Prawo finansów publicznych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pojęcie danin publicznych Rodzaje danin publicznych Pojęcie podatku
Advertisements

Zasada równowagi budżetowej deficyt budżetowy dług publiczny
Cel lekcji: poznanie istoty kredytu konsumenckiego i różnic między kredytem inwestycyjnym, a kredytem konsumenckim. Oczekiwane osiągnięcia ucznia: wyjaśni.
Zadłużenie jst w świetle nowej ustawy o finansach publicznych
INSTRUMENTY I REALIZACJA POLITYKI PIENIĘŻNEJ
FINANSE PUBLICZNE I SYSTEM FINANSOWY PAŃSTWA
Narodowy bank centralny
Budżet 2007 – krok wstecz. Budżet państwa 2007 Rezygnacja z naprawy finansów publicznych Brak wykorzystania dobrej koniunktury do zmniejszenia deficytu.
BANK CENTRALNY I JEGO FUNKCJE
PODSTAWOWE POJĘCIA.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Dochody budżetu państwa
FORMY ORGANIZACYJNO PRAWNE JEDNOSTEK SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Dług publiczny Procedury ostrożnościowe i sanacyjne
Kluczowe liczby w projekcie budżetu na 2014 rok i w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata Warszawa 15 listopada 2013 r. MIASTO STOŁECZNE.
Restrukturyzacja zobowiązań
PODMIOTOWA KLASYFIKACJA ZJAWISK FINANSOWYCH
Budżet państwa: Wpływy i wydatki
Fundusz Poręczeń Unijnych Warszawa, r..
Budżet państwa Pojęcie i funkcje Dochody i wydatki Zasady budżetowe
Deficyt budżetowy a dług publiczny
Rowy, 3 października 2009 ZASADY UDZIELANIA PORĘCZEŃ W ŚWIETLE REKOMENDACJI ZWIĄZKU BANKÓW POLSKICH.
Wykład 3.  Działalność lokacyjna związana jest z nabywaniem aktywów, z którymi Z.U. wiąże oczekiwania osiągnięcia korzyści ekonomicznych.  W działalności.
Finansowanie inwestycji Jednostek Samorządu Terytorialnego
Dochody i wydatki budżetu państwa
Motto „Tysiąc razy lepiej zapalić świeczkę, niż wiecznie narzekać na ciemność” Przysłowie chińskie.
Wydatki budżetowe jednostek samorządu terytorialnego
Narodowy Bank Polski Mgr Przemysław Mazurek. Podstawowe wiadomości NBP jest bankiem centralnym Rzeczypospolitej Polskiej. Wypełnia zadania określone w.
Opracowanie projektu ustawy budżetowej
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
Dług publiczny (pojęcie, przyczyny, rodzaje)
Warszawa X Samorządowe Forum Kapitału i Finansów.
Prawo finansów publicznych
ANALIZA BILANSU.
ANALIZA SPRAWOZDANIA (RACHUNKU) PRZEPŁYWÓW PIENIĘŻNYCH
(Przyjęty Uchwałą Nr CCXIII/769/14 Zarządu Powiatu w Rykach z dnia 13 listopada 2015 r. PROJEKT WIELOLETNIEJ PROGNOZY FINANSOWEJ POWIATU RYCKIEGO NA LATA.
Wskaźniki miasta. A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego.
Obligacje.
1 BANKOWOŚĆćwiczenia 1 UNIWERSYTET WARSZAWSKI WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA Bankowość Marcin Ignatowski Warszawa 2013.
Systemy finansowe gospodarki Matematyka finansowa cz.2
BILANS Wycena bilansowa aktywów i pasywów. Wycena bilansowa aktywów Amortyzowane aktywa trwałe Wartość początkowa minus dotychczasowe odpisy amortyzacyjne.
BUDŻET MIASTA PODATKI LOKALNE. DOCHODY + PRZYCHODY = WYDATKI + ROZCHODY ,19 zł zł = ,76 zł ,43 zł.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę.
Dochody PUBLICZNE. Najszersze pojęcie to SRODKI PUBLICZNE Najważniejsza część to dochody publiczne.
Sprawozdawczość i kontrola budżetu państwa Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki
Wykonanie Budżetu Miasta Gdańska za rok Wykonanie Budżetu za 2004 r. - dochody, wydatki i nadwyżka.
Zobowiązania po przekształconym SPZOZ-ie w Kluczborku, przejęte z mocy prawa - ustawa o działalności leczniczej, na dzień 10 maja 2012 roku wynosiły ,50.
„Poznański Fundusz Poręczeń Kredytowych” Sp. z o.o. Prezes Zarządu – Krzysztof Dylikowski Poznań, 12 czerwca 2006 roku.
Dr Krzysztof Jonas.  Pozostała działalność operacyjna – nie stanowi zasadniczego segmentu działalności ale stanowi skutek jej podejmowania.  Pozostałe.
Dług publiczny Skarbu Państwa i deficyt budżetu państwa Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego WPIA UŁ
Sytuacja finansowa JST w latach Warszawa, maj 2014.
Ograniczenie długu sektora samorządowego w świetle przepisów o finansach publicznych XV Dolnośląskie Forum Samorządu Terytorialnego, kwietnia 2014.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
System finansów publicznych Polski z uwzględnieniem systemu finansów samorządowych Ludwik Węgrzyn.
Mikro i makroekonomia Prof. dr hab. Jan Wiśniewski
PROJEKT BUDŻETU POWIATU CHOJNICKIEGO NA ROK 2017
Mikro i makroekonomia Prof. dr hab. Jan Wiśniewski
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Budżet państwa i polityka fiskalna.
Dług publiczny Deficyt budżetowy
Dodatkowy przykład przedsięwzięcia biznesowego Produkcja 1
Prawo finansów publicznych
Problem równowagi budżetowej
Ministerstwo Finansów
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Kredyty konsumpcyjne na polskim rynku
Problem równowagi budżetowej
mgr Małgorzata J. Januszewska
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA mgr Barbara Trybulińska.
Równowaga budżetowa. Deficyt i dług publiczny
Zapis prezentacji:

