RYNEK A zatem, RYNEK, PAŃSTWO i NORMY KULTUROWE decy-dują CO, JAK, i DLA KOGO wytwarza gospodarka.WŁAŚNIE ROZPOCZYNAMY ANALIZĘ RYNKU. RYNEK JEST TO SYSTEM.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Witam Państwa na wykładzie z podstaw mikroekonomii, :)…
Advertisements

RYNEK 1.
RYNEK 2.
RYNEK.
1 RYNEK 1 2 A zatem, RYNEK, PAŃSTWO i NORMY KULTUROWE decy- dują CO, JAK, i DLA KOGO wytwarza gospodarka.WŁAŚNIE ROZPOCZYNAMY ANALIZĘ RYNKU.
Równowaga rynkowa.
1 Witam Państwa na wykładzie z podstaw mikroekonomii, :)…
1 RYNEK 2 A zatem, RYNEK, PAŃSTWO i NORMY KULTUROWE decy- dują CO, JAK, i DLA KOGO wytwarza gospodarka.WŁAŚNIE ROZPOCZYNAMY ANALIZĘ RYNKU.
RYNEK GOSPODARCZY. Analiza rynku, konkurencji: Aby ka ż dy biznes, bez wzgl ę du na wielko ść, czy obszar dzia ł ania, móg ł sprawnie funkcjonowa ć powinien.
P ODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI WG PODRĘCZNIKA „Z EKONOMIĄ NA T Y ” Lekcja 4 – Młody człowiek a rynek, czyli skąd się biorą ceny.
W tej prezentacji dowiecie się dlaczego i w jaki sposób papierosy, alkohol oraz narkotyki szkodzą zdrowiu i jak to zwalczać. Postaram się odpowiedzieć.
Równowaga chemiczna - odwracalność reakcji chemicznych
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego FILARY GOSPODARKI.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
Mikroekonomia dr hab. Maciej Jasiński, prof. WSB Wicekanclerz, pokój 134A Semestr zimowy: 15 godzin wykładu Semestr letni: 15.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Kontrakty terminowe na indeks mWIG40 Prezentacja dla inwestorów Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. Dział Notowań GPW kwiecień 2005.
TEORIE OSZCZĘDNOŚCI I INWESTYCJI Wykład 6 1. Teorie oszczędności i inwestycji 2  Zainteresowanie kapitałem i jego oszczędzaniem pojawiła się w połowie.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Równowaga rynkowa w doskonałej konkurencji w krótkim okresie czasu Równowaga rynkowa to jest stan, kiedy przy danej cenie podaż jest równa popytowi. p.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
DECYZJE CENOWE CENY ZEWNĘTRZNE. CENA Nazwa świadczenia kupującego w umowie sprzedaży: kwota pieniężna ustalona jako ekwiwalent nabywanej rzeczy. Rodzaje.
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
Pajęczynowy model równowagi rynkowej To jest pierwszy dynamiczny model. Wszystkie poprzednie to były modele statyczne. Model ten opisuje rynki, które.
Wartość rynkowa nieruchomości dr Małgorzata Zięba.
Renata Maciaszczyk Kamila Kutarba. Teoria gier a ekonomia: problem duopolu  Dupol- stan w którym dwaj producenci kontrolują łącznie cały rynek jakiegoś.
Obliczanie procentu danej wielkości Radosław Hołówko.
Julia Wojciuk Sandra Adamska 1aT. Zjawisko makroekonomiczne polegające na znacznym zahamowaniu tępa wzrostu gospodarczego skutkujące najczęściej spadkiem.
Elastyczność funkcji popytu
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Mikroekonomia ta część badań ekonomicznych, która skupia się na badaniu poszczególnych podmiotów gospodarczych lub poszczególnych rynków.Narzędzia : cena,
MAKROEKONOMIA Dr Monika Wyrzykowska-Antkiewicz
RYNEK.
MODUŁ I – Postawa przedsiębiorcza
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
Witam Państwa na wykładzie z podstaw mikroekonomii, :)…
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
SYSTEM KWALIFIKACJI, AWANSÓW I SPADKÓW
Witam Państwa na wykładzie z podstaw mikroekonomii, :)…
Oczekiwana przez inwestora stopa dochodu
Gospodarowanie a środowisko
Sprawność systemu rynkowego
Funkcja – definicja i przykłady
Witam Państwa na wykładzie z PODSTAW MIKROEKO-NOMII, :)…
Rynek – zasady funkcjonowania
Narzędzia ekonomiczne i administracyjne polityki interwencyjnej rządu
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
Przychody i koszty działalności
II. WARTOŚĆ NOMINALNA A WARTOŚĆ REALNA
Produkt i dochód narodowy
PIT – podatek dochodowy od osób fizycznych
Zasady funkcjonowania rynku
Giełda papierów wartościowych
Witam Państwa na wykładzie z podstaw mikroekonomii, :)…
Witam Państwa na wykładzie z podstaw mikroekonomii, :)…
Witam Państwa na wykładzie z podstaw mikroekonomii, :)…
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
Witam Państwa na wykładzie z podstaw mikroekonomii, :)…
Mikroekonomia, cz. III Wykład 1.
Witam Państwa na wykładzie z podstaw mikroekonomii, :)…
Modele konkurencji rynkowej – konkurencja monopolistyczna
Mikroekonomia Wykład 4.
Tytuł wniosku WPP/2.0/…./2019 Kraków, data ……………………..
Witam Państwa na wykładzie z podstaw mikroekonomii, :)…
Zapis prezentacji:

