‘Badania optymalizujące funkcjonowanie i rozmieszczenie stacji paliw alternatywnych sieci bazowej TEN-T’ Konferencja ‘Metan dla Transportu’ Projekt PIMOT.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Advertisements

Priorytety infrastruktury transportowej w budżecie Unii Europejskiej na lata Bartłomiej Telejko doradca delegacji PiS w Parlamencie Europejskim.
CZY PRZYSZŁOŚĆ NALEŻY DO SAMOCHODU ELEKTRYCZNEGO? Fakty i mity
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Podsumowanie rocznych spotkań Instytucji Zarządzających z Komisję Europejską nt. realizacji PO w 2007 roku Komitet Koordynacyjny NSRO Warszawa, 17 grudnia.
Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
1 Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Dla rozwoju Mazowsza Konferencja współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
Unia Europejska Oparta na trzech filarach I filar-gospodarczy
ŚRODOWISKO A ZDROWIE Program Wieloletni.
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Promocja paliw gazowych, w szczególności gazu ziemnego i biogazu, jako paliw transportowych 01/05/2009 – 30/04/2012, 1.
Internet 2006: rozwój e-commerce
Znaczenie efektywności energetycznej budynków w nowych państwach członkowskich UE A. Kiełbasa.
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Czysty transport miejski
Priorytet : Harmonijny transport powierzchniowy
Rozw ó j Polski Wschodniej. 2 października 2007 r. komisarz ds. polityki regionalnej Danuta Hübner podpisała decyzję Komisji Europejskiej przyjmującą
Konferencja „Wykorzystanie Paliw Metanowych w Transporcie”
KRAJOWY PROGRAM STRATEGII
Środowiskowe aspekty wykorzystania paliw metanowych w transporcie
1 1.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A. Krajowy Punkt Kontaktowy Programu IEE Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji ( ) CIP Antonina.
PERSPEKTYWA EUROPEJSKA DLA PRZYSZŁOŚCI POLSKIEJ ENERGETYKI
2010 Benchmarking klastrów w Polsce Dr Aleksandra Nowakowska Zespół Konsultantów PARP Benchmarking jako instrument poprawy jakości zarządzania Warszawa,
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
Spotkanie robocze polskich regionów Korytarza Bałtyk – Adriatyk
Marek Litwin, Warszawa r.
Zmiana Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Małopolskiego
Wstępne studium wykonalności dla projektu „Budowa nowej linii kolejowej w relacji Modlin – Płock” Prezentacja wyników prac.
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ
ZPBE ENERGOPOMIAR Sp. z o. o.
Rola i znaczenie polskiej spółki gazownictwa w kształtowaniu rynku gazu w polsce Andrzej Dębogórski Międzyzdroje, maj 2015 r.
Wsparcie sektora energetyki w ramach POIiŚ
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Szerokopasmowa Polska 2020 JUSTYNA ROMANOWSKA WARSZAWA 28 STYCZNIA 2016 R.
Your logo Here Wspólne korzystanie w czasie rzeczywistym ze środków transportu na żądanie w Regionie Tesalii, Grecja Warsztaty: Transport na żądanie na.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
INTELIGENTE SPECJALIZACJE WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO – charakterystyka obszarów IS dla projektów realizowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Symulatory w kolejnictwie
Panel: Transport komunalny
„Żywiecka Energia Przyszłości”
dr Jerzy Baehr, partner zarządzający
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
PROGRAM WSPÓŁPRACY Transgranicznej Polska - rosja OLSZTYN,
Projekt PUBLENEF XIV SAMORZĄDOWE FORUM KAPITAŁU I FIANSÓW.
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
IV FORUM KORYTARZA BAŁTYK - ADRIATYK „Rok rzeki Wisły 2017 –
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ: - pożądany społecznie - zasadny ekonomicznie
Międzynarodowa Konferencja Naukowa 'Strefy Metanu‘ , Poznań
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Wkład gaz-system w dalszy rozwój rynku – promocja lng i cng
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

‘Badania optymalizujące funkcjonowanie i rozmieszczenie stacji paliw alternatywnych sieci bazowej TEN-T’ Konferencja ‘Metan dla Transportu’ Projekt PIMOT wpisuje się w realizację założeń zawartych w Komunikacie Komisji Europejskiej z dn. 8 listopada 2017 r., wzywającym państwa członkowskie do jak najpowszechniejszego wykorzystywania paliw alternatywnych. Działania zaplanowane i realizowane w projekcie uzupełniają i usprawniają wdrażanie krajowych ram polityki, o których mowa w dyrektywie 2014/94/UE w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych, wspomagając tworzenie interoperacyjnej unijnej infrastruktury podstawowej do 2025 r., w szczególności na potrzeby korytarzy sieci bazowej TEN-T, tak aby pojazdy mogły być łatwo wykorzystywane w transporcie transgranicznym i dalekobieżnym. Projekt wspiera rozwój infrastruktury paliw alternatywnych CNG i LNG poprzez wytypowanie potencjalnych lokalizacji dla budowy stacji paliw alternatywnych CNG i LNG wzdłuż korytarzy europejskiej sieci transportowej TEN-T w Polsce oraz budowę stacji CNG/LNG na terenie siedziby PIMOT. www.lcng.pimot.eu Warsaw Gas Days 2019-01-01 2019-01-01 1 1

