Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Witam Państwa na wykładzie z podstaw mikroekonomii, :)…

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Witam Państwa na wykładzie z podstaw mikroekonomii, :)…"— Zapis prezentacji:

1 Witam Państwa na wykładzie z podstaw mikroekonomii, :)…

2 RYNEK 1

3 A zatem, RYNEK, PAŃSTWO i NORMY SPOŁECZNE (KULTUROWE) decydują CO, JAK, i DLA KOGO wytwarza gospodarka.WŁAŚNIE ROZPOCZYNAMY ANALIZĘ RYNKU.

4 RYNEK JEST TO SYSTEM WSPÓŁZALEŻNYCH TRANSAK-CJI KUPNA I SPRZEDAŻY DOBRA.
Definicja rynku jest ogólnikowa, bo rynki wiele różni, a mało upodabnia.

5 Definicja rynku jest ogólnikowa, bo rynki wiele różni, a mało łączy (upodabnia).
Niekiedy handel trwa ciągle (np. sprzedaż kanapek na Dwor-cu Centralnym w Warszawie), innym razem – periodycznie (np. na giełdzie papierów wartościowych we Frankfurcie n. Menem).

6 Definicja rynku jest ogólnikowa, bo rynki wiele różni, a mało łączy (upodabnia).
Transakcje zawierane są w wielu miejscach (np. na straganach i w sklepach na Krowodrzy w Krakowie) lub w jednym miejscu (np. na aukcjach obrazów w londyńskim do-mu aukcyjnym Sotheby’s).

7 Definicja rynku jest ogólnikowa, bo rynki wiele różni, a mało łączy (upodabnia).
Cenę ustala się np. przez licytację, targ, naklejenie nalepki. Handlujacy w różny sposób zdobywają potrzebne informacje np. o towarze.

8 Budując UPROSZCZONY OBRAZ, CZYLI MODEL rynku (RYNKU KONKURENCYJNEGO), pominiemy te różnice. Za ważne uznamy natomiast to, że na rynku zwykle pojawiają się: 1. POPYT, 2. PODAŻ, 3. CENA RÓWNOWAGI RYNKOWEJ.

9 POPYT TABLICA 3.1. POPYT HIPOTECJAN NA MOTORYNKI Cena (P) (gb/szt.) Zapotrzebowanie (Q1) (tys. sztuk/rok) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Źródło: Hypothetian Statistics, nr 5, 1995 r.

10 RYSUNEK 3.1. POPYT HIPOTECJAN NA MOTORYNKI
Cena (P) gb/sztuka 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 D Zapotrzebowanie (Q1) (tys. sztuk/rok)

11 1. Klauzula CETERIS PARIBUS
RYSUNEK 3.1. POPYT HIPOTECJAN NA MOTORYNKI Cena (P) gb/sztuka 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 D Zapotrzebowanie (Q1) (tys. sztuk/rok) 1. Klauzula CETERIS PARIBUS

12 1. Klauzula CETERIS PARIBUS 2. PRAWO POPYTU i jego uzasadnienie
RYSUNEK 3.1. POPYT HIPOTECJAN NA MOTORYNKI Cena (P) gb/sztuka 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 D Zapotrzebowanie (Q1) (tys. sztuk/rok) 1. Klauzula CETERIS PARIBUS 2. PRAWO POPYTU i jego uzasadnienie

13 Rozróżnijmy przesunięcie wzdłuż linii popytu oraz przesunięcie całej linii popytu.

14 RYSUNEK 3.1. POPYT HIPOTECJAN NA MOTORYNKI
Cena (P) gb/sztuka 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 B C D Zapotrzebowanie (Q1) (tys. sztuk/rok)

15 RYSUNEK 3.2. POPYT HIPOTECJAN NA MOTORYNKI
Cena (P) gb/sztuka 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 D D’ Zapotrzebowanie (Q1) (tys. sztuk/rok)

16 TABLICA 3.2. POPYT HIPOTECJAN NA MOTORYNKI
Cena (P) (gb/szt.) Zapotrzebowanie (Q1) (tys. sztuk/rok) Przed Po 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Źródło: jak w tablicy 3.1. 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2

17 Linia popytu przesuwa się m.in. pod wpływem:
1. Zmian cen dóbr pokrewnych. 2. Zmian dochodów nabywców. 3. Zmian gustów nabywców. 4. Zmiana liczby nabywców.

18 PODAŻ TABLICA 3.3. PODAŻ MOTORYNEK W HIPOTECJI Cena (P) (gb/szt.) Oferta rynkowa (Q2) (tys. sztuk/rok) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Źródło: Hypothetian Statistics, nr 5, 1995 r.

19 1. Klauzula ceteris paribus. 2. Prawo podaży i jego uzasadnienie
RYSUNEK 3.3. PODAŻ MOTORYNEK W HIPOTECJI Cena (P) gb/sztuka 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 S Oferta rynkowa (Q2) (tys. sztuk/rok) 1. Klauzula ceteris paribus. 2. Prawo podaży i jego uzasadnienie

20 Rozróżnijmy przesunięcie wzdłuż linii podaży oraz przesunięcie całej linii podaży.

21 RYSUNEK 3.3. PODAŻ MOTORYNEK W HIPOTECJI
Cena (P) gb/sztuka 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 S B A Oferta rynkowa (Q2) (tys. sztuk/rok)

22 Oferta rynkowa (Q2) (tys. sztuk/rok)
TABLICA 3.4. PODAŻ MOTORYNEK W HIPOTECJI Cena (P) (gb/szt.) Oferta rynkowa (Q2) (tys. sztuk/rok) Przed Po 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Źródło: jak w tablicy 3.3. 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

23 RYSUNEK 3.4. PODAŻ MOTORYNEK W HIPOTECJI
Cena (P) gb/sztuka S S’ 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 B A Oferta rynkowa (Q2) (tys. sztuk/rok)

24 Linia podaży przesuwa się m.in. pod wpływem:
1. Zmian cen czynników produkcji. 2. Zmian sposobu produkcji. 3. Interwencji państwa. 4. Zmiana liczby producentów (sprzedawców).

