA STAŁE Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski.
Bezpieczeństwo przy pracy z ciekłym azotem
ZESPOLE SZKÓŁ W LUBOWIDZU PROCEDURY EWAKUACJI W. Osoba która pierwsza zauważyła pożar lub zagrożenie powinna natychmiast powiadomić: najbliższe otoczenie.
BEZPIECZNE WAKACJE. B EZPIECZNIE W PODRÓŻY nigdy nie noś pieniędzy w jednym miejscu unikaj oddalania się od autokaru, czy pociągu staraj się nigdy nie.
Ogólne zasady ruchu drogowego – ruch pojazdów na autostradzie i drodze ekspresowej, strefie zamieszkania oraz na drogach wewnętrznych.
Światła zewnętrzne. Światła pozycyjne Powinny być widoczne z odległości 300 m - z przodu białe, z tyłu czerwone - razem ze światłami pozycyjnymi powinniśmy.
Drogi Rowerowe w Polsce autor: Kinga Ludwiczak kl. 6c.
SZKOLENIE KIEROWCÓW- KONSERWATORÓW SPRZĘTU RATOWNICZEGO OSP
REMONT AUTOSTRADY A4 W ROKU 2017 ODCINEK: OPOLE POŁUDNIE - KRAPKOWICE
SZKOLENIE KIEROWCÓW- KONSERWATORÓW SPRZĘTU RATOWNICZEGO OSP
TEMAT 23 Wypadki drogowe – statystyka i przyczyny
organizowanie ochrony informacji niejawnych
Koncepcja „generacji” praw człowieka
regulacje NATO i Unii Europejskiej
Norma prawna.
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
Instrukcja postępowania na wypadek pożaru
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 2: Kierowanie działaniami gaśniczymi
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE
Odpowiedzialność cywilna
Rzecznik Praw Dziecka.
Safe journey everywhere
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 8: Podstawy organizacji akcji gaśniczej Autorzy: Jerzy Prasuła Sławomir Kaczmarzyk.
- Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury
Kurs Ratownictwa Technicznego 2017
ZNAKI DROGOWE STOP.
System Mobility Tool+ Projekt „Staże zagraniczne dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz mobilność kadry kształcenia zawodowego” Konkurs 2016.
Ustawa o postępowaniu wobec osób z zaburzeniami psychicznymi stwarzających zagrożenie życia, zdrowia lub wolności seksualnej innych osób.
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 8: Podstawy organizacji akcji gaśniczej Autorzy: Jerzy Prasuła Sławomir Kaczmarzyk.
Odsetki naliczane za czas postępowania 30 marca 2017
SZKOLENIE KIEROWCÓW- KONSERWATORÓW SPRZĘTU RATOWNICZEGO OSP
Lekcja 5 Temat: Zasady pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniach
ZNAKI DROGOWE STOP.
Lekcja 17 Temat: Budowa roweru Definicja roweru
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
KURS STRAŻKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 7: Zadania strażaków w zastępie
KURS STRAŻKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 7: Zadania strażaków w zastępie
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
SZKOLENIE KIEROWCÓW- KONSERWATORÓW SPRZĘTU RATOWNICZEGO OSP
Zapis prezentacji:

SZKOLENIE KIEROWCÓW- KONSERWATORÓW SPRZĘTU RATOWNICZEGO OSP TEMAT 3: Zasady bezpieczeństwa prowadzenia i ustawiania samochodów pożarniczych Autor: Piotr P. Bielicki Prezentacja: Piotr Hegyi

Co oznacza posiadanie uprzywilejowania w ruchu Kierujący pojazdem może, pod warunkiem zachowania szczególnej ostrożności nie stosować się do: przepisów o ruchu pojazdów, przepisów o zatrzymywaniu i postoju, znaków i sygnałów drogowych. Obowiązany jest jednak stosować się do poleceń i sygnałów dawanych przez osoby kierujące ruchem lub upoważnione do jego kontroli bądź do wskazówek osób wyznaczonych do pilotowania przybywających jednostek ratowniczych.

Obowiązki zastępu zadysponowanego do akcji Jednostka skierowana do akcji ma obowiązek do niej dojechać. Odwołać może ją tylko właściwe dla niej stanowisko kierowania. Zastęp ma obowiązek wykazać pełną inicjatywę w pokonywaniu napotkanych trudności na trasie dojazdu jak np.: zaspy śnieżne, piaszczyste i błotniste drogi, wiatrołomy, zadymienia drogi itp. Każdy przymusowy postój podczas drogi, jak i czas podjęcia jazdy powinien być zgłoszony do właściwego stanowiska kierowania.

