Pracownia Edukacji Zawodowej KSZTAŁCENIE MODUŁOWE - ZADANIOWE W EDUKACJI MECHATRONICZNEJ W ŁÓDZKIM CENTRUM DOSKONALENIA NAUCZYCIELI I KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO Konferencja dla dyrekcji, nauczycieli i rodziców ZSP nr 22 Pracownia Edukacji Zawodowej w Ośrodku Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Łódzkiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego 23.09.2014
Program konferencji Otwarcie konferencji przez dyrektora Łódzkiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego Janusza Moosa Model kształcenia zawodowego w Łódzkim Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego – kierownik Ośrodka KZiU Barbara Kapruziak, konsultantka Donata Andrzejczak Oferta Ośrodka Doradztwa Zawodowego dla rodziców i uczniów ZSP nr 22 – konsultantka ODZ Ewa Koper Prawa i obowiązki uczących się w Ośrodku Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego – kierownik Kształcenia Praktycznego Elżbieta Węgrzyn Mechatronik - zawodem przyszłości – konsultantka Jadwiga Morawiec Co warto wiedzieć o normalizacji? – konsultantka Anna Siennicka Zakończenie konferencji i zaproszenie do udziału w prezentacji wyposażenia techniczno-dydaktycznego laboratorium Regionalnego Ośrodka Edukacji Mechatronicznej – nauczyciele i konsultantki Ośrodka Konsultacje indywidualne z nauczycielami Spotkanie prowadzi Grażyna Adamiec konsultantka ŁCDNiKP
Model kształcenia zawodowego w Łódzkim Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego kierownik Ośrodka Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Barbara Kapruziak, konsultantka Donata Andrzejczak
ISTOTA KSZTAŁCENIA MODUŁOWEGO Donata Andrzejczak ŁCDNiKP 4
Kształcenie zawodowe Kształcenie zawodowe powinno wyposażyć jego uczestników w umiejętności, wiadomości i kompetencje społeczne konieczne do wykonywania zadań zawodowych w określonym zawodzie lub grupie zawodów. Powinno dać umiejętność uczenia się i rozwijania przez całe życie oraz przygotować do mobilności zawodowej
Nowe myślenie o edukacji zawodowej Kształcenie zawodowe nie powinno odbywać się na bazie dyscyplin naukowych danego zawodu – przedmiotów, gdzie możliwość integracji teorii z praktyką odbywa się dopiero na etapie praktyk. Kształcenie modułowe jest szansą na zmianę.
Kształcenie modułowe - zadaniowe praca metodami aktywizującymi dominacja procesu uczenia się nad procesem nauczania praca w mniejszych grupach indywidualizacja pracy prowadzenie zajęć w blokach tematycznych
NOWA SYTUACJA EDUKACYJNA UCZNIA Inny model pracy podczas zajęć ćwiczenia w ramach jednostki modułowej wykonują indywidualnie lub w grupach wykonywanie ćwiczeń- zadań praktycznych, możliwość konsultowania treści zajęć z nauczycielem lub kolegami z grupy Inny niż wcześniej sposób oceniania Podstawą organizacji jest zblokowana (kilkugodzinna) jednostka dydaktyczna (nieprzerwane zajęcia) 8
Dziękuję za uwagę Donata Andrzejczak ŁCDNiKP donata.a@wp.pl
Oferta Ośrodka Doradztwa Zawodowego dla rodziców i uczniów ZSP nr 22 konsultantka Ewa Koper
kierownik kształcenia praktycznego Elżbieta Węgrzyn Prawa i obowiązki uczących się w Ośrodku Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego kierownik kształcenia praktycznego Elżbieta Węgrzyn
Mechatronika - zawodem przyszłości Pracownia Edukacji Zawodowej - Jadwiga Morawiec
Dla laików to magia, wtajemniczeni wiedzą, że właściwie w każdym urządzeniu małym i dużym - od automatycznych drzwi do robotów przemysłowych – są urządzenia konstruowane przez mechatronika
Co to jest mechatronika ?
