„Zero tolerancji dla przemocy w szkole”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

PRZECIWDZIAŁANIE PRZEMOCY
Procedury postępowania w stosunku do nieletnich
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
SYTUACJE KRYZYSOWE W SZKOLE
ZAPOBIEGANIE WYSTĘPOWANIU DOPALACZY W SZKOŁACH Ciechanowska Komenda
12 grudnia 2011r. POWIATOWE FORUM EDUKACYJNE. ZESPÓŁ ORZEKAJĄCY Zespół wydaje orzeczenie lub opinię na wniosek rodziców, prawnych opiekunów. Zespół wydaje.
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
PROCEDURY POSTĘPOWANIA W SYTUACJACH ZAGROŻENIA DZIECI I MŁODZIEŻY PRZESTĘPCZOŚCIĄ, DEMORALIZACJĄ I UZALEŻNIENIAMI ORAZ AGRESYWNYM ZACHOWANIEM Niepubliczny.
Przyjęty przez Radę Ministrów 13 stycznia 2004 r.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
WYDZIAŁ PREWENCJI KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ POLICJI W GDAŃSKU
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Jestem aktywny i aktywizuję innych
Wybrane procedury postępowania niepełnoletnich uczniów w szkole
Działania interwencyjne podjęte kroki
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
POSTEPOWANIE DYREKCJI SZKOŁY W PRZYPADKU UJAWNIENIA UCZNIA ZAGROŻONEGO DEMORALIAZCJĄ I PRZESTĘPCZOŚCIĄ.
KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA, oraz PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Procedury postępowania nauczycieli szkoły policealnej w sytuacjach zagrożenia młodzieży przestępczością i demoralizacją, w szczególności narkomanią, alkoholizmem.
„Zero tolerancji dla przemocy w szkole”
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Zespół Interdyscyplinarny do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Bartoszycach Bartoszyce, r.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
ZASADY INTERWENCJI PROFILAKTYCZNEJ
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
PODSTAWY EDUKACJI PRAWNEJ
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego REALIZATOR PROJEKTU: WSPÓŁPRACA: MIASTA ŁÓDŹ
LOKALNY SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W TYCHACH
  Procedury postępowania nauczycieli i metody współpracy szkół z Policją w sytuacjach zagrożenia dzieci oraz młodzieży przestępczością i demoralizacją,
Sytuacje kryzysowe w szkole
Procedury postępowania wobec nieletnich uczniów
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
I. Prawa Rodziców wynikające z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Ramy współpracy Policji z placówkami oświatowymi
Działania interwencyjne podjęte kroki
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Procedury reagowania na cyberprzemoc
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Zespół Interdyscyplinarny ds. Rozwiązywania Problemów Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie ul. Skłodowskiej – Curie
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
System pomocy psychologiczno- pedagogicznej po zmianach Dorota Jurczyk.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Szkoła Podstawowa im. Kazimierza Wielkiego w Niepołomicach
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
BEZPIECZNA SZKOŁA Procedury bezpieczeństwa
Procedury bezpieczeństwa
Zapis prezentacji:

„Zero tolerancji dla przemocy w szkole” Szkolny program poprawy stanu bezpieczeństwa 2013-2020 Koniec

Cele programu Zmniejszenie skali zjawiska agresji i przemocy rówieśniczej w szkołach i placówkach systemu oświaty Poprawa skuteczności działań interwencyjnych i korekcyjnych wobec uczniów będących sprawcami przemocy rówieśniczej Zwiększenie skuteczności ochrony ofiar przemocy w środowisku nauczania i wychowania i zwiększenie dostępności i skuteczności udzielanej pomocy Ograniczenie skali występowania innych zjawisk patologicznych (narkomania, alkohol) Korekta aktualnych rozwiązań legislacyjnych i społecznych tworzących warunki dla działalności profilaktycznej i wychowawczej szkół i placówek.

