Status Prawny pracowników administracji publicznej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w przepisach dla pracowników samorządowych zatrudnionych w placówkach oświatowych JST w 2009 roku.
Advertisements

Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE
SamorzĄd terytorialny
SAMORZĄD TERYTORIALNY.
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
–KANCELARIA RADCÓW PRAWNYCH SOBCZAK - POŁCZYŃSKA ŁAGODA –1–1 człowiek – najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Problemy prawne związane z przełomem kadencji rad JST
Urząd Marszałkowski w Łodzi
Samorządowe Prawo pracy
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela Jakie warunki pracy nauczyciela? Warszawa, 4 październik 2010 r.
Sektor finansów publicznych i jego jednostki
Strony stosunku praca: pracodawca i pracownik
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
X Uniwersyteckie Forum Związkowe Rokowania zbiorowe prowadzone przez NSZZ „Solidarność” stan obecny i przyszłość - wybrane aktualne zagadnienia dr Anna.
ORGAN administracji publicznej
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Ustrój samorządu terytorialnego
Status radnego Mgr Michał Kiedrzynek.
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
POJĘCIE PRZEDSIĘBIORCY W PRAWIE POLSKIM
Władza stanowiąca i kontrolna Władza wykonawcza SAMORZĄD GMINNY
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Prawo administracyjne – źródła prawa
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Propozycje zmian w statucie stowarzyszenia LGD Partnerstwo Dorzecze Słupi Krzynia, 29 września
Prawo pracy.
Ogólnopolska Konferencja Naukowa „PODATKI I OPŁATY LOKALNE JAKO ŹRÓDŁA DOCHODÓW JST” Prawne granice stanowienia aktów prawa miejscowego (uchwał podatkowych)
BUDŻET PROCEDURA - KAZUSY
Zakres obowiązywania kpa
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE.
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
UST test 1.3; test 1.6; test 1.9.
UST test 1.14 oraz test Test Nadzór nad działalnością komunalną: a) jest sprawowany nie tylko przez organy nadzoru nad działalnością komunalną;
PROCEDURY ODWOŁAWCZE OD DECYZJI URZĘDÓW
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Wykład 8i9 Prawo urzędnicze.
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
UST 3.
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
UST.
Strony stosunku praca: pracodawca i pracownik
Prawo cywilne z umowami w adm 2 Podmioty. Udział w obrocie gospodaczym
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
Konstytucyjny system źródeł prawa
Ustrój samorządu terytorialnego zajęcia 3
UST 5.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
1.Zależność między organem danej jednostki samorządu terytorialnego. 2.Odwołanie a rozwiązanie organu stanowiącego i kontrolnego jednostki samorządu terytorialnego.
Podmioty prawa pracy mgr Sabina Pochopień.
1. Porozumienie jako forma przekazywania zadań i kompetencji w administracji publicznej. 2. Władze jednostek samorządu terytorialnego. 3. Zakres podmiotowy.
Rządowa administracja zespolona w administracji
Plan transportowy Źródła prawa: - Utz - ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z.
Status prawny pracowników administracji publicznej
Samorządowe akty prawa miejscowego
Ubezpieczenie wypadkowe
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
Podmioty prawa pracy mgr Sabina Pochopień.
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Strony stosunku praca: pracodawca i pracownik
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Zapis prezentacji:

Status Prawny pracowników administracji publicznej Dr Dominika Cendrowicz Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytet Wrocławski

Pojęcie pracodawcy samorządowego Ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych: akt prawny regulujący sprawy związane ze statusem osób będących pracownikami samorządowymi; zawiera „przepisy prawa pracy określające status prawny pracowników samorządowych”; ustanowiona „w celu zapewnienia zawodowego, rzetelnego i bezstronnego wykonywania zadań publicznych przez ST”; określa jakie podmioty uznawane są za pracodawcę samorządowego.

Pracodawcami samorządowymi są: urzędy marszałkowskie oraz wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne; starostwa powiatowe oraz powiatowe jednostki organizacyjne; urzędy gmin, jednostki pomocnicze gmin, gminne jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe; biura (ich odpowiedni) związków JST oraz samorządowe zakłady budżetowe utworzone przez te związki, biura (ich odpowiedniki) jednostek administracyjnych JST. *wymienieni pracodawcy samorządowi są samodzielnymi wyodrębnionymi strukturami organizacyjnymi i posiadają zdolność do zatrudniania pracowników.

Tylko jednostki wymienione w art. 2 u.p.s. Na gruncie ustawy o pracownikach samorządowych mamy zamknięty katalog pracodawców samorządowych Tylko jednostki wymienione w art. 2 u.p.s.

Ustawodawca nie używa w u.p.s. pojęcia pracodawca samorządowy Pojęcie „pracodawca” wprost występuje jedynie w odniesieniu do: właściwego urzędu jako podmiotu zatrudniającego wójta, członków zarządu powiatu lub członków zarządu województwa samorządowego (art. 8-10 u.p.s.), oraz w sposób niedookreślony, jako podmiotu uprawnionego do wydawania regulaminu wynagradzania (art. 39 u.p.s.).

