System Zielonej Karty i System IV Dyrektywy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
Advertisements

BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ubezpieczenie w Narodowym Funduszu Zdrowia ŁÓDZKI ODDZIAŁ WOJEWÓDZKI NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA NFZ Dla studentów spoza Unii Europejskiej oraz spoza krajów.
Znaczenie procedur celnych dla sądowej ochrony praw własności przemysłowej w szczególności przed naruszeniem patentów. Dr Ewa Skrzydło-Tefelska Katedra.
Obowiązki wobec ZUS  Po podpisaniu umowy o dobrowolne ubezpieczenie z NFZ, ubezpieczony powinien złożyć we właściwym dla swojego miejsca zamieszkania.
Systemy ubezpieczeń Prof.. Dr hab. Teresa Czerwińska.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Warszawa, Krótka sprzedaż – monitoring i nadzór GPW Iwona Edris Dyrektor Biura Audytu i Kontroli.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Poznań, dnia 17 maja 2007r. KOORDYNACJA AUDYTÓW ZEWNĘTRZNYCH i MONITOROWANIE PROJEKTÓW UNIJNYCH Agnieszka Purgat Daniel Majewski Dominika Piechocka Biuro.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
W YBRANE ZAGADNIENIA POSTĘPOWANIA CYWILNEGO W SPRAWACH O OCHRONĘ WŁASNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ Prof. dr hab. Feliks Zedler Konferencja „Rynek leków a ochrona.
Grudzień 2015 r. Zbiegi tytułów do ubezpieczeń Co nowego od 1 stycznia 2016 r.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Skuteczności i koszty windykacji polubownej Wyniki badań zrealizowanych w ramach grantu Narodowego Centrum Nauki „Ocena poziomu rzeczywistej.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Sandra Król Zakład Prawa Handlowego i Gospodarczego Instytut Prawa Cywilnego Klauzule niedozwolone.
Olsztyn, 8 września 2016 r. MAŁY RUCH GRANICZNY. 2 OKRES OSOBY KRAJOWE RAZEM KRAJOWE OSOBY ZAGRANICZNE RAZEM ZAGRANICZNE ŁĄCZNIE KRAJOWE I ZAGRANICZNE.
Dr Agata Michalska-Olek Adwokat Poznań. Art [Umowa spedycji]  § 1.Przez umowę spedycji spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności.
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
EGZAMIN UBEZPIECZENIA W LOGISTYCE. Pytanie 1 Ustawa o pośrednictwie ubezpieczeniowym jest z roku: a) 1998 b) 2003 c) 2007 d) 2012 Ustawa z którego roku.
Międzynarodowe opodatkowanie emerytur – ujęcie modelowe
Ulgi i preferencje dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w oparciu o posiadane zezwolenie.
Umowa o dzieło kazusy.
Prawo cywilne i handlowe – zajęcia nr 1
Ubezpieczenie wypadkowe
Dz.U Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe
Zakazy konkurencji Dr Jacek Borowicz.
Lokalne źródła prawa – zarys
regulacje NATO i Unii Europejskiej
Wygaśnięcie decyzji art. 162 § 1 kpa
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
Podstawy prawne rynku ubezpieczeń w Polsce
Statut Szkoły art. 98 ustęp 1.
Umowa darowizny Mgr Aleksandra Pasek Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Ośrodek Informacji Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego
Ośrodek Informacji Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego
Historia Systemu Zielonej Karty
System Zielonej Karty i System IV Dyrektywy
Przygotowała: Pamela Rusin
Ośrodek Informacji Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego
UMOWA UBEZPIECZENIA II
Umowa ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej – uwagi ogólne
Odpowiedzialność cywilna
Wolę narody, które są sumą „ja”, niż członków narodów, którzy są cząstką „my”. Stanisław Jerzy Lec Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu.
Cechy charakterystyczne stosunków administracyjnoprawnych
KAUCJA AKTORYCZNA Artykuły 1119–1128 KPC regulują instytucję tzw. kaucji aktorycznej, czyli kaucji na zabezpieczenie przyszłych kosztów procesu, którą.
Rządowe Centrum Legislacji Warszawa, październik 2013 r.
SWOBODA UMÓW.
Piotr Gosiewski Warszawa,
System Zielonej Karty i System IV Dyrektywy
Nowe regulacje prawne w obszarze bezdomności
Pojęcie i skład spadku.
RZECZNIK FUNDUSZY EUROPEJSKICH
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
AGH: Sprawy pracownicze
„Most do sukcesu” Prowadzący: Agnieszka Moroń 19 lipca 2012r.
Przedstawicielstwo pełnomocnictwo.
Podstawa prawna Zasady przyjęć do klas I w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Kobyłka, zostały przygotowane w oparciu o.
Umowa przedwstępna (pactum de contrahendo)
Podstawy prawa pracy Zajęcia nr 3.
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
Odsetki naliczane za czas postępowania 30 marca 2017
przyjęty przez Zarząd Główny ZNP w dniu 20 grudnia 2016 r.
Podstawy Prawa Zabezpieczenia społecznego
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Podstawowe informacje o programie WiFi4EU
Zapis prezentacji:

System Zielonej Karty i System IV Dyrektywy Marta Zwolińska Paulina Mazur Izabela Olszyńska

System Zielonej Karty

Czym jest System Zielonej Karty? System Zielonej Karty możemy określić jako system dwustronnych, jednolitych umów o wzajemnym honorowaniu certyfikatów ubezpieczeniowych (Zielonej Karty), zapewniających pokrycie ubezpieczeniowe wymagane przez prawo kraju odwiedzanego.   Dzięki funkcjonowaniu Systemu Zielonej Karty posiadacz pojazdu nie musi zawierać umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej na każdej przekraczanej granicy.

Jak powstał System Zielonej Karty? System Zielonej Karty został stworzony na mocy Rekomendacji Organizacji Narodów Zjednoczonych z 25 stycznia 1949r., skierowanej do rządów europejskich krajów członkowskich ONZ- tzw. Rekomendacja Genewska.   Funkcjonuje od 1 stycznia 1953r., przy czym w Polsce od 1958r.

Przynależność państw Obecnie System Zielonej Karty obejmuje rynki ubezpieczeniowe 44 państw. W tym wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej, większości pozostałych państw europejskich oraz kilku spoza Europy(Iran, Izrael, Maroko, Tunezja).

Warunki przystąpienia do Systemu Zielonej Karty Podstawowymi warunkami przystąpienia do Systemu są: istnienie w państwie kandydującym obowiązku zawierania umów ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych, powołanie w owym państwie biura narodowego, położenie państwa w Europie, w basenie Morza Śródziemnego lub sąsiadowanie z europejskim krajem reprezentowanym w Systemie.

Cele i założenia Systemu Zielonej Karty Podstawowe cele i założenia Systemu Zielonej Karty: zapewnienie swobody przekraczania granic, zagwarantowanie wypłaty świadczeń dla poszkodowanych w wypadkach spowodowanych ruchem pojazdu zagranicznego w kraju odwiedzanym. System Zielonej Karty oparto na sieci biur narodowych.

Czym jest biuro narodowe ? Biuro Narodowe jest ono zrzeszeniem ubezpieczycieli wykonujących w tym państwie działalność w zakresie obowiązkowych ubezpieczeń odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych. Biuro narodowe jest uprawnione do wydawania ujednoliconego certyfikatu ubezpieczeniowego, czyli Zielonej Karty. Stanowi ona dowód zawarcia umowy ubezpieczenia w ruchu zagranicznym. Istotnym elementem działania Biura Narodowego jest jego całkowite oparcie na strukturze funkcjonującego rynku ubezpieczycieli komunikacyjnych przy zapewnieniu całkowitej autonomii ze strony państwa.

Jakie funkcje spełnia biuro narodowe? Każde biuro narodowe ma obowiązek zapłaty odszkodowania osobie poszkodowanej w wypadku, który miał miejsce na terytorium państwa, w którym to biuro działa i został spowodowany przez kierującego pojazdem zarejestrowanym w którymkolwiek z pozostałych państw Systemu.   Biuro Narodowe pełni niejako podwójną funkcję: jako Biuro Płacące wydaje ono ubezpieczającym dowody ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej- Zielone Karty. jako Biuro Gestyjne zaspokaja zgodnie z przepisami własnego prawa roszczenia poszkodowanych na terenie swojego kraju.

Roszczenia – na czym polegają? Dzięki działaniu Systemu Zielonej Karty osoba poszkodowana może dochodzić roszczenia od swojego biura narodowego, zamiast od zagranicznego zakładu ubezpieczeń, z którym zawarł umowę posiadacz pojazdu, który spowodował wypadek. Po dokonanej na rzecz poszkodowanego wypłacie odszkodowania , biuro narodowe zwraca się z roszczeniem regresowym do zagranicznego biura, które wystawiło Zieloną Kartę sprawcy szkody lub bezpośrednio do zakładu ubezpieczeń, który zawarł umowę ubezpieczenia Zielonej Karty ze sprawcą.