25 CENA RÓWNOWAGI RYNKOWEJ
TABLICA 3.5. PODAŻ I POPYT NA MOTORYNKI Cena (P) (gb/szt.) POPYT Q PODAŻ Q2 (tys. sztuk/rok) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Źródło: tablice 3.1.i 3.3. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

26 1. Kwestia STABILNOŚCI sytuacji w punkcie E.
RYSUNEK 3.5. PODAŻ I POPYT NA MOTORYNKI Cena (P) gb/sztuka 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 S E D Q1, Q2 (tys. sztuk/rok) 1. Kwestia STABILNOŚCI sytuacji w punkcie E.

27 1. Kwestia STABILNOŚCI sytuacji w punkcie E.

28 1. Kwestia STABILNOŚCI sytuacji w punkcie E

29 RYSUNEK 3.5. PODAŻ I POPYT NA MOTORYNKI
Cena (P) gb/sztuka 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 S C F E A B D Q1, Q2 (tys. sztuk/rok) 2. Kwestia STABILNOŚCI sytuacji w punkcie E – to jest „automat zrobiony z ludzkich działań”.

30 RYSUNEK 3.5. PODAŻ I POPYT NA MOTORYNKI
Cena (P) gb/sztuka 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 S C F E A B D Q1, Q2 (tys. sztuk/rok) 2. Kwestia STABILNOŚCI sytuacji w punkcie E – to jest „automat zrobiony z ludzkich działań”. 3. „Niewidzialna ręka rynku”, która rozstrzyga, CO, JAK i DLA KOGO jest produkowane.

31 E Q S D 5 4 3 2 1 P ZADANIE Oto konkurencyjny rynek motorynek. a) Ile wynosi cena i wielkość obrotów? b) Za ile byliby skłonni zaoferować motorynkę nr 3 i 4 ich producenci? c) Cena wzrosła do 5. Czy na tym rynku znajdą się sprzedaw-cy, którzy zaoferują motorynki po niższej cenie? Dlaczego? d) Co wspólnego mają ze sobą odpowiedzi na pytania (b) i (c)?

32 E Q S D 5 4 3 2 1 P Oto konkurencyjny rynek motorynek. a) Ile wynosi cena i wielkość obrotów? b) Za ile byliby skłonni zaoferować motorynkę nr 3 i 4 ich producenci? c) Cena wzrosła do 5. Czy na tym rynku znajdą się sprzedaw-cy, którzy zaoferują motorynki po niższej cenie? Dlaczego? d) Co wspólnego mają ze sobą odpowiedzi na pytania (b) i (c)? a) 3 i 3.

33 E Q S D 5 4 3 2 1 P Oto konkurencyjny rynek motorynek. a) Ile wynosi cena i wielkość obrotów? b) Za ile byliby skłonni zaoferować motorynkę nr 3 i 4 ich producenci? c) Cena wzrosła do 5. Czy na tym rynku znajdą się sprzedaw-cy, którzy zaoferują motorynki po niższej cenie? Dlaczego? d) Co wspólnego mają ze sobą odpowiedzi na pytania (b) i (c)? a) 3 i 3. b) Odpowiednio: za 3 i 4. Widzę to, studiując plan działania sprze-dawców, czyli linię podaży.

34 E Q S D 5 4 3 2 1 P Oto konkurencyjny rynek motorynek. a) Ile wynosi cena i wielkość obrotów? b) Za ile byliby skłonni zaoferować motorynkę nr 3 i 4 ich producenci? c) Cena wzrosła do 5. Czy na tym rynku znajdą się sprzedaw-cy, którzy zaoferują motorynki po niższej cenie? Dlaczego? d) Co wspólnego mają ze sobą odpowiedzi na pytania (b) i (c)? a) 3 i 3. b) Odpowiednio: za 3 i 4. Widzę to, studiując plan działania sprze-dawców, czyli linię podaży. c) Tak, to jest bardzo prawdopodobne. Przecież przy cenie 5 tylko nie-wielu sprzedawców sprzeda motorynki. Wszak wysoka cena spowo-duje znaczne zmniejszenie się zapotrzebowania! Tymczasem wśród producentów motorynek jest wielu takich, którzy są skłonni ofero-wać je za mniej niż 5 (np. producenci, o których była mowa w odpo-wiedzi do pytania (b).

