Marta Ryńska, Administracja I rok,grupa 6

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLA PAŃSTWOWEJ INSPEKCJI PRACY
Advertisements

Akty stanu cywilnego.
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Źródła prawa.
PRAWNE FORMY DZIAŁANIA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ.
Źródła i obszary prawa Konstytucja RP Art.87
Techniki legislacyjne zajęcia w dniu 17 kwietnia 2010 r.
Ustrój sądów administracyjnych
Wielkopolski Urząd Wojewódzki w Poznaniu
Administracja publiczna
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Źródła prawa podatkowego
Aspekty prawne i praktyczne
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Temat: Pojęcie źródła prawa
Podstawy prawne finansów publicznych w Polsce
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
System aktów prawodawczych
Redagowanie tekstów jednolitych rozporządzeń
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
CO TO TAKIEGO Statut?.
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Założenia do nowej ustawy o ogłaszaniu aktów prawnych Marek Głuch Rządowe Centrum Legislacji Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Ustrój samorządu terytorialnego
Źródła prawa administracyjnego.
Prawo administracyjne – źródła prawa
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Ustrój administracji publicznej
ŹRÓDŁA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
TEKST JEDNOLITY § 101: -ogłoszenie tekstu jednolitego następuje w formie obwieszczenia; -tekst jednolity jest załącznikiem do tego obwieszczenia;
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
Postępowanie egzekucyjne w administracji
KRYTERIA KONTRAKTOWANIA Świadczeń ZDROWOTNYCH NA ROK 2016
Zakres obowiązywania kpa
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. Art. 9. § 1. K.P.
Planistyczne działania wspierające.
ZADANIA WŁASNE I ZADANIA ZLECONE J.S.T.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
UST 3.
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
Akt administracyjny a akt normatywny na przykładzie administrowania lokalnych jednostek samorządu terytorialnego.
Statut uczelni publicznej a statut publicznej szkoły podstawowej
Tworzenie i stosowanie prawa
Grupa 3,4 NSP Zajęcia nr 2 System źródeł prawa Grupa 3,4 NSP Zajęcia nr 2
Konstytucyjny system źródeł prawa
System aktów prawodawczych
Rozporządzenie jako źródło prawa administracyjnego
Akty prawa miejscowego stanowione przez terenowe organy administracji rządowej.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Kontrola w administracji
ZAJĘCIA R. GRUPA 11 i 12.
Trybunał Konstytucyjny
Akt administracyjny – pojęcie, sposoby klasyfikowania
Rządowa administracja zespolona w administracji
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
ELEMENTY PRAWA.
Środki nadzorcze i środki o charakterze nadzorczym Ad personam w administracji publicznej środki nadzorcze ad meritum w administracji publicznej.
Sądy Administracyjne w Polsce
Samorządowe akty prawa miejscowego
Lokalne źródła prawa administracyjnego – zarys systemu pytanie 12
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
Prawo administracyjne
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

Marta Ryńska, Administracja I rok,grupa 6 Rozporządzenie wojewody a zarządzenie wojewody, Regulamin studiów w Uniwersytecie Wrocławskim jako forma działania administracji w świetle przepisów rozdziału III Konstytucji RP. Marta Ryńska, Administracja I rok,grupa 6

Rozporządzenie wojewody,a zarządzenie wojewody Ustawa z dnia 23 stycznia 2009r. O wojewodzie i administracji rządowej w województwie. Rozdział 6. Akty prawa miejscowego stanowione przez wojewodę oraz organy niezespolonej administracji rządowej Art. 59. Podmioty stanowiące akty prawa miejscowego 1. Na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawach wojewoda oraz organy niezespolonej administracji rządowej stanowią akty prawa miejscowego obowiązujące w województwie lub jego części. 2. Organy niezespolonej administracji rządowej działające w województwie są obowiązane do uzgadniania z wojewodą projektów aktów prawa miejscowego stanowionych przez te organy na podstawie odrębnych przepisów.

