Edukacja włączająca – koncepcja integrowania uczniów niepełnosprawnych w szkole. Katarzyna Kotowska Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Krośnie
Edukacja włączająca – dokumenty dotyczące edukacji i praw człowieka Powszechna Deklaracja Praw Człowieka (1948). Konwencja o Prawach Dziecka (1989). Światowa Deklaracja Edukacji dla Wszystkich (1990). Standardowe Zasady Wyrównywania Szans Osób Niepełnosprawnych – ONZ (1993). Deklaracja z Salamanki - UNESCO - Wytyczne dla działań w zakresie Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych (1994). Milenijne Cele Rozwojowe Program Edukacji dla Wszystkich (2000). Konwencja Praw Osób Niepełnosprawnych (2006). 48 Sesja UNESCO – Międzynarodowa Konferencja „Edukacja włączająca – drogą do przyszłości” (2008). Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna Nr 1 w Krośnie
Standardowe Zasady Wyrównywania Szans Osób Niepełnosprawnych - ONZ Zasada 6 (dotycząca edukacji): „Państwa powinny uznać zasadę równych szans edukacyjnych - na poziomie podstawowym, średnim i wyższym dla dzieci, młodzieży i dorosłych z niepełnosprawnościami organizowanych w warunkach integracji. Powinny one zagwarantować, by edukacja osób niepełnosprawnych stanowiła integralną część systemu oświaty” (The Standard Rules, 1994, s.23). Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna Nr 1 w Krośnie
Edukacja włączająca – rozporządzenia MEN wrzesień 2017 Rozporządzenia MEN z 2017 r. umożliwiają rozwiązania, dzięki którym uczeń z niepełnosprawnością może być włączony do grupy rówieśniczej. Wprowadzono kompleksowe rozwiązania prawne, umożliwiające uczniom niepełnosprawnym wsparcie w szkole. Uczeń ma funkcjonować w społeczności szkolnej. Jeśli stan zdrowia mu na to pozwala, powinien uczyć się w klasie ogólnodostępnej. Podstawowym celem edukacji włączającej jest przygotowanie ucznia niepełnosprawnego do funkcjonowania w środowisku szkolnym, lokalnym osób pełnosprawnych. Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna Nr 1 w Krośnie
Edukacja włączająca - izolacja Brak integracji izolacja Jak czuje się uczeń, który nie jest „włączony” do zespołu klasowego? Jak czuje się dziecko, które jeździ do szkoły specjalnej i nie zna swoich rówieśników z sąsiedztwa? Jakie są konsekwencje emocjonalno – społeczne izolacji ucznia? Co czuje rodzic dziecka, które nie jest „włączone” do grupy klasowej? Czego uczą się dzieci będąc na co dzień obok, a nie z uczniem niepełnosprawnym? Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna Nr 1 w Krośnie Zadanie dla słuchaczy; jak się czuje w sytuacji braku głasków społecznych, dyskryminacja izolacja, poczucie inności.
Edukacja włączająca - podstawowe założenie Edukacja włączająca polega na uczęszczaniu dziecka niepełnosprawnego do szkoły bliskiej miejscu zamieszkania, czyli do szkoły obwodowej. Edukacja włączająca powinna być wyborem (rodziców, dziecka lub pełnoletniego ucznia), a nie koniecznością wynikającą z braku alternatywnych rozwiązań. Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna Nr 1 w Krośnie Prof.. Szumski, Hulek.
