Przykłady dobrych praktyk

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
Advertisements

Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
„Za każdym rogiem czyha kilka nowych kierunków…”
To osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku kształcenia i.
Działania PPPP w Tarnowie
Opracowanie: Paulina Obijalska 2009/2010
„Kompleksowe umiejętności – gwarantem przyszłości”
 Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w oświacie w świetle nowego rozporządzenia materiał opracowany na podstawie rozporządzenia oraz spotkań szkoleniowych.
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
PROJEKT PN. „KONIEC JĘZYKA ZA PRZEWODNIKA” JEST WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
Ankieta diagnozująca zapotrzebowanie uczniów na informacje edukacyjno-zawodowe oraz na pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej (próbka badawcza.
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
II.2.Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej.
Poradnictwo zawodowe Oferta. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Busku - Zdroju udziela pomocy psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej dzieciom.
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł NR 94 W WARSZAWIE. SUKCES NA MIARĘ MOŻLIWOŚCI I POTRZEB KAŻDEGO UCZNIA BEZPIECZNA I ŻYCZLIWA SZKOŁA.
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA PROFIL SZKOŁY
Doradztwo zawodowe w Publicznym Gimnazjum nr 12
Jak wybrać zawód?.
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Doradztwo zawodowe w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym im
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w Warszawie będzie prowadził w roku szkolnym 2014/15 na terenie całego kraju bezpłatne szkolenia.
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Moje dziecko wybiera szkołę/zawód
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Warszawski System Doradztwa Zawodowego jako forma wsparcia karier uczniów w obliczu współczesnej rzeczywistości Kraków, r.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Czy doradztwo zawodowe w edukacji może zdobyć swoją przedmiotową i podmiotową niezależność? dr Marian Piekarski Politechnika Krakowska Centrum Pedagogiki.
PORADNIA Oferta doradcy zawodowego Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Giżycku Marty Knaś.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych Warszawa, 14 września 2015.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
PORADNIA PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NR 3 W RADOMIU Rola doradztwa zawodowego w pracy Poradni Psychologiczno –Pedagogicznej Nr 3 w Radomiu Opracowanie:
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
System pomocy psychologiczno- pedagogicznej po zmianach Dorota Jurczyk.
PORADNICTWO ZAWODOWE Zapraszamy na wędrówkę po świecie poradnictwa zawodowego.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
EWALUACJA DOTYCZĄCA BADANIA LOSÓW ABSOLWENTÓW (rocznik ) w Publicznym Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie.
Doradcy zawodowi : mgr Agnieszka Pątek – Gołębiowska
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Pomoc bezpośrednia udzielana w naszej placówce
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
FORUM ŚRODOWISK POMOCOWYCH 18 lutego 2015r.
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Edukacja w szkołach Powiatu Chojnickiego w roku szkolnym 2019/2020 spotkanie sieci doradców zawodowych r. Irena Laska Dyrektor Wydziału Edukacji.
Zapis prezentacji:

Przykłady dobrych praktyk Poradnia – Uczeń – Szkoła

Przykłady Dobrej praktyki Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej nr Przykłady Dobrej praktyki Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej nr. 1 w Łomży na przykładzie wspierania szkół z terenu powiatu łomżyńskiego w obszarze dokonywania wyboru kierunku kształcenia, zawodu, planowaniu kariery szkolnej uczniów. Opracowała psycholog/doradca zawodowy E. Kłosek

Metody rozpoznawania potrzeb szkół. Metodyka zaspokajania potrzeb szkół w zakresie form wsparcia psychologiczno – pedagogicznego w obszarze doradztwa zawodowego Metody rozpoznawania potrzeb szkół. Formy wsparcia psychologiczno – pedagogicznego realizowane na terenie szkół. Zbieranie informacji zwrotnych o udzielonych formach pomocy psychologiczno – pedagogicznej.