Prawo finansów publicznych Równowaga budżetowa Prawo finansów publicznych [3] Równowaga budżetowa

Równowaga budżetowa Wariant idealny Dochody BP Wydatki BP Wariant „Maastricht” (+ jedno z kryteriów konwergencji) Dochody SFP Wydatki SFP ,max. 3% PKB [3] Równowaga budżetowa

Deficyt w przepisach ustawy o finansach publicznych Deficyt sektora finansów publicznych > Deficyt budżetu państwa Deficyt budżetu środków europejskich Dochody 2017 Wydatki 2017 Saldo 2017 Budżet państwa 350 mld zł 375 (-) 25 mld zł Budżet środków europejskich 47,5 48 (-) 0,5 mld zł UFP 118/2. Deficyt budżetu środków europejskich albo nadwyżka środków europejskich nie są wliczane do, odpowiednio, deficytu albo nadwyżki budżetu państwa. 3. Deficyt budżetu środków europejskich jest finansowany w ramach potrzeb pożyczkowych budżetu państwa. Budżety JST 229,8 mld zł 230,1 mld zł (-) 0,3 mld zł Sektor finansów publicznych 776 790 (-) 14 mld zł Wydatki publiczne Dochody publiczne Wydatki BP Dochody BP WYDATKI BUDŻETU ŚRODKÓW EUROPEJSKICH DOCHODY BUDŻETU ŚRODKÓW EUROPEJSKICH [3] Równowaga budżetowa

[3] Równowaga budżetowa General Government deficit (as % of GDP) ( taken from: http://ec.europa.eu/eurostat) [3] Równowaga budżetowa

[3] Równowaga budżetowa Deficyt budżetowy w Polsce (Źródło : Sprawozdania z wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej, NIK 2001-2018) [3] Równowaga budżetowa

Prawo Adolfa Wagnera (1892 r Prawo Adolfa Wagnera (1892 r.) „wzrost wydatków publicznych ma stały i trwały charakter w każdym państwie” Czynniki polityczne Model państwa (nocny stróż – państwo opiekuńcze – państwo bezpieczeństwa socjalnego?) Czynniki socjologiczne Zaangażowanie państwa (omnipotencja czy leseferyzm?) Czynniki historyczne Uwarunkowania zewnętrzne (koszty wojen, koszty przemian, zadłużenie publiczne) Czynniki ekonomiczne Wizje przyszłości (droga postępu czy autarkia?) Państwo neutralne Niewidzialna ręka rynku Państwo i obywatel = wrogowie Interwencjonizm państwa Podatki, stopy procentowe, wydatki rządowe Państwo opiekuńcze Podatnik upodmiotowiony Państwo dobrobytu (welfare state, welfare mix) Jaki kapitał społeczny? Społeczna gospodarka rynkowa (trzecia droga?) KONST 20. Społeczna gospodarka rynkowa oparta na wolności działalności gospodarczej, własności prywatnej oraz solidarności, dialogu i współpracy partnerów społecznych stanowi podstawę ustroju gospodarczego Rzeczypospolitej Polskiej. [3] Równowaga budżetowa