‘Badania optymalizujące funkcjonowanie i rozmieszczenie stacji paliw alternatywnych sieci bazowej TEN-T’ www.lcng.pimot.eu Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Instrumentu „Łącząc Europę ” Connecting Europe Facility (CEF Transport). Wartość projektu wynosi 1 787 000 EUR. Dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej 85%. : 1 518 950 EUR (85%) Projekt wspiera rozwój infrastruktury paliw alternatywach CNG i LNG poprzez wyznaczenie optymalnych lokalizacji dla budowy sieci stacji alternatywnych paliw CNG i LNG wzdłuż korytarzy europejskiej sieci transportowej TEN-T w Polsce dla wypełnienia luk infrastrukturalnych w korytarzach sieci bazowej TEN-T pod względem punktów tankowania paliw alternatywnych CNG i LNG. Skutecznie wykorzystanie tych wytypowanych lokalizacji pozwoli na stworzenie szkieletu ogólnounijnej infrastruktury ładowania i tankowania paliwami alternatywnymi CNG i LNG wzdłuż bazowej i kompleksowej sieci TEN-T, w szczególności w zakresie punktów tankowania LNG dla pojazdów ciężarowych. Projekt ma również wpływ na zwiększenie redukcji emisji oraz zastąpienie paliw ropopochodnych alternatywnymi CNG i LNG, co umożliwia przyśpieszenie przejścia na mobilność niskoemisyjną. Warsaw Gas Days 2019-01-01

Program CEF "Łącząc Europę" Jest jednym z kluczowych unijnych instrumentów finansowania inwestycji infrastrukturalnych, który wspiera wzrost gospodarczy, zatrudnienie i konkurencyjność. Przyczynia się do rozwoju Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) poprzez finansowanie kluczowych projektów w celu modernizacji infrastruktury oraz promowania trwałych i innowacyjnych rozwiązań mobilności. Warsaw Gas Days 2019-01-01

Transeuropejska sieć transportowa TEN-T Korytarze sieci bazowej TEN-T przebiegające przez Polskę: Korytarz Bałtyk -Adriatyk Korytarz Morze Północne- Bałtyk Efektywny transport  Jednolity rynek wewnętrzny  Stymulowanie wzrostu gospodarczego  Poprawa swobodnego przepływu osób i towarów Transeuropejska Sieć Transportowa – TEN-T (ang. Trans-European Networks in Transport) jest instrumentem służącym koordynacji oraz zapewnieniu spójności i komplementarności inwestycji infrastrukturalnych. W skład transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T wchodzą szlaki drogowe, kolejowe, lotnicze, morskie i rzeczne W działania TEN-T wpisuje się również stosowanie alternatywnych źródeł energii i propagowanie bezemisyjnych oraz niskoemisyjnych rozwiązań, które ograniczają negatywne skutki oddziaływania transportu na środowisko i zdrowie ludzi. Warsaw Gas Days 2019-01-01

Idea zgłoszenia projektu Przemysłowego Instytutu Motoryzacji PIMOT do programu CEF Transport Potrzeby i postulaty użytkowników samochodów NGV (Natural Gas Vehilce). Rozwój rynku paliw sprężonego i skroplonego gazu ziemnego CNG, LNG w Polsce. Brak stacji tankowania CNG i LNG w Polsce. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE z dnia 22 października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Warsaw Gas Days 2019-01-01

Realizacja czynności projektu i częściowe wyniki Analiza prawna umożliwia skuteczne wdrożenie stosowania paliw alternatywnych w transporcie oraz określa bariery na rynku alternatywnych paliw metanowych. Przeprowadzenie badań terenowych wzdłuż korytarzy sieci bazowej TEN-T w Polsce dla optymalnego rozmieszczenia infrastruktury umożliwiającej tankowanie paliw alternatywnych wzdłuż sieci bazowej TEN-T. Mapa potencjalnych 30 lokalizacji stacji tankowania paliwami alternatywnymi CNG, LNG wzdłuż korytarzy sieci TEN-T w Polsce. Terenowe badania ankietowe metodą CAPI (wywiad wspomagany komputerowo) W konsultacji z ekspertami opracowano dwa zestawy ankietera: dla firm oraz dysponentów gruntów Wybrano 36 punktów startowych spełniających zadane kryteria, zidentyfikowano potencjalnych respondentów Przeprowadzono ponad 300 wywiadów (196 w firmach, w tym kilkadziesiąt na istniejących stacjach paliw) Opisano i przeanalizowano bariery i problemy pojawiające się w trakcie badań Sposób doboru punktów startowych: Kryterium podstawowe: odległość do 10 kilometrów od trasy sieci bazowej TEN-T; Kryterium dodatkowe: obecność gazociągu wysokiego, średniego podwyższonego lub średniego ciśnienia, w promieniu 5 km; lokalizacja firmy spedycyjnej /transportowej z liczbą pojazdów nie mniejszą niż 50, w promieniu 10 km; lokalizacja biogazowni o mocy co najmniej 1 MW i nadprodukcji biogazu, w promieniu 10 km. Kryteria doboru lokalizacji: Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE z dnia 22 października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych zawiera zalecenie: stacje CNG powinny znajdować się od siebie w maksymalnej odległości 150 kilometrów, natomiast stacje LNG - 400 kilometrów. Krajowe Ramy Polityki Rozwoju Infrastruktury Paliw Alternatywnych określają liczbę lokalizacji stacji dla dużych miast. W naszym badaniu poza liczbą mieszkańców uwzględniono również odległości między punktami i przebieg ważnych dróg, dlatego część proponowanych lokalizacji znajduje się poza dużymi miastami. Decyzja o wyborze określonej lokalizacji wynikała również z zainteresowania respondentów inwestycją w budowę stacji paliw alternatywnych Warsaw Gas Days 2019-01-01