Zasady ustawienia pojazdów na miejscu zdarzenia O wyborze miejsca ustawienia pojazdu decyduje dowódca zastępu, mając na uwadze taktyczne potrzeby akcji i techniczne możliwości wykonania zadań. Nie bez znaczenia może być sugestia kierowcy w przypadku możliwego błędu. Jeżeli dowódca wyraźnie nie określił miejsca zatrzymania, wówczas o jego wyborze decyduje samodzielnie kierowca. Pojazd należy ustawić w punkcie dogodnym do prowadzenia działań, umożliwiającym swobodną jego obsługę, a także swobodę manewrowania nim. Musi to być miejsce bezpieczne, w którym pojazd nie będzie narażony na uszkodzenia termiczne i mechaniczne.

Zasady ustawienia pojazdów na miejscu zdarzenia Pojazd nie może tarasować dróg dojazdowych i dostępu do obiektu. Samochody specjalne ustawia się w miejscach przewidzianego ich użycia. Sygnały świetlne pozostają przez czas akcji włączone. Powinniśmy ustawić pojazd w miejscu i w warunkach, w których jest on z dostatecznej odległości widoczny dla innych kierujących i nie powoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego lub jego utrudnienia. Zabrania się postoju: w miejscu utrudniającym wjazd lub wyjazd, w szczególności do i z bramy, garażu, parkingu lub wnęki postojowej.

Zasady ustawienia pojazdów na miejscu zdarzenia Zwrócić musimy też uwagę na ruch spalin, by nie powodowały one dodatkowego niebezpieczeństwa dla poszkodowanych, a i dla ratowników. Nie wolno pozostawiać na drodze przedmiotów, które mogłyby zagrozić bezpieczeństwu ruchu; a jeżeli jednak jest to konieczne, to należy je oznaczyć w sposób widoczny w dzień i w nocy. Pojazdy ustawiamy w sposób zapewniający ochronę ich i ratowników, swobodne poruszanie się ratowników i opuszczenie terenu przez poszkodowanych (uczestników zdarzenia).

Zasady ustawienia pojazdów na miejscu zdarzenia W przypadkach gdy nie ma możliwości zablokowania ruchu innych pojazdów, samochody pożarnicze ustawia się skośnie do osi jezdni osłaniając miejsce akcji i pracujących ratowników. Przy zdarzeniach z materiałami niebezpiecznymi podjeżdżamy lub podchodzimy z zachowaniem szczególnej ostrożności od strony zawietrznej (z wiatrem i to nie tylko dlatego by uniknąć kontaktu z owymi substancjami, często na tym etapie działań jeszcze nierozpoznanymi, ale też nie spowodować ewentualnego zapłonu). Być może, że jazdę trzeba będzie kontynuować w sprzęcie ochrony dróg oddechowych.

Przykładowe ustawienia pojazdów na miejscu zdarzenia – pożar budynku leżącego wzdłuż ulicy

Przykładowe ustawienia pojazdów na miejscu zdarzenia – pożar budynku położonego przy skrzyżowaniu ulic

Przykładowe ustawienia pojazdów na miejscu zdarzenia – pożar w ciasnej zabudowie miejskiej

Przykładowe ustawienia pojazdów na miejscu zdarzenia – zablokowanie pasa ruchu

Przykładowe ustawienia pojazdów na miejscu zdarzenia – zabezpieczenie całej szerokości ulicy podczas ewakuacji budynku

Przykładowe ustawienia pojazdów na miejscu zdarzenia – wypadek środków komunikacji

Przykładowe ustawienia pojazdów na miejscu zdarzenia – zdarzenie z materiałami niebezpiecznymi ewakuacja kierunek wiatru min. 50 m zakaz ruchu zakaz ruchu ewakuacja

Przykładowe ustawienia pojazdów przy torowiskach Ustawienie pojazdów przy torach tramwajowych (z lewej) z wykorzystaniem rozdzielacza i zbieracza, oraz kolejowych (z prawej) – linia wężowa prowadzona pod torami, pojazdy ustawione nie na torowiskach lecz obok nich.

Przykładowe ustawienie pojazdów i zabezpieczenie miejsca akcji w tunelach, pasażach itp. ratownictwo ewakuacja oświetlenie ratownictwo ewakuacja oświetlenie

Przykładowe ustawienie pojazdów podczas pożaru na wsi przy normalnej (z lewej) i wąskiej (z prawej) szerokości drogi

Zabezpieczenia terenu akcji Teren akcji musi być odpowiednio zabezpieczony. Najprościej jest posłużyć się taśmami foliowymi. Jeżeli nie mamy stojaków, to folię można poprowadzić korzystając ze stojących tam słupków, płotów, drzew itp. Ustawić można trójkąty ostrzegawcze, światła ostrzegawcze z zasilaniem bateryjnym. Wykorzystać można przenośne oznaczenia świetlne z diodami, których aktywacja następuje po ustawieniu w pozycji pionowej.