RYNEK A zatem, RYNEK, PAŃSTWO i NORMY KULTUROWE decy-dują CO, JAK, i DLA KOGO wytwarza gospodarka.WŁAŚNIE ROZPOCZYNAMY ANALIZĘ RYNKU. RYNEK JEST TO SYSTEM WSPÓŁZALEŻNYCH TRANSAK-CJI KUPNA I SPRZEDAŻY DOBRA. Definicja rynku jest ogólnikowa, bo rynki wiele różni, a mało łączy (upodabnia). Niekiedy handel trwa ciągle (np. sprzedaż kanapek na Dwor-cu Centralnym w Warszawie), innym razem – periodycznie (np. na giełdzie papierów wartościowych we Frankfurcie n. Menem). Transakcje zawierane są w wielu miejscach (np. na straganach i w sklepach na Krowodrzy w Krakowie) lub w jednym miejscu (np. na aukcjach obrazów w londyńskim do-mu aukcyjnym Sotheby’s). Cenę ustala się np. przez licytację, targ, naklejenie nalepki. Handlujacy w różny sposób zdobywają potrzebne informacje np. o towarze.

Budując UPROSZCZONY OBRAZ, CZYLI MODEL rynku, pominiemy te różnice Budując UPROSZCZONY OBRAZ, CZYLI MODEL rynku, pominiemy te różnice. Za ważne uznamy natomiast to, że na rynku zwykle pojawiają się: 1. POPYT, 2. PODAŻ, 3. CENA RÓWNOWAGI RYNKOWEJ.

POPYT TABLICA 3.1. POPYT HIPOTECJAN NA MOTORYNKI Cena (P) (gb/szt.) Zapotrzebowanie (Q1) (tys. sztuk/rok) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Źródło: Hypothetian Statistics, nr 5, 1995 r.

1. Klauzula ceteris paribus. 2. Prawo popytu i jego uzasadnienie RYSUNEK 3.1. POPYT HIPOTECJAN NA MOTORYNKI Cena (P) gb/sztuka 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 D 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Zapotrzebowanie (Q1) (tys. sztuk/rok) 1. Klauzula ceteris paribus. 2. Prawo popytu i jego uzasadnienie

Rozróżnijmy przesunięcie wzdłuż linii popytu oraz przesunięcie całej linii popytu. RYSUNEK 3.1. POPYT HIPOTECJAN NA MOTORYNKI Cena (P) gb/sztuka 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 B ° C ° D 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Zapotrzebowanie (Q1) (tys. sztuk/rok)

TABLICA 3.2. POPYT HIPOTECJAN NA MOTORYNKI Cena (P) (gb/szt.) Zapotrzebowanie (Q1) (tys. sztuk/rok) Przed Po 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Źródło: jak w tablicy 3.1. 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2

Linia popytu przesuwa się m. in. pod wpływem: RYSUNEK 3.2. POPYT HIPOTECJAN NA MOTORYNKI Cena (P) gb/sztuka 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 D D’ 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Zapotrzebowanie (Q1) (tys. sztuk/rok) Linia popytu przesuwa się m. in. pod wpływem: 1. Zmian cen dóbr pokrewnych. 2. Zmian dochodów nabywców. 3. Zmian gustów nabywców. 4. Zmian liczby nabywców.

PODAŻ TABLICA 3.3. PODAŻ MOTORYNEK W HIPOTECJI Cena (P) (gb/szt.) Oferta rynkowa (Q2) (tys. sztuk/rok) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Źródło: Hypothetian Statistics, nr 5, 1995 r.

