Publiczne prawo konkurencji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
Advertisements

Detaryfikacja – nadchodząca rewolucja (?) na rynku gazowym dr Jerzy Baehr, Senior Partner w WKB Wierciński Kwieciński Baehr dr hab. Jakub Pokrzywniak,
Rekrutacja do klasy I SP w roku szkolnym 2016/2017.
Projekty unijne a Ustawa o finansach publicznych z 27 sierpnia 2009 Poznań, 26 lutego 2010r. Biuro Koordynacji Projektów.
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Formy Finansowania Finasowanie spółki ze środków wspólników 1. Dopłaty 2. Pożyczki - zasady ogólne 3. Pożyczki.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Wnioskowanie o płatność Sektorowy Program Operacyjny TRANSPORT Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego.
PREZENTACJA Zmiany sposobu zgłaszania i organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży NAJWAŻNIEJSZE PRZEPISY w oparciu o znowelizowane prawo oświatowe.
Strona postępowania jako źródło dowodowe Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki.
Motywy i bariery ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw Rafał Tuziak, Instytut Rynków i Konkurencji SGH.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
Prawdy oczywiste Kiedy zarejestrować działalność? - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
W YBRANE ZAGADNIENIA POSTĘPOWANIA CYWILNEGO W SPRAWACH O OCHRONĘ WŁASNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ Prof. dr hab. Feliks Zedler Konferencja „Rynek leków a ochrona.
Przedawnienie prawa wymiaru i prawa wykonywania zobowiązań Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski.
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Sandra Król Zakład Prawa Handlowego i Gospodarczego Instytut Prawa Cywilnego Klauzule niedozwolone.
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
Pojęcie działalności gospodarczej w prawie polskim
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
Konstytucyjny system źródeł prawa
Sześciolatek idzie do szkoły
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA Barbara Denisiuk.
NARADA SŁUŻBY GEODEZYJNEJ I KARTOGRAFICZNEJ WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO
Dz.U Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe
Wygaśnięcie decyzji art. 162 § 1 kpa
JPK_VAT dla mikroprzedsiębiorców
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
Wstęp do nauki o państwie i polityce
E- SKARGA Formalne wymogi wniesienia skargi do WSA w kontekście informatyzacji postępowania sądowoadministracyjnego- wybrane zagadnienia.
MEDIACJA W POSTĘPOWANIU ADMINISTRACYJNYM Materiały pomocnicze Postępowanie administracyjne Stacjonarne Studia Administracji Beata Madej Zakład Postępowania.
PARTYCYPACJA PRACOWNICZA – ZAGADNIENIA WYBRANE
Zajęcia niedopuszczalne oraz konflikt interesów
Karnoprawna ochrona tajemnicy zawodowej dotyczącej działalności funduszy emerytalnych II Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. ZABEZPIECZENIE EMERYTALNE.
JPK_VAT dla mikroprzedsiębiorców
Konflikt interesów.
Prawo ochrony konsumentów
KAUCJA AKTORYCZNA Artykuły 1119–1128 KPC regulują instytucję tzw. kaucji aktorycznej, czyli kaucji na zabezpieczenie przyszłych kosztów procesu, którą.
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Zmiany w Umowie i Projekcie
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Wyrok NSA z dnia 29 listopada 2017 r., II FSK 1633/17
RZECZNIK FUNDUSZY EUROPEJSKICH
Zmiany w awansie zawodowym od 1 września 2018r.
Ochrona konkurencji i konsumentów
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
Cele postępowania upadłościowego prowadzonego wobec osoby fizycznej w kontekście planowanych zmian przepisów o upadłości konsumenckiej Dr Marek Porzycki.
Formy czynności prawnych
Podstawa prawna Zasady przyjęć do klas I w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Kobyłka, zostały przygotowane w oparciu o.
Ustawa z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (tzw. zwolnienia.
Publiczne prawo konkurencji
Odsetki naliczane za czas postępowania 30 marca 2017
JPK_VAT dla mikroprzedsiębiorców
Realizacja celów pośrednich na 2018 r. dla wskaźników objętych
Podstawy Prawa Zabezpieczenia społecznego
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
DECYZJE PROCESOWE Anna Dzięciołowska Katedra Postępowania Karnego
ŚRODKI ZASKARŻENIA.
Zapis prezentacji:

Publiczne prawo konkurencji Dr Małgorzata Ganczar

Koncentracja przedsiębiorców Dokonywanie koncentracji jest zjawiskiem powszechnym w gospodarce. Przedsiębiorcy często angażują się w działania prowadzące do fuzji (czyli połączenia przedsiębiorstw prowadzącego do zwiększenie koncentracji aktywów w jednym przedsiębiorstwie), przejęć (co skutkuje powstawaniem i powiększaniem grup kapitałowych) lub tworzą tzw. joint ventures (a więc takie przedsięwzięcia, w których żaden z uczestników nie przejmuje kontroli nad nowym podmiotem, bowiem kontrola sprawowana jest wspólnie). Motorem tego typu działań jest zawsze rachunek ekonomiczny, uwzględniający korzystne efekty planowej koncentracji

Koncentracja przedsiębiorców Niezależnie od korzyści dla stron koncentracji, transakcje fuzji i przejęć mogą także rodzić ryzyko powstania negatywnych skutków, w szczególności w postaci ograniczania konkurencji na rynkach właściwych. Istnienie tego ryzyka powoduje konieczność objęcia koncentracji nadzorem organu antymonopolowego. Przeciwdziałanie antykonkurencyjnym koncentracjom przedsiębiorców jest w tym kontekście jednym z głównych, obok przeciwdziałania praktykom ograniczającym konkurencję, zadań ustawowych Prezesa UOKiK realizowanych w celu ochrony konkurencji. Kontrola koncentracji pozwala Prezesowi UOKiK na przeciwdziałanie kształtowaniu się takich struktur rynkowych, które mogą powodować istotne ograniczenie konkurencji (z czym zawsze łączy się wzrost prawdopodobieństwa stosowania praktyk ograniczających konkurencję).

Koncentracja przedsiębiorców Ustawa nie zawiera definicji "koncentracji", pozwala ją jednak odtworzyć na podstawie katalogu form koncentracji zamieszczonego w komentowanym przepisie. Ustawa określa więc koncentrację jako taki zespół działań faktycznych i prawnych, które podejmowane przez jednego lub więcej przedsiębiorców prowadzą w swym efekcie do powstania przedsiębiorców połączonych (połączonego przedsiębiorcy), przejęcia (zmianie) kontroli nad przedsiębiorcą (przedsiębiorcami) podlegającym kontroli innego bądź innych niż poprzednio przedsiębiorców, powstania wspólnego przedsiębiorcy, a także powiększenia aktywów przedsiębiorcy w wyniku nabycia takiego mienia innego przedsiębiorcy, które zdolne jest przed jego nabyciem do realizowania obrotu, ze względu na cechę jego gospodarczego zorganizowania.

Zamiar koncentracji podlega zgłoszeniu Prezesowi Urzędu, jeżeli: Koncentracja przedsiębiorców Zamiar koncentracji podlega zgłoszeniu Prezesowi Urzędu, jeżeli: 1) łączny światowy obrót przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji w roku obrotowym poprzedzającym rok zgłoszenia przekracza równowartość 1 000 000 000 euro lub 2) łączny obrót na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji w roku obrotowym poprzedzającym rok zgłoszenia przekracza równowartość 50 000 000 euro.

Obowiązek ten dotyczy zamiaru: Koncentracja przedsiębiorców Obowiązek ten dotyczy zamiaru: 1) połączenia dwóch lub więcej samodzielnych przedsiębiorców; 2) przejęcia – przez nabycie lub objęcie akcji, innych papierów wartościowych, udziałów lub w jakikolwiek inny sposób – bezpośredniej lub pośredniej kontroli nad jednym lub więcej przedsiębiorcami przez jednego lub więcej przedsiębiorców; 3) utworzenia przez przedsiębiorców wspólnego przedsiębiorcy; 4) nabycia przez przedsiębiorcę części mienia innego przedsiębiorcy (całości lub części przedsiębiorstwa), jeżeli obrót realizowany przez to mienie w którymkolwiek z dwóch lat obrotowych poprzedzających zgłoszenie przekroczył na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej równowartość 10 000 000 euro.

