Dostępność wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami w projektach finansowanych ze środków EFS Działanie 11.1: Aktywne włączenie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
2 Wspólne posiedzenie Grupy ds. MŚP przy KK NSRO oraz Grupy ds. Przedsiębiorców Wyniki działalności Grupy ds. Przedsiębiorców Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Advertisements

Standard minimum realizacji zasady równości szans kobiet i mężczyzn w PO KL Gdańsk, 26 listopada 2010.
Zmiany w projektach 6.2 PO KL
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Zmiany w projektach w ramach PO KL
10 lat działalności Biura ds. Osób Niepełnosprawnych – bliżej Europy w obszarze równości szans.
Rekomendacje z badania: Prognoza zmian na rynku pracy wynikających z realizacji programów finansowanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy Mikołajki, lutego 2010 r. Bartosz Szurmiński – Kierownik Zespołu ds. Informacji i Promocji.
Omówienie założeń konkursu Nr I/POKL/6.1.2/2012 Kamil Dobrenko Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Spójność logiczna projektu.
Obowiązki uczelni wyższych Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
Człowiek – najlepsza inwestycja Program Operacyjny Kapitał Ludzki PROBLEMY PROGRAMOWANIA, WDRAŻANIA I PROJEKTOWANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Wsparcie osób niepełnosprawnych w komponencie regionalnym w ramach PO KL.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy Zasady dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL - najważniejsze zmiany w dokumencie Wrocław, styczeń 2011.
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
Kluczowe elementy przestrzeni turystycznej
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach PO KL
Poddziałanie 7.4 Niepełnosprawni na rynku pracy Planowany termin ogłoszenia konkursu: III Kwartał 2012 Typ konkursu: A.1 -zamknięty Alokacja: ,00.
Priorytety inwestycyjne Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego wdrażane przez Wojewódzki Urząd Pracy w Poznaniu Europejski Fundusz.
Szczegółowy Opis Osi Priorytetowych RPO WM dla Działania 8.1 oraz kryteria wyboru projektów.
KONFERENCJA PEŁNO(S)PRAWNY STUDENT KRAKÓW, 03/11/2015 EFS – wsparcie szkolnictwa wyższego bez barier.
DOSTĘPNOŚĆ INFORMACJI
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Kliknij, aby dodać tytuł prezentacji Zwiększenie szans na zatrudnienie uczniów szkół zawodowych, w szczególności poprzez podniesienie efektywności kształcenia.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Przygotowanie wniosku o dofinansowanie pod kątem dostępności dla osób z niepełnosprawnościami 1.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Projekt Partnerski, pn. Rodzina w Centrum Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Oś Priorytetowa 9 Solidarne.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Zasady kwalifikowalności wydatków projektu w ramach Poddziałania 5. 2
Spotkanie dla Wnioskodawców W ramach Osi Priorytetowej 11 Włączenie społeczne Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata ,
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach.
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach Poddziałania.
Równość szans i niedyskryminacja w projektach finansowanych z funduszy europejskich na lata CZERWIEC 2017 r. Projekt współfinansowany z Europejskiego.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Poddziałanie Kształcenie ogólne w ramach ZIT
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn
Konkurs Katowice r..
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach.
Dostępność wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami w projektach finansowanych ze środków EFS Działanie 11.1: Aktywne włączenie.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Posiedzenie Komitetu Monitorującego
Stan wdrażania RPO WL w WUP w Lublinie
Standardy dostępności dla osób z niepełnosprawnościami
Standardy dostępności dla osób z niepełnosprawnościami
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie Instytucja Pośrednicząca w ramach RPO WL Spotkanie dla Wnioskodawców W ramach Osi Priorytetowej 11 Włączenie.
Standardy dostępności dla osób z niepełnosprawnościami
Równościowe zarządzanie projektem
Poprawa efektywności kształcenia ogólnego w ramach RPO WSL
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Standardy dostępności dla osób z niepełnosprawnościami
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO NA LATA
Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie Wydział Aktywizacji Zawodowej EFS
Uczelnia dostępna zasady i zakres konkursu w ramach Osi III PO WER
Dobre praktyki w zakresie dostępności budynków
Zapis prezentacji:

Dostępność wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami w projektach finansowanych ze środków EFS Działanie 11.1: Aktywne włączenie

Niepełnosprawność w projektach finansowanych ze środków EFS może dotyczyć grupy docelowej, a także kadry zarządzającej projektem (poza grupą docelową). Działanie 11.1: Aktywne włączenie

Koncepcja uniwersalnego projektowania Projektowanie produktów, środowiska, programów i usług w taki sposób, by były użyteczne dla wszystkich, w możliwie największym stopniu, bez potrzeby adaptacji lub specjalistycznego projektowania. Uniwersalne projektowanie nie wyklucza możliwości zapewniania dodatkowych udogodnień dla szczególnych grup osób z niepełnosprawnościami, jeżeli jest to potrzebne. Działanie 11.1: Aktywne włączenie

Mechanizm racjonalnych usprawnień Konieczne i odpowiednie zmiany oraz dostosowania, nienakładające nieproporcjonalnego lub nadmiernego obciążenia, rozpatrywane osobno dla każdego konkretnego przypadku, w celu zapewnienia osobom z niepełnosprawnościami możliwości korzystania z wszelkich praw człowieka i podstawowych wolności oraz ich wykonywania na zasadzie równości z innymi osobami. Działanie 11.1: Aktywne włączenie

Każde racjonalne usprawnienie wynika z relacji trzech czynników: Dysfunkcji związanej z danym uczestnikiem projektu Bariery otoczenia Charakteru usługi realizowanej w ramach projektu Działanie 11.1: Aktywne włączenie

„W projektach dedykowanych, w tym zorientowanych wyłącznie lub przede wszystkim na osoby z niepełnosprawnościami (np. osoby z niepełnosprawnościami sprzężonymi) oraz projektach skierowanych do zamkniętej grupy uczestników, wydatki na sfinansowanie mechanizmu racjonalnych usprawnień są wskazane we wniosku o dofinansowanie projektu.„ Działanie 11.1: Aktywne włączenie

Należy pamiętać o zapewnieniu jego dostępności dla osób z niepełnosprawnościami: na etapie planowania projektów – charakterystyka grupy docelowej, analiza potrzeb, planowanie zadań, określenie celów, wrażliwy budżet, na etapie realizacji projektu – rekrutacji, informacji i promocji, działania/usługi, produkty. Należy również podkreślić, że zgodnie z Wytycznymi odmowa osobie z niepełnosprawnością dostępu do racjonalnych usprawnień jest dyskryminacją ze względu na niepełnosprawność. Działanie 11.1: Aktywne włączenie

Grupa docelowa Przy opisie grupy docelowej należy zdiagnozować bariery utrudniające lub uniemożliwiające udział w projekcie osobom z niepełnosprawnościami. Warto też zwrócić uwagę na specyficzne potrzeby osób z niepełnosprawnością. Jeśli projekt jest dedykowany lub zakłada udział osób z niepełnosprawnościami należy pamiętać, że różnorodność w obrębie niepełnosprawności implikuje wielość typów potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Działanie 11.1: Aktywne włączenie

Analiza barier i specyficznych potrzeb Barierami utrudniającymi dostęp do projektu mogą być: brak świadomości na temat potrzeb osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności (inne potrzeby mają osoby z niepełnosprawnością motoryczną, inne osoby niewidome czy niesłyszące, a jeszcze inne osoby z niepełnosprawnością intelektualną), brak dostępności, w szczególności do transportu, przestrzeni publicznej i budynków (np. brak podjazdów, wind, sygnalizacji dźwiękowej dla osób niewidzących itp.), brak dostępności materiałów dydaktycznych, zasobów cyfrowych, niektórych środków masowego przekazu przez konkretne grupy osób z niepełnosprawnościami. Działanie 11.1: Aktywne włączenie

Analiza barier i specyficznych potrzeb - podsumowanie Opisując grupę docelową należy: Uwzględnić perspektywę osób z niepełnosprawnością – należy dokonać analizy problemów i specyficznych potrzeb Uwzględnić różnorodność grupy – różne niepełnosprawności implikują różne problemy, a także różne potrzeby Dane ilościowe i jakościowe Działanie 11.1: Aktywne włączenie

Rekrutacja W przypadku, gdy projekt kierowany jest do osób z niepełnosprawnością niezbędne jest opisanie we wniosku sposobu prowadzenia rekrutacji uwzględniającej możliwość dotarcia do informacji o projekcie i oferowanym w nim wsparciu do potrzeb osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Należy opisać środki przekazu, które będą wykorzystane przy rekrutacji, by zapewnić dostępność do rekrutacji, a tym samym do projektu i oferowanego w nim wsparcia dla osób z niepełnosprawnością. Nawet jeśli projekt nie jest wprost skierowany do osób z niepełnosprawnością, należy zapewnić na etapie rekrutacji równy dostęp osobom o różnym stopniu sprawności. Działanie 11.1: Aktywne włączenie

Rekrutacja - realizacja Czyli: Rekrutacja uczestników projektu powinna zostać przeprowadzona w sposób umożliwiający wzięcie udziału w projekcie każdej zainteresowanej osobie. Informacja o rekrutacji- zapewnienie dostępnego przekazu, odpowiednie zaprojektowanie materiałów informacyjno-promocyjnych, dostępność treści zamieszczanych w Internecie Wiadomości o projekcie powinny być zamieszczane na stronach/portalach internetowych, z których korzystają osoby z niepełnosprawnościami. Zagwarantowanie dostępności spotkań rekrutacyjnych. Dostępność formularzy zgłoszeniowych. Działanie 11.1: Aktywne włączenie

Opis zadań i produkty Zaplanowanie działań niwelujących nierówności ze względu na niepełnosprawność. Działania zindywidualizowane – zróżnicowany sposób świadczenia wsparcia, umożliwiający dostosowanie go do indywidualnych potrzeb i możliwości uczestników projektu – działania wynikające z przeprowadzonej analizy. Działania powinny uwzględniać sposób świadczenia wsparcia umożliwiający pokonywanie barier dostępności. Działania powinny zakładać kompleksowość wsparcia, umożliwiający osobom z niepełnosprawnościami nabycie umiejętności i kwalifikacji niezbędnych do poprawy ich sytuacji. Działanie 11.1: Aktywne włączenie

W opisie zadań należy zawrzeć szczegółowy opis, w tym uzasadnienie potrzeby jego realizacji, ze wskazaniem zadań, w których będą prowadzone działania na rzecz dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. W szczególności należy opisać mechanizmy zapewnienia dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, jakie będą wykorzystywane. Działanie 11.1: Aktywne włączenie

Wrażliwy budżet To budżet który zapewni dostępność projektu dla osób z niepełnosprawnościami. Zawiera koszty, które umożliwiają udział w projekcie osobom z niepełnosprawnościami. Działanie 11.1: Aktywne włączenie

! Należy pamiętać, że wszystkie zaplanowane wydatki zapewniające udział w projekcie osób z niepełnosprawnością powinny wynikać z przeprowadzonej diagnozy, wskazanych problemów i specyficznych cech oraz potrzeb grupy docelowej. Czyli powinny spełniać kryterium zasadności i efektywności. Działanie 11.1: Aktywne włączenie

Jednocześnie nie rekomenduje się uwzględniania w budżecie projektu zamkniętego katalogu racjonalnych usprawnień - projektodawca nie ma bowiem możliwości zaplanowania, jakiego dokładnie wsparcia będą wymagali uczestnicy projektu (np. w projekcie skierowanym w 100% do osób głuchych i niedosłyszących mogą brać udział osoby głuche z niepełnosprawnością ruchową, wymagające dodatkowego usprawnienia). Działanie 11.1: Aktywne włączenie

WAŻNE! Jeżeli na etapie przygotowania projektu wiemy konkretnie, kto będzie uczestnikiem i że będą to osoby z niepełnosprawnościami, należy zaplanować wydatki niezbędne do zapewnienia ich udziału w projekcie (jako element zadania). Wówczas ma zastosowanie koncepcja uniwersalnego projektowania. Racjonalne usprawnienia to mechanizm możliwy do uruchomienia wraz z pojawieniem się w projekcie, w charakterze uczestnika/personelu projektu, osoby z niepełnosprawnością – w kwocie maks. 12 tys. zł na osobę. Mechanizm racjonalnych usprawnień uruchamiany jest wówczas, gdy na etapie przygotowywania projektu, nie było możliwości przygotowania założeń wsparcia adekwatnego do potrzeb wszystkich uczestników, czyli na zasadzie uniwersalnego projektowania. Działanie 11.1: Aktywne włączenie

Finansowanie i kwalifikowanie wydatków związanych z mechanizmem racjonalnych usprawnień jest możliwe w ramach zasady elastyczności budżetu projektu. Umożliwi to beneficjentom dokonywanie przesunięć środków w ramach budżetu na ten cel, w momencie pojawienia się w projekcie specjalnych potrzeb osoby lub osób z niepełnosprawnościami. W przypadku braku możliwości pokrycia wydatków związanych z mechanizmem racjonalnych usprawnień, istnieje możliwość wnioskowania o zwiększenie wartości dofinansowania projektu. Decyzję w sprawie finansowania mechanizmu racjonalnych usprawnień podejmuje biorąc pod uwagę zasadność i racjonalność poniesienia dodatkowych kosztów. Działanie 11.1: Aktywne włączenie

Przykładowy katalog wydatków związany z uniwersalnym projektowaniem i z racjonalnymi usprawnieniami, czyli finansowanie: kosztów specjalistycznego transportu na miejsce realizacji wsparcia; dostosowania architektonicznego budynków niedostępnych (np. zmiana miejsca realizacji projektu; budowa tymczasowych podjazdów; montaż platform, wind, podnośników; właściwe oznakowanie budynków poprzez wprowadzanie elementów kontrastowych i wypukłych celem właściwego oznakowania dla osób niewidomych i słabowidzących itp.); asystenta tłumaczącego na język łatwy; asystenta osoby z niepełnosprawnością; tłumacza języka migowego lub tłumacza-przewodnika; przewodnika dla osoby mającej trudności w widzeniu; Działanie 11.1: Aktywne włączenie

Przykłady projektów dyskryminacyjnych: - Projekty, w których sposób rekrutacji wyklucza osoby z niepełnosprawnościami (rekrutacja prowadzona wyłącznie w budynkach posiadających bariery architektoniczne, sposób promocji projektu bazujący na materiałach niedostępnych dla osób z niepełnosprawnością wzroku czy głuchych). Działanie 11.1: Aktywne włączenie

W jakich przypadkach projekt nie realizuje zasady dostępności? - Nie ma żadnych informacji we wniosku o dofinansowanie. Stosowanie ogólnych sformułowań, np. projekt jest zgodny z zasadą równości szans, projekt jest dostępny dla wszystkich. - Pominięcie we wniosku kwestii dotyczącej zasady niedyskryminacji nie pozwala uznać kryterium za spełnione warunkowo, gdyż warunkiem wskazanym przez oceniającego nie może być wprowadzenie do wniosku zupełnie nowych i wcześniej w nim nie zawartych informacji w danym zakresie. Ewentualna ocena warunkowa musi mieć zakotwiczenie w postaci informacji odnoszących się do danego kryterium, które – zdaniem oceniającego – należy jedynie uzupełnić lub wyjaśnić. Działanie 11.1: Aktywne włączenie

! Przystępując do prac związanych z przygotowaniem wniosku o dofinansowanie projektu warto skorzystać z załącznika nr 1 do „Realizacja zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami”, Poradnik dla realizatorów projektów i instytucji systemu wdrażania funduszy europejskich 2014-2020. Zawarte tam są wskazania dla projektodawców pozwalające sprawdzić i dokonać oceny dostępności projektu na etapie weryfikacji wniosku projektowego. Działanie 11.1: Aktywne włączenie

Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie ul. Obywatelska 4 20-092 Lublin DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie ul. Obywatelska 4 20-092 Lublin www.rpo.lubelskie.pl/wup www.funduszeeuropejskie.gov.pl e-mail. punkt.konsultacyjny@wup.lublin.pl tel. 81 46 35 363