Wyrok WSA z Kielcach z dnia 16 listopada 2017 r., I SA/Ke 531/17 Pojęcie udostępniania infrastruktury kolejowej na gruncie przepisów o podatku od nieruchomości Wyrok WSA z Kielcach z dnia 16 listopada 2017 r., I SA/Ke 531/17 Adam Kałążny (Deloitte)
Stan faktyczny sprawy Bocznica kolejowa na terenie kopalni; Ruch kolejowy na bocznicy służy wyłącznie transportowi towarów z kopalni należącej do właściciela bocznicy; Bocznica kolejowa jest obsługiwana przez licencjonowanego przewoźnika kolejowego, którym właściciel bocznicy zawarł stosowną umowę; Bocznica kolejowa jest udostępniana przewoźnikowi kolejowemu w celu dokonywania przejazdów oraz manewrów pociągów i innych pojazdów kolejowych w zakresie wywozu towarów produkowanych przez Spółkę.
Podstawa prawna rozstrzygnięcia (1) Art. 7 ust. 1 pkt 1 UPiOL Zwalnia się z podatku od nieruchomości grunty, budynki i budowle wchodzące w skład infrastruktury kolejowej w rozumieniu przepisów o transporcie kolejowym, która: a) jest udostępniana przewoźnikom kolejowym lub b) jest wykorzystywana do przewozu osób, lub c) tworzy linie kolejowe o szerokości torów większej niż 1435 mm.
Podstawa prawna rozstrzygnięcia (2) Art. 4 pkt 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (UTK) Infrastruktura kolejowa to elementy określone w załączniku nr 1 do ustawy. Załącznik nr 1 do UTK W skład infrastruktury kolejowej wchodzą następujące elementy, pod warunkiem że tworzą część linii kolejowej, bocznicy kolejowej lub innej drogi kolejowej, lub są przeznaczone do zarządzania nimi, obsługi przewozu osób lub rzeczy, lub ich utrzymania: 1) tory kolejowe (…), 2) obrotnice i przesuwnice, 3) podtorze, w szczególności nasypy (…), 4) obiekty inżynieryjne: mosty, wiadukty (…), 5) nastawnie, urządzenia sterowania ruchem (…), 6) perony (…), 7) rampy towarowe (…), 8) drogi technologiczne (…), 9) przejazdy kolejowo-drogowe (…), 10) systemy oświetleniowe (…), 11) urządzenia przetwarzania i rozdziału energii elektrycznej (…), 12) grunty, oznaczone jako działki ewidencyjne, na których znajdują się elementy wymienione w pkt 1-11.
Podstawa prawna rozstrzygnięcia (3) Art. 29 ust. 1 UTK 1. Udostępnianie infrastruktury kolejowej polega na: 1) rozpatrywaniu wniosków aplikanta o przydzielenie zdolności przepustowej; 2) przydzielaniu aplikantowi zdolności przepustowej, w tym: a) przydzielaniu trasy pociągu, b) przydzielaniu zdolności przepustowej dla wykonania manewrów lub postoju pojazdów kolejowych; 3) umożliwieniu przewoźnikowi kolejowemu wskazanemu przez aplikanta wykorzystania przydzielonej zdolności przepustowej; 4) umożliwieniu przewoźnikowi kolejowemu skorzystania z pozostałych usług, o których mowa w ust. 1 załącznika nr 2 do ustawy.
Stanowisko organu podatkowego Art. 7 ust. 1 pkt 1 u.p.o.l. odwołuje się do przepisów ustawy z 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym. Zdaniem organu powyższe uzasadnia, aby także po rozwinięcie określenia "udostępnienie", sięgnąć do tej ustawy. W sprawie będącej przedmiotem interpretacji nie dochodzi do „udostępniania” infrastruktury kolejowej (bocznicy) w rozumieniu art. 29 ust. 1 UTK. Co prawda Spółka zawarła z licencjonowanym przewoźnikiem kolejowym umowę świadczenia usług w zakresie bocznicy kolejowej, jednakże ten przewoźnik świadczy usługi tylko na potrzeby Spółki i infrastruktura ta została udostępniona tylko do obsługi kopalni.
Stanowisko WSA w Kielcach Interpretacja terminu "udostępnienie" nie wymaga sięgnięcia do ustawy o transporcie kolejowym, tak jak ma to miejsce w przypadku pierwszej przesłanki zwolnienia. Przesłankę tę należy interpretować literalnie, w oparciu o gramatyczne brzmienie przepisu. Przesłankę "udostępnienia infrastruktury kolejowej" należy rozpatrywać zgodnie z dosłownym brzmieniem, tj. chodzi o faktyczny sposób wykorzystania infrastruktury kolejowej. Skoro infrastruktura kolejowa jest wykorzystywana przez licencjonowanego przewoźnika kolejowego, na podstawie umowy świadczenia usług w zakresie obsługi bocznicy kolejowej Spółki, to należy przyjąć, że dana infrastruktura jest udostępniana. Przepis art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a u.p.o.l. odsyła do ustawy o transporcie kolejowym w ściśle wskazanym w tym przepisie zakresie, tj. do przyjęcia znaczenia określenia "grunty, budynki i budowle wchodzące w skład infrastruktury kolejowej”.
Refleksje na temat wyroku Zasady wykładni językowej – struktura przepisu ma znaczenie Wykładnia celowościowa – czemu służy zwolnienie podatkowe dla infrastruktury kolejowej Infrastruktura prywatna – czy faktycznie nie może być udostępniana na gruncie UTK?