WROCŁAWSKI PROGRAM TRAMWAJOWY (WPT) 19. września 2016
Podstawowe efekty WPT: CEL WPT: Poprawa dostępności do sieci transportu szynowego Sieć tramwajowa będzie intensywniej rozbudowywana, integrowana z koleją, autobusami, rowerem miejskim, systemem Park and Ride. priorytetem będzie wysoki standard ruchu. Podstawowe efekty WPT: krótki czas podróży „od drzwi do drzwi” (uwzględniający dojścia, oczekiwanie, jazdę) modyfikacja „zachowań komunikacyjnych” (mobilności) większy udział podróży transportem publicznym.
5 kluczowych elementów WPT do realizacji powyższych celów : 1. Rozbudowa sieci tramwajowej, 2. Nowy tabor oraz obiekty zaplecza (w tym zajezdnia), 3. Promocja podróżowania tramwajami, 4. Wprowadzenie stałego układu linii, 5. Integracja z koleją aglomeracyjną.
Kierunki rozwoju sieci Przebieg tras dla zadań o odleglejszym horyzoncie czasowym realizacji ma charakter orientacyjny i może ulec zmianie
WPT określa około 60 ÷ 70 km nowych tras (około 40 zadań inwestycyjnych) do realizacji w tempie 3 ÷ 4 km rocznie, zatem całość programu do zrealizowania w horyzoncie około 20 (30) lat. Na najbliższą perspektywę czasową (finansowania unijnego) przewiduje się intensyfikację inwestycji „tramwajowych”, realizację w horyzoncie 5 lat (do 2022) około 15 km nowych tras. Kierunki rozwoju sieci będą zapisane w Planie Transportowym (rozdział „Kierunki rozwoju”) oraz wkomponowane w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.
(do realizacji do 2022 roku): Zadania wprowadzane do Wrocławskiego Planu Transportowego (do realizacji do 2022 roku): 3 zadania "dotychczasowe": Centrum - Nowy Dwór (skrzyż. przy Rogowskiej), Długa - Popowicka, Hubska (od Glinianej do Dyrekcyjnej), 3 zadania "nowe": Nowy Dwór (Rogowską do pętli przy stacji kolejowej), Swojczyce (od Sępolna), Ołtaszyn (od Parku Południowego), (zakup taboru stosownie do planowanej rozbudowy sieci)
Kierunki rozwoju do 2022 roku
Najważniejsze (pilne) zadania przewidywane do realizacji po roku 2022 (bez decydowania o ich kolejności): Zadania „liniowe”: Psie Pole, Borowska, Jagodno, Muchobór Wielki, Maślice, Bartoszowice Zadania „obszarowe”: „Centrum” oraz „Integracja z siecią kolejową” (zakup taboru stosownie do planowanej rozbudowy sieci) Przed rokiem 2022 będą rozpoczęte prace studialne dotyczące ww. zadań (m.in. wybór wariantów). Kierunki tras oraz warianty przebiegu będą konsultowane z mieszkańcami Wrocławia.
„Centrum” – oznacza działania usprawniające ruch w śródmieściu Wrocławia, w tym potencjalne inwestycje w trasy, jak na przykład trasa w ulicy Suchej lub drugi tor na ulicy Szewskiej. „Integracja z siecią kolejową” – oznacza budowę krótkich odcinków tras, podjęcie starań o powstanie nowych przystanków kolejowych oraz integrację węzłów.
Priorytety po 2022 roku
Zespół Transportu Szynowego będzie koordynował zadania związane z realizacją WPT oraz prowadził działania promujące transport publiczny przy wsparciu ekspertów oraz z udziałem mieszkańców miasta (konsultacje społeczne).
Pozostałe elementy Wrocławskiego Programu Tramwajowego wymagają dopracowania szczegółów i będą sukcesywnie ogłaszane na kolejnych konferencjach.
Dziękuję za uwagę