1. Klauzula ceteris paribus. 2. Prawo podaży i jego uzasadnienie RYSUNEK 3.3. PODAŻ MOTORYNEK W HIPOTECJI Cena (P) gb/sztuka 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 S 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Oferta rynkowa (Q2) (tys. sztuk/rok) 1. Klauzula ceteris paribus. 2. Prawo podaży i jego uzasadnienie

Rozróżnijmy przesunięcie wzdłuż linii podaży oraz przesunięcie całej linii podaży. RYSUNEK 3.3. PODAŻ MOTORYNEK W HIPOTECJI Cena (P) gb/sztuka 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 S B ° A ° 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Oferta rynkowa (Q2) (tys. sztuk/rok)

Oferta rynkowa (Q2) (tys. sztuk/rok) TABLICA 3.4. PODAŻ MOTORYNEK W HIPOTECJI Cena (P) (gb/szt.) Oferta rynkowa (Q2) (tys. sztuk/rok) Przed Po 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Źródło: jak w tablicy 3.3. 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Linia podaży przesuwa się m. in. pod wpływem: RYSUNEK 3.4. PODAŻ MOTORYNEK W HIPOTECJI Cena (P) gb/sztuka S S’ 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 B ° A ° 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Oferta rynkowa (Q2) (tys. sztuk/rok) Linia podaży przesuwa się m. in. pod wpływem: 1. Zmian cen czynników produkcji. 2. Zmian sposobu produkcji. 3. Interwencji państwa. 4. Zmian liczby producentów (sprzedawców).

CENA RÓWNOWAGI RYNKOWEJ TABLICA 3.5. PODAŻ I POPYT NA MOTORYNKI Cena (P) (gb/szt.) POPYT Q1 PODAŻ Q2 (tys. sztuk/rok) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Źródło: tablice 3.1.i 3.3. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

1. Kwestia STABILNOŚCI sytuacji w punkcie E. RYSUNEK 3.5. PODAŻ I POPYT NA MOTORYNKI Cena (P) gb/sztuka 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 S C F E A B D 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Q1, Q2 (tys. sztuk/rok) 1. Kwestia STABILNOŚCI sytuacji w punkcie E.

1. Kwestia STABILNOŚCI sytuacji w punkcie E

2. „Automat zrobiony z ludzkich działań”. RYSUNEK 3.5. PODAŻ I POPYT NA MOTORYNKI Cena (P) gb/sztuka 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 S C F E A B D 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Q1, Q2 (tys. sztuk/rok) 2. „Automat zrobiony z ludzkich działań”. 3. „Niewidzialna ręka rynku”, ktora rozstrzyga, co, jak i dla kogo jest produkowane.

ZADANIE W tablicy są przedstawione popyt i podaż na rynku czekolady w Hipotecji. Pokaż na rysunku, jak zmienią się cena i wielkość obrotów pod wpływem pogłoski, że czekolada chroni przed rakiem. Co się stanie z ceną i ilością, gdy podrożeje ziarno kakaowe? Cena Zapotrzebowanie Ilość zaoferowana 6 1 5 2 4 3 a) P 6 S E’ E 3 D’ D Q 3 6

W tablicy są przedstawione popyt i podaż na rynku czekolady w Hipotecji. Pokaż na rysunku, jak zmienią się cena i wielkość obrotów pod wpływem pogłoski, że czekolada chroni przed rakiem. Co się stanie z ceną i ilością, gdy podrożeje ziarno kakaowe? Cena Zapotrzebowanie Ilość zaoferowana 6 1 5 2 4 3 b) P S’ 6 S E’ E 3 D Q 3 6

ZADANIE Kiedy trwają upały, w lesie jest mało grzybów. Pokaż na rysunku, co dzieje się wtedy z podażą grzybów na targu w Żyrardowie. Co dzieje się z ceną i ilością grzybów? Poza tym skwar obniża popyt na grzyby, bo mniej ludzi przychodzi na targ. Uzupełnij rysunek: co stanie się z linią popytu na grzyby? Jak ostatecznie zmieni się ilość? A cena? a) P S’ E1 P1 S E P* D Q1 Q* Q Linia podaży grzybów przesuwa się w lewo. To jest negatywny szok podażowy. Ilość grzybów będąca przedmiotem handlu maleje (z Q* do Q1). Cena wzrasta z P* do P1.