Podstawowa działalność Systemu ZK Podstawową formą działalności Systemu Zielonej Karty jest gwarantowanie wypełniania zobowiązań przez poszczególne rynki ubezpieczeniowe. Biuro Narodowe dostarcza podwójnej gwarancji: swojemu rządowi, że zagraniczny ubezpieczyciel będzie przestrzegał prawa mającego zastosowanie w tym kraju i wypłacał stronom poszkodowanym odszkodowanie w granicach tego prawa, biuru odwiedzanego kraju za zobowiązania swojego członka- ubezpieczyciela udzielającego pokrycia odpowiedzialności cywilnej w związku z używaniem pojazdu uczestniczącego w wypadku.

Podstawowa zasada Systemu ZK Jedną z podstawowych zasad Systemu Zielonej Karty jest wyłączna kompetencja Biura Narodowego właściwego dla miejsca wypadku do autonomicznego opracowywania roszczeń odszkodowawczych według przepisów prawa właściwego dla miejsca wypadku. W tym zakresie m.in. ustalenie odpowiedzialności cywilnej, przyznania bądź odmowy przyznania świadczeń odszkodowawczych, w tym ich wysokości . Jak również jest upoważnione do polubownego uregulowania każdego roszczenia .

Zasada wzajemnych rozliczeń między biurami Maksymalny roczny termin przesłania członkowi Biur Narodowego (zakładowi ubezpieczeń), który wydał Zieloną Kartę żądania zwrotu poniesionych wydatków zawierających: wypłacone sumy świadczeń ubezpieczeniowych, sumy wydatkowane na zewnętrzne koszty opracowywania roszczeń oraz wewnętrzne koszty opracowywania sprawy. Jest to podstawa dochodzenia zwrotu poniesionych wydatków. Nieterminowe rozliczenie, powyżej 2 miesięcy obciążone jest odsetkami w wysokości 12% rocznie

Podstawy funkcjonowania Systemu ZK Podstawowymi dokumentami regulującymi zasady funkcjonowania Systemu Zielonej Karty są Konstytucja Rady Biur oraz Regulamin Wewnętrzny Rady Biur.

Konstytucja Rady Biur Konstytucja Rady Biur określa strukturę Systemu, jej organy, sposób zarządzania i finansowania, władze systemu i zasady ich wyboru, zasady przyjmowania do Systemu nowych członków, sankcje możliwe do zastosowania w przypadku niewywiązywania się przez Biura Narodowe z obowiązków spoczywających na członku Rady Biur.

Regulamin wewnętrzny Regulamin Wewnętrzny określa podstawowe zasady funkcjonowania Systemu Zielonej Karty regulując przy tym wewnętrzne stosunki między Biurami Narodowymi, zasady wzajemnych rozliczeń, akceptacji dokumentów ubezpieczeniowych, postępowania w przypadku ich fałszerstwa, odpowiedzialności za skutki wypadków spowodowanych ruchem pojazdu zaopatrzonego w obce tablice rejestracyjne w kraju odwiedzanym.

System Zielonej Karty W ramach Systemu Zielonej Karty współistnieją dwie formy współpracy oparte na postanowieniach fakultatywnych. W zależności od woli stron, Biura Narodowe określają stosunki umowne między Biurami na podstawie Porozumienia Wielostronnego oraz tradycyjnego Systemu Zielonej Karty.

Porozumienie Wielostronne (domniemane pokrycie ubezpieczeniowe) 15 marca 1991 roku Rada Biur opracowała Wielostronne Porozumienie Gwarancyjne, na mocy którego pojazdy zarejestrowane w państwach, których Biura Narodowe są sygnatariuszami porozumienia, mogą poruszać się na ich terenie bez konieczności posiadania Zielonej Karty. W tym przypadku domniemywa się posiadanie ważnego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych zawartego w kraju, w którym pojazd został zarejestrowany o czym świadczy ważna tablica rejestracyjna pojazdu.

Porozumienie Wielostronne (domniemane pokrycie ubezpieczeniowe) Biura Narodowe gwarantują, na zasadzie pełnej wzajemności, zwrot wszystkich wypłaconych świadczeń, kosztów dodatkowych oraz wewnętrznych kosztów likwidacyjnych wynikających z jakiegokolwiek wypadku z udziałem pojazdu umiejscowionego (zarejestrowanego lub podlegającego rejestracji) na terytorium państwa, dla którego każde z tych biur jest właściwe.

Porozumienie Wielostronne (domniemane pokrycie ubezpieczeniowe) Do Porozumienia Wielostronnego należy 32 spośród 48 członków Systemu Zielonej Karty, w tym Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Porozumienie obejmuje wszystkie kraje Unii Europejskiej oraz Andorę, Czarnogórę, Islandię, Norwegię, Serbię, i Szwajcarię.

