„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak.
Advertisements

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC WRZESIEŃ GRUPA II TEMATYKA:  NASZE PRZEDSZKOLE  WSZYSCY RAZEM  JESTEM PRZEDSZKOLAKIEM  WITAMY PANIĄ.
WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
Diagnoza psychopedagogiczna Wykład: Dojrzałość szkolna dziecka Autor: mgr Edyta Białkowska.
ROZWÓJ: FIZYCZNY,POZNAWCZY, EMOCJONALNO - SPOŁECZNY mgr Joanna Matanowska konsultacja: mgr Renata Omiecińska – Stan Poradnia P-P nr 21 ul. Marywilska 44,
Zespół Szkół w Przykonie Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Przykonie.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak.
Szkoła Podstawowa nr 12 im. Kornela Makuszyńskiego w Piotrkowie Tryb.
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
Rola przedszkola w przygotowaniu dzieci 6 –letnich do podjęcia nauki w szkole Spotkanie z Rodzicami Przedszkole nr 8 w Nysie.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
DO CZEGO SŁUŻĄ NARZĄDY ZMYSŁÓW?
DZIECI 6-LETNIE IDĄ DO SZKOŁY CZYLI KILKA SŁÓW O GOTOWOŚCI SZKOLNEJ 6-LATKA.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
Dzieci i szkolnictwo w Mali. Warunki życia dzieci Jednym z największych problemów w kraju jest bardzo wysoki współczynnik umieralności dzieci do 5. roku.
ZMIANY ZWIĄZANE Z FORMUŁOWANIEM OCEN DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM NA WSZYSTKICH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
Szkolny Kodeks 2.0 Etapy pracy nad kodeksem. Nasza szkoła, jako jedna z 300 w Polsce bierze udział w programie Szkoła z Klasą 2.0. Nasza szkoła, jako.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
CZYTAM, WIĘC UMIEM, WIEM, ROZUMIEM,MYŚLĘ. 10 powodów, dla których powinniśmy czytać! 1. Czytelnictwo kształtuje charakter. Czytając książki kształtujemy.
PRZEDSZKOLE CZY SZKOŁA? „Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie – naucz. Jeśli nie wie – wytłumacz. Jeśli nie może – pomóż.” Janusz Korczak.
„Czy każdemu z nas jest bliska ochrona środowiska?”
Rozwój osobisty Moduł 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
E-seminarium: Integracja sensoryczna Realizowane w ramach projektu „Akademia Rodzica” współfinansowanym przez m.st Warszawa.
Opracowała: Magdalena Rduch-Grzęda CZYTANIE- NAJLEPSZA DROGA DO SUKCESU.
System edukacji w Polsce
Opracowała: wicedyrektor Monika wołyńska, listopad 2016
Szkoła Podstawowa Nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku
Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna nr 5 w Katowicach
ANKIETA aktywność czytelnicza uczniów LO Czersk
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Co to jest spacer edukacyjny?
Rola książki w życiu człowieka
Przyroda.
Świętokrzyscy hotelarze dla rynku pracy
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
Według światowej organizacji zdrowia WHO zdrowie to nie jedynie brak choroby, ale dobrostan psychiczny, fizyczny i społeczny oraz adaptacja.
Podstawa programowa WF założenia
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
Sześciolatek w obliczu zmian
NASZA PRZYGODA Z PROJEKTEM UNIJNYM
Edukacja matematyczna i przyrodnicza
Moje szczęście.
dr Marzena Żylińska Łódź
GDY GNIAZDO OPUSTOSZEJE...
Szkoła Promująca Zdrowie
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
6-LATEK W SZKOLE.
Przedszkole Promujące Zdrowie
KONFERENCJA „Ogólnopolski Dzień Tornistra”
Program profilaktyczno-wychowawczy
Podstawa programowa WF założenia
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Tematy zadań. W załączeniu plik z danymi.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA Gotowość szkolna to odpowiednie funkcjonowanie dziecka w obszarach: poznawczym, fizycznym, społecznym, emocjonalnym.
Zaburzenia mowy a trudności szkolne
SYSTEM KONTROLI FREKWENCJI
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Przygotowanie: Joanna Kaczmarek – pedagog szkolny,
Dlaczego warto czytać?.
JAK SIĘ UCZYĆ, ABY SIĘ NAUCZYĆ ?
Odsetki naliczane za czas postępowania 30 marca 2017
Wydział Oświaty Starostwa Powiatowego
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Zapis prezentacji:

„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak

Plan prezentacji * Pojęcie gotowości szkolnej * Wyznaczniki gotowości szkolnej w kontekście rozwoju dziecka: - rozwój fizyczny - rozwój poznawczy - rozwój emocjonalno- społeczny * Decyzja o pójściu dziecka do szkoły

Pojęcie gotowości szkolnej * Gotowość szkolna to taki poziom rozwoju fizycznego, poznawczego, emocjonalno-społecznego, który czyni dziecko podatnym na uczenie się.