Edukacja włączająca – rys historyczny Problem teoretyczny i praktyczny na gruncie pedagogiki specjalnej; segregacja (dziecko niepełnosprawne uczy się w placówce specjalnej, realizuje specjalny program z zastosowaniem specjalistycznych metod eduakcyjno – wychowawczych). integracja (dziecko niepełnosprawne uczy się w szkole, klasie integracyjnej, zazwyczaj nie jest to szkoła najbliższa miejscu zamieszkania, modyfikowane są programy nauczania i metody pracy). edukacja włączająca (dziecko uczęszcza do szkoły bliskiej miejscu zamieszkania, funkcjonuje w swoim naturalnym środowisku rówieśniczym, akcent eduakcyjno – wychowawczy jest położony na cechy wspólne dla wszystkich uczniów). Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna Nr 1 w Krośnie
Edukacja włączająca. Model edukacyjno - wychowawczy System szkolny stwarza wszystkim uczniom, niezależnie od rodzaju czy głębokości niepełnosprawności, poczucie przynależności do grupy klasowej, szkolnej. Idea edukacji włączającej opiera się na założeniu, że to nie dziecko należy zmieniać i przystosowywać do systemu szkolnego, lecz odwrotnie – szkoła i system nauczania musi się zmienić tak, by wyjść naprzeciw indywidualnym potrzebom wszystkich dzieci sprawnych i niepełnosprawnych. Kształcenie, wychowanie i opieka odbywa się w lokalnej szkole ogólnodostępnej, tam gdzie uczy się siostra, brat dziecka niepełnosprawnego, czy rówieśnicy z sąsiedztwa. Dziecko niepełnosprawne i jego rodzina ma zapewnione odpowiednie, specjalistyczne wsparcie. Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna Nr 1 w Krośnie Bezsilność rodzica wzywanego do szkoły
Edukacja włączająca – model edukacyjny Podstawową zasadą edukacji włączającej jest elastyczność – tzn. uznanie, że dzieci mogą uczyć się w różnym tempie, a nauczyciele powinni umieć wspierać ich naukę w sposób dostosowany do ich zróżnicowanych potrzeb, uzdolnień i specyfiki rozwoju (zasada dotyczy wszystkich dzieci, nie tylko niepełnosprawnych). Dziecko niepełnosprawne jest oceniane w oparciu o swoje indywidualne osiągnięcia, możliwości i ograniczenia. Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna Nr 1 w Krośnie
Edukacja włączająca – korzyści społeczne Edukacja włączająca jest okazją do uczenia się normalności. Dzieci, młodzież, osoby dorosłe niepełnosprawne są w naszym otoczeniu i dobrze jest kiedy jesteśmy w stanie zrozumieć ich potrzeby, potrafimy nawiązywać i podtrzymywać z nimi kontakty społeczne, współpracować z nimi i skutecznie ich wspierać. Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna Nr 1 w Krośnie
Edukacja włączająca – wymagania Edukacja włączająca wymaga od szkoły: Tworzenia właściwego klimatu w szkole i budowania pozytywnych relacji (uczeń - uczeń, nauczyciel – uczeń, nauczyciel – rodzic). Zorganizowania odpowiedniego wsparcia uwzględniającego indywidualne potrzeby dzieci (m in. rewalidacja, pomoc psychologiczno – pedagogiczna). Elastycznego podejścia do nauczania w zakresie treści programowych i metod pracy (odejście od rutynowej realizacji treści programowych). Zmiany w ocenianiu postępów ucznia w kierunku motywacji i wspierania jego rozwoju. Budowania partnerskich relacji z rodzicami. Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna Nr 1 w Krośnie
Edukacja włączająca - problemy Najłatwiej jest realizować zadania edukacji włączającej na poziomie edukacji początkowej. Im głębsza niepełnosprawność tym trudniejsze jest porozumiewanie się między osobami niepełnosprawnymi i pełnosprawnymi. Najwięcej problemów przysparza integrowanie uczniów z niepełnosprawnością umysłową oraz cięższymi stopniami niepełnosprawności (niesłyszących, niewidzących). Trudnym wyzwaniem jest edukacja włączająca ucznia, który wymaga stosowania indywidualnych, specjalistycznych metod pracy. Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna nr 1 w Krośnie
Edukacja włączająca – dlaczego warto ją organizować? daje szanse na współistnienie i współdziałanie osób niepełnosprawnych z osobami sprawnymi w naturalnym środowisku lokalnym, kształtuje pozytywne postawy wobec inności drugiego człowieka. Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna Nr 1 w Krośnie Konferencja dla nauczycieli