Case managment i empowerment – żeby klientowi chciało się chcieć

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
Advertisements

Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Opiekun osób starszych
CO TO SĄ PROJEKTY INNOWACYJNE? PROJEKTY INNOWACYJNE WYTYCZNE EFS NIE WSKAZUJĄ ODRĘBNEJ DEFINICJI INNOWACYJNOŚCI.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Międzynarodowa konferencja naukowo-dydaktyczna Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo. Wyzwania edukacyjne Sustainable development, sustainable.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Miasta i gminy przyjazne starzeniu Paweł Kubicki, Instytut Gospodarstwa Społecznego SGH 1.
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Innowacje i konkurencyjność łańcuchów dostaw we współczesnej gospodarce Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof. UEK.
„Lokalne partnerstwa dzielnicowe” Gdańska Sieć Partnerstw Lokalnych - wnioski z drugiej edycji projektu - Monika Chabior Gdańsk, 10 maja 2010.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
„Wilanowski Program Aktywności Lokalnej ” Dzielnica Wilanów m. st. Warszawy.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Ideą projektu jest polepszanie jakości życia osób niepełnosprawnych oraz wyrównywanie szans w dostępie do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym jak.
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
Współczesna środowiskowa praca socjalna na przykładzie organizowania społeczności lokalnych Zabrze, 15 czerwca 2016 rok.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 301 SAS Szkoły Aktywne w Społeczności.
Regionalne Inwestycje Terytorialne w perspektywie finansowej dla subregionu ostrołęckiego Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Ostrołęka,
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
Program LEADER + Inicjatywa Wspólnotowa na rzecz rozwoju obszarów wiejskich.
Zapobieganie doświadczeniu dyskryminacji w szkole Agnieszka Zawadzka pełnomocniczka wojewody mazowieckiego ds. równego traktowania oraz mniejszości narodowych.
Doradca zawodowy w szkole ponadgimnazjalnej
Projekt finansowany z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój
Działalność Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kętach
Lokalny Program Rewitalizacji Miasta Głubczyce do roku 2020
Rola książki w życiu człowieka
Świętokrzyscy hotelarze dla rynku pracy
System akredytacji AKSES
Rola Krajowych Sieci Tematycznych w ramach projektów innowacyjnych PO KL
Koncepcja „generacji” praw człowieka
Efekty realizacji podejścia LEADER w ramach PROW
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
Zmiana w procesie przekwalifikowania pracownika
Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Wawrzeńczycach
Bądź częścią rozwiązania
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
ORGANIZACJA.
Cele działania:  -rozwijanie zainteresowań uczniów  -umożliwienie uczniom prezentacji ich pasji i zdolności  -rozwijanie umiejętności autoprezentacji.
„Łączą nas efekty projektów” – wymagania programowe a doświadczenia po pierwszych naborach w Programie Interreg V-A Polska – Słowacja
„SYSTEMOWE WSPIERANIE RODZINY”
Moje szczęście.
Metoda projektu.
w powiatach malborskim i sztumskim”
Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu Komisji Europejskiej
Współczesne kierunki polityki społecznej
- Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury
Specjalność Przedsiębiorczość i doradztwo biznesowe
Przedszkole Promujące Zdrowie
DOBRY START szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 18 kwietnia 2018 r.
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, czerwca 2018 r.
Narzędzie rozwoju i kształtowania kultury organizacyjnej
RZECZNIK FUNDUSZY EUROPEJSKICH
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
SZANSA 2012 CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Wspomaganie pracy szkół
Masz Okazję – Pomóż Sobie
Zapis prezentacji:

Case managment i empowerment – żeby klientowi chciało się chcieć Prof. ndzw. dr hab. Anna Weissbrot – Koziarska Uniwersytet Opolski 21.09. 2018

Spis treści Klient pomocy społecznej Marginalizacja i wykluczenie społeczne beneficjenta pomocy społecznej Stres w procesie zmiany sytuacji klienta Rola pracownika socjalnego w procesie zmiany Rekomendacje Podsumowanie

Klient w potrzebie Grupa osób korzystających z pomocy społecznej jest bardzo zróżnicowana zarówno pod względem ilości jak i rodzajów problemów wymagających interwencji. Najczęściej beneficjentami działań podejmowanych przez pracowników socjalnych są jednostki lub rodziny, które czują się wykluczone społecznie, są bierne, mają niskie poczucie własnej wartości i nie mają w ich przekonaniu możliwości dokonania zmiany w swojej dotychczasowej sytuacji. Charakterystyczną cechą osób w kryzysie jest niechęć, brak motywacji lub zasobów do podejmowania jakichkolwiek zmian.

