SPOSOBY NA ROZWIĄZYWANIE SYTUACJI KONFLIKTOWYCH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?
Advertisements

PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Wychowawca klasy- role i zadania
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
KONFLIKTY W ORGANIZACJI
SZKOLNA TELEGAZETA. Debata Recepta na demokrację w szkole W naszej szkole w dn odbyła się debata pt.: Recepta na demokrację w szkole. Na debatę
PRAWA UCZNIA W SZKOLE WYNIKAJĄCE Z PRAW CZŁOWIEKA
Opracowała: Małgorzata Nowińska-Zgurska Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
SZKOŁA BEZ PRZEMOCY RODZICE.
realizacja VIII punktu
Praca metodą projektu edukacyjnego
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Do wiernych i oddanych przyjaciół Zippiego w naszej szkole należą: dzieci z oddziału przedszkolnego działającego przy naszej szkole oraz uczniowie klasy.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Centrum Mediacyjne przy Naczelnej Radzie Adwokackiej.
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM NR 16 informacje. Co to jest projekt edukacyjny? PROJEKT EDUKACYJNY JEST ZESPOŁOWYM, PLANOWYM DZIAŁANIEM UCZNIÓW, MAJĄCYM.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY (SzOK)
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
w praktyce pedagogicznej
Strategie rozwiązywania konfliktów
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
MEDIACJA jako sposób rozwiązywania konfliktów.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego 2013/2014 przedszkola
Szkolny system wychowawczy
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Reguły zarządzania zespołem. Zespoły projektowe bardzo często zawodzą jeśli chodzi o ustalenie wspólnej stratrgii zarządzania grupą, która to definiuje.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
SAMORZĄD UCZNIOWSKI.
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
Innowacja pedagogiczna MEDIACJE RÓWIEŚNICZE
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
Mediacje rówieśnicze „Kiedy pozwolę sobie zrozumieć drugą osobę, zrozumienie może mnie zmienić” Carl R. Rogers.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
ZINTEGROWANA POLITYKA BEPIECZEŃSTWA „Szkoła promująca bezpieczeństwo” Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli Zespołu Szkół.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
VIII sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 imienia Jędrzeja Śniadeckiego w Pionkach Wykonały: Sylwia Szmit, Patrycja Petniak.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Dziecko romskie w szkole
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Mediacje w szkole Jak działa mediacja ?
Negocjacje, Mediacje i Arbitraż w relacjach pomiędzy przedsiębiorcami
Szkolny plan zachowania
Organy szkoły Rada Rodziców Dyrektor.
PEDAGOG mgr Magdalena Litwińczuk
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Anna K. Duda Barbara Binduga
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

SPOSOBY NA ROZWIĄZYWANIE SYTUACJI KONFLIKTOWYCH Z UWZGLĘDNIENIEM POTRZEB ZDROWIA PSYCHICZNEGO DZIECI I MŁODZIEŻY Zadanie finansowane ze środków Narodowego Programu Zdrowia 2016-2020

DEFINICJA MEDIACJA Pośredniczenie w sporze mające na celu pomoc (dwóm lub więcej) stronom w osiągnięciu wspólnego porozumienia. Celem mediacji jest doprowadzenie do porozumienia między stronami (ew. między sprawcą i poszkodowanym). Zgoda co do faktów.

MEDIACJA TO NIE TERAPIA Mediacja nie jest formą poradnictwa czy też terapii ani też nie jest z założenia nastawiona na wychowywanie stron konfliktu. MEDIACJA TO NIE TERAPIA WWW.MYSLEPOZYTYWNIE.PL

mediator ROLA & ZADANIA Niezaangażowany Bezstronny Bezinteresowny www.myslepozytywnie.pl Niezaangażowany Bezstronny Bezinteresowny Fachowy

mediator ROLA & ZADANIA Ułatwianie komunikacji www.myslepozytywnie.pl Ułatwianie komunikacji Pomoc w uświadamianiu stron co do ich praw Dostarczanie technik wspierających rozwiązywanie sporu Formalne przewodniczenie sesjom Edukacja Porządkowanie rozmowy Poszerzanie wiedzy stron Sprawdzanie propozycji

ZADANIA STRON KONFLIKTU Jak pomóc im? Co muszą zrobić? Podejmują zobowiązania Są odpowiedzialne za ich dotrzymanie Mediacja może pomóc zachować dobrostan psychiczny w przypadku nawet poważnego konfliktu. Strony muszą się jednak na nią zgodzić. Jak pomóc im? Co muszą zrobić?