35 Odpowiedź na pytanie (c) wynika z odpowiedzi na pytanie (b).
Q S D 5 4 3 2 1 P Oto konkurencyjny rynek motorynek. a) Ile wynosi cena i wielkość obrotów? b) Za ile byliby skłonni zaoferować motorynkę nr 3 i 4 ich producenci? c) Cena wzrosła do 5. Czy na tym rynku znajdą się sprzedaw-cy, którzy zaoferują motorynki po niższej cenie? Dlaczego? d) Co wspólnego mają ze sobą odpowiedzi na pytania (b) i (c)? a) 3 i 3. b) Odpowiednio: za 3 i 4. Widzę to, studiując plan działania sprze-dawców, czyli linię podaży. c) Tak, to jest bardzo prawdopodobne. Przecież przy cenie 5 tylko nie-wielu sprzedawców sprzeda motorynki. Wszak wysoka cena spowo-duje znaczne zmniejszenie się zapotrzebowania! Tymczasem wśród producentów motorynek jest wielu takich, którzy są skłonni ofero-wać je za mniej niż 5 (np. producenci, o których była mowa w odpo-wiedzi do pytania (b). d) Odpowiedź na pytanie (c) wynika z odpowiedzi na pytanie (b). Równowaga rynkowa (cena 3, ilość 3) może powstać na tym rynku właśnie dlatego, że cena wyższa od ceny równowagi rynkowej „auto-matycznie” spada na skutek działań sprzedawców, o których była mowa w odpowiedzi na pytanie (c).

36

37

38 Cena Zapotrzebowanie Ilość zaoferowana
ZADANIE W tablicy są przedstawione popyt i podaż na rynku czekolady w Hipotecji. Pokaż na rysunku, jak zmienią się cena i wielkość obrotów pod wpływem pogłoski, że czekolada chroni przed rakiem. Co się stanie z ceną i ilością, gdy podrożeje ziarno kakaowe? Powiedzmy, że cena wynosi 4. Co to znaczy, że „siły rynkowe” doprowadzą do jej zmiany? Cena Zapotrzebowanie Ilość zaoferowana 6 1 5 2 4 3

39 W tablicy są przedstawione popyt i podaż na rynku czekolady w Hipotecji.
Pokaż na rysunku, jak zmienią się cena i wielkość obrotów pod wpływem pogłoski, że czekolada chroni przed rakiem. Co się stanie z ceną i ilością, gdy podrożeje ziarno kakaowe? Powiedzmy, że cena wynosi 4. Co to znaczy, że „siły rynkowe” doprowadzą do jej zmiany? Cena Zapotrzebowanie Ilość zaoferowana 6 1 5 2 4 3 a) P 6 S E’ E 3 D’ D Q 3 6

40 Cena Zapotrzebowanie Ilość zaoferowana
W tablicy są przedstawione popyt i podaż na rynku czekolady w Hipotecji. Pokaż na rysunku, jak zmienią się cena i wielkość obrotów pod wpływem pogłoski, że czekolada chroni przed rakiem. Co się stanie z ceną i ilością, gdy podrożeje ziarno kakaowe? Powiedzmy, że cena wynosi 4. Co to znaczy, że „siły rynkowe” doprowadzą do jej zmiany? Cena Zapotrzebowanie Ilość zaoferowana 6 1 5 2 4 3

41 W tablicy są przedstawione popyt i podaż na rynku czekolady w Hipotecji.
Pokaż na rysunku, jak zmienią się cena i wielkość obrotów pod wpływem pogłoski, że czekolada chroni przed rakiem. Co się stanie z ceną i ilością, gdy podrożeje ziarno kakaowe? Powiedzmy, że cena wynosi 4. Co to znaczy, że „siły rynkowe” doprowadzą do jej zmiany? Cena Zapotrzebowanie Ilość zaoferowana 6 1 5 2 4 3 b) P S’ 6 S E’ E 3 D Q 3 6

42 Cena Zapotrzebowanie Ilość zaoferowana
W tablicy są przedstawione popyt i podaż na rynku czekolady w Hipotecji. Pokaż na rysunku, jak zmienią się cena i wielkość obrotów pod wpływem pogłoski, że czekolada chroni przed rakiem. Co się stanie z ceną i ilością, gdy podrożeje ziarno kakaowe? Powiedzmy, że cena wynosi 4. Co to znaczy, że „siły rynkowe” doprowadzą do jej zmiany? Cena Zapotrzebowanie Ilość zaoferowana 6 1 5 2 4 3

43 W tablicy są przedstawione popyt i podaż na rynku czekolady w Hipotecji.
Pokaż na rysunku, jak zmienią się cena i wielkość obrotów pod wpływem pogłoski, że czekolada chroni przed rakiem. Co się stanie z ceną i ilością, gdy podrożeje ziarno kakaowe? Powiedzmy, że cena wynosi 4. Co to znaczy, że „siły rynkowe” doprowadzą do jej zmiany? Cena Zapotrzebowanie Ilość zaoferowana 6 1 5 2 4 3 c) P 6 S PA/B A B E 3 D Q 3 6

44 ZADANIE Kiedy trwają upały, w lesie jest mało grzybów. Pokaż na rysunku, co dzieje się wtedy z podażą grzybów na targu w Żyrardowie. Co dzieje się z ceną i ilością grzybów? Poza tym skwar obniża popyt na grzyby, bo mniej ludzi przychodzi na targ. Uzupełnij rysunek: co stanie się z linią popytu na grzyby? Jak ostatecznie zmieni się ilość? A jak zmieni się cena?