Kiedy trwają upały, w lesie jest mało grzybów. Pokaż na rysunku, co dzieje się wtedy z podażą grzybów na targu w Żyrardowie. Co dzieje się z ceną i ilością grzybów? Poza tym skwar obniża popyt na grzyby, bo mniej ludzi przychodzi na targ. Uzupełnij rysunek: co stanie się z linią popytu na grzyby? Jak ostatecznie zmieni się ilość? A cena? b) P S’ E1 P1 S P2 E P* D D’ Q2 Q1 Q* Q Linia popytu na grzyby przesuwa się w lewo. To jest negatywny szok popytowy. W przypadku ilości JEGO SKUTKI MAJĄ TEN SAM KIERUNEK co skutki opisanego w punkcie (a) negatywnego szoku podażowego. W efekcie ilość grzybów będąca przedmiotem handlu maleje jeszcze bardziej (z Q1 do Q2).

Kiedy trwają upały, w lesie jest mało grzybów. Pokaz na rysunku, co dzieje się wtedy z podażą grzybow na targu w Żyrardowie. Co dzieje się z ceną i ilością grzybów? Poza tym skwar obniża popyt na grzyby, bo mniej ludzi przychodzi na targ. Uzupełnij rysunek: co stanie się z linią popytu na grzyby? Jak ostatecznie zmieni się ilość? A cena? c) P S’ E1 P1 S P2 E P* D D’ Q2 Q1 Q* Q W przypadku ceny skutki negatywnego szoku podażowego i nega-tywnego szoku popytowego mają RÓŻNY KIERUNEK. Nie wia-domo, który z szoków okaże się silniejszy (na rysunku arbitralnie założono, że silniejszy jest szok podażowy). W efekcie ostatecznie cena może wzrosnąć, zmaleć, a nawet nie zmienić się w porówna-niu z sytuacją sprzed nadejścia upałów.

S E’ P1 E P* D’ D Q* Q1 ZADANIE „Upał zwiększa popyt na colę, więc jej cena rośnie. Wywołany tym wzrost podaży coli prowadzi do spadku jej ceny.” Czy rzeczywiście? a) Pokaz na rysunku wpływ upału na popyt i cenę coli. b) Co powiesz o zachowaniu podaży? (Znowu posłuż się rysun-kiem). LINIA PODAŻY NIE ZMIENIA POŁOŻENIA. c) Czy cytowana opinia jest prawdziwa? P S E’ P1 E P* D’ D Q* Q1 Q NIE. NIE NASTĘPUJE TU WZROST PODAŻY, KTÓRY MÓGŁ-BY SPOWODOWAĆ ZMIANĘ CENY COLI. NATOMIAST Z Q* DO Q1 ZWIĘKSZA SIĘ ZAOFEROWANA NA RYNKU ILOŚĆ NAPOJU, CZEMU ODPOWIADA PRZESUNIĘCIE WZDŁUŻ LINII PODAŻY Z PUNKTU E DO PUNKTU E1.

ZADANIE Pomyśl o gospodarce, która składa się z wielu konkurencyjnych rynków. Co to znaczy, że rynek rozwiązuje tu problem: a) Co pro-dukować? Na konkurencyjnym rynku firmy wytwarzają tylko te dobra, za które ludzie chcą płacić cenę równowagi rynkowej. b) Jak produkować? Producenci wybierają tu takie sposoby (technologia, lokalizacja produkcji), które pozwalają wytwarzać możliwie najtaniej. c) Dla kogo produkować? Sprzedawcy dają te dobra tylko tym, którzy są w stanie zapłacić za nie cenę równowagi rynkowej. d) Każdą z odpowiedzi na pytania (a), (b) i (c) zilustruj przykładem z życia codziennego. d) Oto przykłady: da) Warszawscy piekarze pieką i sprzedają smaczny chleb śliwkowy, bo ludzie chcą płacić za taki chleb cenę równowagi rynkowej. db) Konkurencja rynkowa sprawia, że - ze strachu przed utratą klientów - wiele sprzedawczyń w małych prywatnych sklepikach jest bardzo uprzejmych. dc) Ten chleb śliwkowykupują tylko ci, których na niego stać (cena nie jest niska i wynosi np. 1,99 zł za opakowanie). Inni nie kupują tego chleba. e) Co to znaczy, że dzieje się to „automatycznie”? Celem ludzi, o których jest mowa w odpowiedzi na pytanie (d), nie jest powstanie żadnej „równowagi rynkowej”. Nabywcy chcą tanio kupić to, co lubią, a producenci (sprzedawcy) chcą jak najwięcej za- robić. Mimo to, nie zamierzonym, ubocznym skutkiem działań tych wszystkich ludzi jest właśnie stabilna równowaga rynkowa. Rynek jest automatem zrobionym z ludzkich działań!