ZASADA AKCEPTOWALNOŚCI nikt nie może zostać zmuszony do udziału w mediacji ZASADA DOBROWOLNOŚCI mediator zachowuje przebieg procesu mediacji dla siebie. Na zewnątrz przekazuje tylko to, co zostanie uzgodnione i na co uzyska zgodę stron ZASADA POUFNOŚCI Zasady mediacji równe prawa i są traktowane przez mediatora jednakowo ZASADA RÓWNOŚCI STRON mediator jest neutralny wobec przedmiotu sporu, nie ocenia, nie sugeruje rozwiązań ZASADA NEUTRALNOŚCI osoba mediatora jest bez zastrzeżeń akceptowana przez obie strony konfliktu ZASADA AKCEPTOWALNOŚCI

KORZYŚCI Z MEDIACJI W mediacji obie strony konfliktu mogą przedstawić fakty z własnej perspektywy. Jest to także dla nich okazja do wyrażenia swoich uczuć i współdecydowanie w swojej sprawie (oba elementy ogromnie ważne do zachowania dobrostanu psychicznego w sytuacji trudnej, zagrażającej). Jednocześnie mediacja pozwala zmienić walkę między dwiema stronami (uczniami, uczniem a nauczycielem, rodzicem a nauczycielem) na konstruktywne działanie w kierunku rozwiązania problemu. Może się także stać okazją do nauki empatii: zrozumienia wyrządzonej krzywdy, zadośćuczynienia i uzyskania wybaczenia. Daje też szansę na zbudowanie pozytywnej relacji w miejsce relacji opartej na konflikcie. Promoting Mental Health, Geneva 2004, WHO Mental health: strengthening our response, april 2016, WHO, http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs220/en/, ostatnie wejście: styczeń 2018 WWW.MYSLEPOZYTYWNIE.PL

WYNIK MEDIACJA POMAGA RODZICOM W obliczu poczucia bezsilności wobec trudności własnego dziecka w szkole mediacja staje się narzędziem wspierającym zapewnienie dziecku bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego w relacji z innymi. Może też doprowadzić do konkretnych, pozytywnych zmian w relacjach klasowych. Przyjęcie konsekwencji. W mediacji wyklucza się kary – strony same określają swój zakres odpowiedzialności za powstały konflikt i formy zadośćuczynienia wobec pozostałych uczestników sporu.

OBLICZA MEDIACJI W SZKOLE Różnorodne zastosowania Mediacja w konfliktach dotyczących różnych członków społeczności szkolnej, w tym także rodziców, nauczycieli i pracowników placówki oświatowej. Mediacja w konfliktach między uczniami i uczennicami. Różnorodne zastosowania

   MEDIACJA RÓWIEŚNICZA JAKIE KONFLIKTY DO MEDIACJI? Konflikt, który ma pójść do mediacji rówieśniczej musi spełniać pewne wymogi: Konflikt dotyczy tylko uczniów. Uczestnikami mediacji są uczniowie. Wychowawca ma pewność, że zostanie utrzymana równowaga stron i nikt nie będzie dominował. Konflikt, którego mediacja dotyczy wydarzył się niedawno MEDIACJA RÓWIEŚNICZA  NIEZBĘDNE WARUNKI Warunki organizacyjne: Pomieszczenie Procedury Przepisy w statucie Warunki merytoryczne: Spisane zasady Przygotowani nauczyciele Przygotowani uczniowie  SKUTEK MEDIACJI RÓWIEŚNICZEJ Mediacja kończy się pisemnym utrwaleniem rezultatów. Zawierają one między innymi przeprosiny za nieprzyjazne zachowanie albo też ofertę rekompensaty strat i wyrządzonych szkód. Mediacja prowadzona jest w szkole w określony sposób. Mediatorami są uczniowie O’Connell, M. E., Boat, T., & Warner, K. E.. (2009). Preventing mental, emotional, and behavioral disorders among young people: Progress and possibilities. Washington, DC: The National Academies Press; and U.S. Department of Health and Human Services, Substance Abuse and Mental Health Services Administration (2009). O’Connell M. et al., “Preventing Mental, Emotional, and Behavioral Disorders Among Young People: Progress and Possibilities”, Washington 2009 WWW.MYSLEPOZYTYWNIE.PL

