Katarzyna Kotowska Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Podstawy prawne współpracy PPP ze szkołami. Podstawa prawna działania Poradni ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie.
Advertisements

Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Dziecko z zaburzeniami rozwoju w szkole masowej – uwagi praktyczne.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Dzieci i szkolnictwo w Mali. Warunki życia dzieci Jednym z największych problemów w kraju jest bardzo wysoki współczynnik umieralności dzieci do 5. roku.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
SOSW jest placówką przeznaczoną dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim. Szkoła Podstawowa Specjalna.
„Czy każdemu z nas jest bliska ochrona środowiska?”
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Spotkanie z rodzicami- inauguracja roku szkolnego 2016/
Opracowała: wicedyrektor Monika wołyńska, listopad 2016

Sześciolatek idzie do szkoły
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
MAM PRAWO WIEDZIEC I DZIAŁAĆ!
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
Programy nauczania.
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Cele działania:  -rozwijanie zainteresowań uczniów  -umożliwienie uczniom prezentacji ich pasji i zdolności  -rozwijanie umiejętności autoprezentacji.
„SYSTEMOWE WSPIERANIE RODZINY”
Moje szczęście.
Metoda projektu.
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Szkoła Promująca Zdrowie
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
METODYKA KONSTRUOWANIA PROGRAMÓW WYCHOWAWCZYCH
Przedszkole Promujące Zdrowie
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
KONFERENCJA „Ogólnopolski Dzień Tornistra”
Program profilaktyczno-wychowawczy
Egzamin ósmoklasisty 2019.
ZEBRANIE DLA RODZICÓW ROK SZKOLNY 2018/2019 Rybnik dn
BIZNES DLA SZKÓŁ SZKOŁY DLA BIZNESU
Uczeń, dziecko z niepełnosprawnością w szkole - cykl sześciu wideokonferencji. Spotkanie I „Dziecko, uczeń ze spektrum autyzmu” r. Aneta Żurek.
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
Indywidualizacja pracy z uczniem ze spektrum autyzmu, zespołem Aspergera  - ujęcie teoretyczne r. Aneta Żurek
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
Propozycja MEN i ORE „Pakiet do samokształcenia dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej” – działania doskonalące i wspierające organizowanie procesu.
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Punkty konsultacyjne w ramach projektu Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty Wsparcie szkół ogólnodostępnych w realizacji zadań związanych.
KONFERENCJA METODYCZNA HISTORIA spotkanie sieci współpracy
Współpraca z placówkami wspierającymi rozwój ucznia
DZIELNICOWE CENTRUM INTEGRACJI
DZIELNICOWE CENTRUM INTEGRACJI
DORADCA ZAWODOWY to osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku.
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
KONFERENCJA DLA DYREKTORÓW PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNYCH
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
Kształcenie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami w przedszkolach, szkołach i placówkach. Aneta Żurek
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
Współczesne kierunki polityki społecznej
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 12 W GDAŃSKU
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Wspomaganie pracy szkół
w świetle Ustawy „Za Życiem”
Wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

Edukacja włączająca – koncepcja integrowania uczniów niepełnosprawnych w szkole. Katarzyna Kotowska Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Krośnie

Edukacja włączająca – dokumenty dotyczące edukacji i praw człowieka Powszechna Deklaracja Praw Człowieka (1948). Konwencja o Prawach Dziecka (1989). Światowa Deklaracja Edukacji dla Wszystkich (1990). Standardowe Zasady Wyrównywania Szans Osób Niepełnosprawnych – ONZ (1993). Deklaracja z Salamanki - UNESCO - Wytyczne dla działań w zakresie Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych (1994). Milenijne Cele Rozwojowe Program Edukacji dla Wszystkich (2000). Konwencja Praw Osób Niepełnosprawnych (2006). 48 Sesja UNESCO – Międzynarodowa Konferencja „Edukacja włączająca – drogą do przyszłości” (2008). Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna Nr 1 w Krośnie

Standardowe Zasady Wyrównywania Szans Osób Niepełnosprawnych - ONZ Zasada 6 (dotycząca edukacji): „Państwa powinny uznać zasadę równych szans edukacyjnych - na poziomie podstawowym, średnim i wyższym dla dzieci, młodzieży i dorosłych z niepełnosprawnościami organizowanych w warunkach integracji. Powinny one zagwarantować, by edukacja osób niepełnosprawnych stanowiła integralną część systemu oświaty” (The Standard Rules, 1994, s.23). Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna Nr 1 w Krośnie

Edukacja włączająca – rozporządzenia MEN wrzesień 2017 Rozporządzenia MEN z 2017 r. umożliwiają rozwiązania, dzięki którym uczeń z niepełnosprawnością może być włączony do grupy rówieśniczej.  Wprowadzono kompleksowe rozwiązania prawne, umożliwiające uczniom niepełnosprawnym wsparcie w szkole. Uczeń ma funkcjonować w społeczności szkolnej. Jeśli stan zdrowia mu na to pozwala, powinien uczyć się w klasie ogólnodostępnej. Podstawowym celem edukacji włączającej jest przygotowanie ucznia niepełnosprawnego do funkcjonowania w środowisku szkolnym, lokalnym osób pełnosprawnych. Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna Nr 1 w Krośnie

Edukacja włączająca - izolacja Brak integracji  izolacja Jak czuje się uczeń, który nie jest „włączony” do zespołu klasowego? Jak czuje się dziecko, które jeździ do szkoły specjalnej i nie zna swoich rówieśników z sąsiedztwa? Jakie są konsekwencje emocjonalno – społeczne izolacji ucznia? Co czuje rodzic dziecka, które nie jest „włączone” do grupy klasowej? Czego uczą się dzieci będąc na co dzień obok, a nie z uczniem niepełnosprawnym? Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna Nr 1 w Krośnie Zadanie dla słuchaczy; jak się czuje w sytuacji braku głasków społecznych, dyskryminacja  izolacja, poczucie inności.

Edukacja włączająca - podstawowe założenie Edukacja włączająca polega na uczęszczaniu dziecka niepełnosprawnego do szkoły bliskiej miejscu zamieszkania, czyli do szkoły obwodowej. Edukacja włączająca powinna być wyborem (rodziców, dziecka lub pełnoletniego ucznia), a nie koniecznością wynikającą z braku alternatywnych rozwiązań. Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna Nr 1 w Krośnie Prof.. Szumski, Hulek.

Edukacja włączająca – rys historyczny Problem teoretyczny i praktyczny na gruncie pedagogiki specjalnej; segregacja (dziecko niepełnosprawne uczy się w placówce specjalnej, realizuje specjalny program z zastosowaniem specjalistycznych metod eduakcyjno – wychowawczych). integracja (dziecko niepełnosprawne uczy się w szkole, klasie integracyjnej, zazwyczaj nie jest to szkoła najbliższa miejscu zamieszkania, modyfikowane są programy nauczania i metody pracy). edukacja włączająca (dziecko uczęszcza do szkoły bliskiej miejscu zamieszkania, funkcjonuje w swoim naturalnym środowisku rówieśniczym, akcent eduakcyjno – wychowawczy jest położony na cechy wspólne dla wszystkich uczniów). Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna Nr 1 w Krośnie

Edukacja włączająca. Model edukacyjno - wychowawczy System szkolny stwarza wszystkim uczniom, niezależnie od rodzaju czy głębokości niepełnosprawności, poczucie przynależności do grupy klasowej, szkolnej. Idea edukacji włączającej opiera się na założeniu, że to nie dziecko należy zmieniać i przystosowywać do systemu szkolnego, lecz odwrotnie – szkoła i system nauczania musi się zmienić tak, by wyjść naprzeciw indywidualnym potrzebom wszystkich dzieci sprawnych i niepełnosprawnych. Kształcenie, wychowanie i opieka odbywa się w lokalnej szkole ogólnodostępnej, tam gdzie uczy się siostra, brat dziecka niepełnosprawnego, czy rówieśnicy z sąsiedztwa. Dziecko niepełnosprawne i jego rodzina ma zapewnione odpowiednie, specjalistyczne wsparcie. Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna Nr 1 w Krośnie Bezsilność rodzica wzywanego do szkoły

Edukacja włączająca – model edukacyjny Podstawową zasadą edukacji włączającej jest elastyczność – tzn. uznanie, że dzieci mogą uczyć się w różnym tempie, a nauczyciele powinni umieć wspierać ich naukę w sposób dostosowany do ich zróżnicowanych potrzeb, uzdolnień i specyfiki rozwoju (zasada dotyczy wszystkich dzieci, nie tylko niepełnosprawnych). Dziecko niepełnosprawne jest oceniane w oparciu o swoje indywidualne osiągnięcia, możliwości i ograniczenia. Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna Nr 1 w Krośnie

Edukacja włączająca – korzyści społeczne Edukacja włączająca jest okazją do uczenia się normalności. Dzieci, młodzież, osoby dorosłe niepełnosprawne są w naszym otoczeniu i dobrze jest kiedy jesteśmy w stanie zrozumieć ich potrzeby, potrafimy nawiązywać i podtrzymywać z nimi kontakty społeczne, współpracować z nimi i skutecznie ich wspierać. Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna Nr 1 w Krośnie

Edukacja włączająca – wymagania Edukacja włączająca wymaga od szkoły: Tworzenia właściwego klimatu w szkole i budowania pozytywnych relacji (uczeń - uczeń, nauczyciel – uczeń, nauczyciel – rodzic). Zorganizowania odpowiedniego wsparcia uwzględniającego indywidualne potrzeby dzieci (m in. rewalidacja, pomoc psychologiczno – pedagogiczna). Elastycznego podejścia do nauczania w zakresie treści programowych i metod pracy (odejście od rutynowej realizacji treści programowych). Zmiany w ocenianiu postępów ucznia w kierunku motywacji i wspierania jego rozwoju. Budowania partnerskich relacji z rodzicami. Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna Nr 1 w Krośnie

Edukacja włączająca - problemy Najłatwiej jest realizować zadania edukacji włączającej na poziomie edukacji początkowej. Im głębsza niepełnosprawność tym trudniejsze jest porozumiewanie się między osobami niepełnosprawnymi i pełnosprawnymi. Najwięcej problemów przysparza integrowanie uczniów z niepełnosprawnością umysłową oraz cięższymi stopniami niepełnosprawności (niesłyszących, niewidzących). Trudnym wyzwaniem jest edukacja włączająca ucznia, który wymaga stosowania indywidualnych, specjalistycznych metod pracy. Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna nr 1 w Krośnie

Edukacja włączająca – dlaczego warto ją organizować? daje szanse na współistnienie i współdziałanie osób niepełnosprawnych z osobami sprawnymi w naturalnym środowisku lokalnym, kształtuje pozytywne postawy wobec inności drugiego człowieka. Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna Nr 1 w Krośnie Konferencja dla nauczycieli