Saldo budżetu państwa 2017 (za: Sprawozdanie z wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej za rok 2017, NIK) Dochody budżetowe = Obowiązkowe, przymusowe, stałe daniny publiczne oraz dochody majątkowe Przychody budżetowe Nadzwyczajne, gromadzone na podstawie umów: - kredyty - pożyczki - obligacje i bony skarbowe oraz wpływy z prywatyzacji [3] Równowaga budżetowa

Deficyt a dług publiczny (za: Sprawozdanie z wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej za rok 2017, NIK) Potrzeby pożyczkowe netto Konwersja przychodów w tytuły dłużne Środki niezbędne w 2017 roku do sfinansowania: Deficytu budżetu państwa 25 mld zł Deficytu budżetu środków europejskich 0,3 mld zł Refundacja FUS ubytku składek przekazanych przez OFE 3 mld zł Zarządzanie płynnością SFP (-) 2,4 mld zł Zarządzanie środkami europejskimi 0,2 mld zł = 26 mld zł + wykup długu + 90 mld zł Kredyty Pożyczki Emisja SPW Spłata kredytów Zwrot pożyczek Wykup SPW [3] Równowaga budżetowa

Klasyfikacja długu publicznego Wg ustawy Wg doktryny Dług Skarbu Państwa Dług JSFP Państwowy dług publiczny Dług publiczny Dłużnicy Sektor rządowy Sektor JST Sektor ubezpieczeniowy Wierzyciele Rezydencja Krajowi Zagraniczni Miejsce emisji Typ Indywidualni Sektor Bankowy Sektor Pozabankowy [3] Równowaga budżetowa

Konsolidacja długu publicznego SEKTOR FINANSÓW PUBLICZNYCH (NFP 9) DŁUG Skarb Państwa SP ZOZ Banki JST Uczelnie publiczne Przedsiębiorcy ZUS KRUS NFZ + wiele innych jednostek Obywatele Wierzytelności UFP 73. Państwowy dług publiczny oblicza się jako wartość nominalną zobowiązań jednostek sektora finansów publicznych po wyeliminowaniu wzajemnych zobowiązań między jednostkami tego sektora. [3] Równowaga budżetowa

[3] Równowaga budżetowa Eskalacja państwowego długu publicznego (za: Sprawozdanie z wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej 1999 – 2017, NIK) [3] Równowaga budżetowa

[3] Równowaga budżetowa Obwieszczenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 21 maja 2018 roku (M.P. poz. 511) Na podstawie art. 38 i art. 38a ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077 oraz z 2018 r. poz. 62 i 1000), w oparciu o dostępne dane, ogłasza się, że na koniec roku budżetowego 2017: 1) kwota: a) państwowego długu publicznego wyniosła 961 818,8 mln zł, b) długu Skarbu Państwa wyniosła 928 473,0 mln zł, c) niewymagalnych zobowiązań z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez Skarb Państwa wyniosła 116 878,5 mln zł, d) niewymagalnych zobowiązań z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez jednostki sektora finansów publicznych wyniosła 120 379,9 mln zł; 2) relacja do produktu krajowego brutto: a) kwoty państwowego długu publicznego wyniosła 48,5%, b) kwoty długu Skarbu Państwa wyniosła 46,8%, c) kwoty niewymagalnych zobowiązań z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez Skarb Państwa wyniosła 5,9%; 3) kwota: a) ustalona w wyniku przeliczenia kwoty państwowego długu publicznego, ogłoszonej w pkt 1 lit. a, na walutę polską z zastosowaniem dla zobowiązań wyrażonych w walutach obcych średniej arytmetycznej średnich kursów każdej z walut obcych ogłaszanych przez Narodowy Bank Polski i obowiązujących w dni robocze roku budżetowego 2017 wyniosła 972 064,7 mln zł, b) wolnych środków służących finansowaniu potrzeb pożyczkowych budżetu państwa w 2018 r. wyniosła 27 128,1 mln zł, c) obliczona jako różnica kwoty, o której mowa w lit. a, oraz kwoty, o której mowa w lit. b, wyniosła 944 936,6 mln zł; 4) relacja kwoty, o której mowa w pkt 3 lit. c, do produktu krajowego brutto wyniosła 47,7%. [3] Równowaga budżetowa