Pojęcie pracodawcy w Kodeksie pracy Pracodawcą jest jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna, jeżeli zatrudniają one pracowników (art. 3 k.p.). Za pracodawcę, który nie jest osobą fizycz­ną, czynności w sprawach z zakresu prawa pracy dokonuje osoba lub organ zarządzający tą jednost­ką albo inna wyznaczona do tego osoba.

Na konstrukcję prawną pracodawcy składają się dwa normatywne elementy: samodzielna, wyodrębniona struktura organizacyjna, a także osoba fizyczna; zdolność do zatrudniania pracowników: za pracodawcę, w rozumieniu art. 3 KP uważać należy taką jednostkę organizacyjną, która jest uprawniona do samodzielnego zatrudniania pracowników, nie można uznać za pracodawcę jednostki organizacyjnej, której kierownik przyjmuje i zwalnia pracowników wyłącznie na podstawie upoważnienia.

Pracodawcą wójta jest urząd gminy. Art. 8 u.p.s: Pracodawcą wójta jest urząd gminy. Art. 9 u.p.s.: Pracodawcą starosty, wicestarosty i członków zarządu powiatu jest starostwo powiatowe. Art. 10 u.p.s.: Pracodawcą marszałka, wicemarszałka i członków zarządu województwa jest urząd marszałkowski.

Do jednostek organizacyjnych JST będących pracodawcami samorządowymi zalicza się: jednostki budżetowe, zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze i spółki utworzone przez województwo, jednostki budżetowe, zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze i spółki utworzone przez powiat, jednostki budżetowe i zakłady budżetowe utworzone przez gminy, zakłady budżetowe utworzone przez JST. Wymienione wyżej, jako pracodawcy samorządowi, jednostki organizacyjne pełnią z reguły funkcje wspomagające wobec organów ST.

Urzędy JST oraz biura związków JST są jednostkami nieposiadającymi osobowości prawnej: są wyodrębnionymi strukturami organizacyjnymi wchodzącymi w skład osób prawnych, jakimi zgodnie z ustawami ustrojowymi są gminy, powiaty, województwa, związki międzygminne oraz związki powiatów; brak jest przepisów, które by je w ten przymiot wyposażały; zgodnie z art. 33 KC osobami prawnymi są Skarb Państwa i jednostki organizacyjne, którym przepisy szczególne przyznają osobowość prawną.

Taki pogląd wyraził w swoim wyroku NSA: Omawiane wyżej podmioty są pracodawcami samorządowymi, ale nie posiadają w zasadzie podmiotowości cywilnoprawnej: Taki pogląd wyraził w swoim wyroku NSA: podmiotowość gminy (wraz ze zdolnością prawną, zdolnością do czynności prawnych i zdolnością sądową) wyklucza podmiotowość jej organów (rady gminy oraz wójta), a tym bardziej – podmiotowość urzędu gminy.

Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wszelkie czynności z zakresu indywidualnego oraz zbiorowego prawa pracy, zarówno oświadczenia woli, jak i działania faktyczne mające znaczenie prawne (np. udzielenie urlopu wypoczynkowego, wystawienie świadectwa pracy): *za takim rozumieniem przedmiotowego wyrażenia, użytego także w art. 31 KP, opowiada się doktryna prawa pracy + orzecznictwo np.: *wyrok SN z 25 lutego 2015, II PK 88/14: uprawnienia te obejmują w szczególności samodzielne zatrudnianie i zwalnianie pracowników. wszystkie podejmowane przez pracodawcę działania począwszy od nawiązania stosunku pracy, aż do jego ustania.

Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wykonują: wójt - wobec swojego z-cy, sekretarza gminy, skarbnika gminy oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych; przewodniczący zgromadzenia związku JST - wobec członków zarządu tego związku; wójt, starosta, marszałek województwa - wobec pozostałych pracowników urzędu oraz wobec kierowników samorządowych jednostek organizacyjnych innych niż wymienione w art. 7 pkt 1 i 2 u.p.s.; kierownik jednostki organizacyjnej - za inne niż wymienione w art. 7 pkt 1-3 u.p.s. jednostki.

Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wykonują: Wobec wójta (burmistrza, prezydenta miasta): przewodniczący rady gminy - związane z nawiązaniem i rozwiązaniem stosunku pracy + rada gminy uchwala wynagrodzenie wójta w drodze uchwały, wyznaczona przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) osoba zastępująca lub sekretarz gminy - pozostałe czynności.

Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wykonują: Wobec starosty: przewodniczący rady powiatu - związane z nawiązaniem i rozwiązaniem stosunku pracy + rada powiatu ustala wynagrodzenie starosty w drodze uchwały, wyznaczona przez starostę osoba zastępująca lub sekretarz powiatu - pozostałe czynności.

Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wykonują: Wobec marszałka województwa: przewodniczący sejmiku województwa - związane z nawiązaniem i rozwiązaniem stosunku pracy + sejmik województwa ustala wynagrodzenie marszałka województwa w drodze uchwały, wyznaczona przez marszałka osoba zastępująca lub sekretarz województwa - pozostałe czynności.

Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wykonują: Wobec pozostałych członków zarządu powiatu – starosta. Wobec pozostałych członków zarządu województwa – marszałek.

Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy za inne niż wymienione w art. 7 pkt 1–3 ups jednostki wykonuje Kierownik jednostki organizacyjnej - w stosunku do zatrudnionych w nich osób, Wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta, marszałek województwa - wobec kierowników.

W art. 9 ufp ustawodawca wymienił podmioty tworzące sektor finansów publicznych: Znalazły się w nim JST i ich związki oraz samorządowe zakłady budżetowe. Samorządowe zakłady budżetowe wykonują zadania własne JST w ściśle określonym zakresie (art. 14 ufp). Pracodawcą osób zatrudnionych w samorządowych zakładach budżetowych jest dany samorządowy zakład budżetowy, a czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wykonuje jego kierownik, co wynika z art.7 pkt.4 ups.

Uchwała RIO w Warszawie z dnia 4 stycznia 2012 r. TEZA W dyspozycji wójta gminy - jako pracodawcy pozostaje powierzanie zadań swoim pracownikom. Rada gminy nie ma żadnego upoważnienia do nakładania obowiązków na jakiegokolwiek pracownika gminy ani do wydawania poleceń osobom, dla których pracodawcą jest wójt. Nie jest również upoważniona do zobowiązania wójta do wydawania poleceń określonej treści swoim pracownikom.

Wyrok WSA we Wrocławiu z 8 grudnia 2010 r. IV SA/Wr 491/10: Pracodawca samorządowy - urząd gminy lub gminna jednostka organizacyjna są traktowane w prawie pracy jako podmioty odrębne od gminy będącej samorządową osobą prawną. W konsekwencji należy stwierdzić, że przepis art. 31 § 1 KP w zw. z art. 7 pkt 4 u.p.s. uprawnia wyłącznie pracodawcę do złożenia oświadczenia woli o powierzeniu wybranemu przez siebie podmiotowi - wykonywania czynności z zakresu prawa pracy.

Rozstrzygnięcie Nadzorcze Wojewody Lubelskiego z 14 grudnia 2010 r Rozstrzygnięcie Nadzorcze Wojewody Lubelskiego z 14 grudnia 2010 r., NK.II.0911/383/10 TEZA 1. Rada gminy nie ma żadnego upoważnienia do nakładania obowiązków na jakiegokolwiek pracownika gminy ani do wydawania poleceń osobom, dla których pracodawcą jest wójt. Nie jest również uprawniona do zobowiązania wójta do wydawania poleceń określonej treści swoim pracownikom. 2. Umieszczenie w statucie gminy obligatoryjnej obecności tych pracowników na sesjach rady stanowi ingerencję w uprawnienia wójta. 3. Żaden przepis u.s.g. nie upoważnia rady gminy do ustanawiania norm postępowania regulujących wykonywanie mandatu radnego.

Rozstrzygnięcie Nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego z 8 grudnia 2009 r Rozstrzygnięcie Nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego z 8 grudnia 2009 r., NK.II.0911-9/539/09 TEZA 1. Wyłącznie wójt, jako kierownik i zwierzchnik służbowy pracowników urzędu, może wydać sekretarzowi, skarbnikowi czy też innym pracownikom urzędu polecenie służbowe uczestniczenia w sesjach rady gminy. Za niedopuszczalne należy uznać stanowienie rady w tejże materii w statucie gminy. 2. Nie można w statucie określać sposobów wykonywania mandatu radnego i stwarzać w związku z tym określonych obowiązków, których nie przewiduje ustawa.

Rozstrzygnięcie Nadzorcze Wojewody Podlaskiego z 19 października 2010 r., NK.II.BG.0911-152/2010: TEZA 1. Pracownicy Zakładu Gospodarki Komunalnej (w tym kierownik) są pracownikami samorządowymi, do których stosuje się przepis art. 4 ust. 1 pkt 3 u.p.s., stosownie do którego pracownicy samorządowi są zatrudniani na podstawie umowy o pracę. W związku z tym rozwiązuje się z nimi umowę o pracę, a nie odwołuje, odwołanie bowiem dotyczy formy zatrudnienia dotyczącej powołania i odnosi się ona do zupełnie innego kręgu stanowisk. 2. Nie ma w obowiązujących przepisach prawa przepisu, który upoważniałby skarbnika gminy do sprawowania nadzoru nad działalnością finansową samorządowego zakładu budżetowego. Sprawowanie przez skarbnika funkcji księgowego budżetu nie jest tożsame z przyznanym mu przez radę gminy nadzorem.

Prezentację opracowano do celów dydaktycznych na podstawie: L. Nowak, Rozwiązywanie stosunków pracy z pracownikami samorządowymi , praca doktorska, opublikowana: http://sbc.org.pl/Content/126587/doktorat3497.pdf J. Stelina, Ustawa o pracownikach samorządowych. Komentarz, Warszawa 2016. Prawo urzędnicze. Komentarz, K.W. Baran (red.), Warszawa 2014.

Dziękuję za uwagę!