Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania Informatyka Arkusz kalkulacyjny Excel dla WINDOWS cz.2 Przygotował L.Stapp
Excel Redagowanie danych
Redagowanie danych w komórce Dane z komórki są edytowane w dwóch miejscach: w komórce i w pasku formuły. Po uaktywnieniu komórki (przez pojedyncze kliknięcie lub ustawienie się kursorami) możliwa jest edycja w pasku formuły. Jeżeli dwukrotne klikniemy na komórkę możliwa jest edycja w komórce – kursor ustawia się w miejscu kliknięcia na wprowadzonych danych. Jeżeli użyjemy klawisza F2, też możemy edytować w komórce, tym razem kursor ustawia się na końcu danych w komórce
Usuwanie danych z komórki Redagowanie danych Usuwanie danych z komórki Aby usunąć dane z komórki należy ją zaznaczyć nacisnąć klawisz Del, wykonać polecenie Wytnij z menu Edycja. wprowadzić do niej nowe informacji, które zastąpią stare. W tych przypadkach usunięta zostanie tylko zawartość komórki, pozostanie wprowadzone formatowanie. Jeżeli chcemy usunąć także formatowanie, należy skorzystać z polecenia - Wyczyść - Wszystko z menu Edycja
Redagowanie danych Usuwanie danych z komórki
Redagowanie danych Praca ze skoroszytem Arkusz aktywny
Redagowanie danych Praca ze skoroszytem Aby zmienić aktywny arkusz należy: kliknąć zakładkę właściwego arkusza skorzystać ze strzałek zmiany arkuszy użyć klawiszy Ctrl+PgDn - aby przejść do następnego arkusza użyć klawiszy Ctrl+PgUp - aby przejść do poprzedniego arkusza.
Redagowanie danych Praca ze skoroszytem Otwierając nowy skoroszyt otwieramy jednocześnie kilka (na ogół trzy) nowych, czystych arkuszy o nazwach odpowiednio: Arkusz1, Arkusz2,Arkusz3. Arkusze te można usuwać, można dodawać nowe lub zmieniać im nazwy
Redagowanie danych Praca ze skoroszytem aby usunąć aktywny arkusz należy z menu Edycja wybrać polecenie Usuń arkusz, aby dodać nowy arkusz należy z menu Wstaw wybrać polecenie Arkusz (nowy arkusz zostanie wstawiony przed aktualnie aktywnym)
Redagowanie danych Praca ze skoroszytem Można skorzystać z menu kontekstowego
Excel Formuły
Formuły Proste formuły Sumowanie Jest to jedna z podstawowych i chyba najczęściej wykorzystywanych operacji w Microsoft EXCEL. W pasku narzędzi znajduje się przycisk Autosumowanie , który automatycznie tworzy formułę sumującą wskazane komórki.
Formuły Proste formuły Sumowanie Aby zsumować pewne komórki w arkuszu należy je zaznaczyć, a następnie kliknąć przycisk Autosumowanie. W pasku formuły zostaje utworzona formuła sumy: = SUMA(adres_początkowy: adres_końcowy)
Różne postaci funkcji SUMA: Formuły Proste formuły Różne postaci funkcji SUMA: = SUMA(adres_początkowy: adres_końcowy) SUMA(B2:C4)
Różne postaci funkcji SUMA: Formuły Proste formuły Różne postaci funkcji SUMA: = SUMA(adres_początkowy: adres_końcowy) SUMA(B2:D2)
Różne postaci funkcji SUMA: Formuły Proste formuły Różne postaci funkcji SUMA: = SUMA(adres_początkowy: adres_końcowy; adres_początkowy: adres_końcowy) SUMA(B2:D2; C4:D5)
Różne postaci funkcji SUMA: Formuły Proste formuły Różne postaci funkcji SUMA: = SUMA(adres_początkowy: adres_końcowy; adres; adres) SUMA(B2:D2;C4;D5)
Sumowanie - wprowadzone dane Formuły Proste formuły Sumowanie - wprowadzone dane
Formuły Proste formuły Sumowanie kolumny
Sumowanie wskazanych komórek Formuły Sumowanie wskazanych komórek
Formuły Inne proste formuły Formuły służą do wykonywania dowolnych obliczeń na danych zawartych w komórkach. Pisanie formuły w zaznaczonej komórce rozpoczynamy zawsze od operatora = (znak równości), a następnie wprowadzamy adresy komórek i operatory.
Formuły Inne proste formuły Wpisanie do komórki D8 w pasku formuły tekstu: = D4 * C3 i kliknięcie przycisku Akceptuj albo naciśnięcie klawisza Enter spowoduje wprowadzenie iloczynu zawartości tych komórek do D8.
Formuły Inne proste formuły
Formuły Inne proste formuły Uwaga: Każdorazowe uaktywnienie komórki, w której zapisana jest dowolna formuła, powoduje wyświetlenie jej treści w pasku formuły
Formuły Przykład Dane początkowe
Formuły Przykład Wzór: Dochód = Sprzedane - (Koszt + Podatek + Inne)
Formuły Przykład Formuła w D6 = D2-(D3+D4+D5)
Formuły Przykład Wprowadzona formuła
Formuły Przykład Rozkopiowana formuła
Formuły Zmiana zawartości D4 z 406,52 na 367,58 Automatyczne przeliczenie
Excel Formatowanie danych
Formatowanie danych Format – czyli postać wyświetlania i drukowania zawartości komórek arkusza. Formatować możemy albo korzystając z opcji automatycznego formatowania danych albo z odpowiednich poleceń. Najłatwiejszą metodą formatowania jest wykorzystanie polecenia Autoformatowanie z menu Format.
Formatowanie danych Zawiera ono pewne standardowe, gotowe wzorce formatów, które można zastosować do opracowywanej tabeli. Należy najpierw zaznaczyć zakres tabeli, a potem wybrać jeden z kilkunastu gotowych wzorców
Formatowanie danych Przykład formatu Przycisk Opcje
Formatowanie danych Przycisk Opcje pozwala na określenie: formaty liczb obramowania czcionki deseni wyrównania szerokości i wysokości tabeli
Formatowanie danych
Formatowanie danych Przyciski na pasku formatowania przyciski wyrównania przyciski formatowania liczb
zwiększenie dziesiętne zmniejszenie dziesiętne Formatowanie danych Zmiana formatu liczb zwiększenie dziesiętne zmniejszenie dziesiętne zapis dziesiętny zapis procentowy zapis walutowy
zmniejszenie dziesiętne zwiększenie dziesiętne Formatowanie danych Zmiana formatu liczb przed formatem po formacie zmniejszenie dziesiętne zapis walutowy zwiększenie dziesiętne zapis procentowy zapis dziesiętny
Formatowanie danych Zmiana formatu liczb dane przycisk wynik 12 0,15 15% 25 25,00 25,678 25,6780 25,68 25,7
Formatowanie danych Menu Format polecenie Komórki...
Formatowanie danych
Formatowanie danych
Formatowanie danych
Formatowanie danych
Formatowanie danych
Formatowanie danych Menu Format polecenie Komórki...
Formatowanie danych Tekst pomniejszony Tekst zawinięty Tekst pod kątem 45o Tekst zorientowany pionowo
Formatowanie danych Menu Format polecenie Komórki...
Formatowanie danych
Formatowanie danych
Formatowanie danych
Formatowanie danych
Formatowanie danych Menu Format polecenie Komórki...
Formatowanie danych