ZADANIE a) Na czym polega podobieństwo gospodarki, w której jest bardzo wiele konkurencyjnych rynków, i słonecznika? W obu przypadkach mamy do czynienia z automatycznymi dziala-niami, ktore przypominają celowe działania. Słonecznik „automa-tycznie” odwraca swoją tarczę w kierunku słońca. Konkurencyjny rynek „automatycznie” dostosowuje to, co wytwarzają firmy, do potrzeb nabywców. b) Co w przypadku takiej gospodarki jest odpowiednikiem tarczy słonecznika? Odpowiednikiem tarczy słonecznika jest struktura produkcji ta-kiej gospodarki. (Oto jej opis: wyobraź sobie listę wszystkich dóbr produkowanych w tej gospodarce; przy każdej pozycji podano in-formacje o wytwarzanej ilości dobra...). c) A co jest odpowiednikiem słońca? Odpowiednikiem słońca są ZMIENNE potrzeby nabywców dóbr. d) Podaj inny przykład podobnej sytuacji. Rakieta samonaprowadzająca się na cel.

ZADANIE a) Czy rynkowa odpowiedź na pytanie „Co produkować?” w pełni zadowala społeczeństwa? Podaj przykład. NIE ZAWSZE. Co prawda konkurencyjny rynek „automatycznie” sprawia, że są wytwarzane takie dobra, których potrzebują na-bywcy. Jednak czasem prowadzi to do sytuacji, która nie odpowiada wszystkim. Pomyśl np. o heroinie, usługach prostytutki, karabinku Kałasznikowa, które tu i ówdzie można kupić w Warszawie. b) Czy rynkowa odpowiedź na pytanie „Jak produkować?” w pełni zadowala społeczeństwa? Podaj przykład. NIE ZAWSZE. Co prawda na rynku przedsiębiorstwa wybierają najtańsze sposoby produkcji. Jednak czasem prowadzi to do sytua-cji, która nie wszystkim odpowiada. Pomyśl o fabryce i związkach arsenu wdychanych przez okolicznych mieszkańcow, bo to się opła-ca właścicielowi. c) Czy rynkowa odpowiedź na pytanie „Dla kogo produkować?” w pełni zadowala społeczeństwa? Podaj przykład. Dla kogo produko-wać? NIE ZAWSZE. Co prawda rynek wynagradza przedsiębiorczych i oszczędnych. Jednakże niektórzy – z własnej lub nie z własnej winy – nie mają nic na wymianę i rynek przydziela im mało dóbr. Pomyśl o pięciolatku, który za rok umrze na raka krtani, bo tata pije, a leki są drogie.

Kiedy państwo interweniuje w gospodarce, zmieniając rynkowe roz-strzygnięcie kwestii «Co, jak i dla kogo jest produkowane? », rynek przestaje być „wolny” i staje się „regulowany”. Prawdziwe gospo-darki nie są ani „państwowe” ani „rynkowe”, lecz „MIESZANE”.

Rysunek: Cena maksymalna chleba w Hipotecji PROSTE PRZYKŁADY INTERWENCJI PAŃSTWA CENA MAKSYMALNA jest to najwyższa cena, którą można uzgodnić w legalnej transakcji kupna i sprzedaży. Rysunek: Cena maksymalna chleba w Hipotecji Cena (P) gb/sztuka 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 S E A B D 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Q1, Q2 (tys. ton/rok)

Rysunek: Cena maksymalna chleba w Hipotecji Cena (P) gb/sztuka 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 S E A B D 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Q1, Q2 (tys. ton/rok) Co z tego, że szynka jest w sklepach, gdy nikogo na nią nie stać? Za „komuny” pojawiała się rzadko, ale można ją było „wystać”!