Struktura długu publicznego wg stanu z 31 XII 2017 r Struktura długu publicznego wg stanu z 31 XII 2017 r. (za: Sprawozdanie z wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej za rok 2017, NIK) Według dłużników (w mld zł) Według wierzycieli SP (w mld zł) [3] Równowaga budżetowa

Dług publiczny w Europie (w relacji do PKB) ( Źródło: http://ec.europa.eu/eurostat) 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 EU 28 62% 75% 80% 82% 85% 87% 86% 85,2 % 83,5% 81,6% EA 19 71% 90% 93% 92% 90,7 % 89,2% 86,7% P ORTUGAL 72% 83% 108% 123% 129% 130% 129 % 125% I TALY 105% 116% 119% 120% 127% 132% 132 % 133% 131% RELAND 44% 65% 118% 109% 94 % 68% G REECE 113% 143% 165% 156% 175% 177% 177 % 179% S PAIN 40% 54% 60% 69% 84% 94% 97% 99 % 99% 98% Polska – według metodologii UE 47% 51% 54,8% 56,3% 55,6% 57% 50,1% 51,3 % 54,4% 50,6% Polska – według metodologii krajowej 50,8% 52,8% 53,5% 52,7% 53,9% 47,8% 49 % 52,1% 48,5% [3] Równowaga budżetowa

„Dwie metody” obliczania długu publicznego (zobacz też: www „Dwie metody” obliczania długu publicznego (zobacz też: www.dlugpubliczny.org.pl) PL UE Przy poręczeniach i gwarancjach – kasową ( = od chwili wymagalności zobowiązania) Wliczanie zobowiązań do długu odbywa się metodą: We wszystkich przypadkach - memoriałową ( = od chwili powstania zobowiązania) Nie są wliczane do długu publicznego Do długu publicznego nie wlicza się również długu i wydatków Krajowego Funduszu Drogowego Zobowiązania przejęte w wyniku sukcesji od podmiotów spoza SPP: Są wliczane do długu publicznego Są rozchodami ( = nie zwiększają deficytu, bo deficyt to dochody < wydatki) Pożyczki i kredyty udzielone z budżetu publicznego: Są wydatkami ( = zwiększają deficyt i dług) ESA 2010: Dług instytucji sektora rządowego i samorządowego = 1 bln zł (31 XII 2017 r.) Państwowy dług publiczny = 961 mld zł Dług Krajowego Funduszu Drogowego + 41 mld zł Zadłużenie SP z tytułu budowy autostrad + 10 mld zł Zadłużenie przedsiębiorstw publicznych zaliczonych do SFP + 11 mld zł Minus SPW w posiadaniu BGK i jego funduszy oraz BFG - 19 mld zł Minus zobowiązania wymagalne JSFP - 2,1 mld zł Minus zmiana wartości zadłużenia z tytułu transakcji CIRS (Currency Interest Rate Swap) - 0,2 mld zł [3] Równowaga budżetowa

[3] Równowaga budżetowa Należności (wierzytelności) Skarbu Państwa (według stanu na 31.12.2017 r.) Zaległości podatkowe 92 mld zł Należności od JST z tytułu realizacji zadań zleconych 11 mld zł Odsetki i opłaty z tytułu udzielonych kredytów 2,4 mld zł Grzywny i mandaty 1,5 mld zł Wymagalne należności z tytułu poręczeń i gwarancji Skarbu Państwa 0,67 mld zł [3] Równowaga budżetowa

