20 października 2017 Departament Ochrony Zdrowia i Polityki Społecznej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

Warszawski System Wsparcia Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
1 Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych długofalowy plan przeciwdziałania dezintegracji społecznej Opracowanie: MOPS Gdańsk Gdańsk 2004.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Krzysztof Kłos Dyrektor Departamentu Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego Gminne i powiatowe programy ochrony zdrowia.
WYDZIAŁ PREWENCJI KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ POLICJI W GDAŃSKU
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
TWORZENIE I ROZWIJANIE STANDARDÓW USŁUG POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ Konkurs na wykonanie pilotażowego wdrażania standardów usług i modeli instytucji.
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Lubuska Strategia Ochrony Zdrowia na lata 2010 – 2013.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Białymstoku
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia WYNIKI I WNIOSKI Z KONTROLI podmiotów, realizujących zadania określone ustawą o przeciwdziałaniu.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy będzie wdrażał działania finansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej, Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie Olsztyn, 21 marca 2013 roku Spotkanie dotyczące.
Artur Kochański.  Samorząd Miasta Lublin  Placówki służby zdrowia  Jednostki pomocy społecznej  Organizacje pozarządowe  Instytucje rynku pracy 
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
ZDROWE ŁÓDZKIE Plan działań z zakresu profilaktyki chorób i promocji zdrowia dla województwa łódzkiego.
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
wobec „deinstytucjonalizacji” opieki psychiatrycznej
Ekonomia społeczna w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata rola podmiotów reintegracyjnych w aktywizacji.
Artur Kochański Sekcja Naukowa Psychiatrii Środowiskowej i Rehabilitacji PTP.
Warszawa, r. Deinstytucjonalizacja usług – EFS
Gdański Program Ochrony Zdrowia Psychicznego 2016 – 2020 Dotychczasowy program, prace nad kontynuacją, wyzwania przyszłościowe.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
CEL PROJEKTU Celem projektu jest zwiększenie kompetencji oraz jakości i efektywności działania 560 pracowników/czek instytucji odpowiedzialnych za kreowanie.
Usługi społeczne dla osób starszych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Sejmiku Senioralnego.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
KONFERENCJA DLA PRZEWODNICZĄCYCH GMINNYCH KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH Danuta Janusz Ekspert Wojewódzki ds. Informacji o Narkotykach i.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w Województwie Kujawsko- Pomorskim Działania realizowane przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu Dorota.
A chcemy dowiedzieć się za unijne pieniądze dr Małgorzata Wiśniewska.
Projekt Partnerski, pn. Rodzina w Centrum Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Oś Priorytetowa 9 Solidarne.
& PO WER nowe podejście do zdrowia psychicznego
deinstytucjonalizacja, współpraca między-silosowa, koordynacja
Europejski Fundusz Społeczny -
Dr Anna Augustynowicz, Dr Aleksandra Czerw
Ekonomia społeczna – istota problemu
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Konferencja Finasowanie i organizowanie ochrony zdrowia przez samorząd Marek Wójcik Związek Miast.
Psychiatria Dzieci i Młodzieży – Kopciuszek Medycyny
PARTNERZY KRAJOWI Sieć SPLOT ( Stowarzyszenie ESWIP ( Regionalnym Centrum Wspierania Inicjatyw Pozarządowych, Wrocław.
PARTNERZY KRAJOWI Sieć SPLOT ( Stowarzyszenie ESWIP ( Regionalnym Centrum Wspierania Inicjatyw Pozarządowych, Wrocław.
Ochrona zdrowia w województwie podlaskim wybrane zagadnienia
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.” Materiał opracowany przez Centrum Doradztwa Rolniczego.
Samorządowa polityka senioralna na Mazowszu
Jak powstają programy profilaktyki zdrowotnej regionu łódzkiego
Dr n. o zdrowiu Anna Rybarczyk-Szwajkowska
Senior w środowisku lokalnym
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Rzeszowie
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Komplementarność EFS z PO PŻ
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Podsekretarz Stanu Ministerstwo Zdrowia
Zapis prezentacji:

Wdrażanie Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego 2017-2022 w województwie podkarpackim 20 października 2017 Departament Ochrony Zdrowia i Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego

Wystąpienie prof. Janusza Heitzmana w ramach panelu „Quo vadis polska psychiatrio?” Sympozjum Polsko-Niemieckiego Towarzystwa Zdrowia Psychicznego Kraków – 30 września 2017 r.

Informacja o pilotażu z dnia 21 września 2017 Województwo Kod Podmioty lecznicze Razem Formalne wymagania wejścia do pilotażu SPZOZ spółki z udziałem JST inne („niepu-bliczne”) spełnione do wyjaś-nienia nie-spełnione Dolnośląskie 2 9 1 3 13 6 5 Kujawsko-pomorskie 4 Lubelskie Lubuskie 8 Łódzkie 10 Małopolskie 12 Mazowieckie 14 7 Opolskie 16 Podkarpackie 18 Podlaskie 20 Pomorskie 22 11 Śląskie 24 21 Świętokrzyskie 26 Warmińsko-Mazurskie 28 Wielkopolskie 30 Zachodniopomorskie 32 Polska (n) PL 86 37 139 70 19 50 Polska (odsetki) 61,9% 11,5% 26,6% 100,0 50,4% 13,7% 36,0%

Podkarpacki Program Ochrony Zdrowia Psychicznego (aktualizacja, realizacja, koordynowanie, monitorowanie) UPOWSZECHNIENIE ŚRODOWISKOWEGO MODELU OPIEKI PSYCHIATRYCZNEJ Strategia rozwoju zasobów ochrony zdrowia psychicznego z uwzględnieniem map potrzeb zdrowotnych w zakresie CZP - plan umiejscowienia CZP PSYCHIATRYCZNA OPIEKA ZDROWOTNA Programu zwiększenia dostępności i zmniejszenia nierówności w dostępie do różnych form środowiskowej psychiatrycznej opieki zdrowotnej /sieć CZP oraz placówki dla dzieci i młodzieży/ OPARCIE SPOŁECZNE Program poszerzenia, zróżnicowania i unowocześniania pomocy i oparcia społecznego dla osób z zaburzeniami psychicznymi w zakresie pomocy i oparcia społecznego AKTYWIZACJA ZAWODOWA Program rozwoju zróżnicowanych form wspieranego i wspomaganego zatrudnienia oraz przedsiębiorczości społecznej dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych

Dodatkowe zadania samorządu wojewódzkiego Wspieranie wdrażania planu umiejscowienia CZP Wspieranie projektów organizacji pozarządowych służących rozwojowi form oparcia społecznego Stymulowanie  zmian  w  strukturze  podmiotów  wykonujących  działalność leczniczą, dla których podmiotem tworzącym jest samorząd województwa Zwiększanie dostępności rehabilitacji zawodowej, organizacja poradnictwa zawodowego i szkoleń zawodowych dla osób niepełnosprawnych, w tym z zaburzeniami psychicznymi Prowadzenie kampanii szkoleniowo-informacyjnej, adresowanej do pracodawców, promującej zatrudnianie osób niepełnosprawnych, w tym z zaburzeniami psychicznymi Przygotowanie aktualizowanego corocznie przewodnika informującego o dostępnych formach opieki zdrowotnej, pomocy społecznej i aktywizacji zawodowej dla osób z zaburzeniami psychicznymi,

Zadania samorządu wojewódzkiego - Cel główny: zapewnienie osobom z zaburzeniami psychicznymi wielostronnej opieki adekwatnej do ich potrzeb Cel szczegółowy d): skoordynowanie dostępnych form opieki i pomocy. Zadania: 1) opracowanie lub aktualizacja regionalnego programu ochrony zdrowia psychicznego; 2) realizacja, koordynowanie i monitorowanie regionalnego programu ochrony zdrowia psychicznego w odniesieniu do zadań wskazanych dla samorządu województwa; 3) przygotowanie aktualizowanego corocznie przewodnika informującego o dostępnych formach opieki zdrowotnej, pomocy społecznej i aktywizacji zawodowej dla osób z zaburzeniami psychicznymi, w tym w oparciu o informacje przekazane przez samorządy powiatowe, w wersji elektronicznej lub papierowej.

Zadania samorządu powiatowego - Zapewnienie osobom z zaburzeniami psychicznymi wielostronnej opieki adekwatnej do ich potrzeb Cel szczegółowy d): skoordynowanie dostępnych form opieki i pomocy. Zadania: 1) powołanie lub kontynuacja działania lokalnego zespołu koordynującego realizację Programu; skład zespołu ustala się w sposób zapewniający właściwą reprezentację samorządu powiatu lub gminy, placówek realizujących zadania z zakresu ochrony zdrowia psychicznego, pozarządowych organizacji samopomocowych; zarząd powiatu zapewni działaniom zespołu niezbędną pomoc administracyjną; 2) opracowanie lub aktualizacja lokalnego programu ochrony zdrowia psychicznego, zawierającego szczegółowy plan zapewnienia mieszkańcom koordynowanych, medycznych i społecznych świadczeń CZP; 3) realizacja, koordynowanie i monitorowanie lokalnego programu ochrony zdrowia psychicznego; 4) przygotowanie i udostępnienie mieszkańcom oraz samorządowi województwa aktualizowanego corocznie przewodnika informującego o lokalnie dostępnych formach opieki zdrowotnej, pomocy społecznej i aktywizacji zawodowej dla osób z zaburzeniami psychicznymi (w wersji papierowej lub elektronicznej).

Strategia Rozwoju Województwa Podkarpackiego 2.4 Włączenie społeczne 2.5 Zdrowie publiczne Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych 2014-2020 Program Ochrony Zdrowia Psychicznego Program Pomocy Społecznej 2016-2023 Program Wyrównywania Szans Osób Niepełnosprawnych 2008-2020 Program Przeciwdziałania Narkomanii 2017-2020 Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie 2014-2020 Program Rozwoju Ekonomii Społecznej 2016-2020 Program Promocji Zdrowia (SANEPID) Program Wspierania Rodziny i Systemu Pieczy Zastępczej 2014-2020

REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY - PERSPEKTYWA 2014-2020 OŚ PRIORYTETOWA VIII. INTEGRACJA SPOŁECZNA DZIAŁANIE 8.3 ZWIĘKSZENIE DOSTĘPU DO USŁUG SPOŁECZNYCH I ZDROWOTNYCH Usługi zdrowotne: 3. Finansowanie usług ochrony zdrowia psychicznego (opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień), w tym opieki psychiatrycznej i psychologicznej. Zadania samorządu wojewódzkiego: 1. aktualizacja wojewódzkiego programu zwiększenia dostępności i zmniejszenia nierówności w dostępie do różnych form środowiskowej psychiatrycznej opieki zdrowotnej, w tym rozwoju CZP oraz placówek psychiatrycznej opieki zdrowotnej dla dzieci i młodzieży na terenie województwa. Wojewódzki program może stanowić element regionalnego programu ochrony zdrowia psychicznego; 2. opracowanie, we współpracy z samorządami powiatów, dokumentu określającego strategię rozwoju zasobów ochrony zdrowia psychicznego z uwzględnieniem map potrzeb zdrowotnych w zakresie CZP, zapewniających kompleksową opiekę zdrowotną nad osobami z zaburzeniami psychicznymi na określonym obszarze terytorialnym oraz przemieszczenia ogólnych oddziałów psychiatrycznych z wojewódzkich szpitali monospecjalistycznych do lokalnych szpitali wielospecjalistycznych lub ich tworzenia w lokalnych szpitalach wielospecjalistycznych. Opracowany dokument może stanowić element regionalnego programu ochrony zdrowia psychicznego;

Zakres programu zdrowotnego i programu polityki zdrowotnej oraz informacja na temat przygotowania programu i procedury wydawania opinii AOTMiT 1) Strona tytułowa - nazwa programu; okres realizacji programu; podstawa prawna realizacji programu; autorzy programu; logotyp jednostki opracowującej program; data opracowania programu. 2) Opis problemu zdrowotnego - problem zdrowotny - skierowany na jeden lub kilka wybranych problemów zdrowotnych, dokładnie określonych, możliwych do zmierzenia, którym można zapobiegać lub ograniczać ich ryzyko u członków wybranej grupy docelowej; należy wykazać, że wybrany problem zdrowotny jest w populacji docelowej rzeczywiście obecny i na tyle rozpowszechniony, że projektowane działania są uzasadnione; - epidemiologia - populacja zamieszkała na terenie danej jednostki samorządu terytorialnego kwalifikująca się do włączenia do programu - dotychczasowe działania mające na celu rozwiązanie problemu zdrowotnego uzasadnienie potrzeby wdrożenia programu. 3) Cele programu - cel główny; cele szczegółowe. Zarówno cel główny, jak i cele szczegółowe powinny charakteryzować się cechami zgodnymi z koncepcją SMART: oczekiwane efekty - powinny być zbieżne z wymienionymi wyżej celami i odzwierciedlać realne możliwości realizatorów projektu 4) Mierniki efektywności odpowiadające celom programu - należy określić w jaki sposób mierzona będzie realizacja celów poprzez ustalenie wskaźników pomiaru celu i przewidywanych wartości ich osiągnięcia. 5) Adresaci programu (populacja programu) - oszacowanie populacji, której włączenie do programu jest możliwe; tryb zapraszania do programu 6) Organizacja programu 7) Koszty 8) Monitorowanie i ewaluacja Dopuszcza się objęcie wsparciem ze środków EFS, jako RPZ, wcześniej opracowanych programów zdrowotnych oraz programów polityki zdrowotnej (w tym przyjętych w innej formule niż opisana w niniejszym załączniku). Warunkiem uzyskania dofinansowania z EFS jest zatwierdzenie przedmiotowego programu w Planie działania w sektorze zdrowia i posiadanie pozytywnej lub warunkowej opinii AOTMiT.

Mapa potrzeb zdrowia psychicznego F0* F1* F2* F3* F4* F5* F6* F7* F8* F9* Kryzys psychiczny bez negatywnych skutków społecznych i zawodowych, bez instytucjonalnego oparcia społecznego i aktywizacji zawodowej Zaburzenia emocji i zachowania u dzieci i młodzieży Kryzys psychiczny –psychotyczny, afektywny z farmakoterapią lekami refundowanymi, zwolnieniem lekarskim, hospitalizacją, oparciem społecznym, aktywizacją zawodową, - niepełnosprawność psychiczna, renta Zaburzenia rozwoju psychicznego u dzieci i młodzieży Upośledzenie umysłowe - niepełnosprawność intelektualna Uzależniena

CENTRUM ZDROWIA PSYCHICZNEGO Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego Art. 5a. Podmiot leczniczy prowadzący centrum zdrowia psychicznego zapewnia kompleksową opiekę zdrowotną nad osobami z zaburzeniami psychicznymi na określonym obszarze terytorialnym w formie pomocy doraźnej, ambulatoryjnej, dziennej, szpitalnej i środowiskowej. finansowanych ze środków: ochrony zdrowia, pomocy społecznej, edukacji, aktywizacji zawodowej. - na obszarze jednostki samorządu terytorialnego wielkości powiatu, dużego miasta, dzielnicy wielkiego miasta (50-200 tyś mieszkańców.

Zdrowie psychiczne - model bio-psycho-społeczny WHO Zdrowie psychiczne – przyjęta w 1948 konstytucja Światowej Organizacji Zdrowia określa je jako pełny dobrostan fizyczny, psychiczny i społeczny człowieka. Definicje medyczne – określają zdrowie psychiczne jako niewystępowanie objawów psychopatologicznych, homeostazę w procesach fizjologicznych, brak defektów w strukturze i funkcjach psychicznych, Definicje psychologiczne – określają jako zdolność do twórczego rozwoju i samorealizacji, akceptację i poczucie własnej wartości i tożsamości, zdolność osiągania satysfakcji z życia, realistyczną percepcję rzeczywistości, Definicje socjologiczne – jako zdolność przystosowania się jednostki do norm kulturowych i środowiska społecznego, uwewnętrzniania norm w przebiegu socjalizacji, umiejętności prawidłowej koegzystencji w grupie i właściwego funkcjonowania w rolach społecznych.

Zdrowie psychiczne to dobrostan fizyczny, psychiczny i społeczny (WHO) Bio -Psycho- Metafora NUKLEONU Postulat kwarkowy Wszystkie aspekty bio-psycho-społecznego funkcjonowania człowieka tworzą nierozerwalną całość i nie można ich traktować oddzielnie, chociaż każdy z nich ma odrębną naturę i reguły opisu.

Wybór aksjologiczny – komu służy system ochrony zdrowia psychicznego? Narodowy Fundusz Zdrowia SP ZOZ Porady Osobodoby NZOZ Punkty W ambulatorium – więcej czasu poświęconego dla cierpiącego człowieka to strata finansowa - lepiej krótko rozmawiać, a częściej się spotykać; wczesna interwencja, koordynacja leczenia, konsultacje w zespole - są pominięte. Na oddziale – krótszy pobyt to strata finansowa; lepiej zapełniać oddział do maksimum. Kontrola jedynie formalna. Brak pomiaru efektywności – zdrowienia wg ICD i ICF

Uproszczony model finansowania psychiatrii wieku rozwojowego – wygodny dla płatnika Pn Wt Śr T P P P P ZLŚ – wizyta domowa po kryzysie R R T P I P T P’ P”

Całościowy opis pracy w psychiatrii środowiskowej

Interdyscyplinarny Zespół Terapeutyczny Kompleksowy Model Leczenia Środowiskowego Zaburzeń Psychicznych Model Środowiskowego Centrum Zdrowia Psychicznego Centrum Koordynacji na danym Terenie Zadania Profilaktyczne Informacyjne i Edukacyjne Interwencyjne Miejsca Noclegowe Infolinia 24/7 Zintegrowane Świadczenie Medyczne Interdyscyplinarny Zespół Terapeutyczny Zintegrowane Świadczenie Społeczne Zespół Leczenia Środowiskowego Zadania Pomocy Socjalnej i Mieszkaniowej Model współpracy ze Szpitalem Szpital Psychiatryczny, II. Oddział Psychiatryczny w Szpitalu Ogólnym, III. Teren bez łóżek szpitalnych Zadania Rehabilitacji Społecznej Np. Środowiskowy Dom Samopomocy, Klub Samopomocy. Specjalistyczne Usługi Opiekuńcze itp Poradnia Zdrowia Psychicznego Oddział Dzienny Psychiatryczny Zadania Aktywizacji Zawodowej np. Warsztat Terapii Zajęciowej, Klub Integracji Społecznej itp Inne Inne Współpraca z innymi podmiotami i organizacjami (pacjentów, rodzin …) działającymi na rzecz ochrony zdrowia psychicznego

Centrum Zdrowia Psychicznego Dzieci i Młodzieży Opieka podstawowa Dziecko /nastolatek/ Środowisko życia – rodzina, szkoła… POZ Szkoła Centrum Koordynacji EDUKACJA Pomoc psychologiczno-pedagogiczna POMOC SPOŁECZNA Interwencja kryzysowa, poradnictwo specjalistyczne, Zespół terapeutyczny /ambulatoryjno-mobilny/ SĄD Opieka specjalistyczna Oddział dzienny Klasa terapeutyczna Ośrodek wsparcia dziennego, świetlica socjoterapeutyczna.. POW, Rodzina zastępcza /terapeutyczna/ MOW MOS Oddział cało-dobowy Hostel

Ludność faktycznie mieszkająca w powiatach /tyś./ 48 108 53 67 136 62 70 168 56 78 187 80 74 121 135 62 62 66 74 47 115 112 LESKO 95 27 22 Ludność faktycznie mieszkająca w powiatach /tyś./ na terenie województwa podkarpackiego Stan na 31 XII 2016

Ludność faktycznie mieszkająca w powiatach /tyś./ ODDZIAŁY PSYCHIATRYCZNE 2017 CAŁODOBOWY 48 108 DZIENNY 53 67 136 62 70 168 56 78 187 80 74 121 135 62 62 66 74 47 115 112 LESKO 95 27 22 Ludność faktycznie mieszkająca w powiatach /tyś./ na terenie województwa podkarpackiego Stan na 31 XII 2016

Ludność faktycznie mieszkająca w powiatach /tyś./ ODDZIAŁY PSYCHIATRYCZNE 2017 CAŁODOBOWY 48 108 DZIENNY 53 ZLŚ 67 136 62 70 168 56 78 187 80 74 121 135 62 62 66 74 47 115 112 LESKO 95 27 22 Ludność faktycznie mieszkająca w powiatach /tyś./ na terenie województwa podkarpackiego Stan na 31 XII 2016

Ministerstwo Zdrowia Styczeń 2017

Mapa potrzeb zdrowotnych w zakresie zaburzeń psychicznych dla województwa podkarpackiego - Ministerstwo Zdrowia – styczeń 2017 Na potrzeby szacowania zapadalności rejestrowanej oraz chorobowości rejestrowanej analizowane podgrupy chorób podzielono na ostre oraz przewlekłe. Działanie to było poczynione aby wskazać choroby nieprzemijające tj. dla których zasadne jest obliczanie zapadalności rejestrowanej oraz chorobowości rejestrowanej jak również aby wskazać choroby przemijające tj. dla których wartości epidemiologiczne przybliża wskaźnik chorobowości szpitalnej opisany w odpowiednim rozdziale. Tabela 1.1 zawiera informacje na temat, które z podgrup zostały uznane za ostre, a które z przewlekłe.

Mapa potrzeb zdrowia psychicznego w woj. podkarpackim Rozważono trzy drogi wejścia do systemu przez pacjenta: Szpital, AOS i SOR. W zależności od drogi wejścia i dalszej historii pacjenta na podstawie podanych w tabeli 1.2 reguł włączono pacjentów, u których pojawienie się w systemie z analizowanym rozpoznaniem mogło być tylko diagnostyką w kierunku tej choroby

Mapa potrzeb zdrowia psychicznego w woj. podkarpackim

Program Strategiczny Ochrony Zdrowia Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020  1. WPROWADZENIE 1.1. PODSTAWY PROGRAMOWE OPRACOWANIA PROGRAMU STTRATEGICZNEGO OCHRONY ZDROWIA WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLSKIEGO NA LATA 2014-2020 1.2. UWARUNKOWANIA STRATEGICZNE DLA SYSTEMU OCHRONY ZDROWIA W NOWEJ PERSPEKTYWIE UNII EUROPEJSKIEJ 2014-2020 1.3. OCHRONA ZDROWIA W UJĘCIU REGIONALNYM 2. DIAGNOZA 3. WNIOSKI 4. ANALIZA STRATEGICZNA 5. CEL GŁÓWNY, DZIAŁANIA, PRZEDSIĘWZIĘCIA STRATEGICZNE PRIORYTET 1. WZROST DOSTEPNOŚCI DO KOMPLEKSOWYCH ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH W REGIONIE PRIORYTET 2. ZAPEWNIENIE KOMPLEKSOWEGO LECZENIA CHORÓB PSYCHICZNYCH PRIORYTET 3. POLITYKA SENIORALNA PRIORYTET 4. PROFILAKTYKA ZDROWOTNA PLAN FINANSOWY SYSTEM WDRAŻANIA 8. SYSTEM MONITOROWANIA 8.1. ZASADY MONITOROWANIA 8.2. WSKAŹNIKI MONITOROWANIA PROGRAMU 9. PODSUMOWANIE OCENY EX-ANTE

Interesariusze Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego Osoby kształtujące politykę zdrowia psychicznego – warunki prawne i finansowe Osoby zarządzające i organizujące warunki pracy Osoby bezpośrednio świadczące pomoc bio-psycho-społeczną Osoba cierpiąca psychicznie w środowisko życia

Potencjalne źródła danych ukierunkowane na sieć CZP według miejsca zamieszkania (powiaty, gminy) NFZ – statystyki grup pacjentów i form udzielanych świadczeń PUW – statystyki usług medycznych (jakie podmioty, ile pacjentów, ile świadczeń) i społecznych (śds, suo, kluby samopomocy) z wyszczególnieniem osób z niepełnosprawnością psychiczną NP i intelektualną NI Kuratorium Oświaty – statystyki dotyczące wczesnego wspomagania rozwoju i pomocy psychologiczno-pedagogicznej (zdrowie psychicznego dzieci i młodzieży) PFRON (samorządy lokalne) aktywizacja zawodowa – ZAZ-y, praca chronione ZUS – statystyki rent, zwolnienia lekarskie z powodu ZP ROPS – statystyki udziału osób z zaburzeniami psychicznymi OZP (z wyszczególnieniem różnych grup) w programach wojewódzkich WUP – statystyki udziału OZP w projektach unijnych osi priorytetowej VIII Podmioty lecznicze, towarzystwa profesjonalistów – jakościowy opis usług medycznych (kompleksowość, koordynacja, standardy, programy terapeutyczne itp.) Samorządy lokalne – opis działania i statystyki z jednostek samorządowych na danym terenie np. powiatowe zespoły orzekania o niepełnosprawności; jakościowy opis usług społecznych Uczelnie wyższe – informacja o prowadzonych badaniach naukowych, organizowanych konferencjach odnoszących się do problematyki zdrowia psychicznego Organizacja pozarządowe – informacje o działaniach i opiniach beneficjentów (osoby z zaburzeniami psychicznymi i ich rodin

Harmonogram i zakres działań Podzespół analityczno-redakcyjny Zespół wielo-isntytucjonalny Koordynatorzy powiatowi Konsultacje społeczne 20 X 2017 Narada Zespołu Wielo-instytucjonalnego – uzgodnienie grup docelowych, zakresu i harmonogramu działania 16 XI 2017 – Podkarpackie Forum Zdrowia Psychicznego XI/XII 2017 – cykl szkoleń dla przedstawicieli samorządów powiatowych i gminnych dotyczących metodologii opracowania programów ochrony zdrowia psychicznego XI -XII 2017 zbudowanie regionalnej sieci lokalnych zespołów POZP Od XI 2017 systematycznie zbieranie i analiza danych, opracowanie rozdziałów, konsultowanie i uzgadnianie ich treści, Systematycznie organizacja szkoleń tematycznych i spotkań roboczych z wykorzystaniem Internetu /strona internetowa, forum/ Eksperci zewnętrzni

Zaproszenie do dyskusji