Koncentracja przedsiębiorców - wyłączenia Nie podlega zgłoszeniu zamiar koncentracji: 1) jeżeli obrót przedsiębiorcy, nad którym ma nastąpić przejęcie kontroli nie przekroczył na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w żadnym z dwóch lat obrotowych poprzedzających zgłoszenie równowartości 10 000 000 euro; 2) polegającej na czasowym nabyciu lub objęciu przez instytucję finansową akcji albo udziałów w celu ich odsprzedaży, jeżeli przedmiotem działalności gospodarczej tej instytucji jest prowadzone na własny lub cudzy rachunek inwestowaniew akcje albo udziały innych przedsiębiorców, pod warunkiem, że odsprzedaż ta nastąpi przed upływem roku od dnia nabycia lub objęcia, oraz że: a) instytucja ta nie wykonuje praw z tych akcji albo udziałów, z wyjątkiem prawa do dywidendy, lub b) wykonuje te prawa wyłącznie w celu przygotowania odsprzedaży całości lub części przedsiębiorstwa, jego majątku lub tych akcji albo udziałów;

Koncentracja przedsiębiorców - wyłączenia Nie podlega zgłoszeniu zamiar koncentracji: 3) polegającej na czasowym nabyciu lub objęciu przez przedsiębiorcę akcji lub udziałów w celu zabezpieczenia wierzytelności, pod warunkiem że nie będzie on wykonywał praw z tych akcji lub udziałów, z wyłączeniem prawa do ich sprzedaży; 4) następującej w toku postępowania upadłościowego, z wyłączeniem przypadków, gdy zamierzający przejąć kontrolę jest konkurentem albo należy do grupy kapitałowej, do której należą konkurenci przedsiębiorcy przejmowanego; 5) przedsiębiorców należących do tej samej grupy kapitałowej.

art. 18 Art. 19 Koncentracja przedsiębiorców – decyzje decyzja w sprawie zgody na koncentrację, w wyniku której konkurencja na rynku nie zostanie istotnie ograniczona, w szczególności przez powstanie lub umocnienie pozycji dominującej na rynku. art. 18 decyzja w sprawie warunkowej zgody na koncentrację (np. zbycie całości lub części majątku jednego lub kilku przedsiębiorców, wyzbycie się kontroli nad określonym przedsiębiorcą lub udzielenie licencji praw wyłącznych konkurentowi) Art. 19

Koncentracja przedsiębiorców – decyzje decyzja w sprawie zgody na koncentrację w związku z jej pozytywnym wpływem na gospodarkę narodową lub gdy koncentracja przyczynia się do rozwoju ekonomicznego lub postępu technicznego. art. 20 ust. 2 decyzja zakazująca dokonania koncentracji Art. 20 ust. 1 decyzja w sprawie uchylenia wcześniej wydanej warunkowej zgody na koncentrację Art. 21 ust.1

Koncentracja przedsiębiorców – decyzje decyzja dekoncentracyjna (przez podział połączonego przedsiębiorcy na warunkach określonych w decyzji; zbycie całości lub części majątku przedsiębiorcy; zbycie udziałów lub akcji zapewniających kontrolę nad przedsiębiorcą) art. 21 ust. 2 decyzja w sprawie przedłużenia terminu, o którym mowa w art. 14 pkt 2 Ustawy (na zgłoszenie koncentracji) Art. 23 postanowienie o przedłużeniu terminu obowiązywania decyzji wyrażającej zgodę na dokonanie koncentracji Art. 22 ust. 2

Koncentracja przedsiębiorców – decyzje Decyzje, o których mowa wygasają, jeżeli w terminie 2 lat od dnia ich wydania koncentracja nie została dokonana. Prezes Urzędu może, na wniosek przedsiębiorcy uczestniczącego w koncentracji, przedłużyć, w drodze postanowienia, termin, o którym mowa, o rok, jeżeli przedsiębiorca wykaże, że nie nastąpiła zmiana okoliczności, w wyniku której koncentracja może spowodować istotne ograniczenie konkurencji na rynku. W przypadku wydania postanowienia o odmowie przedłużenia terminu, dokonanie koncentracji po upływie tego terminu wymaga zgłoszenia zamiaru koncentracji Prezesowi Urzędu i uzyskania zgody na jej dokonanie na zasadach i w trybie określonych w ustawie.