Czym zajmuje się technik mechatronik? Po ukończeniu tego kierunku będzie potrafił między innymi: projektować, instalować i obsługiwać urządzenia mechatroniczne, programować i nastawiać parametry urządzeń i systemów mechatronicznych, dozorować ich pracę, oceniać ich stan techniczny, wykonywać podstawowe naprawy i regulacje, instalować i użytkować oprogramowanie niezbędne do pracy tych urządzeń i systemów, czytać, analizować a także samodzielnie opracowywać dokumentację techniczną urządzeń i systemów mechatronicznych, prowadzić dokumentację techniczną,
Czym zajmuje się technik mechatronik? korzystać z komputera do wykonywania tych czynności, sporządzać protokoły uszkodzeń, awarii i przeprowadzonych napraw. Kwalifikacje w tym zawodzie mogą być podwyższane poprzez kontynuację nauki w szkołach wyższych na kierunkach: mechatronika, mechanika i budowa maszyn, automatyka i robotyka.
Roboty w rolnictwie Stanowisko do uzyskiwania mleka składa się z instalacji podciśnieniowej i mlecznej, Instalacja mleczna składa się ze zbiornika na mleko, jednostki końcowej, pompy mlecznej, oraz dwa stanowiska udojowe ze stacjami paszowymi oraz robot sterujący z elastycznym ramieniem.
Zarobki Zarobki mechatroników zależą od miejsca zatrudnienia, a także od tego, jakie projekty wykonują. Płaca etatowa np. w mechatronice medycznej na początek może wynosić 2-3 tys. zł. Za projekt nowego urządzenia mechatronik może jednak jednorazowo otrzymać kilkadziesiąt, a nawet kilkaset tysięcy złotych. Podobnie rzecz się ma z branżą samochodową - wiele firm otwiera obecnie zakłady mechatroniki samochodowej. W branży telewizyjnej, multimedialnej i filmowej, gdzie wdrożenia wykonuje się częściej (choć są one wykonywane raczej w krótkich seriach), mechatronik może również nieźle zarobić.
Dziękujemy za uwagę!
Co warto wiedzieć o normalizacji Anna Siennicka
Normalizacja stanowi nieodłączny element każdej działalności, jest narzędziem ułatwiającym wymianę handlową i budującym zaufanie klientów. Norma jako podstawowy dokument powstający w wyniku prac normalizacyjnych ułatwia realizację zadań wynikających z potrzeb społecznych i gospodarczych, ponieważ tworzy wzorcowe rozwiązania w zakresie: • bezpieczeństwa ludzi, środowiska i mienia, • likwidowania barier w handlu, • utrwalania osiągnięć techniki, • upowszechniania postępu technicznego, • zwiększenia efektywności w gospodarce, • tworzenia podstawy do rozstrzygania sporów między dostawcą a odbiorcą.
Gdzie spotykamy się z normami ?
Norma to dokument określający zasady, wytyczne lub charakterystyki różnych rodzajów działalności lub ich wyników, zmierzający do uzyskania optymalnego stopnia uporządkowania w danym zakresie. Obecnie każdy materiał, proces lub działanie może być przedmiotem normalizacji
Uczestnicy procesu normalizacyjnego Producenci Usługodawcy Dostawcy Użytkownicy Konsumenci Władze publiczne Środowiska naukowe
Odpowiada za organizację systemu normalizacji w Polsce. Nie jest organem administracji rządowej (jest niezależny od jakiejkolwiek grupy interesów, w tym administracji rządowej). Jest podmiotem prawa publicznego (działa z mocy ustawy), a jego działalność jest finansowana z budżetu państwa. Jest jedyną organizacją w Polsce uznaną przez międzynarodowe i europejskie organizacje normalizacyjne oraz instytucje takie jak ONZ, WTO (Światowa Organizacja Handlu) i KE (Komisja Europejska) jako tzw. Krajowa Jednostka Normalizacyjna.
Znak Zgodności z Polską Normą (Polskimi Normami) Znak PN umieszczony na wyrobie to gwarancja, że został przeprowadzony proces oceny wyrobu na zgodność z właściwą Polską Normą (lub normami) i fakt ten jest potwierdzony certyfikatem. Znak PN jest zachętą do korzystania przez konsumenta z oznaczonego nim wyrobu, usługi, systemu, procesu.
Zapraszamy do udziału w prezentacji wyposażenia techniczno-dydaktycznego laboratorium Regionalnego Ośrodka Edukacji Mechatronicznej nauczyciele i konsultantki Ośrodka Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego