"Odważna 8” Szczecin Przeciwdziałanie nadwadze i otyłości wśród dzieci

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konkursu wiedzy o zdrowym stylu życia „Trzymaj Formę!”
Advertisements

SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Na czym polega Akademia Zdrowego Przedszkolaka
Profilaktyka otyłości w działaniach Ministra Zdrowia
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
„Zastosuj w praktyce” Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z biologii
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Trzymaj Formę! - wprowadzenie
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Młodszy asystent Sekcji Promocji Zdrowia
ZAŁOŻENIA REALIZACJI IV EDYCJI PROGRAMU EDUKACYJNEGO
Przedmiot: Medycyna Rodzinna, Wydział LEkarski II UM Poznan, VI rok
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Gimnazjum nr 2 w Andrychowie
Nie pal przy mnie proszę
Założenia, efekty, sukcesy
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
TRZYMAJ FORMĘ.
KATARZYNA KONCEWICZ KRYSTYNA POKOJOWCZYK ANNA REJMAN
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
PRZEMOCY MÓWIMY NIE! KOALICJA NA RZECZ OSÓB ZNAJDUJĄCYCH SIĘ
Szkolenie przygotowujące pracowników PIS do wprowadzenia programu edukacyjnego pt. Trzymaj Formę! listopada 2006 roku. Wprowadzenie programu edukacyjnego.
REALIZOWANEGO OD 2013 DO 2015 ROKU Szkoła Promująca Zdrowie dąży do osiągnięcia celów i realizuje zadania określone w podstawach programowych kształcenia.
Nadwaga I Otyłość oraz różnice między nimi.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Czym jest zdrowie?.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Szkoła Promująca Zdrowie
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Większość ludzi zapomina, że wygląd, samopoczucie i zdrowie zależy od codziennej diety. Niewłaściwa dieta jest przyczyną nadwagi i otyłości powodującej.
ZINTEGROWANY PROGRAM DZIAŁAŃ Z ZAKRESU PROFILAKTYKI NADWAGI I OTYŁOŚCI ORAZ PROMOCJI ZDROWEGO ŻYWIENA DZIECI I MŁODZIEŻY.
PORADNIA Oferta doradcy zawodowego Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Giżycku Marty Knaś.
”Choroby układu krążenia jako problem zdrowia publicznego w woj
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
ZDROWE ŁÓDZKIE Plan działań z zakresu profilaktyki chorób i promocji zdrowia dla województwa łódzkiego.
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Świętokrzyskie Centrum Onkologii Założenia i metody wdrażania projektu „Szkoła promująca zalecenia Europejskiego kodeksu walki z rakiem” w roku szkolnym.
AHA Czy terapia grupowa może pomóc w promowaniu zdrowia w chorobach układu krążenia? Michał Chudzik
DZIAŁALNOŚĆ OŚRODKA PROMOCJI ZDROWIA I SPRAWNOŚCI DZIECKA W GDAŃSKU 2007 Konferencja: Profilaktyka Zdrowotna – współpraca samorządu i środowiska medycznego.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Trzymaj Formę!-II edycja Zofia LIPKA – koordynator programu “Trzymaj Formę!”
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Profilaktyka Działania profilaktyczne w pracy pielęgniarskiej Sn iż ana Dydy ń ska Svetlana Todorenko.
Otyłość -Jest stanem patologicznego zwiększenia ilości tkanki tłuszczowej u mężczyzn powyżej 25%, a u kobiet powyżej 30%masy ciała. -Do celów praktycznych.
Program Operacyjny PL13 – Ograniczenie społecznych nierówności w zdrowiu Tytuł projektu: „Równe szanse w zdrowiu – program profilaktyki i promocji zdrowia.
Sieć Szkół Promujących Zdrowie. W styczniu 2015 roku przystąpiliśmy do programu Lubelskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie. Nasza szkoła od wielu lat.
Projekt Partnerski, pn. Rodzina w Centrum Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Oś Priorytetowa 9 Solidarne.
Regionalny Program Zdrowotny Województwa Pomorskiego
Europejski Fundusz Społeczny -
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
Szkoła Promująca Zdrowie
Wzrost występowania niewydolności serca
Szkoła Sportowych Talentów
ZESPÓŁ DS. PROMOCJI ZDROWIA
Zespół Stowarzyszenia NL
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Otyłość jest jednym z większych wyzwań globalnych XXI wieku
I FUNDACJA KONSTRUKTYWNEGO ROZWOJU
Na czym polega Akademia Zdrowego Przedszkolaka
Program polityki zdrowotnej dotyczący prewencji cukrzycy typu 2
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

"Odważna 8” Szczecin Przeciwdziałanie nadwadze i otyłości wśród dzieci w wieku 8 lat uczęszczających do szczecińskich szkół podstawowych "Odważna 8” Szczecin Czas prezentacji: 20 min. 1

Program „Odważna 8” Dlaczego? Co? Jak? Jakie korzyści? Prezentacja składa się z 4 części. Wyjaśnia jakie przesłanki leżały u podstaw tworzenia programu (problem zdrowotny). Wskazuje możliwe i skuteczne (EBM) działania służące poprawie sytuacji zdrowotnej. Przedstawia kompleksowy system działań (praktyka). Podkreśla korzyści dla społeczności lokalnej objętej programem. 2

Epidemia otyłości Problem zdrowotny = epidemia otyłości wśród dorosłych polaków (główny czynnik ryzyka rozwoju cukrzycy typu 2-ego) 3

Problem zdrowia publicznego (1) Problem zdrowotny = epidemia otyłości wśród dzieci (główny czynnik ryzyka rozwoju cukrzycy typu 2-ego) 4

Problem zdrowia publicznego (2) Częstość występowania NMC u dzieci w wybranych krajach Świata. Problem zdrowotny = gwałtowny wzrost częstości występowania NMC wśród dzieci na świecie. 5

Powikłania otyłości Cukrzyca typu 2go Podwyższony poziom cholesterolu Nadciśnienie tętnicze Zespół metaboliczny Choroby serca – w tym zawał Wylewy krwi do mózgu Wzrost częstości występowania niektórych nowotworów Kamienie żółciowe Choroby ginekologiczne Zaburzenia wzwodu Choroba stłuszczeniowa wątroby Zaburzenia snu Problem zdrowotny = NMC to początek szeregu powikłań, w tym cukrzycy. Obniżenie jakości życia Depresja Upośledzenie społeczne i fizyczne Poczucie winy Zaburzenia kontaktów społecznych i seksualnych 6

Skala problemu Problem zdrowotny = wzrost liczby polaków z chorobami cywilizacyjnymi (nadciśnienie i cukrzyca). Takiego przyrostu nie wytrzyma żaden system opieki zdrowotnej. 7

Przyszłość Po raz pierwszy w historii ludzkości dzieci urodzone po roku 2000 mogą żyć krócej niż ich rodzice! Problem zdrowotny = najbardziej zagrożone są dzieci. Od nas dorosłych zależy ich przyszłość. 8

Czynniki wpływające na zdrowie Czynniki warunkujące zdrowie wg. Lalonda:

Alfabetyzacja zdrowia Codzienna aktywność fizyczna Prawidłowa masa ciała (odżywianie) Przestrzeń wolna od dymu tytoniowego Tak znaczną redukcję ryzyka rozwoju chorób cywilizacyjnych można osiągnąć poprzez 3 utrwalone elementy stylu życia (tabletka zdrowia): Systematyczną aktywność fizyczną (szczególnie wysiłki tlenowe) Utrzymywanie prawidłowej masy ciała (zachowania żywieniowe) Życie w przestrzeni wolnej od dymu tytoniowego (podkreślić bierne palenie) Wykład: David L. Katz (USA) „Stopy sztućce i palce a przyszłość narodów”, Wrocław, 2011 10

Kompleksowy system działań Fundacja przygotowała kompleksowy system działań, który wspiera samorządową politykę zdrowotną. (konieczna jest zmiana grafiki …) Wyróżnić można 3 elementy: Etap podstawowy: przeprowadzenie na terenie szkół gimnazjalnych Kompleksowej Analizy Zdrowotnej (KAZ) w formie populacyjnych badań przesiewowych uczniów I klas.   Etap wsparcia środowiska szkolnego: przeprowadzenie szkoleń środowiska szkolnego w zakresie tworzenia i wdrażania polityki zdrowotnej na terenie placówek oświatowych oraz dostarczenie nowatorskich narzędzi służących edukacji zdrowotnej Etap specjalistyczny objęcie dwuletnią Interdyscyplinarną Opieką Specjalistyczną (IOS) dzieci z czynnikami ryzyka rozwoju chorób cywilizacyjnych oraz ich rodzin, przeprowadzenie warsztatów edukacyjnych dla rodzin objętych Interdyscyplinarną Opieką Specjalistyczną (IOS). nty systemu. 11

Do kogo adresowane jest działanie? Etap podstawowy Do kogo adresowane jest działanie? Moduł ma charakter działań populacyjnych, których podmiotem są dzieci  w wieku 8 lat. Część diagnostyczna dotyczy dzieci ze szkół podstawowych Część informacyjno–edukacyjna kierowana jest do rodziców i opiekunów Część sprawozdawcza kierowana jest do dyrekcji placówek oświatowej, władz samorządowych oraz innych zainteresowanych badaniami instytucji. Główne założenia etapu podstawowego. 12

Etap podstawowy Badania przesiewowe z wykorzystaniem narzędzi informatycznych, co daje szereg korzyści … kolejne slajdy. 13

Etap podstawowy Czytelny plan postępowania prozdrowotnego dla każdego uczestnika. 14

Etap podstawowy Sprawozdanie dla szkoły Analiza statystyczna wyników badań KAZ dla szkoły i samorządu. Sprawozdanie dla szkoły Sprawozdanie dla władz samorządowych 15

Zintegrowana Opieka Specjalistyczna Do kogo adresowane jest działanie? Moduł ma charakter działań profilaktycznych, których podmiotem są dzieci w wieku 8 lat ze stwierdzonymi czynnikami ryzyka rozwoju chorób cywilizacyjnych. Część interwencyjna dotyczy dzieci ze szkół podstawowych oraz ich rodziców lub opiekunów (rodzina) Część sprawozdawcza kierowana jest do władz samorządowych oraz innych zainteresowanych badaniami instytucji naukowych i ochrony zdrowia. Co jest celem działania? Celem działania jest redukcja czynników ryzyka rozwoju chorób cywilizacyjnych u dziecka poprzez specjalistyczne wsparcie całej rodziny w realizacji planu postępowania prozdrowotnego. Wsparcie to polega na długoterminowej (rocznej) opiece zespołu specjalistów nad procesem dokonywania zmian w stylu życia dziecka (rodziny). W skład zespołu sprawującego opiekę wchodzą: lekarz, dietetyk, spec. aktywności fizycznej, psycholog. Opisać należy główne założenia etapu specjalistycznego (IOS) 16

Interdyscyplinarna Opieka Specjalistyczna Podkreślić należy holistyczne (całościowe) podejście do problemu zdrowotnego oraz interdyscyplinarną pracę dotyczącą medycyny behawioralnej. 17

Warsztat edukacyjny Uzupełnieniem etapu specjalistycznego jest warsztat edukacyjny: Do kogo adresowane jest działanie? Moduł ma charakter warsztatu edukacyjnego skierowanego do rodzin dzieci objętych interdyscyplinarną opieką specjalistyczną tj. dzieci ze zdiagnozowanymi czynnikami ryzyka rozwoju chorób cywilizacyjnych. Warsztat ten jest integralną częścią opieki specjalistycznej. Co jest celem działania? Zwiększenie świadomości członków rodziny dotyczącej znaczenia stylu życia dla ochrony i umacniania zdrowia, a także redukcji czynników ryzyka rozwoju chorób niezakaźnych. Jak zorganizowane jest działanie? Działanie realizowane jest w formie 5 godzinnego warsztatu edukacyjnego w grupach do 25 osób. Warsztat edukacyjny prowadzony jest interdyscyplinarny zespół specjalistów: promotora zdrowia, lekarza, dietetyka, spec. aktywności fizycznej oraz psychologa.

Warsztaty dla rodziców Warsztaty odbywają się w Sali Biblioteki Międzywydziałowej Uniwersytetu Szczecińskiego, al. . Piastów 40 B, budynek 3 Spotkania planowane są w soboty w godz.9.00 -14.00 W roku 2017 zrealizowano 5 warsztatów prowadzonych przez: specjalistę Zdrowia publicznego, lekarza, dietetyka, psychologa, specjalistę aktywności ruchowej

Warsztaty dla dzieci W roku 2017 przeprowadziliśmy sześć spotkań obejmujących zajęcia w obszarze różnych form aktywności fizycznych: piłka nożna, pływanie, rajd rowerowy, rajdy piesze

Warsztaty dla personelu żywieniowego szkół Na terenie szkół dwóch dietetyków prowadzi dwugodzinny warsztat dotyczący praktycznego wdrożenia zaleceń w sprawie grup środków spożywczych przeznaczonych do sprzedaży dzieciom oraz wymagań jakie musza spełniać środki spożywcze stosowane w ramach żywienia zbiorowego. W 2017 roku zrealizowano 22 szkolenia w placówkach oświatowych w których udział wzięło 126 osób. . Szkolenia trwają w następnych szkołach

Warsztaty dla nauczycieli W bieżącym roku rozpoczynamy szkolenie dla nauczycieli Zapraszamy chętne szkoły do udziału Zapisy Joanna Ratajczak tel 601 87 94 68

Dziękujemy za uwagę, zespół

Prezentacja dla samorządu