Harmonogram jako narzędzie do zarządzania czasem wg CIOB oraz warunków FIDIC Andrzej Wybranowski.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Włodzimierz Kiernożycki Serock, 18 maja 2012 r.
Advertisements

Maciej Pietrzykowski Katedra Strategii i Polityki
Kamil Markuszewski Mateusz Mikłuszka
Rozwiązanie umowy o pracę za wypowiedzeniem
Zmiany w projektach w ramach PO KL
Jacek Piliszek, Włodzimierz Kiernożycki Serock, 19 maja 2012 r.
Harmonogram realizacji projektu
Zarządzanie projektem informatycznym
Referat 3. Planowanie zadań i metody ich obrazowania
Planowanie zadań i metody ich obrazowania
Narzędzie wspomagające zarządzanie projektami i pracą grupową
Propozycja metodyki nauczania inżynierii oprogramowania
Kontrakty typu „zaprojektuj i wybuduj” – prawa i obowiązki Stron
Zarządzanie projektami logistycznymi - laboratoria
Tomasz Pieciukiewicz Rafał Hryniów
Zarządzanie czasem w projekcie
SCHEMATY REALIZACJI PRZEDSIĘWZIĘĆ BUDOWLANYCH
Kosztorysowanie robót budowlanych
DOKUMENTACJA KOSZTORYSOWA
Administracja zintegrowanych systemów zarządzania
Diagram czynności (Activity Diagrams)
Bardzo ważnym elementem metodologii projektowania systemów informatycznych jest PMBoK PMBoK (ang. Project Management Body of Knowledge) jest zbiorem standardów.
Wykład 2 Cykl życia systemu informacyjnego
Proces rekrutacyjny Rekrutacja placówek oraz uczestników/czek będzie prowadzona w Biurze Projektu, które mieści się we Wrocławskim Centrum Doskonalenia.
Zarządzanie projektami
Zarządzanie projektami
ŚCIEŻKA KRYTYCZNA Ciąg następujących po sobie zadań w ramach projektu trwających najdłużej ze wszystkich możliwych ciągów, mających taką własność, że opóźnienie.
Zarządzanie czasem projektu
Departament Higieny Środowiska
Struktura podziału prac (SPP) - Work Breakdown Structure (WBS)
Zarządzanie projektami
Szeregowanie sieciowe
Metodyki zarządzania projektami
Zarządzanie projektami
Zarządzanie projektami partnerskimi
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Postęp prac w zakresie ewaluacji ex-ante Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata Departament Zarządzania Funduszami i.
PROGRAM SZKOLENIA Polskie Prawo Budowlane:
Systemy informatyczne
Zarządzanie Przedsięwzięciem
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Ocena projektów inwestycyjnych
Zarządzanie projektami informatycznymi
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
Copyright © Jerzy R. Nawrocki Team Software Process Inżynieria oprogramowania II Wykład.
1.Rozpoczęcie działalności w 1983 r., 2.Udział w przetargach i realizacja wszystkich zadań z zakresu budownictwa drogowego, 3.Obszar działań obejmuje.
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Sylwia Makulec-Staszewska Departament Ochrony Klimatu Wydział.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
FUNDUSZ AZYLU, MIGRACJI I INTEGRACJI SZKOLENIE DLA BENEFICJENTÓW Warszawa, 26 października 2015 r.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
POWIĄZANIE ANALIZY WIELOKRYTERIALNEJ Z KATEGORIĄ RYZYKA ZAKŁADU I PLANOWANIEM – TABELA RYZYKA Marek Gall Wydział Inspekcji WIOŚ w Warszawie Październik.
Zarządzanie projektami
Innowacyjne metody zarządzania jakością oprogramowania, Zarządzanie ryzykiem w metodyce PRINCE2 Jerzy Nawrocki
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Końcowy raport z postępu realizacji projektu. 2 Wzór raportu końcowego formularz zgodny ze wzorem na stronie na początku należy zaznaczyć OS kokres sprawozdawczy.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Planowanie działań: Harmonogram aktywności logicznej
Krajowy Fundusz Szkoleniowy zasady działania i perspektywy w 2017 r.
WYPEŁNIANIE I PRZEDKŁADANIE HARMONOGRAMÓW
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Plan projektu biznesowego
Zarządzanie projektami
Szkolenie Działu Handlowego
Beneficjenci projektów finansowanych w ramach PO WER
IEEE SPMP Autor : Tomasz Czwarno
Zarządzanie projektem – ścieżka krytyczna
Zapis prezentacji:

 Harmonogram jako narzędzie do zarządzania czasem wg CIOB oraz warunków FIDIC Andrzej Wybranowski

Rola harmonogramu przykłady Kontrola realizacji prac i zasobów Analiza długości aktywności Możliwość ustalenia ścieżki krytycznej Analiza możliwości przyspieszenia prac Analiza skutków opóźnień Dokument pomocniczy przy ustalaniu kosztów na skutek opóźnienia, spowolnienia czy zmiany sekwencji prac

CZYM JEST CIOB

Guide to Good Practice in the Management of Time in Complex Projects Przewodnik po Dobrych Praktykach w Zarządzaniu Czasem w kompleksowych projektach

Proces zarządzania czasem: Zakres Przewodnika Proces zarządzania czasem: Planowanie Przygotowanie, Rewizja i Aktualizowanie Harmonogramu Dokumentowanie zdarzeń/monitorowanie postępu Raportowanie

ZAKRES SZKOLENIA Omówienie zasad harmonogramowania w ramach Przewodnika Analiza zapisów warunków FIDIC (Żółta książka 1999 oraz 2017) w zakresie harmonogramu w świetle Przewodnika

Rodzaje harmonogramów Harmonogram na etapie: początkowym/rozwojowym Przetargu (wyboru wykonawcy inwestycji) Realizacji Testów Powykonawczy

PLANOWANIE A HARMONOGRAMOWANIE Planowanie projektu Podział prac np. wg WBSu Zasady kontroli Metody wyboru wykonawcy, projektowania, realizacji robót Zasady współpracy między uczestnikami Analiza ryzyk i szans Harmonogramowanie projektu Analiza informacji zebranych na etapie planowania w celu: ustalenia sekwencji i dat realizacji Ustalenia rezerw i zapasów czasu Ustalenia kalendarzy obowiązujących w harmonogramie

Przygotowanie harmonogramu (stopień szczegółowości)

Przygotowanie harmonogramu - WBS WBS (Work Breakdown Structure) Struktura Podziału Pracy struktura podziału całego zakresu prac na zarządzalne pakiety

Przygotowanie Harmonogramu- kodowanie Kody identyfikujące aktywność Możliwość kodowania na wielu poziomach w miarę aktualizowania harmonogramu o coraz bardziej szczegółowe dane

Ustalanie długości trwania aktywności Na niskim poziome szczegółowości (doświadczenie, porównanie z innymi projektami) Na średnim poziome szczegółowości (standardy, doświadczenie, dane od podwykonawców)

Ustalanie długości trwania aktywności Planowanie na poziomie wysokiej szczegółowości Ponadto: standardy techniczne (np. czas wiązania betonu) i produktywności benchmarking

Ustalanie długości trwania aktywności (zasoby) EMPIRYCZNIE VS ILOŚCIOWO

Ustalanie długości trwania aktywności (zasoby) Poziomowanie zasobów: Zmniejszenie zasobów w celu wypełnienia zapasów czasu Zwiększenie czasu trwania niekrytycznych czynności

Przygotowanie Harmonogramu Kalendarze Dni i godziny pracy na projekcie Okres dostępności danego zasobu Wyjątki w danym kalendarzu Osobne kalendarze ze względu na specyfikę prac Kalendarze w zależności od stopnia szczegółowości

Techniki obrazowania harmonogramu Diagram Belkowy

Techniki obrazowania harmonogramu Diagram linii balansów (line-of-balance diagram)

Techniki obrazowania harmonogramu Diagram łańcucha czasu (time-chainage diagram)

Techniki obrazowania harmonogramu Diagram strzałkowy (arrow-diagram method, ADM)

Techniki obrazowania harmonogramu Diagram nadrzędności (precedence-diagram method, PDM)

Techniki obrazowania harmonogramu Diagram belkowy z logiką (linked bar chart)

Przygotowanie harmonogramu - ścieżka krytyczna To najdłuższa ścieżka aktywności w harmonogramie, prowadząca od początku harmonogramu do jego końca Kalkulacja ścieżki krytycznej w programach komputerowych

Przygotowanie harmonogramu – logika Inżynieryjna (twarda) Preferencyjna (miękka) Zasobowa Obszarowa

Przygotowanie harmonogramu – logika Logiczne możliwości RR, ZZ, RZ, ZR Lag (lead) np.: lagged ZZ