Tradycyjny System Zielonej Karty (nieoparty na domniemanym pokryciu ubezpieczeniowym) Tradycyjny System Zielonej Karty opiera się na Certyfikatach Zielonej Karty. Są to Międzynarodowe Certyfikaty Ubezpieczeniowe będące dowodem, że jego posiadacz objęty jest komunikacyjnym ubezpieczeniem OC zgodnie z prawem ubezpieczeniowym obowiązującym w kraju odwiedzanym, a należącym do Systemu Zielonej Karty.

Tradycyjny System Zielonej Karty (nieoparty na domniemanym pokryciu ubezpieczeniowym) W tym przypadku odpowiedzialność Biura Narodowego jest ograniczona wyłącznie do sytuacji, w których sprawca wypadku legitymował się certyfikatem „Zielonej Karty”, wystawionym przez ubezpieczyciela – członkiem danego biura. Zasadniczo brak ważnej w chwili wypadku Zielonej Karty oznacza brak odpowiedzialności Biura Narodowego. Stosowne klauzule określają jednak zasady i maksymalny termin na udzielenie odpowiedzi, co do pokrycia ubezpieczeniowego oraz precyzują zasady odpowiedzialności Biura za fałszywe, nieautoryzowane lub nielegalnie zmienione Zielone Karty.

Przykład praktyczny: Pani Marzena wybrała się samochodem na wakacje do Włoch. Zapomniała kupić Zielonej Karty, czyli odpowiednika polskiego ubezpieczenia OC. Czy Pani Marzena poniesie konsekwencje z powodu braku dokumentu? ODP: Nie, gdyż zarówno Włochy, jak i wszystkie kraje, przez które przebiega droga do celu należą do porozumienia wielostronnego, co oznacza, że w razie kontroli Pani Marzena będzie musiała przedstawić posiadane ubezpieczenie OC.

Tradycyjny System Zielonej Karty (nieoparty na domniemanym pokryciu ubezpieczeniowym) Tradycyjny System ZK dotyczy krajów, których biura narodowe nie są sygnatariuszami PW, tylko umów dwustronnych między biurami. Przez odpowiednie władze tych państw jest on uznawany za ważny bez dodatkowych formalności i opłat. Minimalny okres na jaki wystawiany jest certyfikat Zielonej Karty to 15 dni.

Zielona Karta nie chroni w pełni ! Należy pamiętać, że Certyfikat Zielonej Karty jest odpowiednikiem OC. Znaczy to tyle, że chroni ona jedynie osobę poszkodowaną przez sprawcę wypadku. Sprawca nie może liczyć ani na odszkodowanie, ani pomoc drogową. Dlatego, zanim wyruszymy na podbój innych krajów należy zakupić AC i assistance z rozszerzeniem na Europę.

System IV Dyrektywy

Czym jest System Czwartej Dyrektywy? Należy do szeregu dyrektyw, które kształtują w państwach UE jednolity model systemu obowiązkowych ubezpieczeń odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych. Znajduje zastosowanie do wypadków samochodowych, które wydarzyły się w państwie członkowskim innym niż państwo zamieszkania poszkodowanego. Ma również zastosowanie w przypadku wypadków, które miały miejsce w państwie trzecim. Warunek: Biuro Narodowe tego państwa należy do Systemu ZK, poszkodowany ma miejsce zamieszkania w państwie członkowskim.

W jakim celu została stworzona? System IV Dyrektywy został stworzony w celu umożliwienia osobie poszkodowanej prowadzenia postępowania likwidacyjnego we własnym kraju, we własnym języku. Trudności spowodowane koniecznością zgłaszania roszczeń w języku obcym, według obcej procedury, przy uwzględnieniu obcego systemu prawnego odstraszały wielu poszkodowanych od podjęcia kroków celem uzyskania odszkodowania. *ułatwienia dla poszkodowanych , *gwarancja równego systemu obsługi we wszystkich krajach członkowskich

Komu System IV Dyrektywy przynosi korzyść? Dyrektywa służy ofiarom wypadków, które miały miejsce na terytorium państwa członkowskiego UE, innego niż miejsce zamieszkania poszkodowanego lub na obszarze innego państwa należącego do Systemu Zielonej Karty.

Osiągnięcie celu następuje dzięki następującym regulacjom: Rozwiązania prawne i organizacyjne: Actio directa, Centrum informacyjne, Reprezentant do spraw roszczeń, Organ odszkodowawczy, Jednolite terminy realizacji roszczeń, Sankcja na wypadek niespełnienia norm dyrektywy, Powiązania systemów ubezpieczeniowych. Actio Directa – możliwość bezpośredniego dochodzenia odszkodowania od ubezpieczyciela sprawcy wypadku. Nie we wszystkich jednak krajach wprowadzono tą zasadę jako obowiązującą w prawie wewnętrznym (Wielka Brytania oraz Irlandia).. Powodują utrudnienia w terminowym uzyskaniu świadczenia. Centrum Informacyjne – zadaniem jest gromadzenie i udostępnianie danych obejmujących : *zarejestrowanych w danym kraju pojazdów mechanicznych, *polis ubezpieczeniowych w zakresie obowiązkowego ubezpieczenia krajowego OC posiadacza pojazdu mechanicznego, *wystawionych certyfikatów ZK oraz ubezpieczeń granicznych *pojazdów zwolnionych z obowiązku zawarcia OC posiadacza pojazdu mechanicznego *wykaz zakładów prowadzących ubezpieczenia OC *listę reprezentantów do spraw roszczeń każdego zakładu ubezpieczeń w każdym z krajów członkowskich

Reprezentant do spraw roszczeń Organ Odszkodo-wawczy Centrum Informacyjne Actio Directa Reprezentant do spraw roszczeń Organ Odszkodo-wawczy Gromadzenie i udostępnianie poszkodowanym informacji odnośnie reprezentantów do spraw roszczeń poszczególnych zakładów ubezpieczeń Możliwość bezpośredniego dochodzenia odszkodowania od ubezpieczyciela sprawcy wypadku Pomocny w przypadku zwłoki lub bierności w rozpatrywaniu roszczeń przez zakład ubezpieczeń lub jego reprezentanta. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny PBUK Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych

Podstawowe cechy Systemu Zastosowanie w przypadku wypadków samochodowych w krajach innych niż miejsce zamieszkania poszkodowanego, W przypadku wypadków w krajach trzecich, Actio directa, Obowiązkowe powołanie Reprezentanta do spraw roszczeń, Obowiązkowe ustanowienie Organu Odszkodowawczego, Utworzenie Centrum Informacyjnego.

Terminy rozpatrywania roszczeń Wprowadzono jednolite terminy rozpatrywania roszczeń, aby zabezpieczyć prawa poszkodowanych: Trzy miesiące -> aby przedstawić poszkodowanemu uzasadnioną odpowiedź na zgłoszone przez niego roszczenia, Dwa miesiące -> od zawiadomienia przez Organ Odszkodowawczy o zgłoszeniu roszczeń na podjęcie stosownych czynności likwidacyjnych i przekazanie poszkodowanemu uzasadnionej odpowiedzi na zgłoszone przez niego roszczenia, których przekroczenie uprawnia poszkodowanego w pierwszym przypadku do zgłoszenia wniosku o rozpatrzenie sprawy przez organ odszkodowawczy, a w drugim- do arbitralnego zajęcia stanowiska w sprawie przez organ odszkodowawczy.

Systemem IV Dyrektywy, a Systemem ZK? System IV Dyrektywy jest nastawiony na sytuacje w której to poszkodowany opuszcza kraj swojego miejsca zamieszkania oraz ponosi szkodę za granicą. Sytuacja taka jest o wiele trudniejsza z powodu: Barier językowych, Nieznajomości obcego prawa, Nieznajomości procedur. System Zielonej Karty ogranicza się tylko do uzyskania świadczenia odszkodowawczego w przypadku wypadku w kraju miejsca zamieszkania poszkodowanego. System ZK zabezpiecza mozłiwości uzyskania świadczenia ubezpieczeniowego z tytułu wypadków komunikacyjnych przez osoby poszkodowane W KARAJU SWOJEGO MIEJSCA ZAMIESZKANIA , spowodowanych przez obcokrajowców. System IV Dyrektywy uwzględnia

System IV Dyrektywy to system unijny i aktualnie obejmuje obszar EOG i Szwajcarii (tzn. zdarzenia drogowe między pojazdami zarejestrowanymi lub osobami mającymi miejsce zamieszkania w jednym z państw członkowskich EOG lub Szwajcarii)

Przykład: zdarzenie drogowe Jeżeli nastąpi wypadek w Niemczech, to polski poszkodowany może wystąpić z roszczeniem odszkodowawczym wobec ubezpieczyciela komunikacyjnego odpowiedzialności cywilnej niemieckiego uczestnika wypadku w ramach IV Dyrektywy Komunikacyjnej: bezpośrednio u ubezpieczyciela OC w Niemczech lub w Polsce, u mającego siedzibę w Polsce reprezentanta do spraw roszczeń niemieckiego ubezpieczyciela.

Dziękujemy za uwagę!