Zabezpieczenia terenu akcji Samochody służb ratowniczych muszą mieć włączone światła alarmowe. Jeżeli zachodzi taka potrzeba również drogowe, nie tylko ostrzegające o trwającej akcji ale i oświetlające pole pracy. W celu oświetlenia pola pracy należy wysunąć maszty oświetleniowe. Nocą musimy zwrócić uwagę, że punkty świetlne, jakie zmuszeni będziemy ustawić na drodze lub w jej pobliżu nie mogą wysyłać światła w sposób powodujący oślepienie albo wprowadzający w błąd uczestników ruchu.

Zabezpieczenia terenu akcji Wybierając sposób znakowania należy uwzględniać m.in.: uwarunkowania terenowe (zakręty, wzniesienia), atmosferyczne (mgła, oblodzenia, ciemności), nasilenie i szybkość ruchu (zasada „100 metrów przed” na drogach szybkiego ruchu), możliwości osobowe i sprzętowe. Odpowiednio musi być też zabezpieczone miejsce zdarzenia. W tym celu: wzmacniamy (podpieramy) lub wyburzamy konstrukcje budowlane grożące zawaleniem, wyłączmy zapłon i wyjmujemy kluczyki ze stacyjki uszkodzonego pojazdu; pojazd wstępnie stabilizujemy,

Zabezpieczenia terenu akcji zabezpieczone miejsce zdarzenia c.d.: przygotowujemy się do podania prądów gaśniczych wody lub piany, przygotowujemy stanowiska podręcznego sprzętu gaśniczego, likwidujemy wycieki paliwa ciekłego i gazowego, powstałe wycieki pokrywamy odpowiednimi środkami (piana, piasek itp.), odsuwamy z miejsca zdarzenia osoby postronne, odciągamy w miejsca bezpieczne inne pojazdy zagrożone lub utrudniające przebieg akcji ratowniczej, wskazane jest również wyznaczenie stref: pierwszej – o promieniu 5 m, w której działają tylko ratownicy bezpośrednio realizujący zadania ratownicze; drugiej – o promieniu 10 m, w której następuje przygotowanie sprzętu.

Zakończenie akcji ratowniczej i powrót do strażnicy Bezwzględnie należy uzupełnić zapas wody w zbiorniku pojazdu. Ze względu na bezpieczeństwo nie wolno podjąć jazdy ze zbiornikiem częściowo wypełnionym wodą. Powrót do strażnicy powinien być natychmiast zgłoszony do właściwego stanowiska kierowania. Zastęp po powrocie przystępuje niezwłocznie do wykonywania czynności związanych z osiągnięciem stanu gotowości bojowej i to niezależnie od pory dnia, warunków atmosferycznych i stanu osobowego.

Zakończenie akcji ratowniczej i powrót do strażnicy Sprzęt używany w akcji musi być poddany zabiegom konserwacyjnym. Mokre i brudne węże należy wymyć, sprawdzić ich stan techniczny a następnie zawiesić do suszenia. Po wyczyszczeniu skrytek uzupełniamy je wężami suchymi. Sprzęt poddać należy czyszczeniu i oględzinom. Urządzenia uszkodzone, których nie da się naprawić należy wycofać z użycia (podziału bojowego), wprowadzając w to miejsce sprzęt sprawny technicznie. Bezwzględnie doprowadzić trzeba do właściwego stanu użytkowego sprzęt ochrony dróg oddechowych i ubrania ochronne.

Zakończenie akcji ratowniczej i powrót do strażnicy Uzupełnić należy zapas środka pianotwórczego. Jeżeli woda pobrana na miejscu pożaru była brudna, można przepłukać zbiornik i uzupełnić go ponownie. Pojazd należy oczyścić, ważniejsze podzespoły przejrzeć a w razie potrzeby dokonać naprawy lub wymienić. Uzupełnić należy zapas paliwa i smarów w sprzęcie silnikowym. Wypełnić wymaganą dokumentację dotyczącą eksploatacji sprzętu. Osiągnięcie stanu gotowości bojowej dowódca melduje do stanowiska kierowania.

Wykorzystano: Bielicki Piotr P., Organizacja pracy w zastępie gaśniczym. CSPSP Częstochowa 2000. Bielicki Piotr P., Taktyka działań gaśniczych dla słuchaczy kursu kwalifikacyjnego szeregowych Państwowej Straży Pożarnej. Warszawa 2004. Kodeks drogowy 2006 z komentarzem Adama Jasińskiego, stan prawny na 1 stycznia 2006r., Gazeta Prawna, Warszawa 2006. Schroeder Maciej, Wypadki w komunikacji drogowej, Biblioteka strażaka ochotnika, Fundacja Edukacja i Technika Ratownictwa, bmw, brw (2001).

Wykorzystano: Umolino, Heck, Linde, Springer, Südmersen, Ratownictwo techniczne podczas wypadków w udziałem samochodów ciężarowych, Fundacja Edukacja i Technika Ratownictwa, Warszawa 2006.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