Przygotowanie harmonogramu – logika Lagged RR oraz ZZ

Przygotowanie harmonogramu – logika, drabiny

Przygotowanie harmonogramu – logika Negatywny lag

Przygotowanie harmonogramu – logika Ograniczenia: Elastyczne (np. ASAP) Moderowane (np. Zero Wolnego ZP) Sztywne (np. Musi się skończyć w)

Przygotowanie harmonogramu – zapas czasu Zapas czasu a rezerwa Wolny zapas czasu Całkowity zapas czasu Negatywny zapas czasu

Harmonogram – inne kwestie Harmonogram jako część Umowy Raport towarzyszący Zapewnienie jakości Kontrola i rewizja Aktualizacja Time Impact analisys (TIA) Windows Analisys (tutaj jako odmiana TIA)

awybranowski@solivan.pl 507607744

Analiza prospektywna vs retrospektywna Pierwsza ścieżka krytyczna składa się z czynności A,B,C,D, połączonych kolejno A->B->C->D, każda trwa 2 miesiące (razem 8 miesięcy). Istnieje jeszcze druga ścieżka krytyczna: czynność E trwająca 8 miesięcy. B zostało opóźnione o 5 dni przez Zamawiającego. W dniu rozpoczęcia C postanowiono przyspieszyć prace o 5 dni i to nastąpiło. Jaki powinien być rezultat jeżeli E zostało opóźnione przez Wykonawcę o 5 dni ?

KWESTIE DO UWZGLĘDNIENIA PRZY TWORZENIU TREŚCI HARMONOGRAMU

Programy do harmonogramowania Każde oprogramowanie działa na podstawie własnych algorytmów dlatego wprowadzając te same dane nie musimy otrzymać tych samych rezultatów Lista preferowanych cech programu w załączniku nr 2 do Przewodnika

Zakres Przewodnika Stopień skomplikowania projektu Prosty Projekt Posiada wszystkie wymienione cechy np: Projektowanie poprzedza budowę Jeden czas na ukończenie Mniej niż 10 podwykonawców Jeden generalny wykonawca Krótszy niż 9 miesięcy Skomplikowany projekt Posiada jedną z wymienionych cech np: Prace projektowe w trakcie budowy Wiele kamieni milowych/etapów Więcej niż 20 podwykonawców Wielu wykonawców Dłuższy niż 12 miesięcy

Harmonogram w Warunkach FIDIC 1999 (żółta książka) Porządek w jakim Wykonawca zamierza wykonywać Roboty Okresy przeznaczone na przeglądy Porządek i koordynację inspekcji i prób Obowiązek rewizji za każdym razem gdy harmonogram stanie się nieaktualny z postępem prac lub z obowiązkami Wykonawcy Raport towarzyszący: (…) (iii) szczegóły co do racjonalnych szacunków każdej kategorii Personelu (…) dla każdego większego etapu budowy

Harmonogram w Warunkach FIDIC 2017 (żółta książka) Wersja elektroniczna oprócz papierowej Obowiązek stosowania oprogramowania Data Rozpoczęcia i Czas na Ukończenie, w tym dla Odcinka Data Dostępu do Terenu Budowy Kolejność (porządek) Robót (1999) Okresy Przeglądów (1999) Kolejność (porządek) i trwanie inspekcji (1999)

Harmonogram w Warunkach FIDIC 2017 (żółta książka) W rewizji harmonogramu: kolejność i okres trwania prac naprawczych na skutek wadliwego wykonawstwa (s. 7.5, 7.6). Wszystkie aktywności wymienione w Wymaganiach Zamawiającego połączone logiczne z uwzględnieniem z WP,WK oraz PP i PK, zapasów czasu i ścieżek krytycznych Lokalnie rozpoznane dni przerwy od pracy i święta/wakacje Kluczowe daty dostarczenia Materiałów i Sprzętu

Harmonogram w Warunkach FIDIC 2017 (żółta książka) Dla rewizji i każdej czynności: aktualny postęp prac, opóźnienie i efekt opóźnień na inne aktywności Raport towarzyszący: (…) (iii) szczegóły co do racjonalnych szacunków każdej kategorii Personelu (1999) (v)propozycje przezwyciężenia opóźnień Obowiązek rewizji za każdym razem gdy harmonogram stanie się nieaktualny z postępem prac lub z obowiązkami Wykonawcy (1999)

Praktyka w Polsce a. stopnie szczegółowości b. zintegrowanie z innymi danymi c. brak danych od Zamawiającego d. braki w zespole Wykonawcy e. ukazywanie rezerwy/zapasu czasu f. wymagania FIDIC2017 – czy realne?

awybranowski@solivan.pl 507607744