Awans zawodowy nauczyciela
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2017 r Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2017 r., poz. 1189 ze zm.): - Rozdział 3a Awans zawodowy nauczycieli - Rozdział 4 Nawiązanie, zmiana i rozwiązanie stosunku pracy – art. 22 ust 3 i 4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2013 r., poz. 393)
Nauczyciel rozpoczyna staż z początkiem roku szkolnego, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od dnia rozpoczęcia zajęć, na swój wniosek skierowany do dyrektora szkoły (stażysta nie składa wniosku do dyrektora). W przypadku nawiązania stosunku pracy po upływie terminu, o którym mowa wyżej, nauczyciel nie rozpoczyna stażu do końca tego roku szkolnego.
Do nauczyciela zatrudnionego w kilku szkołach, który w żadnej z tych szkół nie jest zatrudniony w wymiarze co najmniej 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć, łącznie jednak wymiar jego zajęć stanowi co najmniej 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć dla danego stanowiska organ sprawujący nadzór pedagogiczny wyznacza dyrektora szkoły, który wykonuje czynności związane z odbywaniem stażu przez nauczyciela, dokonuje oceny dorobku zawodowego nauczyciela oraz wskazuje nauczycielowi właściwy organ do złożenia wniosku odpowiednio o postępowanie kwalifikacyjne lub egzaminacyjne - na wniosek nauczyciela (załączone zaświadczenia dyrektorów szkół o wymiarze zatrudnienia)
W przypadku nieobecności nauczyciela w pracy z powodu pozostawania w stanie nieczynnym, czasowej niezdolności do pracy wskutek choroby, zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy lub urlopu innego niż urlop wypoczynkowy i urlopy, trwającej nieprzerwanie dłużej niż miesiąc, staż ulega przedłużeniu o czas trwania tej nieobecności. W przypadku nieobecności dłuższej niż rok nauczyciel jest obowiązany do ponownego odbycia stażu w pełnym wymiarze.
W przypadku nieobecności nauczyciela w pracy z powodu urlopu macierzyńskiego, urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopu rodzicielskiego lub urlopu ojcowskiego, staż ulega przedłużeniu o czas trwania tej nieobecności. W przypadku gdy łączny czas nieprzerwanej nieobecności w pracy z przyczyn, jest dłuższy niż rok i 6 miesięcy, nauczyciel jest obowiązany do ponownego odbycia stażu w pełnym wymiarze.
W terminie 30 dni od dnia zakończenia stażu nauczyciel składa dyrektorowi sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego. Przyjęcie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego wskazane, aby było opatrzone datą wpływu. Opiekun stażu przedstawia dyrektorowi szkoły projekt oceny dorobku zawodowego nauczyciela stażysty/kontraktowego za okres stażu w terminie 14 dni od dnia zakończenia stażu przez nauczyciela. Ocenę dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu ustala, w terminie nie dłuższym niż 21 dni od dnia złożenia sprawozdania, z uwzględnieniem stopnia realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela, dyrektor po zasięgnięciu opinii rady rodziców. Rada rodziców powinna przedstawić swoją opinię w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie dorobku zawodowego nauczyciela. Nieprzedstawienie opinii rady rodziców nie wstrzymuje postępowania.
Ocena dorobku zawodowego nauczyciela może być pozytywna lub negatywna Ocena dorobku zawodowego nauczyciela może być pozytywna lub negatywna. Ocena sporządzana jest na piśmie i zawiera uzasadnienie oraz pouczenie o możliwości wniesienia odwołania. Od oceny dorobku zawodowego nauczycielowi służy odwołanie do organu sprawującego nadzór pedagogiczny w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny rozpatruje odwołanie w terminie 21 dni. Ocena dorobku zawodowego nauczyciela ustalona przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny jest ostateczna. W przypadku niedotrzymania przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny terminu rozpatrzenia odwołania, nauczyciel jest dopuszczony do rozmowy kwalifikacyjnej/egzaminu lub może się ubiegać o akceptację komisji. W przypadku, gdy ostateczna ocena dorobku zawodowego nauczyciela jest negatywna, ponowna ocena dorobku może być dokonana po odbyciu, na wniosek nauczyciela i za zgodą dyrektora szkoły, jednego dodatkowego stażu w wymiarze 9 miesięcy.
Nauczyciel stażysta i nauczyciel kontraktowy składają wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego w roku uzyskania pozytywnej oceny dorobku zawodowego za okres stażu. Nauczyciel mianowany może złożyć wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego w okresie 3 lat od dnia otrzymania pozytywnej oceny dorobku zawodowego za okres stażu. W przypadku niedotrzymania terminów złożenia ww. wniosków nauczyciele ci obowiązani są do ponownego odbycia stażu w pełnym wymiarze.
Na wniosek nauczyciela w skład komisji może wchodzić przedstawiciel wskazanego we wniosku związku zawodowego
Dokumentacja załączona do wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego obejmuje dokumenty poświadczone za zgodność z oryginałem na każdej stronie przez upoważnioną osobę w szkole i są to: dokumenty potwierdzające posiadane kwalifikacje zawodowe (dyplomy, świadectwa, zaświadczenia wydane przez uczelnie wyższe, w tym również o przygotowaniu pedagogicznym); w przypadku nauczyciela kontraktowego lub mianowanego poświadczoną kopię aktu nadania stopnia awansu zawodowego wraz z uzasadnieniem.
3) oryginał zaświadczenia dyrektora szkoły zawierający informacje o: wymiarze zatrudnienia nauczyciela oraz nauczanym przez niego przedmiocie lub rodzaju prowadzonych zajęć w dniu wydania zaświadczenia oraz w okresie odbywania stażu; w przypadku nauczyciela, który w okresie odbywania stażu zmienił miejsce zatrudnienia, oraz nauczyciela zatrudnionego w kilku szkołach, w każdej w wymiarze niższym niż połowa obowiązkowego wymiaru zajęć, łącznie w wymiarze co najmniej połowy obowiązkowego wymiaru zajęć, należy załączyć zaświadczenia ze wszystkich szkół, w których nauczyciel był zatrudniony w okresie stażu, dacie zatwierdzenia planu rozwoju zawodowego nauczyciela, dacie złożenia przez nauczyciela sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego, uzyskanej przez nauczyciela ocenie dorobku zawodowego za okres stażu oraz dacie jej dokonania, a w przypadku nauczyciela, który w okresie odbywania stażu zmienił miejsce zatrudnienia – także o ocenie dorobku zawodowego za okres stażu odbytego w poprzednim miejscu zatrudnienia;
w przypadku nauczyciela mianowanego również: opis i analizę realizacji wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia nauczyciela dyplomowanego, w szczególności ze wskazaniem uzyskanych efektów, Nauczycielowi mianowanemu, ubiegającemu się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego, za spełnienie odpowiednich wymagań, uznaje się także jego odpowiedni dorobek zawodowy ze szczególnym uwzględnieniem okresu od dnia uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego.
b) poświadczoną kopię dyplomu lub świadectwa potwierdzającego zaawansowaną znajomość języka obcego w rozumieniu przepisów w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli – jeżeli nauczyciel realizował zadanie określone w § 8 ust. 2 pkt 4 lit. d (tj. uzyskanie umiejętności posługiwania się językiem obcym na poziomie zaawansowanym, a w przypadku nauczycieli języków obcych – uzyskanie umiejętności posługiwania się drugim językiem obcym na poziomie zaawansowanym).
Komisję kwalifikacyjną dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego powołuje dyrektor szkoły. W skład komisji wchodzą: dyrektor (wicedyrektor), jako jej przewodniczący; przewodniczący zespołu przedmiotowego (wychowawczego), a jeżeli zespół taki nie został w tej szkole powołany – nauczyciel mianowany lub dyplomowany zatrudniony w szkole, a w przypadku przedszkola, szkoły lub placówki, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 2 ustawy KN, w których nie są zatrudnieni nauczyciele mianowani lub dyplomowani – nauczyciel kontraktowy; opiekun stażu.
Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego obejmują: znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż; umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywał staż; znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów; umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć.
Komisja kwalifikacyjna przeprowadza rozmowę kwalifikacyjną, podczas której nauczyciel stażysta ubiegający się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego: przedstawia sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego; odpowiada na pytania członków komisji dotyczące ww. wymagań.
Komisję egzaminacyjną dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela mianowanego powołuje organ prowadzący szkołę. W skład komisji wchodzą: przedstawiciel organu prowadzącego szkołę, jako jej przewodniczący; przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny; dyrektor szkoły; dwaj eksperci z listy ekspertów ustalonej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego obejmują: umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach; umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych; umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej; umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań; umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.
Komisja egzaminacyjna przeprowadza egzamin, w czasie którego nauczyciel kontraktowy ubiegający się o awans na stopień nauczyciela mianowanego: dokonuje prezentacji dorobku zawodowego; odpowiada na pytania członków komisji dotyczące ww. wymagań.
Komisję kwalifikacyjną dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego powołuje organ sprawujący nadzór pedagogiczny. W skład komisji wchodzą: przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny, jako jej przewodniczący, dyrektor szkoły; trzej eksperci z listy ekspertów ustalonej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela dyplomowanego obejmują: uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły, a w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 9e ust. 1–3 Karty Nauczyciela – uzyskanie pozytywnych efektów w zakresie realizacji zadań odpowiednio na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w związku z zajmowanym stanowiskiem lub pełnioną funkcją; wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej; umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć;
uzyskanie innych znaczących osiągnięć w pracy zawodowej; 4) realizację co najmniej trzech z następujących zadań: opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich, wykonywanie zadań doradcy metodycznego, egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, eksperta komisji kwalifikacyjnej lub egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy, rzeczoznawcy do spraw podręczników, a w przypadku nauczycieli szkół artystycznych – także konsultanta współpracującego z Centrum Edukacji Artystycznej, poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych, uzyskanie umiejętności posługiwania się językiem obcym na poziomie zaawansowanym, a w przypadku nauczycieli języków obcych – uzyskanie umiejętności posługiwania się drugim językiem obcym na poziomie zaawansowanym, wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami, uzyskanie innych znaczących osiągnięć w pracy zawodowej; 5) umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony.
Komisja kwalifikacyjna analizuje dorobek zawodowy nauczyciela mianowanego ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego na podstawie przedłożonej przez nauczyciela dokumentacji oraz przeprowadzonej rozmowy, podczas której nauczyciel odpowiada na pytania członków komisji dotyczące wpływu działań i zadań zrealizowanych przez nauczyciela w okresie stażu na podniesienie jakości pracy szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.
Przygotowanie dokumentacji niezbędnej do uzyskania stopnia nauczyciela dyplomowanego - przykłady
Dokumentacja załączona do wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego obejmuje w przypadku nauczyciela mianowanego: opis i analizę realizacji wymagań, w szczególności ze wskazaniem uzyskanych efektów. NIE: SPRAWOZDANIE Opisane podejmowane działanie należy przyporządkować do konkretnego wymagania zwracając uwagę, aby działanie to nie powtórzyło się w innym wymaganiu.
1. opis i analiza uzyskania pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły, w szczególności ze wskazaniem uzyskanych efektów, np.: wprowadzanie nowych rozwiązań merytorycznych i metodycznych na podstawie umiejętności zdobytych dzięki ukończeniu form doskonalenia zawodowego lub zdobywania dodatkowych kwalifikacji (wykorzystanie w pracy z uczniami), opracowywanie, wdrażanie i ewaluacja własnych programów zajęć pozalekcyjnych rozwijających zdolności i zainteresowania uczniów, dla uczniów o szczególnych potrzebach edukacyjnych, obejmującego pracę dydaktyczną bądź wychowawczą,
opracowywanie, wdrażanie i ewaluacja projektów międzyprzedmiotowych, cd. 1. opis i analiza uzyskania pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły, w szczególności ze wskazaniem uzyskanych efektów, np.: współtworzenie, wdrażanie i ewaluacja dokumentów wewnętrznych szkoły (programu rozwoju szkoły, programu wychowawczego, programu profilaktyki, statutu i innych), opracowywanie, wdrażanie i ewaluacja projektów międzyprzedmiotowych, organizowanie i przeprowadzanie konkursów szkolnych i międzyszkolnych oraz przygotowywanie uczniów do konkursów, olimpiad, turniejów i innych. badanie osiągnięć edukacyjnych uczniów (narzędzia badawcze, przeprowadzenie badań, analiza, wnioski do dalszej pracy ), wdrażanie i ewaluacja innowacji pedagogicznych.
2. opis i analiza wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej, w szczególności ze wskazaniem uzyskanych efektów, np.: wykorzystanie w pracy ukończonych form doskonalenia związanych z technologią informacyjną i komunikacyjną, wykorzystywanie technologii informacyjnej i zasobów internetowych (np. korzystanie ze słowników i encyklopedii multimedialnych, stron edukacyjnych, posługiwanie się programami multimedialnymi, itp.), wykorzystywanie zasobów bibliotecznych (np. korzystanie z różnych typów katalogów, sporządzanie bibliografii, itp.), korzystanie z urządzeń komunikacyjnych.
3. opis i analiza umiejętności dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć, w szczególności ze wskazaniem uzyskanych efektów, tj. prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć,
cd.: 3. opis i analiza umiejętności dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć, w szczególności ze wskazaniem uzyskanych efektów, tj. Ponadto, np.: pełnienie obowiązków opiekuna stażu nauczyciela stażysty lub kontraktowego, organizowanie i prowadzenie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli, ukończenie form doskonalenia zawodowego i dzielenie się wiedzą z nauczycielami, pełnienie funkcji przewodniczącego zespołu przedmiotowego lub zespołu wychowawców, przygotowanie i przeprowadzenie rad szkoleniowych w szkole (np. warsztaty, prezentacje), opracowanie i udostępnienie do wykorzystania w szkole materiałów edukacyjnych np. scenariuszy zajęć, testów, kart pracy scenariuszy imprez i uroczystości szkolnych oraz innych materiałów.