Reguły fiskalne: a) numeryczne b) jakościowe Balanced budget rules 1. Absolutna równowaga: - Budżetu v - Całego SFP v - Podsektora JST 2. Kotwica deficytu: - Ustalenie maksymalnego poziomu v - Ustalenie maksymalnego przyrostu np. względem PKB 3. Złota reguła: dochody bieżące przeznaczamy na wydatki bieżące; tylko jeśli chcemy inwestować, wolno nam zaciągać dług Expenditure rules Ustalenie limitu wzrostu wydatków publicznych Revenue rules 1. Określenie kiedy i na jakie cele można pobierać dodatkowe środki publiczne 2. Określenie zasad wzrostu dochodów publicznych ( np. im większy dług, tym większe stawki VAT) Debt rules 1. Ustalenie limitu długu publicznego 2. Ustalenie maksymalnego przyrostu długu publicznego w danym roku [3] Równowaga budżetowa

Reguły fiskalne w Konstytucji RP Art. 220 1. Zwiększenie wydatków lub ograniczenie dochodów planowanych przez Radę Ministrów nie może powodować ustalenia przez Sejm większego deficytu budżetowego niż przewidziany w projekcie ustawy budżetowej. 2. Ustawa budżetowa nie może przewidywać pokrywania deficytu budżetowego przez zaciąganie zobowiązania w centralnym banku państwa. Art. 118 3. Wnioskodawcy, przedkładając Sejmowi projekt ustawy, przedstawiają skutki finansowe jej wykonania. Art. 216 5. Nie wolno zaciągać pożyczek lub udzielać gwarancji i poręczeń finansowych, w następstwie których państwowy dług publiczny przekroczy 3/5 wartości rocznego produktu krajowego brutto [3] Równowaga budżetowa

Reguły fiskalne w ustawie o finansach publicznych Procedury ostrożnościowo – sanacyjne ( UFP 86) Relacja długu do PKB Co zmienia się w planowaniu budżetowym? Jakie zmiany dotkną wydatki publiczne? Inne ograniczenia > 50% < 55% Jeśli Def BP / Doch BP = X, to X (r + 1) < X r PRZEPIS UCHYLONO Z DNIEM 1 STYCZNIA 2014 ROKU > 55% < 60% Jeśli Dług SP / PKB = Y, to Y (r +1) < Y (r – 1) Bez podwyżek dla pracowników państwowej sfery budżetowej Waloryzacja emerytur i rent < wskaźnik inflacji Ograniczenie dotacji dla PFRON Zakaz udzielania pożyczek i kredytów ze środków BP RM dokonuje przeglądu rozwiązań prawnych w celu podniesienia poziomu dochodów publicznych Organy administracji rządowej mogą zaciągać zobowiązania na inwestycje, pod warunkiem, że mają zapewnione dofinansowanie w wielkości 50% kosztów przedsięwzięcia > 60 % j/w + wszystkie JSFP mają zakaz udzielania poręczeń i gwarancji j/ w + Dochody BJST (r+ 1) > Wydatki BJST (r + 1) [3] Równowaga budżetowa

Reguły fiskalne w ustawie o finansach publicznych Stabilizacyjna reguła wydatkowa ( UFP 112 aa) Art. 112aa.  1. Kwota wydatków na dany rok : Organów władzy i administracji publicznej, sądów i trybunałów, organów kontroli i ochrony prawa Jednostek samorządu terytorialnego Jednostek budżetowych KRUS NFZ Funduszy celowych obsługiwanych przez BGK ………………….. jest obliczana według wzoru: Wydatki planowane na przyszły rok (R) = Wydatki zeszłoroczne (R-1) X prognozowany współczynnik inflacji X [wskaźnik kształtowania się PKB w poprzednich ośmiu latach budżetowych + korekta wydatków] + prognozowana wielkość wydatków dyskrecjonalnych ------------------------------------ W powyższym wzorze nie uwzględnia się środków europejskich, ani wzajemnych przepływów finansowych (dotacje, subwencje) między ww. podmiotami UWAGI: Po obliczeniu wyniku według podanego wzoru należy odjąć od niego prognozowane wydatki JST, samorządowych jednostek budżetowych organów autonomii budżetowej oraz NFZ. Obliczona kwota stanowi nieprzekraczalny limit wydatków organów władzy, administracji publicznej, sądów i trybunałów, a także państwowych jednostek budżetowych, KRUS i funduszy zarządzanych przez BGK Korekta wydatków wyniesie -2 pkt. proc., jeżeli deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych przekroczy 3 proc. PKB (z uwzględnieniem kosztów reformy emerytalnej obliczonych zgodnie z ESA) lub państwowy dług publiczny przekroczy 48 proc. PKB. Korekta wyniesie -1,5 pkt. proc., gdy państwowy dług publiczny znajdzie się w przedziale 43-48 proc. PKB. Jeżeli dług i deficyt ukształtują się poniżej progów, ale suma różnic wyniku nominalnego sektora instytucji rządowych i samorządowych od średniookresowego celu budżetowego przekroczy -/+6 proc. PKB, to korekta będzie opiewała na -/+ 1,5 pkt. proc. Korekta -/+1,5 pkt. proc. zostanie zawieszona w razie prognozowanych tzw. złych/dobrych czasów, czyli gdy prognozowana dynamika realnego PKB na rok n będzie niższa/wyższa od średniej ośmioletniej o ponad 2 pkt. proc. Działania dyskrecjonalne (władcze) – wymagane przez UE ( rozporządzenie nr 1466/97/WE w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych) działania podejmowane przez państwo członkowskie w celu osiągnięcia równowagi / nadwyżki budżetowej [3] Równowaga budżetowa