45 S’ E1 P1 S E P* D Q1 Q* Kiedy trwają upały, w lesie jest mało grzybów.
Pokaż na rysunku, co dzieje się wtedy z podażą grzybów na targu w Żyrardowie. Co dzieje się z ceną i ilością grzybów? Poza tym skwar obniża popyt na grzyby, bo mniej ludzi przychodzi na targ. Uzupełnij rysunek: co stanie się z linią popytu na grzyby? Jak ostatecznie zmieni się ilość? A jak zmieni się cena? a) P S’ E1 P1 S E P* D Q1 Q* Q Linia podaży grzybów przesuwa się w lewo. To jest negatywny szok podażowy. Ilość grzybów będąca przedmiotem handlu maleje (z Q* do Q1). Cena wzrasta z P* do P1.

46 Kiedy trwają upały, w lesie jest mało grzybów.
Pokaż na rysunku, co dzieje się wtedy z podażą grzybów na targu w Żyrardowie. Co dzieje się z ceną i ilością grzybów? Poza tym skwar obniża popyt na grzyby, bo mniej ludzi przychodzi na targ. Uzupełnij rysunek: co stanie się z linią popytu na grzyby? Jak ostatecznie zmieni się ilość? A jak zmieni się cena?

47 Kiedy trwają upały, w lesie jest mało grzybów.
Pokaż na rysunku, co dzieje się wtedy z podażą grzybów na targu w Żyrardowie. Co dzieje się z ceną i ilością grzybów? Poza tym skwar obniża popyt na grzyby, bo mniej ludzi przychodzi na targ. Uzupełnij rysunek: co stanie się z linią popytu na grzyby? Jak ostatecznie zmieni się ilość? A jak zmieni się cena? b) P S’ E1 P1 S P2 E P* D D’ Q2 Q1 Q* Q Linia popytu na grzyby przesuwa się w lewo. To jest negatywny szok popytowy. W przypadku ilości JEGO SKUTKI MAJĄ TEN SAM KIERUNEK co skutki opisanego w punkcie (a) negatywnego szoku podażowego. W efekcie ilość grzybów będąca przedmiotem handlu maleje jeszcze bardziej (z Q1 do Q2).

48 Kiedy trwają upały, w lesie jest mało grzybów.
Pokaż na rysunku, co dzieje się wtedy z podażą grzybów na targu w Żyrardowie. Co dzieje się z ceną i ilością grzybów? Poza tym skwar obniża popyt na grzyby, bo mniej ludzi przychodzi na targ. Uzupełnij rysunek: co stanie się z linią popytu na grzyby? Jak ostatecznie zmieni się ilość? A jak zmieni się cena?

49 Kiedy trwają upały, w lesie jest mało grzybów.
Pokaż na rysunku, co dzieje się wtedy z podażą grzybów na targu w Żyrardowie. Co dzieje się z ceną i ilością grzybów? Poza tym skwar obniża popyt na grzyby, bo mniej ludzi przychodzi na targ. Uzupełnij rysunek: co stanie się z linią popytu na grzyby? Jak ostatecznie zmieni się ilość? A jak zmieni się cena? b) P S’ E1 P1 S P2 E P* D D’ Q2 Q1 Q* Q W przypadku ceny skutki negatywnego szoku podażowego i nega-tywnego szoku popytowego mają RÓŻNY KIERUNEK. Nie wia-domo, który z szoków okaże się silniejszy (na rysunku ARBIT-RALNIE założono, że silniejszy jest szok podażowy). W efekcie ostatecznie cena może wzrosnąć, zmaleć, a nawet nie zmienić się w porównaniu z sytuacją sprzed nadejścia upałów.

50 ZADANIE „Upał zwiększa popyt na colę, więc jej cena rośnie. Wywołany tym wzrost podaży coli prowadzi do spadku jej ceny.” Czy rzeczywiście? a) Pokaz na rysunku wpływ upału na popyt i cenę coli.

51 „Upał zwiększa popyt na colę, więc jej cena rośnie
„Upał zwiększa popyt na colę, więc jej cena rośnie. Wywołany tym wzrost podaży coli prowadzi do spadku jej ceny.” Czy rzeczywiście? a) Pokaz na rysunku wpływ upału na popyt i cenę coli. P E’ D D’ S E Q P* Q1 P1 Q*

52 „Upał zwiększa popyt na colę, więc jej cena rośnie
„Upał zwiększa popyt na colę, więc jej cena rośnie. Wywołany tym wzrost podaży coli prowadzi do spadku jej ceny.” Czy rzeczywiście? a) Pokaz na rysunku wpływ upału na popyt i cenę coli. b) Co powiesz o zachowaniu podaży? (Znowu posłuż się rysun-kiem). P S E’ P1 E P* D’ D Q* Q1 Q

53 „Upał zwiększa popyt na colę, więc jej cena rośnie
„Upał zwiększa popyt na colę, więc jej cena rośnie. Wywołany tym wzrost podaży coli prowadzi do spadku jej ceny.” Czy rzeczywiście? a) Pokaz na rysunku wpływ upału na popyt i cenę coli. b) Co powiesz o zachowaniu podaży? (Znowu posłuż się rysun-kiem). Linia podaży nie zmienia położenia. P S E’ P1 E P* D’ D Q* Q1 Q

54 „Upał zwiększa popyt na colę, więc jej cena rośnie
„Upał zwiększa popyt na colę, więc jej cena rośnie. Wywołany tym wzrost podaży coli prowadzi do spadku jej ceny.” Czy rzeczywiście? a) Pokaz na rysunku wpływ upału na popyt i cenę coli. b) Co powiesz o zachowaniu podaży? (Znowu posłuż się rysun-kiem). Linia podaży NIE zmienia położenia. P E’ D D’ S E Q P* Q1 P1 Q* S’