Adresaci programu Uczniowie szkół i wychowankowie, w tym ofiary przemocy, sprawcy i świadkowie przemocy Dyrektorzy, nauczyciele i pracownicy administracyjni szkół i placówek Rodzice uczniów i wychowanków

Zadania koordynatora ds. bezpieczeństwa Integrowanie działań wszystkich podmiotów szkolnych (nauczycieli, uczniów-wychowanków, rodziców, pracowników niepedagogicznych) Integrowanie działań z podmiotami współpracującymi ze środowiskiem szkolnym w zakresie bezpieczeństwa (policją, strażą miejską, strażą pożarną, służbą zdrowia itp.) Koordynowanie działań w zakresie bezpieczeństwa w ramach szkolnego programu wychowawczego i programu profilaktyki Przeciwdziałanie wszelkim formom przemocy

Zadania koordynatora ds. bezpieczeństwa Inicjowanie i ustalanie wspólnych działań pracowników szkoły w celu poprawy bezpieczeństwa Wdrażanie i dostosowanie do specyfiki placówki procedur postępowania w sytuacjach kryzysowych i zagrożenia Pomoc nauczycielom-wychowawcom w nawiązaniu współpracy ze służbami oraz instytucjami działającymi na rzecz rozwiązywania problemów dzieci i młodzieży Zgłaszanie wniosków dotyczących nawiązywania współpracy z organizacjami pozarządowymi w celu tworzenia koalicji na rzecz bezpieczeństwa.

Podstawy prawne stosowanych procedur Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich /Dz. U. z 1982 r. Nr 35 poz.228 z p. zm. – tekst jednolity Dz. Z 2002 r. Nr 11 poz.109 z późn. zm./ oraz przepisy wykonawcze w związku z ustawą /. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi /Dz. U. Nr 35, poz.230 z p. zm./ Ustawa z dnia 24 kwietnia 1997 r. o przeciwdziałaniu narkomanii /Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 198/. Ustawa z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji /Dz. U. Nr 30 poz. 179 z późn. zm./ Zarządzanie Nr 15/97 Komendanta Głównego Policji z dnia 16 czerwca 1997 r. w sprawie form i metod działań policji w zakresie zapobiegania i zwalczania demoralizacji i przestępczości nieletnich.

Podstawy prawne stosowanych procedur Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty /Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z późn. zm./ Rozporządzanie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem /Dz. U. Nr 26, poz. 226/. Ustawa z 1999 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych /Dz. U. z 1999 r. Nr 10, poz. 55 + zmiany/. Kodeks rodzinny: opiekuńczy z 1999 r. Kodeks karny z 1997 r. Rozporządzenie MEN z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania /Dz. U. Nr 12, poz. 67/.

Ważne telefony Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Oświęcimiu 33 8422329 Ośrodek Pomocy Społecznej w Brzeszczach 33 8423442 /44 57/ Komenda Powiatowa Policji w Oświęcimiu 997, 112, 33 8475200 Komisariat Policji w Brzeszczach 32 2111551 Straż Miejska w Brzeszczach 32 2111347 Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Brzeszczach 32 7374646 /45/ Punkt Konsultacyjny Dla Ofiar Przemocy w Rodzinie 33 8430506 Centrum Organizacji Pozarządowych 33 8435202 Powiatowy Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia Dla Ofiar w Rodzinie i Ośrodek Interwencji Kryzysowej 33 8474555

Procedury szkolne w Gimnazjum nr 2 im. M. Bobrzeckiej w Brzeszczach Zasady ogólne Podejrzenie, że na terenie szkoły znajduje się uczeń będący pod wpływem alkoholu lub narkotyków. Niepowodzenia szkolne ucznia Sytuacja kryzysowa „bomba na terenie szkoły” Wagary Sprawca czynu karalnego Agresja i przemoc rówieśnicza Demoralizacja Palenie papierosów Fałszerstwo Narkotyki Kradzież i zniszczenia Sprawy sporne i konflikty Koniec