Gotowość szkolna to nie tylko umiejętność głoskowania i liczenia, ale przede wszystkim gotowość dziecka do podjęcia nowych zadań, zdolność do przystosowania się do nowego środowiska. Gotowość szkolna jest wynikiem dojrzewania oraz działań środowiska

Wyznaczniki gotowości szkolnej

Rozwój fizyczny

Dziecko dojrzałe fizycznie: Ma odpowiednie do wieku: wzrost, wagę oraz sprawne narządy wewnętrzne, a także sprawdzony wzrok i słuch Ma prawidłowo działające narządy mowy Wykazuje się dobrym stanem zdrowia Jest sprawne ruchowo

Opanowało precyzyjne ruchy rąk palców niezbędne przy pisaniu i manipulowaniu Jest zdolne do większego wysiłku Opanowało czynności samoobsługowe

Rozwój poznawczy

Rozwój poznawczy – przejawy dojrzałości Interesuje się otaczającym światem, odczuwa potrzebę uczenia się Dziecko potrafi słuchać w skupieniu tego, co mówi lub czyta nauczyciel, czy rodzic. Słucha uważnie poleceń i rozumie ich treść

Potrafi coraz dłużej zajmować się jedną, nawet monotonną czynnością. Coraz częściej pojawia się pamięć dowolna (dziecko na żądanie zapamiętuje i potrafi odtworzyć wcześniej przyswojone treści). Dziecko uczestniczy w zajęciach i zabawach, których zorganizowanie, zaplanowanie i realizacja wymagają namysłu. Dziecko wypowiada się pełnymi zdaniami, potrafi opowiedzieć historyjkę, obrazek.

Dziecko ma odpowiedni do wieku zasób słów i wiadomości Orientuje się w najbliższym otoczeniu Potrafi ułożyć prostą historyjkę obrazkową

Potrafi opowiedzieć obrazek Potrafi formułować proste wnioski na podstawie obserwowanych faktów Potrafi prawidłowo przeliczać elementy, po przeliczeniu wie ile jest elementów, dodaje i odejmuje na konkretach Potrafi porównać liczebność zbiorów i określić, czy jest tyle samo w każdym z nich

Posiada prawidłowo rozwiniętą percepcję wzrokową i słuchową (odbieranie i przetwarzanie bodźców wzrokowych i słuchowych jest niezbędne do opanowania pisania i czytania). Porządkuje, grupuje przedmioty wg jednej i więcej cech

Percepcja słuchowa –przejawy dojrzałości Rozpoznaje dźwięki z otoczenia Odtwarza rytm Wyodrębnia wyrazy w zdaniu Dzieli wyrazy na sylaby Składa wyrazy z usłyszanych sylab Dziecko 6-letnie potrafi dokonać analizy i syntezy głoskowej prostych wyrazów

Percepcja wzrokowa – przejawy dojrzałości Dobiera figury o takim samym kształcie, lecz innym kolorze i wielkości Wyodrębnia figury spośród różnych, zachodzących na siebie figur Układa obrazki z części Odwzorowuje szlaczki, wzory Dobiera części obrazka do całości Porównuje dwa obrazki i znajduje różnice między nimi

Orientacja w schemacie własnego ciała Ma utrwalone pojęcie lewej i prawej strony własnego ciała Orientuje się w stronach osoby znajdującej się naprzeciwko Orientuje się w kierunkach względem przedmiotów w otoczeniu Orientuje się na płaszczyźnie

Rozwój emocjonalny i społeczny

Dziecko dojrzałe w sferze społeczno-emocjonalnej Łatwo nawiązuje kontakty społeczne z dorosłymi i rówieśnikami, nie szuka nadmiernie oparcia w starszych Potrafi prawidłowo zachowywać się w grupie, podporządkowuje się poleceniom i wskazówkom nauczyciela

Przestrzega reguł gier zespołowych, rzadko popada w konflikty Zaczyna przewidywać emocjonalne skutki swoich działań. Przeżywa to, co dzieje się teraz, i to, co wydarzy się w przyszłości Odczuwa więź emocjonalną z grupą rówieśniczą, przeżywa radości i smutki kolegów, potrafi współpracować z grupą

Zależy mu na opinii innych, jest wrażliwe na ocenę, potrafi być krytyczne wobec siebie Jest samodzielne, zaradne, dba o swoje rzeczy, sprząta po zabawie, pomaga chętnie w drobnych sprawach domowych Jest względnie odporne na stres, potrafi uporać się emocjonalnie z porażkami lub niepowodzeniami

Decyzja o gotowości szkolnej

Decyzję o posłaniu dziecka 6-letniego do kl Decyzję o posłaniu dziecka 6-letniego do kl. I szkoły podstawowej podejmują rodzice

Według Ustawy MEN z dn. 19 marca 2009r Według Ustawy MEN z dn. 19 marca 2009r. decyzję o posłaniu dziecka 6-letniego do kl. I podejmują rodzice lub prawni opiekunowie. Nauczyciel i psycholog pełnią rolę doradczą

Rodzic, przed podjęciem decyzji może: Skonsultować się z nauczycielem, który posługuje się obserwacyjną skalą badania gotowości szkolnej Skonsultować się z psychologiem, który nie bada gotowości szkolnej (jak dotychczas), ale poziom rozwoju dziecka za pomocą testów psychologicznych (czyli ocenia intelekt, rozwój motoryki, analizę i syntezę słuchową oraz wzrokową).

PIERWSZOKLASISTA MUSI: Rano wstać, by przybyć punktualnie na lekcję. Przestrzegać szkolnego regulaminu funkcjonowania. Skupiać się na lekcjach. Z uwagą słuchać poleceń. Precyzyjnie wykonywać zadania. Przyswajać wiele nowych informacji.

Pamiętać o zadanych pracach domowych. Nauczyć się czegoś z dnia na dzień. Umieć mobilizować się po porażce. Być odpornym na stres. Podołać dużemu wysiłkowi fizycznemu. Szybko zaadaptować się w zespole rówieśniczym.

DZIĘKUJEMY