JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ KOMUNIKACJI DZIECKA Z ZABURZENIAMI MOWY W GRUPIE RÓWIEŚNICZEJ Z WYKORZYSTANIEM AAC.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
Advertisements

AAC MONIKA BROSZKIEWICZ KOCHAM ROZMAWIAĆ 1.
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Netykieta (kontaminacja net (ang.) – "sieć" i etiquette (fr.) – "formy zachowania się") – zbiór zasad przyzwoitego zachowania w Internecie, swoista etykieta.
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
Anna Paszkowska-Rogacz
Dwa sposoby komunikowania się: sposób werbalny 35% – słowa,
W przedszkolu wykorzystuje się różne metody
Techniki Prezentacji Microsoft Student Consultant
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Alternatywne i wspomagające metody komunikacji w pracy z dziećmi
Kompetencje komunikacyjne
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Co to są alternatywne i wspomagające metody komunikacji?
KOMUNIKACJA ALTERNATYWNA - PIKTOGRAMY
6-LATEK W SZKOLE.
Etapy rozwoju mowy dziecka
SPOSOBY KOMUNIKOWANIA SIĘ W RODZINIE DZIECKA NIESŁYSZĄCEGO
JĘZYK MIGOWY Prezentacja: Joanna Graf-Denisewicz.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
Trening metodą Warnkego
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
Metody alternatywne w komunikacji
Osoba niepełnosprawna
Komunikacja i informacja dostępna dla osób z niepełnosprawnością
Komunikacja alternatywna i wspomagająca
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Skierniewicach
BOBOMIGI Danuta Mikulska.
Historia metod komunikacji.
J AK BUDOWAĆ SKUTECZNE KOMUNIKATY ? Wskazówki, które pomogą budować skuteczne komunikaty.
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Sposoby komunikacji.
Michał Nowiński 1D METody komunikacji.
Komunikacja międzyludzka
Komunikacja.
Metody Komunikacji.
Metody komunikacji mi ę dzyludzkiej autor: Jakub Durasik.
KOMUNUIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Co to jest komunikacja? Komunikacja to wymiana informacji między jej uczestnikami. Nośnikami danych mogą być słowa, gesty, teksty, obrazy, dźwięki czy.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
Sposoby Komunikacji. Definicja Komunikacja to proces mający na celu spowodowanie u odbiorcy informacji zmiany świadomości zamierzonej przez nadawcę. Na.
Metody komunikacji.
Metody komunikacji ludzi
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Po co sie komunikowac?  Powstanie cywilizacji nie byłoby możliwe bez opanowania technik komunikacji. Bez umiejętności porozumiewania się, człowiek nie.
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji między jej uczestnikami. Mogą to być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty, obrazy, dźwięki czy.
Metody komunikacji.
 Komunikacja (komunikowanie się) – wymiany informacji, przekazywanie jej treści między uczestnikami procesu - NADAWCĄ i ODBIORCĄ; odbywa się za pomocą.
Powstanie cywilizacji nie byłoby możliwe bez opanowania technik komunikacji. Bez umiejętności porozumiewania się, człowiek nie tylko nie byłby w stanie.
Komunikacja.
Aleksandra Kiełbania I G
Komunikacja międzyludzka na przestrzeni wieków.
Metody komunikacji.
Definicja oraz metody komunikowania się.  Komunikacja ( łac. communicatio) – jest to wymiana informacji między jej uczestnikami. Do komunikacji służyć.
AAC (ang.) Augmentative and Alternative Communication wspomagające i alternatywne sposoby porozumiewania się lub wspomagająca i alternatywna komunikacja.
oprac. Karolina Sobierska, Iwona Nowak
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Rola wymowy w komunikacji społecznej. Definicja mowy wg Leona Kaczmarka ojca logopedii polskiej Mowa jest aktem w procesie językowego porozumienia się.
AUTOPREZENTACJA - DEFINICJE, ZASADY, PORADY. Opracowała Alicja Szalewska.
Zmienia życie, otwiera umysły. * Projekty: * Socrates – Comenius Projekt Rozwoju Szkół * Comenius Partnerskie Projekty Szkół oraz.
Komunikacja: proces przekazywania (wymiany) informacji między jej uczestnikami. Nośnikami danych mogą być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty,
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Komunikacja alternatywna i wspomagająca oznacza wszelkie działania, których celem jest pomoc w porozumiewaniu się osobom nieposługującym się mową lub.
Zapis prezentacji:

JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ KOMUNIKACJI DZIECKA Z ZABURZENIAMI MOWY W GRUPIE RÓWIEŚNICZEJ Z WYKORZYSTANIEM AAC

„Gdy dziecko nie mówi, to nie znaczy, że nie ma nam nic do powiedzenia”

Wpływ braku komunikacji hamuje procesy poznawcze - ma znaczenie dla rozwoju intelektualnego, powoduje trudności w przekazaniu wiedzy - doprowadza do wyuczonej bierności i zależności niemożność wyrażenia swojej osobowości

Komunikacja Wspomagająca i Alternatywna AAC (Augmentative and Alternative Communication) oznacza wszelkie działania ukierunkowane na pomoc w porozumiewaniu się osobom, nie posługującym się mową lub posługującym się nią w ograniczonym stopniu

KOMUNIKACJA ALTERNATYWNA Stosowana, gdy osoba w bezpośrednim kontakcie wypowiada się inaczej niż mową głośną; w wypadku osób całkowicie pozbawionych możliwości mówienia WSPOMAGAJĄCA To uzupełnianie i wzmacnianie mowy, gdy jest ona bardzo zaburzona, niewyraźna, niewystarczająca do efektywnej komunikacji

Rodzaje znaków Znaki manualne (gesty) gesty Makaton (m+g) język migowy

Rodzaje znaków cd Znaki graficzne Obrazy/fotografie Piktogramy symbole PCS

symbole Bliss Symbole Makaton Symbole z programu Mówik

Podstawę dobrze zorganizowanej sytuacji komunikacyjnej stanowią: odpowiedni dobór znaków/gestów, zadawanie pytań w taki sposób żeby dziecko w odpowiedzi mogło używać symboli/gestów przy zadawaniu pytań innych niż zamknięte, dostarczenie dziecku symboli/gestów, umożliwiających mu odpowiedź,

Podstawę dobrze zorganizowanej sytuacji komunikacyjnej stanowią: prawidłowa techniczna organizacja użycia znaków (sposób mocowania i eksponowania), używanie mimiki i zmian intonacji głosu zamiast poleceń „powiedz” „pokaż”.

Co należy wziąć pod uwagę przy wyborze wspomagającej/alternatywnej metody komunikacji? intelektualne możliwości dziecka percepcja wzrokowa percepcja słuchowa możliwości motoryczne dziecka indywidualne preferencje dziecka możliwości przystosowania środowiska dziecka, w którym miałoby używać AAC, do określonej metody

Przygotowanie otoczenia do komunikacji przygotowanie partnerów komunikacji: Personel : Pedagogiczny Pomocniczy Rówieśnicy pomieszczenia: oznakowanie pomieszczeń

Wykorzystanie naturalnych codziennych sytuacji

Aranżowanie zabaw z rówieśnikami – nauka gestów

20 lat badań nad AAC! NNIE ma wstępnych wymagań przed wdrożeniem AAC! NNIE ma minimalnego ilorazu inteligencji, aby używać AAC! NIE ma minimalnego/maksymalnego wieku dla stosowania AAC! NIE ma umiejętności, które trzeba opanować przed wdrożeniem AAC! NIE ma zachowań, które trzeba prezentować zanim AAC zostanie udostępnione!

Pamiętaj ! Wwszyscy się komunikują Kkażde zachowanie komunikacyjne ma znaczenie zzareaguj na nie i nadaj mu znaczenie Nnigdy nie jest za późno na naukę komunikacji

Komunikacja „Na komunikacje nigdy nie jest za wcześnie i nigdy absolutnie nigdy nie jest za późno”