55 „Upał zwiększa popyt na colę, więc jej cena rośnie
„Upał zwiększa popyt na colę, więc jej cena rośnie. Wywołany tym wzrost podaży coli prowadzi do spadku jej ceny.” Czy rzeczywiście? a) Pokaz na rysunku wpływ upału na popyt i cenę coli. b) Co powiesz o zachowaniu podaży? (Znowu posłuż się rysun-kiem). Linia podaży nie zmienia położenia. c) Czy cytowana opinia jest prawdziwa? P S E’ P1 E P* D’ D Q* Q1 Q

56 „Upał zwiększa popyt na colę, więc jej cena rośnie
„Upał zwiększa popyt na colę, więc jej cena rośnie. Wywołany tym wzrost podaży coli prowadzi do spadku jej ceny.” Czy rzeczywiście? a) Pokaz na rysunku wpływ upału na popyt i cenę coli. b) Co powiesz o zachowaniu podaży? (Znowu posłuż się rysun-kiem). Linia podaży nie zmienia położenia. c) Czy cytowana opinia jest prawdziwa? P E’ D D’ S E Q P* Q1 P1 Q* S’ NIE. Nie następuje tu wzrost podaży, który mógłby spowodować zmianę ceny coli. Natomiast z Q* do Q1 zwiększa się zaoferowana na rynku ilość napoju, czemu odpowiada przesunięcie wzdłuż linii podaży z punktu E do punktu E1.

57 ZADANIE a) Na czym polega podobieństwo gospodarki, w której jest bardzo wiele konkurencyjnych rynków, i słonecznika?

58

59

60 a) Na czym polega podobieństwo gospodarki, w której jest bardzo wiele konkurencyjnych rynków, i słonecznika? W obu przypadkach mamy do czynienia z automatycznymi dziala-niami, ktore przypominają celowe działania. Słonecznik „automa-tycznie” odwraca swoją tarczę w kierunku słońca. Konkurencyjny rynek „automatycznie” dostosowuje to, co wytwarzają firmy, do potrzeb nabywców.

61 a) Na czym polega podobieństwo gospodarki, w której jest bardzo wiele konkurencyjnych rynków, i słonecznika? W obu przypadkach mamy do czynienia z automatycznymi dziala-niami, ktore przypominają celowe działania. Słonecznik „automa-tycznie” odwraca swoją tarczę w kierunku słońca. Konkurencyjny rynek „automatycznie” dostosowuje to, co wytwarzają firmy, do potrzeb nabywców. b) Co w przypadku takiej gospodarki jest odpowiednikiem tarczy słonecznika?

62 a) Na czym polega podobieństwo gospodarki, w której jest bardzo wiele konkurencyjnych rynków, i słonecznika? W obu przypadkach mamy do czynienia z automatycznymi dziala-niami, ktore przypominają celowe działania. Słonecznik „automa-tycznie” odwraca swoją tarczę w kierunku słońca. Konkurencyjny rynek „automatycznie” dostosowuje to, co wytwarzają firmy, do potrzeb nabywców. b) Co w przypadku takiej gospodarki jest odpowiednikiem tarczy słonecznika? Odpowiednikiem tarczy słonecznika jest STRUKTURA PRODUK-CJI takiej gospodarki. (Oto jej opis: wyobraź sobie listę wszystkich dóbr produkowanych w tej gospodarce; przy każdej pozycji podano informacje o wytwarzanej ilości dobra...).

63 a) Na czym polega podobieństwo gospodarki, w której jest bardzo wiele konkurencyjnych rynków, i słonecznika? W obu przypadkach mamy do czynienia z automatycznymi dziala-niami, ktore przypominają celowe działania. Słonecznik „automa-tycznie” odwraca swoją tarczę w kierunku słońca. Konkurencyjny rynek „automatycznie” dostosowuje to, co wytwarzają firmy, do potrzeb nabywców. b) Co w przypadku takiej gospodarki jest odpowiednikiem tarczy słonecznika? Odpowiednikiem tarczy słonecznika jest struktura produkcji takiej gospodarki. (Oto jej opis: wyobraź sobie listę wszystkich dóbr pro-dukowanych w tej gospodarce; przy każdej pozycji podano infor-macje o wytwarzanej ilości dobra...). c) A co jest odpowiednikiem słońca?

64 a) Na czym polega podobieństwo gospodarki, w której jest bardzo wiele konkurencyjnych rynków, i słonecznika? W obu przypadkach mamy do czynienia z automatycznymi dziala-niami, ktore przypominają celowe działania. Słonecznik „automa-tycznie” odwraca swoją tarczę w kierunku słońca. Konkurencyjny rynek „automatycznie” dostosowuje to, co wytwarzają firmy, do potrzeb nabywców. b) Co w przypadku takiej gospodarki jest odpowiednikiem tarczy słonecznika? Odpowiednikiem tarczy słonecznika jest struktura produkcji takiej gospodarki. (Oto jej opis: wyobraź sobie listę wszystkich dóbr pro-dukowanych w tej gospodarce; przy każdej pozycji podano infor-macje o wytwarzanej ilości dobra...). c) A co jest odpowiednikiem słońca? Odpowiednikiem słońca są ZMIENNE potrzeby nabywców dóbr.

