Baza Usług Rozwojowych dla świętokrzyskich firm

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OPOLSKIE CENTRUM ROZWOJU GOSPODARKI ,,Możliwości wsparcia działalności klastrów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Opolskiego”
Advertisements

Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
- dokapitalizowanie funduszu szkoleniowego w MMSP
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
SYTUACJA NA RYNKU PRACY W POLSCE
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
1 MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA INICJATYW KLASTROWYCH W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO NA LATA 2007 – dr Rafał Klimek.
PRZESŁANKI KONKURENCYJNOŚCI
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
2009 Warszawa, 3 marca 2009 r. Poddziałanie POKL – podstawowe informacje ogólnopolskie projekty otwarte Wojciech Szajnar Zespół Instrumentów Szkoleniowych.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Wsparcie kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach MSP w perspektywie
Dotacje i pożyczki na rozpoczęcie działalności gospodarczej w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Małopolskiego na lata Sylwia Bednarczyk-Mikuli.
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VIII PO KL na 2013 rok.
1 Spotkanie inauguracyjne oddziału firmy PPOR Zdzisław Kochanowicz.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Dodatkowe środki dla regionu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Szczecin, dnia r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Biuro Konsultingowe „ADVISER” zaprasza Państwa do zapoznania się z możliwościami dofinansowania przedsięwzięć w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny.
Edukacja w systemie strategicznego planowania rozwoju województwa pomorskiego Radomir Matczak Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP II.
Wsparcie finansowe inwestycji geotermalnych. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
Rynek pracy i wynagrodzenia dla kobiet
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach Paweł Lulek Kierownik Zespołu Komunikacji, Promocji Urzędu i Współpracy z Partnerami Rynku Pracy Wojewódzki Urząd Pracy.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Joanna Zembaczyńska Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Europejski Fundusz Społeczny dla małych i średnich przedsiębiorstw 20 września.
„LUDZIE DLA TURYSTYKI” – ROZWÓJ MAZOWIECKICH KADR NA RZECZ ROZWOJU GOSPODARKI TURYSTYCZNEJ W REGIONIE Warszawa, 26 lutego 2015 WARSZAWA_09_12_2015 Projekt.
R EGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO NA LATA G RZEGORZ O RAWIEC D EPARTAMENT P OLITYKI R EGIONALNEJ K IELCE,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie dla przedsiębiorstw: Działanie 5.5. Promocja i rozwój markowych.
Wdrażanie EFS w Polsce w latach Całość wsparcia EFS w Polsce na lata Podział środków finansowych w ramach PO KL: Alokacja finansowa.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 10 marca 2016 r. Założenia konkursu dla działania 4.1 Infrastruktura ponadgimnazjalnych.
Biuro Konsultingowe „ADVISER” zaprasza Państwa do zapoznania się z możliwościami dofinansowania przedsięwzięć w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwietnia 2016 r. Założenia konkursu dla Działania 4.2 Infrastruktura.
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku ul. Pogodna Białystok
Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Wojewódzki Urząd Pracy 18 lutego 2008 r.
Rynek pracy i kształcenie zawodowe w województwie pomorskim wprowadzenie do dyskusji Wiesław BYCZKOWSKI Wicemarszałek Województwa Pomorskiego Sesja Sejmiku.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
- wsparcie pracodawców i ich pracowników Kielce, 28 czerwca 2016 r.
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach.  W okresie programowania 2014 – 2020 wsparcie dla przedsiębiorstw i ich pracowników odbywać się będzie z wykorzystaniem.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach
Ząbkowice Śląskie, 27 październik 2016 roku
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach
STAN WDRAŻANIA PROGRAMÓW W RAMACH PERSPEKTYWY FINANSOWEJ
Szkolenia i doradztwo dla MŚP w ramach Działania 8
„Fundusze europejskie dla przedsiębiorców, szansa, czy mit”
Agencja Rozwoju Regionalnego
„Fundusz Badań i Wdrożeń - Voucher Badawczy” (projekt planowany do realizacji, prezentowane założenia mogą ulec.
Spotkanie informacyjne dotyczące Bazy Usług Rozwojowych
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach
Oś Priorytetowa 10 Otwarty rynek pracy
Regionalny Program Operacyjny Województwa Świętokrzyskiego - - stan wdrażania wrzesień 2017 roku Kielce, r.
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Krajowy fundusz szkoleniowy
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Możliwości wsparcia przedsiębiorców z Europejskiego Funduszu Społecznego Konferencja Fundusze unijne – wsparcie rozwoju firm w 2018 r.
Konkursy dla ABK - podsumowanie
Jak to się zaczęło…? pilotażowy projekt i system bonów szkoleniowych w Małopolsce.
– wybrane instrumenty wsparcia dla przedsiębiorców
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
PODMIOTOWY SYSTEM FINANSOWANIA USŁUG ROZWOJOWYCH REALIZACJA DZIAŁANIA 10.5 RPO WŚ Przystosowanie pracowników, przedsiębiorstw i przedsiębiorców do.
POWIATOWY URZĄD PRACY W SKARŻYSKU-KAMIENNEJ
Instrumenty zwrotne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego Kielce, 11 września 2018 r.
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 29 listopada 2017 r.
Baza Usług Rozwojowych i inne formy wsparcia rozwoju zawodowego pracowników i pracodawców Paweł Lulek Kierownik Zespołu Komunikacji, Promocji Urzędu.
Możliwość pozyskania wsparcia dla mieszkańców regionu w ramach działań wspieranych przez Wojewódzki Urząd Pracy Maciej Recki Zespół Informacji i Konkursów.
CEL I SPECYFIKA KONKURSU W RAMACH
Zapis prezentacji:

Baza Usług Rozwojowych dla świętokrzyskich firm Działanie 10.5 RPO WŚ Przystosowanie pracowników, przedsiębiorstw i przedsiębiorców do zmian

Poziom bezrobocia w latach 1999 - 2018 Polska świętokrzyskie

Wskaźnik zatrudnienia w II kwartale roku (odsetek ludności w wieku od 15. do 64. r.ż. pracujących zawodowo) Źródło: BDL, GUS.

Przeciętne zatrudnienie w sektorze przedsiębiorstw w okresie styczeń-październik 2014-2018 (dane w tysiącach) świętokrzyskie Źródło: BDL, GUS

Przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto (w zł) I-III kwartał Polska świętokrzyskie Źródło: BDL, GUS.

Rynek pracy w/po szczycie koniunktury ? Źródło: Biuro Inwestycji i Cykli Ekonomicznych

Prognoza stanu ludności województwa do 2050 roku (dane w tys.) Do 2050 roku w regionie ubędzie niemal 270 tys. mieszkańców. Źródło: GUS

Piramida wieku ludności Polski

Prognoza GUS - liczba urodzeń będzie systematycznie się zmniejszać osiągając w 2050 r. wielkość o prawie 30% niższą niż w wyjściowym roku prognozy. Coraz bardziej widoczny będzie proces starzenia się. Zmiany w liczbie ludności przełożą się na wysoki wzrost współczynnika obciążenia demograficznego, który wzrośnie z 59 osób w 2013 r. do 105 osób w 2050 r. Współczynnik potencjalnej opieki nad rodzicami zwiększy się z 8 osób do 38 osób (liczba osób w wieku pow. 85 lat przypadająca na 100 osób w wieku 50 – 64 lata).

Cechy świętokrzyskiego rynku pracy: Systematyczny wzrost przeciętnego zatrudnienia w sektorze przedsiębiorstw i przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto, Rekordowy niski poziom bezrobocia rejestrowanego, Duże zróżnicowanie terytorialne poziomu bezrobocia Wskaźnik zatrudnienia utrzymuje się poniżej średniej krajowej, Niska jakość ofert pracy wpływających do PUP Brak kwalifikacji i kompetencji osób bezrobotnych Kształcenie w zawodach nadwyżkowych Niekorzystne trendy demograficzne