Zasady ogólne Postępowanie w sytuacjach kryzysowych z udziałem ucznia powinno być prowadzone w możliwie najszybszym czasie i przy zapewnieniu bezpieczeństwa psychofizycznego ucznia. Uczeń i jego rodzice mają prawo do pełnej informacji o sytuacji i podjętych przez szkołę działaniach. Jeżeli rodzice odmawiają współpracy, nie stawiają się do szkoły lub ich działania wychowawcze są nieskuteczne, a szkoła wykorzysta wszystkie dostępne jej środki oddziaływań wychowawczych, pedagog w porozumieniu z dyrektorem szkoły pisemnie powiadamia o zaistniałej sytuacji sąd rodzinny i policję. Wybór instytucji jest uzależniony od rodzaju zdarzeń poprzedzających podjęcie decyzji.

Niepowodzenia szkolne ucznia Wobec uczniów, u których nauczyciele zauważają narastające niepowodzenia szkolne,  wychowawca klasy we współpracy z pedagogiem i nauczycielem danego przedmiotu przygotowują propozycje pomocy uczniowi. Konsultują je z uczniem i jego rodzicami w trakcie indywidualnych spotkań. Uczeń może korzystać z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie: - dostosowania wymagań edukacyjnych do możliwości ucznia - zajęć dydaktyczno-wyrównawczych; - zajęć w ramach świetlicowego SOS; - pomocy koleżeńskiej; - zajęć specjalistycznych- korekcyjno-kompensacyjnych, - konsultacji i porad dla uczniów

Wagary Realizację obowiązku szkolnego kontroluje wychowawca klasy. Do dnia 15 każdego miesiąca wychowawcy klas przekazują informacje o frekwencji pedagogowi szkolnemu. W gimnazjum przyjęta jest osobista, telefoniczna, pisemna i elektroniczna forma usprawiedliwienia nieobecności. Wychowawca we współpracy z pedagogiem szkolnym podejmuje działania motywujące uczniów do uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych. W przypadku długotrwałej lub powtarzającej się nieusprawiedliwionej absencji ucznia wychowawca samodzielnie lub we współpracy z pedagogiem szkolnym podejmuje kroki, by skontaktować się z rodzicami. Wspólnie z uczniem i jego rodzicami ustalają przyczyny nieobecności i możliwości postępowania w celu mobilizacji ucznia do regularnego uczęszczania na zajęcia szkolne. Uczeń i rodzice otrzymują propozycje pomocy ze strony szkoły. Efektem spotkania może być podpisanie kontraktu. W sytuacji braku efektów działań bądź niemożności skontaktowania się z rodzicami, czy ich niechęci do podjęcia współpracy, wychowawcy klas przekazują pedagogowi szkolnemu wykaz uczniów, u których utrzymuje się nadal niska frekwencja. Pedagog szkolny organizuje spotkanie Zespołu Interwencji Kryzysowej, w skład którego wchodzą: pracownicy socjalni, dzielnicowi policji i straży miejskiej, specjaliści z PPP, wychowawczy świetlicy impuls, terapeuta uzależnień, kuratorzy sądowi, pracownicy socjalni PCPR, wychowawczy klas, opiekun zespołu charytatywnego. Wspólnie ustalają plan działania w sytuacji kryzysowej. Do rodziców tych uczniów Dyrektor szkoły kieruje wezwanie do realizacji obowiązku szkolnego. Jeśli podjęte działania nie przynoszą efektów, a uczeń nadal jest nieobecny Dyrektor szkoły kieruje prośbę o wgląd w sytuację rodziny i interwencję do Wydziału Rodzinnego i Nieletnich Sądu Rodzinnego. Informacje o niezrealizowaniu obowiązku szkolnego i podjętych przez szkołę krokach, Dyrektor szkoły kieruje także do organu prowadzącego placówkę. Organ prowadzący placówkę może podjąć czynności w celu ukarania grzywną rodziców ucznia.

