PROJEKT EDUKACYJNY „Tajemnice układu krążenia.”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Autorzy: Aleksandra Walasek Kinga Urban Klasa 1a
Advertisements

klasy 3a,b,c miały dwugodzinne spotkanie z wójtem gminy Nawojowa dr inż. Stanisławem Kiełbasą, na którym głównie poruszany był temat ekologii.
Realizacja programu Trzymaj formę w Gimnazjum nr 143 z Oddziałami Integracyjnymi im.I.J.Paderewskiego
Sprawozdanie z realizacji akcji prozdrowotnej
„KONSTRUKCJE GEOMETRYCZNE Z PROGRAMEM C.a.R.”
Kleider machen Leute Zespół Oświatowy w Liniewie
„Zastosuj w praktyce” Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z biologii
„Sekrety układu krążenia.”
Dnia , w ramach realizacji projektu „Sekrety układu krążenia” wśród uczniów naszej szkoły przeprowadziliśmy ankietę na temat grup krwi. W ankiecie.
Młodszy asystent Sekcji Promocji Zdrowia
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
JEM ZDROWO PROJEKT EDUKACYJNY W RAMACH PROGRAMU SZKOŁA Z KLASĄ 2.0
PRZYJAŹŃ godzina wychowawcza w kl. VI
AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA SPORT TO ZDROWIE
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Starorzecze Rzeki Łeby – wartość przyrodnicza naszego regionu.
"Szkoła dobrych praktyk" w Zespole Szkół Nr 1 w Puławach
Odżywiam się zdrowo i zdrowo żyję.
EKSPERYMENTY BIOLOGICZNE
PROGRAM EDUKACYJNY „TRZYMAJ FORMĘ” ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 1
r. Liceum Ogólnokształcące im. Adama Asnyka w Bielsku- Białej.
Fotografia naszym życiem
HISTORIA PROMOCJI ZDROWIA W NASZEJ SZKOLE
PROJEKT TRZYMAJ FORMĘ realizowany w roku szkolnym 2006/2007 w Zespole Szkół Ogólnokształcących Nr 4 im. C. K. Norwida w Olsztynie Gimnazjum Nr 8 w Olsztynie.
autor: Monika Kirejczyk
Prezentacja działań z zakresu promocji zdrowia w Szkole Podstawowej nr 88 w Poznaniu w roku 2008 Poznań, styczeń 2009 r.
TRZYMAJ FORMĘ.
Dane informacyjne: Nazwa szkoły: Zespół Szkół nr2 Gimnazjum nr3 z Oddziałami Integracyjnymi w Hajnówce. ID grupy: 96/78_MP_G2 Opiekun: Lija Grosz. Kompetencja:
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Aktywny udział w zajęciach, w których była wykorzystana TIK Opracowanie projektu kodeksu 2.0 Prowadzenie blogów 2.0 Realizacja mini projektu uczniowski.
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Jak zmierzyć ciśnienie krwi. Jak postępować w razie krwotoku
Debata pt.,,Współpraca w naszej szkole odbyła się dnia 24. lutego 2014 r. Uczestniczyło w niej 11 rodziców.
Sprawozdanie z realizacji obchodów DBI 2014
Raporty semestralne dotyczące efektywności wdrażanych programów nauczania.
Prezentacja projektu "Co Obrócić?" Nauczyciel: Monika Konofał
Patrz i zmieniaj Realizacja uczniowie ze Szkolnego Klubu Europejskiego pod kierunkiem p.Marzeny Pytel.
Źródła energii na świecie
Rok szkolny 2011/2012.
Sprawozdanie z realizacji projektu TRZYMAJ FORMĘ
„Kleszcz mały czy duży – nic dobrego nie wróży”
PODSUMOWANIE II EDYCJI PROGRAMU „TRZYMAJ FORMĘ” w powiecie giżyckim
Podsumowanie II edycji programu „Trzymaj form ę !” (r. szk. 2007/2008) w powiecie oleckim Opracowanie: mgr Emilia Naruszewicz Promocja Zdrowia i Oświata.
Cyberstrach ma wielkie oczy
Prezentacja wykonana przez uczniów z Zespołu Szkół nr 2 w Nidzicy
 w Gimnazjum nr 2 im. Zdzisława Krzyszkowiaka w Ostródzie 2013/2014.
W którym z krajów europejskich żyje się dostatnio? Autorami projektu są uczniowie klasy Ig Gimnazjum w Bieńkowicach pod opieką nauczyciela Łukasza Zaborowskiego.
AKCJA EDUKACYJNA PROMUJĄCA ZDROWY STYL ŻYCIA I ZBILANSOWANE ODŻYWIANIE realizowana w Szkole Podstawowej nr 3 im. Stefana Czarnieckiego w Słubicach w dniu.
Podsumowanie realizacji programu profilaktyki palenia tytoniu
„KTO ZASŁUGUJE NA MIANO PATRONA GIMNAZJUM?”. NASZA GRUPA PROJEKTOWA.
Tworzywa sztuczne wokół nas
Hasło: „Prawo, Przyjaźń, Tolerancja”. Czas trwania konkursu 01 IX 2012r. – 28 II 2013r.
Demokracja w szkole-wpływ samorządu na życie uczniów.
Prawa człowieka i ich ochrona w Polsce Alicja Kopczyńska
1a Aleksandra Natanek Natalia Rymarz 2a Karolina Święs Emila Witek Martyna Bińkowska 2b Arek Głowacki Natalia Dębska Artur Szewczyk Nauczyciel prowadzący.
AHA Czy terapia grupowa może pomóc w promowaniu zdrowia w chorobach układu krążenia? Michał Chudzik
Projekt edukacyjny „Czytanie jest trendy”
Samorząd Uczniowski wraz z opiekunem, dyrekcją szkoły i pedagogiem podczas „burzy mózgów” wspólnie opracowali harmonogram zadań, które były realizowane.
Choroby serca Miażdżyca Przewlekła choroba, polegająca na zmianach zwyrodnieniowo- wytwórczych w błonie wewnętrznej i środkowej tętnic, głównie w aorcie,
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Wł. Broniewskiego w Kościanie rok szkolny 2011/2012.
WIEM, CO JEM Projekt edukacyjny realizowany w kl. III SP w Zespole Szkół im. Stanisława Wyspiańskiego w Waganowicach.
Sieć Szkół Promujących Zdrowie. W styczniu 2015 roku przystąpiliśmy do programu Lubelskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie. Nasza szkoła od wielu lat.
KONKURS PLASTYCZNY ZAWODY PRZYSZŁOŚCI - MAKIETA GRUPA PROJEKTOWA: Klaudia Zielińska Ewelina Socha Katarzyna Tomiczek Klaudia Binda Dominik Jordan Szymon.
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
JAK BAWIĆ SIĘ BEZ UŻYWEK?
Praca metodą projektu edukacyjnego
XI edycja programu Trzymaj Formę!
Szkoła Promująca Zdrowie
SZKOŁA W RUCHU AKCJA „ĆWICZYĆ KAŻDY MOŻE” ZAPRASZAMY DO ZAPOZNANIA SIĘ
Zapis prezentacji:

PROJEKT EDUKACYJNY „Tajemnice układu krążenia.” Uczestnicy: 21 osób z klasy IIb: Bielat Barbara, Bochenek Oskar, Gieroń Kacper, Gołpyś Emilia, Handziuk Paulina, Kamzela Kamil, Kawałek Radosław, Kusiak Bartosz, Majewski Jakub, Myjak Szymon, Nowaczyk Seweryn, Opara Mikołaj, Rybczak Sebastian, Sadlok Adam, Stajniak Piotr, Stawowski Karol, Sworowski Dawid, Szoepe Małgorzata, Woźniak Kamil, Ziegler Karolina, Ziok Patryk. Opiekun Projektu: mgr Karina Kriegler 1 z 21 1

Cele projektu: Uczniowie potrafią: 1. Przygotować prezentacje Power Point m. in. na wylosowany temat związany z budową i funkcją układu krążenia człowieka. 2.Opracowywać dane, pochodzące z ankiet na temat: - częstotliwości występowania grup krwi wśród uczniów i nauczycieli naszego gimnazjum; - częstotliwości występowania chorób układu krążenia wśród członków najbliższej rodziny uczniów klasy IIb; 3.Zmierzyć tętno, ciśnienie krwi oraz prawidłowo postępować na wypadek krwotoku. 4. Wyjaśnić, w jaki sposób można zapobiegać chorobom układu krążenia- co ilustrują zrobionymi i opracowanymi zdjęciami, plakatami. 2 z 21

5. Przeprowadzić test Ruffiera wśród uczniów uczestników projektu. Uczniowie potrafią: 5. Przeprowadzić test Ruffiera wśród uczniów uczestników projektu. 6. Wyszukiwać informacje w różnych źródłach. 7. Współpracować w grupie. 3 z 21

Organizacja pracy zespołów. Przez ponad 3 miesiące 21 osób pracowało nad realizacją projektu pt. „Tajemnice układu krążenia”. Uczniowie pracowali w 8 grupach ( 5 grup trzyosobowych i 3 grupy dwuosobowe). Na początek, każdy z zespołów miał do przygotowania prezentację Power Point na wylosowany temat, dotyczący układu krążenia człowieka. Każda grupa dokonywała oceny pozostałych prezentacji. Wszyscy przeprowadzali anonimowe ankiety z osobami ze swojej rodziny (choroby układu krążenia). Wszyscy wykonywali test Ruffiera. Ponadto podział zadań wyglądał następująco: Grupa I: Wykonanie wykresów i plakatu nt.: Częstotliwość występowania chorób układu krążenia.(Seweryn i Mikołaj); 4 z 21

Organizacja pracy zespołów uczniowskich Grupa II: Opracowanie anonimowej ankiety, dotyczącej częstości występowania chorób układu krążenia wśród członków rodzin uczniów (Emilia i Karolina). Grupa III: Zredagowanie ogłoszenia do uczniów i nauczycieli naszego gimnazjum z prośbą o przyniesienie karteczek z wypisaną swoją grupą krwi (Małgosia); opracowanie wykresów na podstawie analizy zebranych wyników (Basia, Paulina); rozdawanie ulotek w dniu zebrań z Rodzicami (Małgosia) Grupa IV: Wykonanie plakatu z wynikami ankiety, dotyczącej częstotliwości występowania grup krwi wśród uczniów naszego gimnazjum oraz porównanie z częstotliwością występowania poszczególnych grup krwi w Polsce (Kuba, Szymon, Sebastian ). Grupa V: Wykonanie plakatu pt. „Miej czym kochać, dbaj o serce!” (Bartek, Adam, Kamil). Grupa VI: Wykonanie zdjęć na spotkaniu z pielęgniarką (Kacper), Wykonanie pomiaru ciśnienia krwi (Patryk, Kacper), Postępowanie w razie krwotoku (Patryk, Kacper). 5 z 21

Organizacja pracy zespołów uczniowskich cd Grupa VII: Wykonanie zdjęć na spotkaniu z pielęgniarką (Piotr, Dawid), napisanie sprawozdania ze spotkania z pielęgniarką (Dawid) Wykonanie pomiaru tętna i ciśnienia krwi (Piotr, Dawid), Postępowanie w razie krwotoku (Piotr, Dawid). Grupa VIII: Wykonanie zdjęć, promujących zachowania, które pomagają zapobiegać chorobom układu krwionośnego i zdjęć zachowań, których należy unikać (Kamil, Karol,Radek) 6 z 21

Rola nauczyciela Przygotowałam tematy prezentacji Power Point, do wylosowania dla poszczególnych grup. Byłam pośrednikiem w przesyłaniu informacji (sprawdzałam poprawność wykonanych zadań i przesyłałam do konkretnej osoby, której było to niezbędne do wykonania kolejnego zadania). Byłam autorem (jednym z wielu) uwag, co do treści i jakości wykonywanych prac. Prowadziłam cotygodniowe spotkania. Pilnowałam przestrzegania terminów realizacji zadań. Podsumowując: czuwałam, starając się o to, aby to uczniowie jak najwięcej pracowali. 7 z 21

Opis kolejnych działań uczniów Wykonanie prezentacji Power Point na tematy: Po co nam układ krwionośny? (Rola układu krwionośnego i krwi.) , Budowa serca. , Mały i duży krwioobieg. , Erytrocyty, białe ciałka krwi, płytki krwi- ich budowa i rola. , Dlaczego warto znać swoją grupę krwi. Grupy krwi- rodzaje, rozkład w Polsce i na świecie, transfuzja krwi. , Ciśnienie krwi, tętno, EKG- o czym nam mówią, jak je zmierzyć, parametry zdrowego człowieka. , Krwotoki- rodzaje i pomoc w razie krwotoków. , Choroby układu krążenia (miażdżyca, żylaki, choroba wieńcowa, zawał mięśnia sercowego, nadciśnienie tętnicze).W jaki sposób im zapobiegać? . Ocena i samoocena w/w prezentacji. Ułożenie ankiety, dotyczącej częstości występowania chorób układu krążenia wśród członków rodzin uczniów; ankietowanie swoich rodziców i dziadków. Opracowanie w/w ankiet (wykresy); stworzenie plakatu. Ankietowanie uczniów gimnazjum (częstotliwość występowania grup krwi). Opracowanie w/w ankiet (wykres); stworzenie plakatu. Wykonanie zdjęć promujących zdrowy styl życia. 8 z 21

Opis kolejnych działań uczniów cd Stworzenie plakatu pt. „Miej czym kochać, dbaj o serce!” . Nauka pomiaru tętna (przeprowadzenie testu Ruffiera i opracowanie wyników), ciśnienia krwi i pierwszej pomocy w razie krwotoków. Pomiary ciśnienia kolegów i zakładanie opatrunków. Wykonanie zdjęć na spotkaniu z pielęgniarką. Wykonanie sprawozdania ze spotkania z pielęgniarką. Umieszczanie sprawozdań i prezentacji Power Point na stronie internetowej gimnazjum. Umieszczenie plakatów w holu szkoły. Rozdawanie ulotek informacyjnych o efektach pracy w ramach naszego projektu. Prowadzenie dokumentacji efektów pracy na dysku twardym i w skrzynce mailowej. 9 z 21

Rezultaty pracy uczniów Rezultaty pracy znajdziecie na stronie: http://www.gimnazjum10.nazwa.pl Prezentacje Power Point: Po co nam układ krwionośny? (Rola układu krwionośnego i krwi.) , Budowa serca. , Mały i duży krwioobieg. , Erytrocyty, białe ciałka krwi, płytki krwi- ich budowa i rola. , Dlaczego warto znać swoją grupę krwi. Grupy krwi- rodzaje, rozkład w Polsce i na świecie, transfuzja krwi. , Ciśnienie krwi, tętno, EKG- o czym nam mówią, jak je zmierzyć, parametry zdrowego człowieka. , Krwotoki- rodzaje i pomoc w razie krwotoków. , Choroby układu krążenia (miażdżyca, żylaki, choroba wieńcowa, zawał mięśnia sercowego, nadciśnienie tętnicze).W jaki sposób im zapobiegać? . Opracowanie ankiet (wykresy, prezentacja Power Point oraz plakat ), dotyczących częstości występowania chorób układu krążenia wśród członków rodzin uczniów. Opracowanie ankiet (wykresy, prezentacja Power Point oraz plakat ), dotyczących częstotliwości występowania grup krwi wśród uczniów naszego gimnazjum. Wyniki przeprowadzonego testu Ruffiera wśród uczestników projektu. 10 z 21

Plakat pt. „Miej czym kochać, dbaj o serce”.

Plakat pt. „Miej czym kochać, dbaj o serce”.

Plakat pt. „Rozkład grup krwi w Polsce i na świecie”. 13 z 21

Rezultaty pracy uczniów cd Sprawozdanie ze spotkania na którym dokonano pomiaru wydolności fizycznej młodzieży (test Ruffiera). Ilość badanych osób (wyrażona w %) o określonej wydolności (wg testu Ruffiera).   14 z 21

Test Ruffiera W powyższym teście udział wzięło 19 uczniów -uczestników projektu. Obliczono wskaźnik Ruffiera IR, który pozwolił na dokonanie oceny wydolności fizycznej organizmu. IR 0 – wydolność bardzo dobra (0 uczniów) IR o,1 – 5,0 – dobra (2 uczniów) IR 5,1 – 10 – średnia (8 uczniów) IR 10,1 – 15,0 – słaba ( 9 uczniów) Wniosek: Z wydolnością fizyczną uczniów nie jest najlepiej! Należy zwiększyć aktywność fizyczną i nie unikać lekcji wf- u!!!

Rezultaty pracy uczniów cd Sprawozdanie ze spotkania z pielęgniarką oraz zdjęcia z w/w spotkania. Np. Nauka pomiaru ciśnienia krwi: Sprawozdanie (Dawid): „Nadciśninie tętnicze to choroba układu krążenia. Chorują na nią dorośli i dzieci. Ciśnienie w żyłach i tętnicach zależy od pracy serca. Ciśnienie prawidłowe: 120-skurczowe, 80-rozkurczowe. Norma dla naszego wieku (tj.: 15 latków) – 115/70 Nadciśnienie od 140 – skurczowe, 90- rozkurczowe. Nadciśnienie wzrasta wraz z wiekiem. Zalecana kontrola ciśnienia dwa razy w roku dla dzieci i dorosłych. Czy sami możemy wpływać na nadciśnienie tętnicze? Tak- np. przez aktywny tryb życia, właściwe odżywianie się, (unikanie nadmiaru soli), unikanie używek i radzenie sobie ze stresem.” 16 z 21

Prezentacja publiczna projektu Odbyła się poprzez: Publikację efektów działania (prezentacje Power Point oraz zdjęcia i sprawozdania ze spotkań) na stronie internetowej Gimnazjum Nr 10 im. Jerzego Kukuczki w Katowicach). Wystawa plakatów w holu szkoły, połączona z akcją rozdawania ulotek w dniu zebrań z Rodzicami 14 kwietnia 2015r. 17 z 21

Prezentacja publiczna projektu cd *Zawartość ulotki:   Drodzy Rodzice !!! Uczniowie klasy IIb Gimnazjum nr 10 im. Jerzego Kukuczki w Katowicach, w bieżącym roku szkolnym realizowali projekt edukacyjny pt.: „Tajemnice układu krążenia”. Projekt realizowany był pod opieką mgr Kariny Kriegler. Na stronie internetowej naszego gimnazjum znajdują się m. in. wyniki ankiet, dotyczących częstości występowania chorób układu krążenia wśród rodziców i dziadków uczniów, prezentacje multimedialne związane z tematem projektu a także wiele innych, ciekawych efektów pracy uczniów. Gorąco zapraszamy do zapoznania się z wynikami naszej pracy na: www.gimnazjum10.nazwa.pl   Twórcy projektu „Tajemnice układu krążenia”. *Rozdawanie ulotek: 18 z 21

Co zyskaliśmy dzięki pracy w ramach tego projektu? Cele projektu zostały osiągnięte (patrz slajd nr 2). Wypowiedzi uczniów: „Nauczyłam się tworzenia prezentacji multimedialnej i dowiedziałam się dużo na temat EKG oraz parametrów zdrowego człowieka.” –Basia „Podszkoliłam się w robieniu prezentacji Power Point.” –Karolina „Dowiedziałam się wielu ciekawostek dotyczących układu krążenia.” - Paulina „Nauczyłem się mierzyć tętno, dowiedziałem się co to jest tętno, jak wygląda duży i mały obieg krwi. Wiem jak wygląda nasze serce.” - Patryk „Zyskałem wiedzę, że zdrowie jest bardzo ważne by móc poprawnie funkcjonować.” - Adam „Poznałam przyczyny chorób układu krążenia oraz sposoby zapobiegania im.” -Gosia 19 z 21

Co zyskaliśmy dzięki pracy w ramach tego projektu? cd „Nauczyłem się jak dbać o serce i pracować w grupie.” - Karol, Radek, Kamil „Dzięki temu projektowi dowiedziałem się co to jest test Ruffiera oraz jak mierzy się ciśnienie krwi.” – Piotr „Zdobyłem dużo informacji o moim organizmie i nauczyłem się wykonywać Test Ruffiera.” - Kacper „Zyskałem dużą wiedzę na temat układu krążenia.” - Dawid, Oskar, Emilia, Bartek, Jakub „Dowiedziałem się o grupach krwi i jak poprawnie zmierzyć ciśnienie krwi.” -Sebastian „Zyskałem wiedzę, czym jest konflikt serologiczny.” –Szymon „Dowiedziałem się co szkodzi sercu. Poznałem jego budowę wewnętrzną.” - Kamil 20 z 21

Dziękujemy za obejrzenie prezentacji.