Realizacja czynności projektu i częściowe wyniki Promocja paliw alternatywnych CNG i LNG w Polsce. Udział w konsultacjach publicznych dotyczących ‘Ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych’. Współpraca z europejskimi koordynatorami polskich korytarzy sieci bazowej TEN-T. Przygotowania do budowy innowacyjnej stacji CNG i LNG na terenie PIMOT - dokumentacja projektowa, ogłoszenie przetargu. Pozwolenie na budowę Stacji CNG LNG wydane przez Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy . Raport PIMOT określający potrzeby rynku paliw alternatywnych CNG i LNG. Raport dotyczący konkretnych lokalizacji, w których możliwa jest budowa stacji paliw alternatywnych CNG i LNG wzdłuż korytarzy sieci TEN-T. Badania Ankietowe na temat paliw metanowych i pojazdów NGV. Artykuły naukowe „Analiza porównawcza wpływu na środowisko stacji CNG/LNG oraz stacji paliw ropopochodnych”. „Analiza LCA paliw metanowych – Część I Stan wiedzy” oraz „Analiza LCA paliw metanowych – Część II Wyniki badań PIMOT” Strona internetowa projektu www.lcng.pimot.eu Badania naukowe pilotażowej stacji w celu ujednolicenia rozwiązań technicznych związanych z budową i eksploatacją stacji tankowania sprężonego i skroplonego gazu ziemnego CNG/LNG. Ad. 8 PODSUMOWANIE BADANIA ANKIETOWEGO Zainteresowanie zakupem pojazdów NGV uwarunkowane jest niższą ceną takich pojazdów (67,6%) lub dofinansowaniem pokrywającym różnicę (60,7%). Budowa nowych, łatwo dostępnych stacji CNG jest czynnikiem wpływającym na zainteresowanie zakupem pojazdów NGV (50%). Potrzebna jest promocja korzyści związanych ze stosowaniem paliw metanowych oraz upowszechnianie dobrych praktyk związanych z wykorzystaniem CNG i LNG – chociaż prawie 60% respondentów uznało, że paliwa metanowe mają pozytywny lub raczej pozytywny wpływ na środowisko to znajomość konkretnych korzyści była już znacznie gorsza – większość respondentów nie wiedziała, że paliwa metanowe wpływają na redukcję hałasu (tylko 43% uznało że tak lub raczej tak, 20% uznało że nie) oraz smogu (14,5% uznało, że nie). Respondenci wykazali się słabą znajomością polskiego rynku pojazdów NGV (np. dostępność modeli, producenci autobusów na polskim rynku itp.).   Warsaw Gas Days 2019-01-01

Pilotażowa, Modułowa, Prefabryczna, Demonstracyjna Stacja Tankowania CNG, LNG PIMOT Budowa i badania Zero emission object (ZEO) – Obiekt o zerowej emisji Best Available Technology & Concepts (BATC) - Najlepsze dostępne technologie i koncepcje Maximum Efficiency & Minimum Space (ME&MS) - Maksymalna wydajność i minimalna przestrzeń Remote Control & Management (RC&M) - Zdalne sterowanie i zarządzanie Permanent Saturation of LNG - Pełny zakres saturacji tankowania paliwa LNG Warsaw Gas Days 2019-01-01

Warsaw Gas Days 2019-01-01

Projektowany plan terenu lokalizacji Stacji CNG LNG Warsaw Gas Days 2019-01-01

www.lcng.pimot.eu Dziękuję za uwagę Mgr inż. Sławomir Nestorowicz Kierownik Projektu Pełnomocnik Dyrektora ds. Paliw Metanowych Tel.: +48 22 7777-331 E-mail: s.nestorowicz@pimot.eu Przemysłowy Instytut Motoryzacji PIMOT ul. Jagiellońska 55, Warszawa www.lcng.pimot.eu Warsaw Gas Days 2019-01-01 2019-01-01 11 11