Rozporządzenie wojewody,a zarządzenie wojewody Art. 94. Organy samorządu terytorialnego oraz terenowe organy administracji rządowej, na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawie,ustanawiają akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze działania tych organów. Zasady i tryb wydawania aktów prawa miejscowego określa ustawa.

Rozporządzenia wojewody Wojewoda wydaje w formie rozporządzenia przepisy prawa miejscowego, w granicach i na podstawie upoważnień w ustawach szczególnych, obowiązujące na obszarze województwa lub w jego części. Mają charakter wykonawczy lub porządkowy. Akty prawa miejscowego o charakterze wykonawczym stanowione są na podstawie szczegółowych upoważnień zawartych w ustawach szczególnych, czyli nie wystarczy upoważnienie zawarte w ustawie z 2009r. Upoważnienie musi być wyraźnie sformułowane w ustawie,ponieważ wojewoda nie może się opierać na domniemaniu upoważnienia.

Rozporządzenie wojewody Przykładem takiej ustawy szczególnej jest Ustawa z dnia 5 grudnia 2008r o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, gdzie art 46, mówi,że wojewoda w drodze rozporządzenia ogłasza i odwołuje stan zagrożenia epidemicznego lub stan epidemii na obszarze województwa lub jego części, na wniosek państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego.

Rozporządzenie wojewody Warunkiem wejścia w życie aktów prawa miejscowego wojewody jest ich ogłoszenie w wojewódzkim dzienniku urzędowym, ma on charakter obligatoryjny. Wchodzą w życie w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia, chyba,że ustawa stanowi inaczej.

Zarządzenie wojewody Zarządzenie wojewody mają charakter wewnętrznie obowiązujący. W drodze zarządzenia wojewoda ustala regulamin, który określa szczegółową organizację oraz tryb pracy urzędu wojewódzkiego. Wydaje je wojewoda w celu realizacji powierzonych mu zadań. Określa zakres kompetencji i zadań wykonawczych przez wojewodów. Posiada charakter obligatoryjny, a warunkiem wejścia w życie zarządzenia jest ogłoszenie w wojewódzkim dzienniku ustaw. Zarządzenie wojewody wchodzi w życie w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Regulamin studiów w Uniwersytecie Wrocławskim jako forma działania administracji w świetle przepisów rozdziału III Konstytucji RP Regulamin studiów w Uniwersytecie Wrocławskim został wydany na podstawie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym. Regulamin studiów jest: Aktem normatywnym - musi być zgodny z Konstytucją i ustawami Wydany na podstawie ustawy Podlega kontroli prawnej - kryterium legalności i zgodności z prawem Władczą formą działania organów uczelni Prawem zakładowym - obowiązuje wewnętrznie, władczo kształtuje sytuację podmiotów znajdujących się w strukturze zakładu administracyjnego - ich prawa i obowiązki

Regulamin studiów w Uniwersytecie Wrocławskim jako forma działania administracji w świetle przepisów rozdziału III Konstytucji RP Regulamin jako akt normatywny podlega obowiązującej publikacji, niemniej ustawa o ogłaszaniu aktów normatywnych i innych aktów nie wskazuje dziennika w jakim miałaby być publikowane - wejście w życie regulaminu opiera się więc na ustaleniu statutu w imię autonomii uczelni. Rozdział III Konstytucji RP mówi o prawie powszechnie obowiązującym oraz klasyfikuje uchwały Rady Ministrów oraz zarządzenia Prezesa Rady Ministrów jako źródła prawa wewnętrznie obowiązującego Prawo zakładowe jest tworzone na podstawie ustawy i w zgodzie z aktami nadrzędnymi, a tym samym wypełnia konstytucyjne zasady legalizmu w tworzeniu prawa - pozostaje sferze regulowanej przez konstytucję.

Bibliografia Prawo Administracyjne - Jan Boć Nauka Administracji - Jan Boć Konstytucja RP http://www.bibliotekacyfrowa.pl/Content/40831/006.pdf Ustawa z dnia 23 stycznia 2009r. O wojewodzie i administracji rządowej w województwie.