Agresja i przemoc rówieśnicza Sytuacje, w których należy podjąć postępowanie dotyczą: - zniszczenia i zawłaszczenia mienia prywatnego i szkolnego ( w tym także oszustwa i wyłudzenia), - naruszenia nietykalności fizycznej innych osób i swojej, - naruszenia godności osobistej innych osób (wulgaryzmy, przemoc psychiczna). Osoby, do których uczeń może zgłosić fakt wystąpienia sytuacji agresji to wszyscy pracownicy szkoły. Ich obowiązkiem jest podjęcie natychmiastowych działań w celu przerwania agresji i zapewnienia bezpieczeństwa uczestnikom zdarzenia. Postępowanie wyjaśniające prowadzone jest przez wychowawcę klasy, pedagoga szkolnego, dyrektora szkoły,. O udziale uczniów w zajściu, uzyskanych wyjaśnieniach  i podjętych przez szkołę krokach informowani są rodzice, w możliwie najkrótszym czasie. Szczególną opieką pedagoga szkolnego i wychowawcy klasy otoczona zostaje ofiara zajścia. Otrzymuje wsparcie psychologiczne, a także informacje o możliwościach dochodzenia praw poprzez indywidualne zgłoszenie zdarzenia w Komendzie Policji. Sprawca zajścia ma możliwość wyjaśnienia powodów swego zachowania i  podjęcia działań w celu zakończenia sytuacji. Ma prawo do uzyskania pełnej informacji dotyczącej jego zdarzenia. Wychowawca klasy i pedagog szkolny planują i przeprowadzają działania mające na celu zmianę sposobu zachowania ucznia na akceptowane społecznie. W sytuacji aktów powtarzającej się agresji lub czynów rozmyślnych ze szczególną brutalnością, szkoła zwraca się z prośba o interwencję do Komendy Policji, Sądu Rejonowego. Szkoła bierze udział w wyjaśnianiu spraw z udziałem uczniów, które mają miejsce poza terenem szkoły, po otrzymaniu prośby uczniów lub rodziców o pomoc.

Palenie papierosów W sytuacji palenia czynnego bądź biernego uczniowi wymierzana jest kara zgodnie ze statutem gimnazjum. O zajściu informowani są rodzice /opiekunowie prawni/ ucznia. Zobowiązuje się rodziców do zwiększenia kontroli nad dzieckiem. Wychowawca lub pedagog szkolny prowadzą działania indywidualne mające na celu zmianę postawy ucznia. W przypadku ponownego złamania zakazu palenia tytoniu decyzja rady pedagogicznej może pozbawić ucznia przywilejów /np. zakaz udziału w wycieczce/.

Fałszerstwo Sytuacje fałszerstwa w szkole: - dokonywanie wpisów do dzienników lekcyjnych (wpisywanie, poprawianie, usuwane ocen, usprawiedliwianie nieobecności), - przedstawianie fałszywych zwolnień i usprawiedliwień od rodziców, - podrabianie (przerabianie) zaświadczeń lekarskich, - podkładanie  prac innych  uczniów jako własnych oraz udowodnione przez nauczyciela ściąganie, - inne przypadki (podrabianie zgody rodziców na udział w zawodach sportowych, wycieczce itp.). Osoby mogące podjąć decyzję o wszczęciu postępowania: -wychowawca klasy, -nauczyciel przedmiotu, -pedagog szkolny, -zespół wychowawczy, -dyrektor gimnazjum. Powiadomienie rodziców ucznia. Spotkanie z uczniem i jego rodzicami celem wyjaśnienia powodów fałszerstwa. Podjęcie decyzji o dalszym postępowaniu w obecności rodziców. W przypadku powtarzających się sytuacji fałszerstw, szkoła kieruje informację i prośbę o interwencję  do Komendy Policji.