Tytuły dłużne państwowego długu publicznego Skarbowe papiery wartościowe Kredyty i pożyczki Poręczenia i gwarancje Skarbu Państwa Wymagalne zobowiązania JSFP z decyzji administracyjnych, ugód i wyroków sądowych (zobacz UFP 164) UFP 73. 1. Państwowy dług publiczny oblicza się jako wartość nominalną zobowiązań jednostek sektora finansów publicznych po wyeliminowaniu wzajemnych zobowiązań między jednostkami tego sektora. 2. Przez wartość nominalną zobowiązania rozumie się wartość nominalną: 1) wyemitowanych papierów wartościowych; 2) zaciągniętej pożyczki, kredytu lub innego zobowiązania, to jest kwotę świadczenia głównego, należną do zapłaty w dniu wymagalności zobowiązania. 3. Wartość nominalna zobowiązań indeksowanych lub kapitalizowanych odpowiada początkowej wartości nominalnej z uwzględnieniem przyrostu kapitału, wynikającego z indeksacji lub kapitalizacji, naliczonego na koniec okresu sprawozdawczego. [3] Równowaga budżetowa

Skarbowe papiery wartościowe (zobacz: www.obligacjeskarbowe.pl) EMITENT: Skarb Państwa: Sprzedaż SPW z obowiązkiem wykupu od obligatariusza OBLIGATARIUSZ: Inwestor Nabycie SPW z prawem żądania od emitenta ich wykupu w określonym terminie z premią finansową RODZAJ SPW BONY SKARBOWE OBLIGACJE SKARBOWE WARTOŚĆ NOMINALNA 10 000 ZŁ 1000 ZŁ OKRES WYKUPU < 1 ROK > 1 ROK RYNEK EMISJI KRAJ KRAJ + ZAGRANICA PREMIA FINANSOWA DYSKONTO ODSETKI v DYSKONTO ZNACZENIE DLA POKRYCIA DEFICYTU MINIMALNE OGROMNE UFP 95. 1. Skarbowy papier wartościowy jest papierem wartościowym, w którym Skarb Państwa stwierdza, że jest dłużnikiem właściciela takiego papieru, i zobowiązuje się wobec niego do spełnienia określonego świadczenia, które może mieć charakter pieniężny lub niepieniężny. 2. Skarbowe papiery wartościowe mogą być emitowane lub wystawiane w granicach limitów określonych w ustawie budżetowej. (…) 6. Skarb Państwa odpowiada całym majątkiem za zobowiązania wynikające z wyemitowanych lub wystawionych skarbowych papierów wartościowych. [3] Równowaga budżetowa