65 a) Na czym polega podobieństwo gospodarki, w której jest bardzo wiele konkurencyjnych rynków, i słonecznika? W obu przypadkach mamy do czynienia z automatycznymi dziala-niami, ktore przypominają celowe działania. Słonecznik „automa-tycznie” odwraca swoją tarczę w kierunku słońca. Konkurencyjny rynek „automatycznie” dostosowuje to, co wytwarzają firmy, do potrzeb nabywców. b) Co w przypadku takiej gospodarki jest odpowiednikiem tarczy słonecznika? Odpowiednikiem tarczy słonecznika jest struktura produkcji takiej gospodarki. (Oto jej opis: wyobraź sobie listę wszystkich dóbr pro-dukowanych w tej gospodarce; przy każdej pozycji podano infor-macje o wytwarzanej ilości dobra...). c) A co jest odpowiednikiem słońca? Odpowiednikiem słońca są ZMIENNE potrzeby nabywców dóbr. d) Podaj inny przykład podobnej sytuacji.

66 a) Na czym polega podobieństwo gospodarki, w której jest bardzo wiele konkurencyjnych rynków, i słonecznika? W obu przypadkach mamy do czynienia z automatycznymi dziala-niami, ktore przypominają celowe działania. Słonecznik „automa-tycznie” odwraca swoją tarczę w kierunku słońca. Konkurencyjny rynek „automatycznie” dostosowuje to, co wytwarzają firmy, do potrzeb nabywców. b) Co w przypadku takiej gospodarki jest odpowiednikiem tarczy słonecznika? Odpowiednikiem tarczy słonecznika jest struktura produkcji takiej gospodarki. (Oto jej opis: wyobraź sobie listę wszystkich dóbr pro-dukowanych w tej gospodarce; przy każdej pozycji podano infor-macje o wytwarzanej ilości dobra...). c) A co jest odpowiednikiem słońca? Odpowiednikiem słońca są ZMIENNE potrzeby nabywców dóbr. d) Podaj inny przykład podobnej sytuacji. Torpeda samonaprowadzająca się na cel.

67

68 Kiedy państwo interweniuje w gospodarce, zmieniając rynkowe roz-strzygnięcie kwestii «Co, jak i dla kogo jest produkowane? », rynek przestaje być „wolny” i staje się „regulowany”. Prawdziwe gospo-darki nie są ani „państwowe” ani „rynkowe”, lecz „MIESZANE”.

69 Rysunek: Cena maksymalna chleba w Hipotecji
PROSTE PRZYKŁADY INTERWENCJI PAŃSTWA CENA MAKSYMALNA jest to najwyższa cena, którą można uzgodnić w legalnej transakcji kupna i sprzedaży. Rysunek: Cena maksymalna chleba w Hipotecji Cena (P) gb/sztuka 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 S E A B D Q1, Q2 (tys. ton/rok) Celem jest ochrona interesów NABYWCÓW.

70 Rysunek: Cena maksymalna chleba w Hipotecji
PROSTE PRZYKŁADY INTERWENCJI PAŃSTWA CENA MAKSYMALNA jest to najwyższa cena, którą można uzgodnić w legalnej transakcji kupna i sprzedaży. Rysunek: Cena maksymalna chleba w Hipotecji Cena (P) gb/sztuka 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 S E A B D Q1, Q2 (tys. ton/rok) Kolejki, kartki, wzrost kosztów transakcyjnych, „rynek sprzedawcy”, zastępuje „rynek nabywcy”, „czarny” rynek…

71 Rysunek: Cena maksymalna chleba w Hipotecji
Cena (P) gb/sztuka 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 S E A B D Q1, Q2 (tys. ton/rok) Co z tego, że szynka jest w sklepach, gdy nikogo na nią nie stać? Za „komuny” pojawiała się rzadko, ale można ją było „wystać”!

72 Rysunek: Cena minimalna mięsa w Hipotecji
CENA MINIMALNA jest to najniższa cena, którą można uzgod-nić w legalnej transakcji kupna i sprzedaży. Rysunek: Cena minimalna mięsa w Hipotecji Cena (P) gb/sztuka 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 S C F E D Q1, Q2 (tys. ton/rok) Celem jest ochrona interesów SPRZEDAWCÓW.

73 P P1 E P* D D’ Q2 Q1 Q* Q Powiedzmy, że linia popytu obraca się i staje się bardziej stroma… W takiej sytuacji, reagując na wzrost ceny (P*P1), nabyw-cy ograniczają zapotrzebowanie mniej niż w przypadku względnie płaskiej linii popytu! Q*Q1 < Q*Q2. Przyczyną może być np. brak bliskich substytutów drożejącego dobra...

74 Rysunek: Cena minimalna mięsa w Hipotecji
CENA MINIMALNA jest to najniższa cena, którą można uzgodnić w legalnej transakcji kupna i sprzedaży. Rysunek: Cena minimalna mięsa w Hipotecji Cena (P) gb/sztuka 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 S C F E D Q1, Q2 (tys. ton/rok) Losy nadwyżki oferty nad zapotrzebowaniem (CF): wykupienie przez państwo, koszty magazynowania, eksport, zniszczenie.

75

76 Cena Zapotrzebowanie Ilość zaoferowana 3
ZADANIE Oto pewien rynek. a) Jak zmienią się: cena, oferta i wielkość za-potrzebowania po ustaleniu ceny minimalnej na poziomie 5? Cena Zapotrzebowanie Ilość zaoferowana 6 1 5 2 4 3

77 Cena Zapotrzebowanie Ilość zaoferowana 3
ZADANIE Oto pewien rynek. a) Jak zmienią się: cena, oferta i wielkość za-potrzebowania po ustaleniu ceny minimalnej na poziomie 5? Cena Zapotrzebowanie Ilość zaoferowana 6 1 5 2 4 3 Cena wzrośnie do 5, oferta także wzrośnie do 5; zapotrzebowanie zmaleje do 1.