Kradzież i zniszczenia W przypadku zgłoszenia kradzieży lub zniszczenia nauczyciel, któremu kradzież lub zniszczenie zgłoszono, podejmuje dalsze działania celem wyjaśnienia sprawy. O fakcie kradzieży lub zniszczenia bezzwłocznie powiadamiany jest dyrektor gimnazjum. Dyrektor gimnazjum bezzwłocznie zawiadamia rodziców ucznia poszkodowanego, jak i podejrzanego o dokonanie kradzieży lub zniszczenia – o podjętych działaniach mających na celu wyjaśnienie sprawy. W każdym przypadku sprawa obligatoryjnie jest zgłaszana do Komendy Policji.

Sprawy sporne i konflikty Konflikt pomiędzy uczniami na terenie klasy rozstrzyga wychowawca klasy. Pomocą służy mu  pedagog szkolny. W sytuacjach długotrwałego, ostrego konfliktu o udział w spotkaniu wyjaśniającym i zamykającym konflikt proszeni są rodzice uczniów. Konflikt pomiędzy uczniami różnych klas rozstrzyga pedagog szkolny we współpracy z wychowawcami klas. W sytuacjach długotrwałego, ostrego konfliktu o udział w spotkaniu wyjaśniającym i zamykającym sprawę, proszeni są rodzice uczniów. Konflikt pomiędzy uczniem i nauczycielem rozstrzyga dyrektor gimnazjum wspólnie z pedagogiem szkolnym i wychowawcą ucznia. W sytuacjach długotrwałego, ostrego konfliktu o udział w spotkaniu wyjaśniającym i zamykającym konflikt proszeni są rodzice ucznia. Konflikt między nauczycielem a rodzicami ucznia rozstrzyga dyrektor gimnazjum, a w razie konieczności Rada Pedagogiczna, przy czym rodzic ma prawo odwołać się do organu nadzorującego gimnazjum. Spory rozstrzygane są na polubownym posiedzeniu z udziałem stron, którego posiedzenie dotyczy. Termin posiedzenia ustalany jest wspólnie przez zainteresowane strony.

Podejrzenie, że na terenie szkoły znajduje się uczeń będący pod wpływem alkoholu lub narkotyków. Powiadomienie o swoich przypuszczeniach wychowawcy klasy, który informuje dyrektora oraz pedagoga szkolnego. Pedagog podejmuje rolę koordynatora działań. Pedagog odizolowuje ucznia, ze względów bezpieczeństwa opiekę nad nim powierza pielęgniarce lub osobie przeszkolonej w udzielaniu pierwszej pomocy. Wyznaczona przez pedagoga osoba wzywa lekarza w celu stwierdzenia stanu trzeźwości lub odurzenia, ewentualnie udzielenia pierwszej pomocy medycznej. Lekarz decyduje o ewentualnej hospitalizacji ucznia. Równocześnie wyznaczona osoba zawiadamia o fakcie rodziców /opiekunów/, których zobowiązuje do niezwłocznego odebrania ucznia ze szkoły, określając jednocześnie czas, w jakim to ma nastąpić.

Sytuacja kryzysowa „bomba na terenie szkoły” Dyrektor gimnazjum natychmiast powiadamia policję oraz zarządza ewakuację uczniów i pracowników. Dyrektor gimnazjum zapewnia bezpieczeństwo uczniom poza szkołą. Komendant policji natychmiast wysyła policjantów go szkoły, powiadamia straż pożarną, pogotowie ratunkowe, gazowe, energetyczne, wodno-kanalizacyjne. Wzywa przewodnika z psem wyszkolonym do wykrywania ładunków bombowych. Komendant policji wyznacza dowódcę i sztab akcji. Po zakończeniu akcji teren szkoły jako bezpieczny jest przekazany dyrektorowi gimnazjum. Dyrektor gimnazjum zarządza powrót uczniów i pracowników do szkoły. Przynajmniej raz w roku przeprowadza się ćwiczenia, które mają na celu doskonalenie działań w tzw. sytuacjach kryzysowych.