Kredyty i pożyczki rządowe Schemat umowy Ograniczenia prawne (WIERZYCIEL) (DŁUŻNIK) KREDYTODAWCA KREDYTOBIORCA Oddanie środków pieniężnych do dyspozycji kredytobiorcy 1. Wykorzystanie środków pieniężnych zgodnie z celem umowy W imieniu Skarbu Państwa pożyczki i kredyty może zaciągać wyłącznie Minister Finansów. 2. Zwrot kwoty kredytu z odsetkami w oznaczonym terminie 3. Zapłata prowizji od udzielonego kredytu ( a jeśli umowa tak stanowi – również od jego niewykorzystanej kwoty) Kwotowe: do limitu rocznego określonego w ustawie budżetowej Podmiotowe: zakaz zadłużania Skarbu Państwa w Narodowym Banku Polskim ( KONST 220) ----------------------------------------- Rodzaje kredytów: Podstawowy = na finansowanie potrzeb pożyczkowych Nadzwyczajny = na wsparcie bilansu płatniczego ( udziela go UE lub kraje członkowskie) ----------------- Najwięksi wierzyciele Polski na 31.12.2017r.: Europejski Bank Inwestycyjny (40 mld zł) Bank Światowy (29 mld zł) [3] Równowaga budżetowa

Poręczenia i gwarancje Skarbu Państwa (4) Umowa gwarancji Gwarant Wierzyciel (5) Regres (3) List gwarancyjny (2) Umowa zlecenia udzielenia gwarancji + prowizja Dłużnik (1) Zobowiązanie pierwotne (kredyt) Gwarancja = zobowiązanie gwaranta podjęte na zlecenie dłużnika do wypłacenia beneficjentowi gwarancji kwoty gwarantowanej - na jego żądanie i po spełnieniu określonych w umowie warunków. ---------------------------- Podstawa prawna: ustawa z 8 maja 1997 o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa i państwowe osoby prawne ------------------ Ustawowe ograniczenia gwarancji: Gwarant: SP reprezent. przez MF / RM / BGK Gwarancja terminowa, do kwoty z góry określonej Cel – tylko z listy ustawowej Uprzednia analiza ryzyka umowy gwarancji Zabezpieczenie gwarancyjne Roczny limit gwarancji – w ustawie budżetowej Jednostkowy limit gwarancji – do 50% pozostałego do spłaty kredytu wraz z 50% kwoty odsetek (dla BGK – do 60%) ------------------- Szacowana na 2018 rok kwota niewymagalnych zobowiązań SP z tytułu poręczeń i gwarancji ( dług potencjalny) = 117 mld zł ( na rzecz KFD, PKP, Autostrady Wielkopolskiej SA) [3] Równowaga budżetowa

Gwarancje Skarbu Państwa Inne modele gwarancji publicznych: Wsparcie krajowych instytucji finansowych przez Skarb Państwa (ustawa z dnia 12 lutego 2009 roku) Operacje na SPW Gwarancje Skarbu Państwa Emitent (Skarb Państwa) 1. Może sprzedać SPW w formie ratalnej v z odroczonym terminem płatności 2. Może udzielić pożyczki SPW Obligatariusz (Inwestor) Żądanie odkupu SPW po określonym terminie z premią finansową Kredyt refinansowy / linia kredytowa NBP V Bank operacyjny Bank krajowy v SKOK 1. Prowizja dla SP Gwarancja wypłaty sumy gwarantowanej minus ( kwoty uzyskane z zabezpieczenia + ze spłaty rat kredytowych) 2. Zabezpieczenie dla SP (weksel, zastaw) Max. suma gwarantowana = 50% kwoty kredytu pozostałej do spłaty Skarb Państwa [3] Równowaga budżetowa

Rekapitalizacja (krajowych) instytucji finansowych (ustawa z dnia 12 lutego 2010 roku) Model 1: Gwarancja ostrożnościowa Model 2: Rządowe instrumenty stabilizacji finansowej 1 Bezskuteczne działania w zakresie zwiększenia funduszy własnych instytucji finansowej (IF): banku krajowego, krajowego zakładu ubezpieczeń 2 IF emituje akcje i przeznacza je do publicznej sprzedaży 3 Skarb Państwa obejmuje nienabyte akcje IF z zagwarantowanymi przywilejami głosów na WZA, a także zapewniając sobie odpowiedni wpływ na politykę finansową instytucji 4 Co powinna określać umowa gwarancyjna? Wystąpienie kryzysu systemowego, groźba likwidacji danej instytucji Wniosek BFG, opinia NBP + KNF, decyzja Ministra Finansów i Rozwoju Państwowa osoba prawna lub spółka z dominującym udziałem Skarbu Państwa tymczasowo przejmuje prawa udziałowe tej instytucji [3] Równowaga budżetowa