Mamy poważny problem z edukacją ustawiczną … Jak pokazują dane Work Service, już teraz 32,6% firm musi zaniechać zawierania nowych kontraktów, ze względu na braki kadrowe. Z tego samego powodu 12,8% przedsiębiorców decyduje się na ograniczenie albo całkowitą rezygnację z inwestycji, co istotnie hamuje perspektywy do dalszego rozwoju. Dlatego dostępność kapitału ludzkiego staje się dziś wiodącym wyzwaniem dla naszej gospodarki, bo w obecnych warunkach rynkowych kto dysponuje odpowiednimi kadrami ten ma przewagę konkurencyjną 

Sytuacja niestety nie poprawia się …

Sytuacja niestety nie poprawia się …

Praca w wyuczonym zawodzie. Czy coś takiego jeszcze istnieje? Przeprowadzone na zlecenie PARP badania pokazują, 2/3 pracowników o niskich kwalifikacjach nigdy nie pracowało w wyuczonym zawodzie. Taką możliwość mieli zazwyczaj starsi respondenci. Wśród młodszych absolwentów zasadniczych szkół zawodowych niemal połowa dokonała zmiany zawodu, a co piąty nigdy nie pracował w wyuczonym zawodzie.

Szkolenia tylko dla nielicznych W ciągu ostatnich dwóch lat w szkoleniach (niezależnie od ich organizatora) uczestniczyło 15% pracowników o niskich kwalifikacjach. Zdecydowanie najpopularniejszymi kursami były te, które doszkalały pracowników w ramach posiadanego już zawodu (9% badanych). Inne rodzaje szkoleń cieszyły się umiarkowanym powodzeniem. Po 3% ogółu badanych w przeciągu ostatniego roku brało udział w szkoleniach przygotowujących do nowego zawodu i kursach komputerowych. Po 2% z kolei trenowało jak skutecznie sprzedawać i obsługiwać klientów oraz jak zarządzać czasem i jak skutecznie się komunikować. W pozostałych rodzajach szkoleń uczestniczyło mniej niż 2% ogółu badanych.

Baza Usług Rozwojowych  Podmiotowy System Finansowania Usług Rozwojowych W okresie programowania 2014 – 2020 wsparcie dla przedsiębiorstw i ich pracowników odbywa się z wykorzystaniem Podmiotowego Systemu Finansowania usług rozwojowych (PSF). PSF umożliwia przedsiębiorcom świadomy i swobodny wybór usług rozwojowych, które służyć mają rozwojowi przedsiębiorstwa i odpowiadać na jego potrzeby. PSF jest zintegrowany z Bazą Usług Rozwojowych prowadzoną przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Wsparcie dla przedsiębiorców i ich pracowników realizowane jest w województwie świętokrzyskim w ramach Działania 10.5 RPO WŚ. Podmioty pełniące rolę operatorów w systemie zostały wyłonione w procedurze konkursowej przeprowadzonej przez WUP. Alokacja EFS na Działanie 10.5 na lata 2014-2020 - 15.000.000,00 EURO = 60 mln złotych.

Podmiotowy System Finansowania Alokacja na konkursy na wyłonienie Operatorów PFS w 2016 roku wynosiła – 25.000.000,00 zł W dwóch konkursach wybrano dwóch operatorów usług rozwojowych : 1. Świętokrzyskie Centrum Innowacji i Transferu Technologii Sp. z o.o. w partnerstwie z Ośrodkiem Promowania i Wspierania Przedsiębiorczości Rolnej – wartość umowy – 15.424.244 zł ( w tym dofinansowanie EFS 12.784.800 zł), cały obszar województwa z wyjątkiem obszarów funkcjonalnych miast Ostrowiec, Skarżysko i Starachowice. 2. Staropolska Izba Przemysłowo-Handlowa – wartość umowy – 14.672.047,50 zł ( w tym dofinansowanie EFS – 11.801.422,50 zł), obszar funkcjonalny miast Ostrowiec, Skarżysko i Starachowice

MMŚP rejestracja w BUR złożenie wniosku o dofinansowanie usługi rozwojowej OPERATOR Diagnoza potrzeb Weryfikacja wniosku o dofinansowanie usługi rozwojowej – kwalifikacja do projektu OPERATOR Akceptacja i zawarcie umowy wsparcia MMŚP Wybór i realizacja usługi rozwojowej i jej ocena MMŚP Faktura - opłacenie usług Ocena usługi MMŚP Złożenie do Operatora wniosku o refundację usługi rozwojowej OPERATOR Weryfikacja poprawności wniosku OPERATOR Refundacja kosztów realizacji usługi rozwojowej zgodnie z umową wsparcia