Rysunek: Cena minimalna mięsa w Hipotecji CENA MINIMALNA jest to najniższa cena, którą można uzgodnić w legalnej transakcji kupna i sprzedaży. Rysunek: Cena minimalna mięsa w Hipotecji Cena (P) gb/sztuka 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 S C F E D 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Q1, Q2 (tys. ton/rok)

Cena Zapotrzebowanie Ilość zaoferowana ZADANIE Oto pewien rynek. a) Jak zmienią się: cena, oferta i wielkość za-potrzebowania po ustaleniu ceny minimalnej na poziomie 5? Cena Zapotrzebowanie Ilość zaoferowana 6 1 5 2 4 3 Cena wzrośnie do 5, oferta także wzrośnie do 5; zapotrzebowanie zmaleje do 1. b) Jak zmienią się: cena, oferta i wielkość zapotrzebowania po ustaleniu ceny minimalnej na poziomie 2? W ogóle się nie zmienią, ponieważ cena minimalna 2 jest niższa od ceny równowagi rynkowej, która wynosi 3. c) Jak zmienią się: cena, oferta i wielkość zapotrzebowania po ustaleniu ceny maksymalnej na poziomie 4? W ogóle się nie zmienią, ponieważ cena maksymalna 4 przewyż- sza cenę równowagi rynkowej.

BARDZIEJ SKOMPLIKOWANY PRZYKŁAD INTERWENCJI PAŃSTWA – JAK DZIAŁA PODATEK? PB S E P* D Q* Q Oto konkurencyny rynek. Na osi pionowej zaznaczamy cenę płaconą przez NABYWCĘ. Na takim rynku państwo wprowa-dza PODATEK OD SPRZEDAŻY (podatek kwotowy). Na takim rynku państwo wprowadza PODATEK OD SPRZEDAŻY (podatek kwotowy)…

PB S E P* D Q* Q Po wprowadzeniu podatku linia popytu, D, nie zmienia położe-nia. Przecież nie zmieniają się: ceny dóbr pokrewnych, dochody nabywców, gusty nabywców.

PB S P° T P* E D Q* Q Natomiast linia podaży, S, przesuwa się do góry o odcinek odpo-wiadający stawce wprowadzonego podatku (w lewo). Sprzedawcy dostarczą taką samą ilość dobra, jaką do-starczali przed wprowadzeniem podatku, pod warunkiem, że na-bywcy zapłacą za tę ilość starą „przedpodatkową” cenę powięk-szoną o stawkę podatku.

S1 PB S P° T P* E D Q* Q Sprzedawcy dostarczą taką samą ilość dobra, jaką dostarczali przed wprowadzeniem podatku, pod warunkiem, że nabywcy za-płacą za tę ilość starą „przedpodatkową” cenę powiększoną o stawkę podatku. Okazuje się, że wprowadzenie podatku od sprzedaży powoduje ne-gatywny szok podażowy na rynku opodatkowanego dobra.

S’ PB S E1 P1 E B P* P2 A D Q1 Q* Q Oto końcowy efekt wprowadzenia podatku. Wzrosła cena płacona przez nabywców, spadła cena, którą dostają sprzedawcy, zmalała ilość dobra będąca przedmiotem handlu. Zauważ, że sprzedawcom nie udało się przerzucić całego podatku na nabywców... DLACZEGO??

PB P° P1 P* P2 A Q1 Q* Q S’ S F G E1 E D Zauważ, że sprzedawcom nie udało się przerzucić całego podatku na nabywców... DLACZEGO?? Kiedy rosła cena, sprzedawcy sprzedawali coraz mniej, bo nabywcy kupowali coraz mniej. Powstała nadwyżka oferty nad zapotrzebowaniem (np. zob. odcinek FG na rysunku) zmuszała sprzedawców do zaakceptowania niższej ceny...

S’ PB S E1 P1 E B P* P2 A D Q1 Q* Q Czy dostrzegasz obszar odpowiadający wpływom z tego podatku do budżetu państwa? Oczywiście chodzi o pole P1P2AE1. Kiedy właściwie cena dla nabywcy wzrośnie bardziej niż spadnie cena dla sprzedawcy? Być może, w odpowiedzi pomoże Ci „teoria gwoździa”?

Teoria gwoździa S’ PB S P1 E P* P2 D’ D Q1 Q* Q

P P1 E P* D’ D Q2 Q1 Q* Q Co to właściwie znaczy, że linia popytu staje się bardziej stroma? Otóż w takiej sytuacji, reagując na wzrost ceny (P*P1), nabywcy ograniczają zapotrzebowanie mniej niż w przypadku względnie płaskiej linii popytu! Q*Q1<Q*Q2. Przyczyną może byc np. brak bliskich substytutów drożejącego dobra...

S’ PB S E1 P1 E B P* P2 A D Q1 Q* Q Na jakim rynku wprowadzenie podatku od sprzedaży spowoduje większy wzrost ceny, na rynku mleka, czy wody mineralnej „Cisowianka”?