Badanie opinii o szkole 2016
Informacja o badaniu Technika badawcza: papierowy kwestionariusz do samodzielnego wypełnienia Termin realizacji: Maj 2016 Grupa objęta badaniem: Uczniowie – 6 klasa szkoły podstawowej oraz gimnazjum Rodzice uczniów klas 1-6 oraz gimnazjum
Informacja o badaniu Liczba wypełnionych ankiet: Uczniowie: n=145, a w tym: 55 uczniów z klas 6 24 uczniów z klas 1 gimnazjum 34 uczniów z klas 2 gimnazjum 12 uczniów z klas 3 gimnazjum 20 uczniów nie podało klasy Rodzice: n=211, a w tym*: 51 rodziców dzieci z klas 1 40 rodziców dzieci z klas 2 32 rodziców dzieci z klas 3 22 rodziców dzieci z klas 4 40 rodziców dzieci z klas 5 20 rodziców dzieci z klas 6 9 rodziców dzieci z klas 1 gimnazjum 31 rodziców dzieci z klas 2 gimnazjum 17 rodziców dzieci z klas 3 gimnazjum * Liczebności sumują się do liczby wyższej niż 211, gdyż rodzice mogli wskazać więcej, niż jedno dziecko
Uczniowie
Stosunek do szkoły Czy lubisz swoją szkołę?
Ocena klasy Jaka jest twoja klasa? Przyjaźnimy się i pomagamy sobie Zgrana Nie ma konfliktów pomiędzy uczniami Nie ma konfliktów z nauczycielami Miło i przyjemnie Niezgrana Są częste kłótnie między uczniami Są częste konflikty z nauczycielami Niemiło i nieprzyjemnie Jedni wykorzystują i wyśmiewają się z innych
Ocena nauczycieli Czy uważasz , że nauczyciele dobrze uczą, jasno tłumaczą lekcje? Czy uważasz, że nauczyciele sprawiedliwie oceniają wiedzę uczniów? Czy uważasz, że nauczyciele sprawiedliwie oceniają zachowanie uczniów?
Ocena nauczycieli Czy nauczyciele utrzymują dyscyplinę na lekcjach? Czy nauczyciele potrafią zaciekawić, poprowadzić lekcję w interesujący sposób?
Ocena nauczycieli Czy nauczyciele mają podobny poziom wymagań, czy są bardzo różni? Czy wśród nauczycieli w Twojej szkole jest ktoś, kogo cenisz, kto jest dla Ciebie ważny?
Ocena klasy wg. nauczycieli Jak sądzisz, jak Twoją klasę oceniają nauczyciele ze względu na: Wyniki w nauce Zachowanie Kulturę osobistą Obecność na lekcji Trudno powiedzieć Ocena najwyższa Ocena najniższa
Stwierdzenia – postawy (1/2) Zaznacz z jakimi opiniami się zgadzasz, a z jakimi nie: Na wielu lekcjach można dowiedzieć się ciekawych rzeczy Tylko kujon stara się mieć dobre stopnie Praca nauczyciela jest i tak ciężka; nie warto utrudniać mu życia głupimi kawałami. Każdy powinien od czasu do czasu urwać się na wagary. Zgadzam się: Nie zgadzam się:
Stwierdzenia – postawy (2/2) Zaznacz z jakimi opiniami się zgadzasz, a z jakimi nie: Większość nauczycieli stara się naprawdę pomóc uczniowi. Kto nie podpowiada i nie daje ściągać jest złym kolegą. To czego uczymy się w szkole przyda nam się później w życiu Lepiej narazić się nauczycielowi niż wydać kogoś z klasy Zgadzam się: Nie zgadzam się:
Zwyczaje – odrabianie lekcji Ile czasu zajmuje Ci najczęściej odrabianie lekcji?
Zwyczaje – odrabianie lekcji Jeśli masz problem z odrobieniem lekcji, to kto Ci najczęściej pomaga? Liczba wskazań
Zwyczaje – dodatkowe zajęcia pozalekcyjne Czy chodzisz na zajęcia pozalekcyjne w szkole? Jeśli chodzisz, to czy są to Jeśli nie chodzisz, to dlaczego Jeśli chodziłeś/łaś na zajęcia wyrównawcze, to jak je oceniasz Liczba wskazań Liczba wskazań
Rozwiązywanie problemów Jeśli miałbyś/łabyś jakiś poważny problem i nie wiedziałbyś/łabyś jak postąpić, to kogo mógłbyś/mogłabyś poprosić o radę? Liczba wskazań
Poczucie bezpieczeństwa Czy czujesz się bezpiecznie w swojej szkole? Czy w szkole lub w jej okolicy są takie miejsca gdzie czujesz się mniej pewnie?
Zjawiska negatywne (1/4) Czy w Twojej klasie zdarzają się: Wagary Wulgarne słownictwo Bójki, pobicia Kradzieże, zmuszanie do przynoszenia pieniędzy lub innych rzeczy Bardzo często (codziennie): Często (kilka razy w tygodniu): Czasami (kilka razy w miesiącu): Rzadko (kilka razy w roku): Nigdy:
Zjawiska negatywne (2/4) Czy w Twojej klasie zdarzają się: Dręczenie młodszych, słabszych uczniów przez starsze lub silniejsze Agresywne zachowania uczniów wobec nauczycieli (wymyślanie, szarpanie, rzucanie przedmiotami itp.) Agresywne zachowania nauczycieli wobec uczniów (wymyślanie, szarpanie) Złośliwe uwagi pod adresem tych, którzy nie są fajnie ubrani Bardzo często (codziennie): Często (kilka razy w tygodniu): Czasami (kilka razy w miesiącu): Rzadko (kilka razy w roku): Nigdy:
Zjawiska negatywne (3/4) Czy w Twojej klasie zdarzają się: Przekazywanie komórką lub Internetem złośliwych uwag lub zdjęć innych uczniów Przekazywanie komórką lub Internetem złośliwych uwag lub zdjęć nauczycieli Organizowanie “ustawek” Bardzo często (codziennie): Często (kilka razy w tygodniu): Czasami (kilka razy w miesiącu): Rzadko (kilka razy w roku): Nigdy:
Zjawiska negatywne (4/4) Czy w Twojej klasie zdarzają się: Palenie papierosów Picie alkoholu Zażywanie narkotyków Bardzo często (codziennie): Często (kilka razy w tygodniu): Czasami (kilka razy w miesiącu): Rzadko (kilka razy w roku): Nigdy:
Zjawiska negatywne: przemoc werbalna Czy spotykasz się w szkole z zaczepkami i złośliwymi uwagami rówieśników? Jeśli spotykasz się w szkole z zaczepkami i złośliwymi uwagami rówieśników, to kto częściej je wywołuje?
Prawa ucznia Czy znasz prawa ucznia? Jak sądzisz, czy prawa ucznia są przestrzegane w Twojej szkole?
Samorząd szkolny Jak oceniasz działalność uczniowskiego samorządu szkolnego? Czym przede wszystkim zajmuje się samorząd szkolny? Liczba wskazań
Stwierdzenia - postawy Dzięki czemu można stać się osobą popularną, znaną w szkole? (1/2) Uczestniczyć w imprezach: Mieć fajne ubrania: Być dobrym w sporcie: Być dobrym uczniem: Ważne: Nieważne:
Stwierdzenia - postawy Dzięki czemu można stać się osobą popularną, znaną w szkole? (2/2) Być rebelem: Mieć dużo kasy: Grać na gitarze lub innym instrumencie: Mieć ciekawe hobby, zainteresowania: Ważne: Nieważne:
Stwierdzenia – postawy: samoocena jako ucznia Czy jesteś dobrym uczniem/uczennicą? Czy zdarza się, że nauczyciele mają pretensje do Ciebie o Twoje zachowanie?
Stwierdzenia – stosunek do czytania Czy lubisz czytać książki?
Postawy – podkreślanie dorosłości Czy lubisz ubraniem lub zachowaniem podkreślać swoją dorosłość : kobiecość lub męskość? A może uważasz, że szkoła nie jest na to miejscem?
Postawy – motywacja do nauki Co przede wszystkim motywuje Cię do nauki? Liczba wskazań
Plany na przyszłość Jak sądzisz, jaką szkołę wybierzesz po skończeniu gimnazjum
Ocena stołówki szkolnej (1/2) Czy korzystasz ze stołówki szkolnej, to znaczy przynajmniej od czasu do czasu jesz tam obiady? Jak oceniasz stołówkę szkolną pod kątem następujących cech: Jakość dań Różnorodność dań Trudno powiedzieć Ocena najwyższa Ocena najniższa
Ocena stołówki szkolnej (2/2) Jak oceniasz stołówkę szkolną pod kątem następujących cech: Czystość Jakość obsługi Czas na zjedzenie obiadu Oferta pozaobiadowa Trudno powiedzieć Ocena najwyższa Ocena najniższa
Rodzice
Ogólny stosunek do szkoły Czy jest Pan/i zadowolony/a ze szkoły, do której uczęszcza dziecko? Czy dziecko lubi chodzić do szkoły?
Postrzegana rola władz samorządowych Czy uważa Pan/i/, że władze gminy dbają o szkołę?
Ocena pracy nauczycieli Czy Pana(i) zdaniem nauczyciele utrzymują dyscyplinę na lekcjach? Czy Pana(i) zdaniem nauczyciele dobrze uczą, jasno tłumaczą lekcje?
Ocena pracy nauczycieli Czy Pana(i) zdaniem nauczyciele sprawiedliwie oceniają postępy w nauce uczniów? Czy Pana(i) zdaniem nauczyciele sprawiedliwie oceniają zachowanie uczniów?
Ocena pracy nauczycieli Czy Pana(i) zdaniem nauczyciele stanowią dobry wzór wychowawczy, autorytet dla uczniów? Czy Pana(i) zdaniem szkoła potrafi dobrze rozwiązywać konflikty między uczniami?
Ocena szkoły – poczucie bezpieczeństwa Czy uważa Pana(i), że uczniowie w szkole są pod dobrą opieką?
Ocena szkoły – poczucie bezpieczeństwa Czy zdarzały się sytuacje, w których Pana/i dziecko nie czuło się bezpiecznie w szkole lub w otoczeniu szkoły? Jeżeli zdarzały się sytuacje, w których dziecko nie czuło się bezpiecznie na terenie szkoły lub w jej otoczeniu, to gdzie konkretnie doszło lub dochodziło do takich sytuacji? Liczba wskazań
Poczucie bezpieczeństwa - zjawiska negatywne (1/4) Czy słyszał/a Pan/i o następujących sytuacjach w klasie swojego dziecka, jak np: Wagary Wulgarne słownictwo Bójki, pobicia Kradzieże, zmuszanie do przynoszenia pieniędzy lub innych rzeczy Bardzo często (codziennie): Często (kilka razy w tygodniu): Czasami (kilka razy w miesiącu): Rzadko (kilka razy w roku): Nigdy:
Poczucie bezpieczeństwa - zjawiska negatywne (2/4) Czy słyszał/a Pan/i o następujących sytuacjach w klasie swojego dziecka, jak np: Dręczenie młodszych, słabszych uczniów przez starsze lub silniejsze Agresywne zachowania uczniów wobec nauczycieli (wymyślanie, szarpanie, rzucanie przedmiotami itp.) Agresywne zachowania nauczycieli wobec uczniów (wymyślanie, szarpanie) Bardzo często (codziennie): Często (kilka razy w tygodniu): Czasami (kilka razy w miesiącu): Rzadko (kilka razy w roku): Nigdy:
Poczucie bezpieczeństwa - zjawiska negatywne (3/4) Czy słyszał/a Pan/i o następujących sytuacjach w klasie swojego dziecka, jak np: Przekazywanie komórką lub Internetem złośliwych uwag lub zdjęć innych uczniów Przekazywanie komórką lub Internetem złośliwych uwag lub zdjęć nauczycieli Organizowanie “ustawek” Bardzo często (codziennie): Często (kilka razy w tygodniu): Czasami (kilka razy w miesiącu): Rzadko (kilka razy w roku): Nigdy:
Poczucie bezpieczeństwa - zjawiska negatywne (4/4) Czy słyszał/a Pan/i o następujących sytuacjach w klasie swojego dziecka, jak np: Palenie papierosów Picie alkoholu Zażywanie narkotyków Bardzo często (codziennie): Często (kilka razy w tygodniu): Czasami (kilka razy w miesiącu): Rzadko (kilka razy w roku): Nigdy:
Informacja Czy czuje się Pan/i dobrze informowany/a o postępach w nauce dziecka? Czy nauczyciele informują rodziców o tym co dzieje się w szkole?
Relacja nauczyciel - rodzic Jak Pan/i ocenia swoje kontakty z nauczycielami? Czy zdarzają się konflikty, kłótnie pomiędzy rodzicami a nauczycielami?
Relacja nauczyciel - rodzic Jak Pan/i sądzi, czy nauczyciele liczą się z tym, co mówią rodzice, czy nie ma to dla nich znaczenia?
Wiedza Czy zna Pan/i/ następujące dokumenty? WSO (Wewnętrzny System Oceniania) System Interwencji Wychowawczych PSO (Przedmiotowy System Oceniania) Znam Znam powierzchownie Nie znam
Wiedza Czy sądzi Pan/i/, że w szkole są przestrzegane prawa ucznia?
Zwyczaje – pomoc w nauce Jeśli dziecko ma problemy z odrobieniem lekcji, to kto mu najczęściej pomaga?
Zwyczaje – dodatkowe zajęcia pozalekcyjne Czy dziecko uczęszcza obecnie na zajęcia pozalekcyjne w szkole? Jeśli uczęszcza, to czy są to Jeśli nie uczęszcza, to dlaczego
Plany na przyszłość Jeżeli jest Pan/i rodzicem ucznia w gimnazjum, to jak Pan/i/ sądzi, jaką szkołę wybierze dziecko po skończeniu gimnazjum? Jeżeli jest Pan/i rodzicem ucznia w szkole podstawowej, to jak Pan/i/ sądzi, czy dziecko:
Częstotliwość kontaktów ze szkołą Jak często bywa Pan/i w szkole?
Warsztaty i szkolenia Czy byłby/aby Pan/i zainteresowany/a uczestniczeniem w organizowanych przez szkołę warsztatach i szkoleniach dotyczących procesu wychowawczego i radzenia sobie z problemami wychowawczymi?
Ocena stołówki szkolnej (1/3) Czy Pana/i dziecko korzysta ze stołówki szkolnej, to znaczy przynajmniej od czasu do czasu je tam obiady? Jak ocenia Pan/i stołówkę szkolną pod kątem następujących cech: Jakość dań Różnorodność dań Trudno powiedzieć Ocena najwyższa Ocena najniższa
Ocena stołówki szkolnej (2/3) Jak oceniasz stołówkę szkolną pod kątem następujących cech: Cena Czystość Jakość obsługi Organizacja, współpraca z pracownikami Trudno powiedzieć Ocena najwyższa Ocena najniższa
Ocena stołówki szkolnej (3/3) Jak oceniasz stołówkę szkolną pod kątem następujących cech: Oferta pozaobiadowa Trudno powiedzieć Ocena najwyższa Ocena najniższa
Dziękuję za uwagę