Sprawca czynu karalnego Niezwłoczne powiadomienie dyrektora szkoły. Ustalenie okoliczności czynu i ewentualnych świadków zdarzenia. Przekazanie sprawcy /o ile jest znany i przebywa na terenie szkoły/ dyrektorowi szkoły, lub pedagogowi szkolnemu pod opiekę. Powiadomienie rodziców ucznia sprawcy. Niezwłoczne powiadomienie policji w przypadku gdy sprawa jest poważna /rozbój uszkodzenie ciała, itp./, lub sprawca nie jest uczniem szkoły i jego tożsamość nie jest nikomu znana. Zabezpieczenie ewentualnych dowodów przestępstwa, lub przedmiotów pochodzących z przestępstwa i przekazanie ich policji / np. sprawca rozboju na terenie szkoły używa noża i uciekając podrzuca go lub porzuca jakiś przedmiot pochodzący z kradzieży.

Demoralizacja Przekazać uzyskaną informację wychowawcy klasy. Wychowawca informuje o fakcie pedagoga szkolnego i dyrektora szkoły. Wychowawca wzywa do szkoły rodziców /prawnych opiekunów/ ucznia i przekazuje im uzyskaną informację. Przeprowadza rozmowę z rodzicami oraz z uczniem. W przypadku potwierdzenia informacji, zobowiązuje ucznia do zaniechania negatywnego postępowania, rodziców zaś do szczególnego nadzoru nad dzieckiem. W toku interwencji profilaktycznej może zaproponować rodzicom skierowanie dziecka do specjalistycznej placówki i udział dziecka programie terapeutycznym. Jeżeli rodzice odmawiają współpracy lub nie stawiają się do szkoły, a nadal z wiarygodnych źródeł napływają informacje o przejawach demoralizacji ich dziecka, dyrektor szkoły pisemnie powiadamia o zaistniałej sytuacji sąd rodzinny lub policję. Podobnie w sytuacji gdy szkoła wykorzysta wszystkie dostępne jej środki oddziaływań wychowawczych /rozmowa z rodzicami, ostrzeżenie ucznia, spotkania z pedagogiem, itp./ a ich zastosowanie nie przynosi oczekiwanych rezultatów, dyrektor szkoły powiadamia sąd rodzinny lub policję. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji tych instytucji.

Narkotyki Nauczyciel w obecności innej osoby (wychowawca, pedagog, dyrektor, itp.) ma prawo żądać, aby uczeń przekazał mu tę substancję, pokazał zawartość torby szkolnej oraz kieszeni ( we własnej odzieży), Ew. innych przedmiotów budzących podejrzenie co do związku z ich poszukiwaną substancją. Nauczyciel nie ma prawa samodzielnie wykonać czynności przeszukania odzieży ani teczki ucznia- jest to czynność zastrzeżona wyłącznie dla policji. O swoich spostrzeżeniach powiadamia dyrektora szkoły oraz rodziców/ opiekunów ucznia wzywa ich do natychmiastowego stawiennictwa. W przypadku, gdy uczeń, mimo wezwania, odmawia przekazania nauczycielowi substancji i pokazania zawartości teczki, dyrektor szkoły wzywa policję, która przeszukuje odzież i przedmioty należące do ucznia oraz zabezpiecza znalezioną substancję i zabiera ja do ekspertyzy. Jeżeli uczeń wyda substancję dobrowolnie, nauczyciel, po odpowiednim zabezpieczeniu, zobowiązany jest bezzwłocznie przekazać ją do jednostki policji. Wcześniej próbuje ustalić, w jaki sposób i od kogo, uczeń nabył substancję. Całe zdarzenie nauczyciel dokumentuje, sporządzając możliwie dokładna notatkę z ustaleń wraz ze swoimi spostrzeżeniami.