Metody Rozpoznawania potrzeb szkół w zakresie form wsparcia psychologiczno – pedagogicznego w obszarze dokonywania wyboru kierunku kształcenia, zawodu, planowaniu kariery szkolnej uczniów Metody i narzędzia stosowane w badaniu potrzeb szkół: a) Badania ankietowe: Ankiety skierowane do dyrektorów i nauczycieli szkół pod koniec II semestru roku szkolnego, Ankiety zbierane wśród uczniów podczas zajęć warsztatowych prowadzonych przez pracowników Poradni na terenie szkół. b) Telefoniczne zgłoszenia szkół w ciągu całego roku szkolnego. c) Wywiady indywidualne lub grupowe z dyrektorami, pedagogami, rodzicami.

liczba gimnazjów zgłaszających zapotrzebowanie na formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej w obszarze wspierania uczniów w wyborze kierunku kształcenia, zawodu, planowania kariery szkolnej w perspektywie 5-letniej Rok szkolny Liczba gimnazjów (max 9) % gimnazjów 2016/2017 9 100% 2015/2016 8 89% 2014/2015 4 44% 2013/2014 2012/2013

Rok szkolny 2017/2018 zgłoszenia szkół na formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej z doradztwa zawodowego Formy pomocy z doradztwa zawodowego Bad. zaint. zawod. uczniów klas III gimn. Bad. zaint. zawodowych uczniów klas II gimn. Zajęcia aktywizujące wybór zawodu dla kl. III gimn. Zajęcia warsztatowe dla klas VII S.P Prelekcje dla uczniów klas III gimn. Liczba szkół 9 gimnazjów 1 gimnazjum 5 gimnazjów 3 szk. podst. 3 gimnazja % szkół 100% 11% 55% 10% 33%

Rozpoznawanie potrzeb gimnazjów w obszarze doradztwa zawodowego w oparciu o ankiety

Rozpoznane potrzeby gimnazjów w zakresie doradztwa zawodowego w oparciu o telefoniczne zgłoszenia szkół i wywiady z dyrektorami, pedagogami szkolnymi i rodzicami w perspektywie pięcioletniej

Przykładowe tematy zajęć aktywizujących wybór zawodu „Ku własnym wyborom. Odkrywanie swoich zainteresowań i predyspozycji zawodowych. „Czym kierować się przy wyborze szkoły? Świadomy wybór zgodny z zainteresowaniami i możliwościami ucznia”. „Recepta na karierę – psychologiczne i nie tylko uwarunkowania drogi do sukcesu”.

Przykładowe tematy prelekcji z doradztwa zawodowego dla uczniów gimnazjów „Świadomy wybór ścieżki edukacyjnej w oparciu o analizę oferty edukacyjnej szkół”, „Zawody z przyszłością i bez przyszłości. Trendy na rynku pracy”. „Co dalej gimnazjalisto? Oferta edukacyjna w regionie”. „Zastanów się zanim zdecydujesz! O czym należy wiedzieć wybierając szkołę ponadgimnazjalną?”.

„Rodzic pierwszym doradcą zawodowym swojego dziecka” Przykładowe tematy spotkań informacyjno-szkoleniowych z doradztwa zawodowego dla rodziców uczniów gimnazjów „Rola rodzica w planowaniu kariery edukacyjno – zawodowej swojego dziecka”. „Rodzic pierwszym doradcą zawodowym swojego dziecka”

Przykładowe tematy spotkań z doradztwa zawodowego dla nauczycieli „Czynniki psychofizyczne, które należy uwzględnić przy ukierunkowaniu ucznia w wyborze szkoły ponadgimnazjalnej”. „Mocne i słabe strony ucznia jako wyznacznik jego przyszłej kariery zawodowej”.

Wnioski z rozpoznawania potrzeb szkół w perspektywie 5 lat w obszarze doradztwa zawodowego Najwięcej informacji o formach wsparcia psychologiczno – pedagogicznych oczekiwanych przez szkoły w obszarze doradztwa zawodowego uzyskujemy z badań ankietowych. Zmieniają się dominujące formy pomocy psychologiczno- pedagogicznej zapotrzebowane przez szkoły w poszczególnych latach szkolnych. Zmienia się liczba zapotrzebowań na określone formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w poszczególnych latach szkolnych.