4. Realizacja co najmniej trzech z sześciu zadań do wyboru: a/ opis i analiza opracowania i wdrożenia programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich, w szczególności ze wskazaniem uzyskanych efektów, np.: program pracy z dzieckiem zdolnym, program profilaktyki, program integracji grupy klasowej, program wychowania przez sport, program pracy z dzieckiem zaniedbanym wychowawczo. Nie przedstawiać programów, których przygotowanie i realizowanie należy do obowiązków nauczyciela.
Realizacja co najmniej trzech z sześciu zadań do wyboru, cd.: b/ opis i analiza wykonywania zadań doradcy metodycznego, egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, eksperta komisji kwalifikacyjnej lub egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy, rzeczoznawcy do spraw podręczników, a w przypadku nauczycieli szkół artystycznych – także konsultanta współpracującego z Centrum Edukacji Artystycznej, w szczególności ze wskazaniem uzyskanych efektów, np.: wykonywanie zadań egzaminatora, doradcy metodycznego, eksperta, rzeczoznawcy lub konsultanta, np.: sprawdzanie arkuszy egzaminacyjnych, recenzowanie przedłożonych programów, podręczników, środków dydaktycznych.
Realizacja co najmniej trzech z sześciu zadań do wyboru cd.: c/ opis i analiza poszerzenia zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych, w szczególności ze wskazaniem uzyskanych efektów, np.: działania na rzecz szkoły (np.: wycieczki, wypoczynek, zajęcia pozalekcyjne, konkursy, turnieje), organizacja i prowadzenie imprez międzyszkolnych, miejskich, powiatowych i innych, opracowanie i realizacja programów, współpraca z zagranicą, działalność na rzecz środowiska.
Realizacja co najmniej trzech z sześciu zadań do wyboru cd.: d/ opis i analiza uzyskania umiejętności posługiwania się językiem obcym na poziomie zaawansowanym, a w przypadku nauczycieli języków obcych - uzyskanie umiejętności posługiwania się drugim językiem obcym na poziomie zaawansowanym, w szczególności ze wskazaniem uzyskanych efektów dyplomy i świadectwa potwierdzające zaawansowaną znajomość języka obcego w rozumieniu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2017 r., poz. 1575).
spotkania z ciekawymi ludźmi, Realizacja co najmniej trzech z sześciu zadań do wyboru cd.: e/ opis i analiza wykonywania zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami, w szczególności ze wskazaniem uzyskanych efektów, np.: szkolenia i warsztaty dla rodziców, w tym we współpracy ze specjalistami poradni psychologiczno-pedagogicznej, pomoc materialna dla ucznia przy współpracy z ośrodkami pomocy społecznej, organizowanie imprez środowiskowych we współpracy z klubami sportowymi, stowarzyszeniami, fundacjami, spotkania z ciekawymi ludźmi, dozór kuratorski nad nieletnimi we współpracy z sądem rodzinnym, policją, pełnienie funkcji i wykonywanie zadań w strukturach samorządowych, fundacjach, stowarzyszeniach działających na rzecz edukacji, zorganizowanie „zielonej szkoły”, zimowiska na terenie szkoły. Przedstawić działania realizowane we współpracy z podmiotami zewnętrznymi.
Realizacja co najmniej trzech z sześciu zadań do wyboru cd.: f/ opis i analiza uzyskania innych znaczących osiągnięć w pracy zawodowej w szczególności ze wskazaniem uzyskanych efektów, np.: podejmowanie działań na rzecz uczniów, szkoły, oświaty, itp., które były przesłanką do: otrzymania nagród, medali, odznaczeń, podziękowań, uzyskania przez uczniów tytułu laureatów, finalistów, wysokich lokat w konkursach i olimpiadach, znaczące publikacje w czasopismach i inne.
co najmniej dwóch przypadków 5. opis i analiza umiejętności rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony, w szczególności ze wskazaniem uzyskanych efektów. co najmniej dwóch przypadków
www.kuratorium.waw.pl w zakładce: Dyrektor i nauczyciel / Awans zawodowy Wzór zaświadczenia dyrektora szkoły Dokumentacja nauczyciela ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego Wniosek o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego dla nauczyciela z udziałem przedstawiciela związku zawodowego Wniosek o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego dla nauczyciela bez udziału przedstawiciela związku zawodowego
Dziękuję za uwagę