78 Cena Zapotrzebowanie Ilość zaoferowana 3
ZADANIE Oto pewien rynek. a) Jak zmienią się: cena, oferta i wielkość za-potrzebowania po ustaleniu ceny minimalnej na poziomie 5? Cena Zapotrzebowanie Ilość zaoferowana 6 1 5 2 4 3 Cena wzrośnie do 5, oferta także wzrośnie do 5; zapotrzebowanie zmaleje do 1. b) Jak zmienią się: cena, oferta i wielkość zapotrzebowania po ustaleniu ceny minimalnej na poziomie 2?

79 Cena Zapotrzebowanie Ilość zaoferowana 3
ZADANIE Oto pewien rynek. a) Jak zmienią się: cena, oferta i wielkość za-potrzebowania po ustaleniu ceny minimalnej na poziomie 5? Cena Zapotrzebowanie Ilość zaoferowana 6 1 5 2 4 3 Cena wzrośnie do 5, oferta także wzrośnie do 5; zapotrzebowanie zmaleje do 1. b) Jak zmienią się: cena, oferta i wielkość zapotrzebowania po ustaleniu ceny minimalnej na poziomie 2? W ogóle się nie zmienią, ponieważ cena minimalna 2 jest niższa od ceny równowagi rynkowej, która wynosi 3.

80 Cena Zapotrzebowanie Ilość zaoferowana 3
ZADANIE Oto pewien rynek. a) Jak zmienią się: cena, oferta i wielkość za-potrzebowania po ustaleniu ceny minimalnej na poziomie 5? Cena Zapotrzebowanie Ilość zaoferowana 6 1 5 2 4 3 Cena wzrośnie do 5, oferta także wzrośnie do 5; zapotrzebowanie zmaleje do 1. b) Jak zmienią się: cena, oferta i wielkość zapotrzebowania po ustaleniu ceny minimalnej na poziomie 2? W ogóle się nie zmienią, ponieważ cena minimalna 2 jest niższa od ceny równowagi rynkowej, która wynosi 3. c) Jak zmienią się: cena, oferta i wielkość zapotrzebowania po ustaleniu ceny maksymalnej na poziomie 2?

81 Cena Zapotrzebowanie Ilość zaoferowana 2 4 3
ZADANIE Oto pewien rynek. a) Jak zmienią się: cena, oferta i wielkość za-potrzebowania po ustaleniu ceny minimalnej na poziomie 5? Cena Zapotrzebowanie Ilość zaoferowana 6 1 5 2 4 3 Cena wzrośnie do 5, oferta także wzrośnie do 5; zapotrzebowanie zmaleje do 1. b) Jak zmienią się: cena, oferta i wielkość zapotrzebowania po ustaleniu ceny minimalnej na poziomie 2? W ogóle się nie zmienią, ponieważ cena minimalna 2 jest niższa od ceny równowagi rynkowej, która wynosi 3. c) Jak zmienią się: cena, oferta i wielkość zapotrzebowania po ustaleniu ceny maksymalnej na poziomie 2? Cena spadnie do 2, oferta zmaleje do 2; zapotrzebowanie wzrośnie do 4.

82 Cena Zapotrzebowanie Ilość zaoferowana 3
ZADANIE Oto pewien rynek. a) Jak zmienią się: cena, oferta i wielkość za-potrzebowania po ustaleniu ceny minimalnej na poziomie 5? Cena Zapotrzebowanie Ilość zaoferowana 6 1 5 2 4 3 Cena wzrośnie do 5, oferta także wzrośnie do 5; zapotrzebowanie zmaleje do 1. b) Jak zmienią się: cena, oferta i wielkość zapotrzebowania po ustaleniu ceny minimalnej na poziomie 2? W ogóle się nie zmienią, ponieważ cena minimalna 2 jest niższa od ceny równowagi rynkowej, która wynosi 3. c) Jak zmienią się: cena, oferta i wielkość zapotrzebowania po ustaleniu ceny maksymalnej na poziomie 2? Cena spadnie do 2, oferta zmaleje do 2; zapotrzebowanie wzrośnie do 4. d) Jak zmienią się: cena, oferta i wielkość zapotrzebowania po ustaleniu ceny maksymalnej na poziomie 4?

83 Cena Zapotrzebowanie Ilość zaoferowana 3
ZADANIE Oto pewien rynek. a) Jak zmienią się: cena, oferta i wielkość za-potrzebowania po ustaleniu ceny minimalnej na poziomie 5? Cena Zapotrzebowanie Ilość zaoferowana 6 1 5 2 4 3 Cena wzrośnie do 5, oferta także wzrośnie do 5; zapotrzebowanie zmaleje do 1. b) Jak zmienią się: cena, oferta i wielkość zapotrzebowania po ustaleniu ceny minimalnej na poziomie 2? W ogóle się nie zmienią, ponieważ cena minimalna 2 jest niższa od ceny równowagi rynkowej, która wynosi 3. c) Jak zmienią się: cena, oferta i wielkość zapotrzebowania po ustaleniu ceny maksymalnej na poziomie 2? Cena spadnie do 2, oferta zmaleje do 2; zapotrzebowanie wzrośnie do 4. d) Jak zmienią się: cena, oferta i wielkość zapotrzebowania po ustaleniu ceny maksymalnej na poziomie 4? W ogóle się nie zmienią, ponieważ cena maksymalna 4 przewyż- sza cenę równowagi rynkowej.