Marginalizacja i bezradność klienta Jednostka, rodzina lub grupa społeczna znajdująca się w sytuacji trudnej, mająca kłopoty w efektywnym i samodzielnym radzeniu sobie z codziennymi wyzwaniami jest odsuwana na margines życia społecznego. Marginalizacja tych osób lub grup może wynikać z różnych przyczyn, do których zaliczyć można m.in.: cechy osobowe – niskie wykształcenie, zachowania dysfunkcyjne; reakcje osób wykluczonych na doświadczenie odtrącenia – pasywność, bierność, roszczeniowość; stereotypowe postrzeganie osób wykluczonych przez społeczeństwo – leniwi, niezaradni, wygodni; Fred Mahler uważał, że przyczyny marginalizacji i bezradności klienta wynikają z charakterystycznych dla niego cech subiektywnych i obiektywnych.

Nagromadzenie cech obiektywnych i subiektywnych, a także obniżone poczucie własnej wartości zwiększa odczuwany poziom stresu oraz prowadzi do pogłębiania się poczucia wykluczenia społecznego, a także do przejawiania zachowąń przestępczych. Poczucie wykluczenia społecznego u klienta (nagromadzenie cech subiektywnych i obiektywnych) Wzrost poczucia stresu u jednostki wykluczonej Teoria zachowania zasobów Hobfolla Podejście salutogenetyczne A. Antonovsky’ego Rola pracownika socjalnego w procesie zmiany

Innowacyjne podejścia pracy socjalnej Relacja pomocowa Obustronne zaangażowanie Wsparcie klienta w dokonaniu zmiany w jego życiu Pozwala klientowi na przyjęcie odpowiedzialności za siebie Pracownik socjalny pełni rolę mentora, trenera, managera (nie ocenia lecz motywuje) Innowacyjne podejścia pracy socjalnej Empowerment Rozwój autonomii i samodzielności podopiecznych Klient jest postrzegany jako osoba decyzyjna Pozwala na problemy spojrzeć z perspektywy posiadanych zasobów Case Managment Pozwala na wypracowanie skoordynowanej sieciowej strategii działania Oferuje klientowi usługi dostosowane do jego indywidualnych potrzeb Pracownik socjalny jest koordynatorem działań Skrócenie czasu oczekiwania na udzielnie pomocy Pozwala tworzyć standardy udzielania pomocy poszczególnym grupom Każda kolejna instytucja kontynuuje działania, a nie zaczyna od początku

Rekomendacje Wdrożenie podejścia case managment oraz empowerment na polskim gruncie pomocy społecznej wymaga zmian w realizowaniu polityki społecznej. Zmiany te muszą się opierać na prowadzeniu aktywnej polityki społecznej i integracji usług społecznych i socjalnych. By usprawnić współpracę pomiędzy poszczególnymi instytucjami pomocowymi należałoby stworzyć tzw. bank dobrych praktyk w zakresie wdrażania tych podejść Należałoby również zwiększyć liczbę szkoleń pracowników socjalnych w zakresie zwiększani ich kompetencji liderskich, dzięki czemu mieliby lepsze umiejętności wpływania i motywowania klientów do podjęcia zmiany. Ponadto pozwoliłoby to również pracownikom socjalnym zwiększyć kompetencje w zakresie planowania i organizacji działań pomocowych.

Podsumowanie Wykorzystanie w pracy socjalnej case managment oraz empowerment w dalszym ciągu nie jest powszechne i traktowane jest jako innowacyjne działanie na rzecz poprawy funkcjonowania życia klienta. Zarówno w podejściu case managment jak i empowerment pracownik socjalny jest inicjatorem zmiany, ale odpowiedzialność za przebieg procesu zmiany spoczywa na beneficjencie. W stosowaniu tych podejść w pracy socjalnej istotny jest pierwszy etap pracy z klientem, czyli postawienie właściwej diagnozy problemów i potrzeb.

Dziękuję za uwagę