Poziomy refundacji Poziom refundacji (dofinansowania) dla pojedynczej usługi rozwojowej (doradczej lub szkoleniowej) uzależniony jest od wielkości przedsiębiorstwa oraz przynależności do preferowanych grup docelowych oraz usług i może wynieść maksymalnie: samozatrudnieni, mikro i małe przedsiębiorstwa - 80%, średnie przedsiębiorstwa - 50%, dla pracowników powyżej 50 roku życia – 80%, dla pracowników o niskich kwalifikacjach – 80%, przedsiębiorstwa wysokiego wzrostu – 80% przedsiębiorcy, którzy uzyskali wsparcie w postaci analizy potrzeb rozwojowych lub planów rozwoju w ramach działania 2.2. PO WER – 80% dla przedsiębiorstw prowadzących działalność w obszarach stanowiących inteligentne specjalizacje regionu t.j: metalowo-odlewniczym, zasobooszczędnym budownictwie, turystyce zdrowotnej i prozdrowotnej – 80%, dla przedsiębiorstw prowadzących działalność w branżach o najwyższym potencjale do tworzenia nowych miejsc pracy t.j: metalurgicznej, maszynowej, odlewniczej, motoryzacyjnej, wydobywczej i przeróbki surowców skalnych, budowlanej oraz turystycznej – 80%

Do kogo skierowane jest wsparcie? Wsparcie w ramach projektu PSF (Działanie 10.5RPO WŚ) jest skierowane wyłącznie do mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, w rozumieniu art. 2 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 oraz ich pracowników, posiadających siedzibę lub jednostkę organizacyjną na terenie województwa świętokrzyskiego. Wsparcie skoncentrowane zostanie na : pracownikach powyżej 50 roku życia pracownikach o niskich kwalifikacjach przedsiębiorstwach prowadzących działalność: - w obszarach stanowiących inteligentne specjalizacje regionu t.j: metalowo-odlewniczej, zasobooszczędnym budownictwie, turystyce zdrowotnej i prozdrowotnej, - w branżach o najwyższym potencjale do tworzenia nowych miejsc pracy t.j: metalurgicznej, maszynowej, odlewniczej, motoryzacyjnej, wydobywczej i przeróbki surowców skalnych, budowlanej oraz turystycznej, określona jako srebrny, biały lub zielony sektor, przedsiębiorstwach wysokiego wzrostu przedsiębiorcach, którzy uzyskali wsparcie w postaci analizy potrzeb rozwojowych lub planów rozwoju w ramach działania 2.2. PO WER.

Zasady refundacji Poziomy refundacji poniesionych kosztów nie sumują się. Przewiduje się zastosowanie najkorzystniejszego poziomu refundacji dla przedsiębiorstwa. Wartość dofinansowania pojedynczej usługi rozwojowej dla jednego uczestnika indywidualnego projektu PSF nie może przekroczyć kwoty 6000 zł bez względu na poziom dofinansowania kosztów usługi rozwojowej. Maksymalna wartość dofinansowania dla jednego uczestnika instytucjonalnego wynosi 60 000 PLN na cały okres projektu realizowanego w ramach PSF.

Wskaźniki produktu Świętokrzyskie Centrum Innowacji i Transferu Technologii Staropolska Izba Przemysłowo-Handlowa Liczba osób pracujących objętych wsparciem (łącznie z pracującymi na własny rachunek) 2160 2000 Liczba mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw objętych usługami rozwojowymi 270 250

Stopień osiągnięcia wskaźników (wg stanu na 10.X.2018 r.) Liczba osób pracujących objętych wsparciem w ramach BUR – PSF: 1.308, w tym: 870 osób z wykształceniem wyższym, 417 osób z wykształceniem ponadgimnazjalnych i policealnym 21 osób z wykształceniem podstawowym lub gimnazjalnym

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ 