Awatar Założenia Systemowe

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
EE141 Założenia Systemowe Inteligentne Systemy Autonomiczne Janusz A. Starzyk Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie.
Advertisements

Temat 2: Podstawy programowania Algorytmy – 1 z 2 _________________________________________________________________________________________________________________.
Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
© IEn Gdańsk 2011 Wpływ dużej generacji wiatrowej w Niemczech na pracę PSE Zachód Robert Jankowski Andrzej Kąkol Bogdan Sobczak Instytut Energetyki Oddział.
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia vs ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
Doświadczenia z pracy ze schładzarką szybową w fabryce Szerencs Zakopane, Zoltán TÓTH Mátra Cukor.
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI Lekcja 7: Charakterystyka pojęć: energia, praca, moc, sprawność, wydajność maszyn (1 godz.) 1. Energia mechaniczna 2. Praca 3.
Równowaga chemiczna - odwracalność reakcji chemicznych
1 Dr Galina Cariowa. 2 Legenda Iteracyjne układy kombinacyjne Sumatory binarne Sumatory - substraktory binarne Funkcje i układy arytmetyczne Układy mnożące.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
Rozliczanie kosztów działalności pomocniczej
Przygotowanie projektu w ramach Programu Interreg V-A Polska-Słowacja Wspólny Sekretariat Techniczny Programu Interreg V-A Polska-Słowacja
Elementy akustyki Dźwięk – mechaniczna fala podłużna rozchodząca się w cieczach, ciałach stałych i gazach zakres słyszalny 20 Hz – Hz do 20 Hz –
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
Przemiany energii w ruchu harmonicznym. Rezonans mechaniczny Wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Tydzień zdrowia i bezpieczeństwa pracy pod hasłem „Dźwigaj mniej” Październik 2007.
autor dr inż. Andrzej Rylski TECHNIKA SENSOROWA 6.Producenci sensorów i urządzeń do pomiaru temperatury.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Wypadkowa sił.. Bardzo często się zdarza, że na ciało działa kilka sił. Okazuje się, że można działanie tych sił zastąpić jedną, o odpowiedniej wartości.
Coaching w poradnictwie zawodowym i edukacji. PLAN Definicja, proces - zmiana Możliwość wykorzystania coachingu w poradnictwie zawodowym i edukacji Model.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
DO CZEGO SŁUŻĄ NARZĄDY ZMYSŁÓW?
Algorytmy Informatyka Zakres rozszerzony
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Czym jest gramofon DJ-ski?. Gramofon DJ-ski posiada suwak Pitch służący do płynnego przyspieszania bądź zwalniania obrotów talerza, na którym umieszcza.
Wieloaspektowa analiza czasowo- kosztowa projektów ze szczególnym uwzględnieniem kryterium jakości rozwiązań projektowych AUTOR: ANNA MARCINKOWSKA PROMOTOR:
Metody sztucznej inteligencji - Technologie rozmyte i neuronowe 2015/2016 Perceptrony proste nieliniowe i wielowarstwowe © Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
Mikroprocesory.
STEROWANIE RUCHEM METODĄ OKNA – SIEĆ PAKIETOWA
Konstruowanie robotów z wykorzystaniem Vex IQ
Świętokrzyscy hotelarze dla rynku pracy
Systemy wizyjne - kalibracja
T.15 Wybór narzędzi dla reengineeringu (szczegóły).
Co każdy Rodzic wiedzieć powinien czyli
Schematy blokowe.
Od neuronow do populacji
mutacyjnego algorytmu ewolucyjnego
[Tytuł – najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie ]
Bądź częścią rozwiązania
Sześciolatek w obliczu zmian
ORGANIZACJA.
Style i strategie uczenia się
Podstawy automatyki I Wykład /2016
Metoda projektu.
KOREKTOR RÓWNOLEGŁY DLA UKŁADÓW Z NIEMINIMALNOFAZOWYMI OBIEKTAMI Ryszard Gessing Instytut Automatyki, Politechnika Śląska Plan referatu Wprowadzenie.
Zajęcia przygotowujące do matury rozszerzonej z matematyki
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
WOPiK Wentylacja ogólna, pożarowa i klimatyzacja
PRZYKŁADY Metody obrazowania obiektów
ZDALNY ZINTEGROWANY MODUŁ NADZORU RADIOWO – WIZYJNEGO
Staż w dziale Utrzymania Ruchu
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
JAK SIĘ UCZYĆ, ABY SIĘ NAUCZYĆ ?
AKTYWIZUJĄCE METODY NAUCZANIA i UCZENIA SIĘ DOROSŁYCH
Zakład Hydrotechniczny Rudna 26 styczeń 2017
Prawa ruchu ośrodków ciągłych c. d.
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Autor: Magdalena Linowiecka
Wspomaganie pracy szkół
dr Robert Kowalczyk, PWSZ Płock
Zapis prezentacji:

Awatar Założenia Systemowe 2018/9/16 Awatar Założenia Systemowe Second life garden.jpg Janusz A. Starzyk Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie

Jak stworzyć wysoka inteligencje? 2018/9/16 Jak stworzyć wysoka inteligencje? Musimy wiedzieć jak Musimy rozwinąć metody jej implementacji Musimy mieć środki do jej budowy i ciągłej operacji

Wymogi Inteligencji Ucieleśnionej 2018/9/16 Wymogi Inteligencji Ucieleśnionej Zależna od stanu układu Uczy się wzorców przestrzenno-czasowych Zlokalizowana w czasie i przestrzeni Uczenie się Nie ustające Wykrywające nowość Ma system wartości Wykrywanie bólu Kontrola bólu Tworzenie celu działania Współzawodniczące cele Wyłania się Sztuczna ewolucja Samo-organizacja struktur

EI powstaje dzięki uczeniu sie wpływu jego oddziaływań na otoczenie 2018/9/16 EI powstaje dzięki uczeniu sie wpływu jego oddziaływań na otoczenie Otoczenie Centralny system nerwowy Narządy zmysłowe Receptory Narządy motoryczne Efektory Wewnętrzne sprzężenia zwrotne Otoczenie Zewnętrzne sprzężenia zwrotne  Dr Kazimierz Duzinkiewicz, Zespół Inteligentnych Systemów Wspomagania Decyzji i Sterowania

Kodowanie Wejść Sensorycznych 2018/9/16 Kodowanie Wejść Sensorycznych Kandel Fig. 30-1 Richard Axel, 1995 Kandel Fig. 23-5 Foot Hip Trunk Arm Hand Face Tongue Larynx Wzrok, słuch, smak, węch, dotyk-> ruch Jak przetwarzać i reprezentować informacje zmysłowe?

Wyzwania Inteligencji Ucieleśnionej 2018/9/16 Wyzwania Inteligencji Ucieleśnionej Rozwój połączeń zmysłowych Aktywne widzenie Przetwarzanie mowy Dotyk, powonienie, smak, temperatura, ciśnienie Dodatkowe instrumenty postrzegania Wykrywanie podczerwieni, radar, detektor światła i odległości, ultradźwięki, globalny system lokalizacji (GPS), itp. Czy duża liczba sensorów może być mniej użyteczną? Rozwój sensorów bólu Energia, temperatura, ciśnienie, poziom przyspieszenia Sygnał od nauczyciela Rozwój połączeń motorycznych Ruch ramion, nóg, palców, oczu

Wyzwania Inteligencji Ucieleśnionej 2018/9/16 Wyzwania Inteligencji Ucieleśnionej Znalezienie rozwiązania algorytmicznego Asocjacji, pamięci, uczenia sekwencyjnego, budowania niezmienników, reprezentacji, oczekiwania, uczenia systemu wartości, określania celów, planowania Rozwój obwodów sieci neuronowych Określenie organizacji sztucznych mini kolumn Samo-organizacja hierarchii mini kolumn receptorów i efektorów Samo-organizacja układów określania celów

Jednorodne Struktury Kory Mózgowej 2018/9/16 Jednorodne Struktury Kory Mózgowej V. Mountcastle argumentował ze wszystkie obszary kory mózgowej wykonują ten sam algorytm obliczeniowy Grupy neuronów (mini kolumny) połączone są w sposób pseudo-przypadkowy Taka sama struktura organizacyjna Mini kolumny zgrupowane są w kolumny VB Mountcastle (2003). Introduction [to a special issue of Cerebral Cortex on columns]. Cerebral Cortex, 13, 2-4.  Stain of cortex in planum temporale

Grupowanie Mini Kolumn 2018/9/16 Grupowanie Mini Kolumn   Grupy mini kolumn organizują sie w fizjologicznie obserwowalne kolumny funkcyjne. Najbardziej znanym przykładem są kolumny orientacji w V1. Kolumny są zdecydowanie większe od mini kolumn, maja średnice około 0.3-0.5 mm i 4000-8000 neuronów Copyright © 2006-2008, all rights reserved, Visualbiotech

Zasady Samoorganizacji Mini Kolumn 2018/9/16 Zasady Samoorganizacji Mini Kolumn Przedstaw wejścia z receptorów poprzez stopniowe coraz bardziej abstrakcyjne cechy w hierarchii sensorycznej Użyj “zasadę niezmienności” obserwowanych obiektów do wykrycia i nauczenia się cech niezmiennych Naucz się pamiętać sekwencje czasowe Użyj połączeń przypadkowych do wstępnego wyboru cech receptorów Użyj sprzężenia zwrotnego do tworzenia sygnałów oczekiwań i wykrywania nowości Użyj nadmiarowych struktur rzadko połączonych mikroprocesorów

Organizacja Mini Kolumn 2018/9/16 Organizacja Mini Kolumn Neurony receptorów są odpowiedzialne za reprezentacje środowiska otrzymują wejścia z czujników lub receptorów na niższym poziomie hierarchii reprezentują środowisko otrzymują sprzężenie zwrotne z efektorów i receptorów na wyższym poziomie pomagają aktywizować neurony efektorów i neurony wymuszeń Neurony efektorów sa odpowiedzialne za działania i umiejętności są aktywizowane przez neurony wymuszeń i efektorów aktywizują siłowniki lub wytwarzają wejście dla efektorów niższego poziomu wytwarzają sygnały planowania dla receptorów Neurony wymuszeń są odpowiedzialne za budowę systemu wartości, określanie celów, uczenie, i eksploracje otrzymują wejścia z niższego poziomu neuronów wymuszeń otrzymują wejścia z czujników lub receptorów wytwarzają sygnały wejścia dla efektorów inicjują uczenie i wymuszają eksploracje

Hierarchiczna Organizacja Połączeń Receptorów i Efektorów 2018/9/16 Ogólna Charakterystyka : Hierarchiczna struktura Przetwarzanie w mini kolumnach Przestrzenne i czasowe asocjacje przez połączenia i neurony wtórne Połączenia sprzężenia zwrotnego Selektywna adaptacja Funkcje: Niezmienniki reprezentacji Oczekiwanie Wyszukiwanie nowości Uczenie systemu wartości ... …

Koordynacja Sensorowo-Motoryczna 2018/9/16 Koordynacja Sensorowo-Motoryczna Drogi receptorów i efektorów łącza sie na rożnych poziomach hierarchii Wyjścia Wewnętrzne reprezentacje Wejścia refleksy działania przemyślane

Koordynacja Sensorowo-Motoryczna 2018/9/16 Koordynacja Sensorowo-Motoryczna Drogi receptorów i efektorów łączą się na rożnych poziomach hierarchii Reinforcement learning connections Sensory feature extraction and learning hierarchy Motor control hierarchical data path Planning feedback path Sensory inputs Motor outputs

Koordynacja Sensorowo-Motoryczna 2018/9/16 Koordynacja Sensorowo-Motoryczna Drogi receptorów i efektorów łącza się na różnych poziomach hierarchii Zwiększająca możliwość przystosowania Środowisko … R O A Połączenia zmysłowe Połączenia motoryczne ’ Określanie celów i system wartości N R: reprezentacja O: oczekiwanie A: asocjacja N: nakaz P: planowanie

2018/9/16 Cel Działania Czy maszyna może być inteligentna jeśli realizuje tylko zadane cele? Jeśli nie to jak dynamicznie określać jej cele? Potrzebna jest hierarchia wartości działań Nie wszystkie wartości mogą być wbudowane Potrzebna jest motywacja działań, pobudzająca uczenie i eksploracje

Ośrodek Bólu i Określania Celów 2018/9/16 Ośrodek Bólu i Określania Celów Wtórny poziom bólu Zwiększenie bólu Prosty Mechanizm Prowadzi do stawiania złożonych celów Tworzy hierarchie wartości Wyczuwa zmiany poziomu bólu: Zwiększenie bólu Zmniejszenie bólu Pobudza uczenie Wymusza eksploracje Sensor (-) + (-) (+) Środowisko (+) - (+) (-) Motor Zmniejszenie bólu Wymuszanie eksploracji Poziom bólu Pobudzanie uczenia

Określanie Prymitywnego Celu 2018/9/16 2018/9/16 Określanie Prymitywnego Celu - + Pain Dry soil Primitive level open tank sit on garbage refill faucet w. can water Dual pain 18

Określanie Abstrakcyjnych Celów 2018/9/16 Określanie Abstrakcyjnych Celów Celem jest zmniejszenie prymitywnego poziomu bólu Abstrakcyjne cele są wytwarzane w oparciu o niższe cele zaspakajają prymitywne cele Sensory pathway Motor pathway (perception, sense) (action, reaction) refrigerator Open Level II - + “ food ” becomes a Abstract pain sensory input to (Delayed memory of pain) abstract pain center Food Eat Level I - + Expectation Association Inhibition Reinforcement Connection Planning Dual pain Pain Primitive Level Stomach

Abstrakcyjne Cele Na ile cel abstrakcyjny może być celem użytecznym? 2018/9/16 Abstrakcyjne Cele Na ile cel abstrakcyjny może być celem użytecznym? Maszyna musi “zrozumieć” cel abstrakcyjny zanim go zaakceptuje Potrzebna odpowiednia reprezentacja problemu Umiejętność jego wykonania Zgodność z systemem wartości maszyny Priorytet do terminowego wykonania zadania

2018/9/16 Abstrakcyjne Cele

Abstrakcyjne Cele dwa cele prymitywne, łączenie celow abstrakcyjnych, 2018/9/16 Abstrakcyjne Cele dwa cele prymitywne, łączenie celow abstrakcyjnych, pętla sprzężenia.

Abstrakcyjne Cele Wykres częstości wykonania rożnych akcji 2018/9/16 Abstrakcyjne Cele Wykres częstości wykonania rożnych akcji “Work” oraz “study at school” zostały wybrane by spełnić cele niższego rzędu “Sell food” zostało zastąpione przez work jako lepszy sposób zarabiania pieniędzy

2018/9/16 2018/9/16 Abstrakcyjne Cele 24

Abstrakcyjne Cele Wybór celu i metody jego realizacji 2018/9/16 2018/9/16 Abstrakcyjne Cele Wybór celu i metody jego realizacji Kompetycja motywacji i umiejętności selfimprovedme.com 25