Zajęcia aktywizujące wybór zawodu Realizacja form pomocy psychologiczno - pedagogicznej w obszarze doradztwa zawodowego Zajęcia aktywizujące wybór zawodu

Grupowe badania zainteresowań zawodowych Realizacja form pomocy psychologiczno – pedagogicznej obszarze doradztwa zawodowego Grupowe badania zainteresowań zawodowych

Spotkania informacyjno – szkoleniowe dla uczniów Realizacja form pomocy psychologiczno - pedagogicznej obszarze doradztwa zawodowego Spotkania informacyjno – szkoleniowe dla uczniów

Spotkania informacyjno – szkoleniowe dla rodziców Realizacja przez PP-P nr 1 w Łomży zapotrzebowań zgłoszonych przez szkoły w obszarze doradztwa zawodowego Spotkania informacyjno – szkoleniowe dla rodziców

Formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej najczęściej zGŁASZane przez gimnazja w obszarze doradztwa zawodowego Rok szkolny 2016/2017 2015/2016 2014/2015 2013/2014 2012/2013 Badanie zainteresowań zawodowych dla U kl. III gimnazjów 9 gimnazjów – 100% 8 gimnazjów – 89% 6 gimnazjów – 67% 7 gimnazjów – 78% Zajęcia aktywizujące wybór zawodu dla klas III gimnazjów 8 – 89% 6 – 67% 4 – 44% 7 – 78% Prelekcje dla U kl. III gimnazjów 2 – 22% 5 – 55% Prelekcje dla R uczniów kl. III gimnazjów 3 – 33% Szkolenia dla N - 1 – 11%

ROK SZKOLNY 2016/2017 REALIZACJA ZAPOTRZEBOWAŃ Formy pomocy Zajęcia aktywizujące wybór zawodu Grupowe badania zainteresowań zawodowych Porady zawodowe dla uczniów Prelekcje dla uczniów Prelekcje dla rodziców Liczba osób objętych pomocą psychologiczno - pedagogiczną 363 341 293 91 92 % wszystkich (504) uczniów klas III 9 gimnazjów 72% 68% 58% 18%

Poziom efektywności i satysfakcji przeprowadzonych wśród uczniów zajęć z doradztwa zawodowego Wybrane wyniki z RAPORTU Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ PRZEPROWADZONEJ W PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ NR 1 W ŁOMŻY W ROKU SZKOLNYM 2016/2017

Pytanie z ankiety kierowanej do nauczycieli i dyrektorów gimnazjów: Proszę wybrać najważniejsze korzyści, jakie odnoszą uczniowie dzięki realizowaniu przez poradnię różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznych Rodzaj odpowiedzi W.S % pomoc w ukierunkowaniu ucznia w wyborze szkoły i zawodu 15 94%

Pytanie z ankiety kierowanej do uczniów kl Pytanie z ankiety kierowanej do uczniów kl. III gimnazjów: W jakim stopniu przeprowadzone zajęcia z doradztwa zawodowego poszerzyły Twoją wiedzę i umiejętności?   Rodzaj odpowiedzi 1 2 3 4 5 Liczba udzielonych odp. 31 69 35 Odp. w % 0% 23% 51% 26% Wyniki wskazują, że według 77% uczniów przeprowadzone zajęcia w sposób istotny poszerzyły ich wiedzę i umiejętności.

Liczba udzielonych odp. 18 50 67 Pytanie z ankiety kierowanej do uczniów: Czy uzyskana wiedza na zajęciach jest dla Ciebie użyteczna? Rodzaj odp. 1 2 3 4 5 Liczba udzielonych odp. 18 50 67 Odp. w % 0% 13% 37% 50% Uzyskane wyniki pokazują, że dla 87% uczniów uzyskana wiedza była użyteczna.

wyniki badania wskazują, że: Nauczyciele i dyrektorzy gimnazjów do najważniejszych korzyści, jakie odnoszą ich uczniowie z zajęć doradztwa zawodowego zaliczają pomoc w ukierunkowaniu ucznia w wyborze szkoły i zawodu (94%), 77% uczniów gimnazjów uważa, że przeprowadzone zajęcia w sposób istotny poszerzyły ich wiedzę i umiejętności podejmowania lepszych decyzji zawodowych. 87% uczniów gimnazjów ocenia uzyskaną wiedzę jako bardzo przydatną.

wnioski Rozpoznawanie potrzeb szkół odbywa się przez cały czas trwania roku szkolnego. Głównym źródłem pozyskiwania informacji o potrzebach szkół w zakresie doradztwa zawodowego na różne formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej są ankiety. Należy kontynuować rozpoznawanie potrzeb klientów Poradni i nadal wykorzystywać je w planowaniu pracy Poradni. Należy nadal utrzymać różne formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej w zakresie doradztwa zawodowego.

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