84 BARDZIEJ SKOMPLIKOWANY PRZYKŁAD INTERWENCJI PAŃSTWA – JAK DZIAŁA PODATEK?
PB S E P* D Q* Q Oto konkurencyny rynek. Na osi pionowej zaznaczamy cenę płaconą przez NABYWCĘ. Na takim rynku państwo wprowa-dza PODATEK OD SPRZEDAŻY (podatek kwotowy). Z ceny płaconej przez nabywcę państwo zabiera pewną ustalo-ną kwotę. Resztę dostaje sprzedawca.

85 DYGRESJA Podatek akcyzowy obowiązuje od lipca 1993 roku. Akcyza jest ukryta m.in. w cenie wyrobów alkoholowych, tytoniowych, paliw, a także dóbr uznanych za luksusowe. Na przykład, w lutym 2016 r. litr benzyny Pb 95 kosztował na stacjach benzynowych w Polsce średnio 4,01 zł, a stała kwota akcyzy zawarta w tej cenie wynosiła 1,54 zł (38,4%) (do tego dochodziły m.in.: VAT równy 0,75 zł (18,7%) i opłata paliwowa na Krajowy Fundusz Drogowy równa 12,95 gr (3,23%). KONIEC DYGRESJI

86 PB S E P* D Q* Q Po wprowadzeniu podatku linia popytu, D, nie zmienia położe-nia. Przecież nie zmieniają się: ceny dóbr pokrewnych, dochody nabywców, gusty nabywców, liczba nabywców...

87 PB S T P* E D Q* Q Natomiast linia podaży, S, przesuwa się do góry o odcinek odpo-wiadający stawce wprowadzonego podatku (w lewo). SPRZEDAWCY DOSTARCZĄ TAKĄ SAMĄ ILOŚĆ DOBRA, JAKĄ DOSTARCZALI PRZED WPROWADZENIEM PODATKU, POD WARUNKIEM, ŻE NABYWCY ZAPŁACĄ ZA TĘ ILOŚĆ STARĄ „PRZEDPODATKOWĄ” CENĘ POWIĘK-SZONĄ O STAWKĘ PODATKU.

88 S1 PB S T P* E D Q* Q Sprzedawcy dostarczą taką samą ilość dobra, jaką dostarczali przed wprowadzeniem podatku, pod warunkiem, że nabywcy za-płacą za tę ilość starą „przedpodatkową” cenę powiększoną o stawkę podatku. Okazuje się, że wprowadzenie podatku od sprzedaży powoduje ne-gatywny szok podażowy na rynku opodatkowanego dobra.

89 S’ PB S E1 P1 E B P* P2 A D Q1 Q* Q Oto końcowy efekt wprowadzenia podatku. Wzrosła cena płacona przez nabywców, spadła cena, którą dostają sprzedawcy, zmalała ilość dobra będąca przedmiotem handlu. Prostokąt P1E1AP2 pokazuje wpływy do budżetu pań- stwa z tego podatku.

90 S’ PB S E1 P1 E B P* P2 A D Q1 Q* Q Zauważ, że sprzedawcom nie udało się przerzucić całego podatku na nabywców... DLACZEGO??

91 PB P° P1 P* P2 A Q1 Q* Q S’ S F G E1 E D
Zauważ, że sprzedawcom nie udało się przerzucić całego podatku na nabywców... DLACZEGO?? Kiedy rosła cena, sprzedawcy sprzedawali coraz mniej, bo nabywcy kupowali coraz mniej. Powstała nadwyżka oferty nad zapotrzebowaniem (np. zob. odcinek FG na rysunku) zmuszała sprzedawców do zaakceptowania niższej ceny...

92 S’ PB S E1 P1 E B P* P2 A D Q1 Q* Q Obszar odpowiadający wpływom z tego podatku do budżetu państwa jest równy polu P1P2AE1. Kiedy właściwie cena dla nabywcy wzrośnie bardziej niż spadnie cena dla sprzedawcy? Być może, w odpowiedzi pomoże Ci „TEORIA GWOŹDZIA”?

93 P P1 P* Q2 Q1 Q* Q Teoria gwoździa E D D’
Powiedzmy, że linia popytu obraca się i staje się bardziej stroma… Otóż w takiej sytuacji, reagując na wzrost ceny (P*P1), nabywcy ograniczają zapotrzebowanie MNIEJ niż w przypadku względnie płaskiej linii popytu! Q*Q1<Q*Q2. Przyczyną może być np. brak bliskich substytutów drożejącego dobra...

94 Teoria gwoździa S’ PB S P1 P1 E P* P2 D’ D Q1 Q* Q

95 Teoria gwoździa S’ PB S P1 A P1 E P* C P2 B P2 D’ D Q1 Q* Q

96 S’ PB S E1 P1 E B P* P2 A D Q1 Q* Q Na jakim rynku wprowadzenie podatku od sprzedaży spowoduje większy wzrost ceny, na rynku mleka, czy wody mineralnej „Cisowianka”?


Pobierz ppt "Witam Państwa na wykładzie z podstaw mikroekonomii, :)…"

Podobne prezentacje


Reklamy Google