ZŁOŻENIE WNIOSKU O MEDIACJĘ PROCEDURA: WSZCZĘCIE MEDIACJI  Może to zrobić dowolna strona konfliktu, nauczyciel albo dyrektor szkoły. Przekazuje się go opiekunowi mediacji lub umieszcza w specjalnej skrzynce na wnioski mediacyjnej ZŁOŻENIE WNIOSKU O MEDIACJĘ  Jeżeli istnieje możliwość skierowania sprawy do mediacji i strony wyrażą wstępną zgodę, wychowawca powinien zawiesić karę. ZGODA  Koordynator – mediator rozmawia ze stronami konfliktu i proponuje (w przypadku zakwalifikowania sprawy) wstępne spotkanie mediacyjne. WSTĘPNA ROZMOWA  Koordynator – mediator uzyskuje pisemną zgodę uczniów na mediacje i powiadamia o tym fakcie rodziców. FORMALNOŚCI

  PROCEDURA MEDIACJA POSZCZEGÓLNE FAZY KROK PO KROKU Strony konfliktu wskazują dwóch szkolnych mediatorów rówieśniczych, którzy poprowadzą proces mediacji. Spotkanie mediacyjne trwa z reguły 30 – 45 minut, w przypadku większych problemów, albo zbyt wielu sprzecznych punktów przeprowadzamy kilka spotkań. Nauczyciele oraz pedagog wspierają mediatorów. Podczas spotkania może być obecny opiekun mediatorów, aby w razie konieczności służyć pomocą i doświadczeniem. W trakcie mediacji wykluczamy kary ze strony szkoły i rodziców  POSZCZEGÓLNE FAZY Faza 1. Wprowadzenie i kontrakt Faza 2. Wysłuchanie stron Faza 3. Znaczenie konfliktu dla stron Faza 4. Od przeszłości do przyszłości Faza 5. Rekompensata PROCEDURA MEDIACJA O’Connell, M. E., Boat, T., & Warner, K. E.. (2009). Preventing mental, emotional, and behavioral disorders among young people: Progress and possibilities. Washington, DC: The National Academies Press; and U.S. Department of Health and Human Services, Substance Abuse and Mental Health Services Administration (2009). O’Connell M. et al., “Preventing Mental, Emotional, and Behavioral Disorders Among Young People: Progress and Possibilities”, Washington 2009 WWW.MYSLEPOZYTYWNIE.PL

  PROCEDURA MEDIACJA STRONA KONFLIKTU STRONA KONFLIKTU Mój obraz sytuacji Mój obraz sytuacji WSPÓLNA DEFINICJA PROBLEMU O’Connell, M. E., Boat, T., & Warner, K. E.. (2009). Preventing mental, emotional, and behavioral disorders among young people: Progress and possibilities. Washington, DC: The National Academies Press; and U.S. Department of Health and Human Services, Substance Abuse and Mental Health Services Administration (2009). O’Connell M. et al., “Preventing Mental, Emotional, and Behavioral Disorders Among Young People: Progress and Possibilities”, Washington 2009 POSZUKIWANIE ROZWIĄZAŃ WYBÓR NAJLEPSZEGO ROZWIĄZANIA AKCEPTOWALNEGO PRZEZ OBIE STRONY WWW.MYSLEPOZYTYWNIE.PL

MEDIACJA JAKO NARZĘDZIE ROZWOJU PSYCHOSPOŁECZNEGO Konflikt oddany w ręce dzieci sprawia, że stają się one odpowiedzialne za jego rozwiązanie, czują się ważne i respektowane. Samostanowienie & odpowiedzialność

ELEMENT ZDROWIA PSYCHICZ- NEGO Umiejętność radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych i poczucie sprawczości są ważnymi elementami dobrostanu psychicznego. Jeśli je rozwijamy u dzieci, dajemy im szansę na lepszy start w przyszłość. WWW.MYSLEPOZYTYWNIE.PL

PROGRAM PROFILAKTYKI ZDROWIA PSYCHICZNEGO WWW.MYSLEPOZYTYWNIE.PL DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ Zapraszamy