PAULINA PRZEPIÓRKA, ADMINISTRACJA I ROK, GRUPA 6 Statut uczelni publicznej, a statut publicznej szkoły podstawowej. Rozporządzenie Rady Ministrów, a rozporządzenie porządkowe wojewody. PAULINA PRZEPIÓRKA, ADMINISTRACJA I ROK, GRUPA 6

Statut Akt prawny regulujący zadania, strukturę organizacyjną i sposób działania podmiotu prawa publicznego lub prywatnego. Jego funkcją jest określenie wewnętrznej organizacji, celów istnienia, trybu działania oraz zagadnień ustrojowych danego podmiotu prawa.

Statut uczelni publicznej Podstawę prawną statutu uczelni publicznej stanowi Prawo o szkolnictwie wyższym. Reguluje on sprawy związane z funkcjonowaniem uczelni, które nie są zawarte w PSW. Podmiotem uchwalającym w pierwszej kolejności jest minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego, następnie statut uchwala senat uczelni. Statut zawiera takie kwestie jak : prowadzenie działalności gospodarczej, sprawy związane z funkcjonowaniem uczelni, które nie są uregulowane w PSW np. powołanie rektora czy nadanie tytułu honoris causa. PRZYKŁAD: http://bip.uni.wroc.pl/download/attachment/9911/statut-uniwersytetu- wroclawskiego-tekst-jednolity.pdf

Statut publicznej szkoły podstawowej Podstawę prawną statutu szkoły podstawowej stanowi Ustawa Systemu Oświaty. Reguluje on sprawy związane z funkcjonowaniem szkoły podstawowej. Podmiotem uchwalającym w pierwszej kolejności jest rada gminy, następnie statut nadaje rada szkoły. Przedmiot statutu stanowią : prawa i obowiązki uczniów, sposób oceniania wewnątrzszkolnego, wybór członków i tryb pracy rady podstawówki, cele i zadania, organy oraz ich kompetencje. PRZYKŁAD:https://www.bip.kalisz.pl/statuty/oswiata/statut_sp_nr10.pdf

Rozporządzenie Rady Ministrów Organem wydającym rozporządzenie jest Rada Ministrów, postawą prawną jest Konstytucja, charakter- rozporządzenie w rozumieniu art. 87 Konstytucji, treść wynika z prowadzonej polityki zagranicznej i wewnętrznej, delegacja ustawowa wynika z ustawy, ogłaszane w Dzienniku Ustaw, Vacatio legis – 14 dni PRZYKŁAD: http://dziennikustaw.gov.pl/du/2017/1457/1

Rozporządzenie porządkowe wojewody Organem wydającym rozporządzenie jest wojewoda, podstawą prawną jest ustawa o wojewodzie i administracji rządowej w województwie, treść- nakazy i zakazy określonego postępowania z możliwością wprowadzenia grzywny za ich nieprzestrzeganie , delegacja ustawowa- ogólna norma kompetencyjna, którą można zastosować kiedy wystąpią łącznie następujące okoliczności: stan faktyczny nie został objęty ustawą szczególną, nie zostało w ustawie szczególnej zamieszczone umocowanie w formie delegacji ustawowej do uszczegółowienia kwestii ustawy szczególnej, zachodzi konieczność ingerencji prawodawczej ze względu na potrzebę ochrony życia lub zdrowia bądź zapewnienia porządku, spokoju czy bezpieczeństwa publicznego lub ochrona mienia (bez kwantyfikatora) i ochrona środowiska naturalnego; przyczyny wydania obejmują zasięg obszaru co najmniej dwóch województw, ogłoszenie -obwieszczenie i inny sposób zwyczajowo przyjęty (np. kurenda) + później obowiązek publikacji w WoDzU, vacatio legis- 3 dni. PRZYKŁAD:http://bip.kielce.uw.gov.pl/bip/prawo/rozporzadzenia-porzadko/10279,Rozporzadzenia-porzadkowe- Wojewody.html

Dziękujemy za uwagę 