Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkołach
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu 1) z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przepisach prawa oświatowego
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Zmiany w szczegółowych zasadach działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych ( Rozporządzenie MEN z dnia 1 lutego 2013r.) Krystyna Skalik.
Nowelizacja rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
USO: odraczanie od obowiązku szkolnego obecnie
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
Forum Pedagogów 1 października 2015r.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
System pomocy psychologiczno- pedagogicznej po zmianach Dorota Jurczyk.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ Z DNIA 29 SIERPNIA 2014 R
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
FORUM ŚRODOWISK POMOCOWYCH 18 lutego 2015r.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ System poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Współpraca na linii przedszkole/szkoła.
Zapis prezentacji:

Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych

Przepisy prawa w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 199 z późn. zm.) w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej (Dz. U. z 2010 r. Nr 228, poz. 1492) w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. z 14 września 2017 r., poz. 1743) w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z 29 sierpnia 2017 r., poz. 1616 z późn. zm.) w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. z 30 sierpnia 2017 r., poz. 1635) w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno–pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 25 sierpnia 2017 r., poz. 1591 z późn. zm.) w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 24 sierpnia 2017 r. poz. 1578) w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz. U. z 7 maja 2013 r. poz. 529) 2 2 2

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej regulacje Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. poz. 199 z późn. zm.) Data publikacji w Dzienniku Ustaw: 13 lutego 2013 r. Data wejścia w życie rozporządzenia: 16 marca 2013 r.

Cel regulacji dostosowanie obecnego systemu poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego do potrzeb przedszkoli, szkół i placówek tak, aby stał się on elementem systemu wspomagania przedszkoli, szkół i placówek podniesienie jakości udzielanego wspomagania placówka doskonalenia nauczycieli poradnia psychologiczno-pedagogiczna szkoła biblioteka pedagogiczna 4 4 4

Klienci poradni dzieci od momentu urodzenia młodzież rodzice nauczyciele przedszkola, szkoły i placówki

Zadania poradni Dotychczasowe zadania zostały uporządkowane tematycznie i opisane w podziale na obszary, których dotyczą: diagnozowanie dzieci i młodzieży, udzielanie pomocy bezpośredniej uczniom oraz rodzicom realizacja zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno-wychowawczych wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek 6 6 6

i młodzieży jest prowadzone w szczególności w celu: Zadania poradni Diagnozowanie dzieci i młodzieży jest prowadzone w szczególności w celu: określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży wyjaśnienia mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu wskazania sposobu rozwiązania tego problemu 7 7 7

Efektem diagnozowania dzieci i młodzieży jest: Zadania poradni Efektem diagnozowania dzieci i młodzieży jest: wydanie opinii lub orzeczenia bezpośrednia pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dzieciom i młodzieży oraz ich rodzicom wspomaganie nauczycieli w pracy z dziećmi, młodzieżą oraz rodzicami

Zadania poradni Udzielanie bezpośredniej pomocy dzieciom i młodzieży oraz rodzicom, polega w szczególności na: prowadzeniu terapii dzieci i młodzieży oraz ich rodzin wspieraniu dzieci i młodzieży wymagających pomocy psychologiczno-pedagogicznej lub pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej udzielaniu pomocy rodzicom w rozpoznawaniu potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży oraz w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych

Pomoc bezpośrednia udzielana jest w formie: Zadania poradni Pomoc bezpośrednia udzielana jest w formie: indywidualnych lub grupowych zajęć terapeutycznych dla dzieci i młodzieży (w dotychczasowych przepisach nie było rozróżnienia na terapię indywidualną i grupową) terapii rodziny grup wsparcia mediacji interwencji kryzysowej warsztatów porad i konsultacji wykładów i prelekcji działalności informacyjno-szkoleniowej

Pomoc bezpośrednia realizowana jest w formie: Zadania poradni Pomoc bezpośrednia realizowana jest w formie: porad i konsultacji udziału w spotkaniach nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów udziału w zebraniach rady pedagogicznej warsztatów grup wsparcia wykładów i prelekcji prowadzenia mediacji interwencji kryzysowej działalności informacyjno-szkoleniowej organizowania i prowadzenia sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli,

Zadania poradni współpraca z przedszkolem, szkołą lub placówką, na pisemny wniosek jej dyrektora lub rodzica dziecka niepełnosprawnego lub pełnoletniego ucznia niepełnosprawnego w określeniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne

Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek Zaplanowanie i przeprowadzenie działań mających na celu poprawę jakości pracy przedszkola, szkoły lub placówki w zakresie: wynikającym z kierunków realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa oraz zmian wprowadzanych w systemie oświaty wymagań, których wypełnianie jest badane w procesie ewaluacji zewnętrznej, przez organy sprawujące nadzór pedagogiczny realizacji podstaw programowych rozpoznawania potrzeb dzieci i młodzieży oraz indywidualizacji procesu nauczania i wychowania analizy wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego oraz wyników sprawdzianów i egzaminów oraz potrzeb zdiagnozowanych na ich podstawie innych potrzeb wskazanych przez przedszkole, szkołę lub placówkę

Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek pomoc w diagnozowaniu potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki zaplanowanie form wspomagania i ich realizację wspólna ocena efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek obowiązkowym zadaniem poradni od 1 stycznia 2016 r.

Opinia Wydawana: na pisemny wniosek rodzica lub pełnoletniego ucznia, który powinien zawierać uzasadnienie w ciągu: nie dłużej niż 30 dni w szczególnie uzasadnionych przypadkach – 60 dni 7 dni od dnia przedstawienia zaświadczenia lekarskiego jeśli w celu wydania opinii niezbędne było przedstawienie zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia dziecka Poradnia może zwrócić się do dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki w celu uzyskania informacji o problemach dydaktycznych i wychowawczych dziecka o wydanie opinii, informując o tym osobę składająca wniosek.

Opinia zawiera: oznaczenie poradni wydającej opinię, numer opinii, datę wydania opinii podstawa prawna wydania opinii imię i nazwisko dziecka/pełnoletniego ucznia, jego numer PESEL, a w przypadku braku tego numeru serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość, datę i miejsce urodzenia oraz miejsce zamieszkania, nazwę i adres odpowiednio przedszkola, szkoły lub placówki oraz oznaczenie oddziału przedszkolnego w przedszkolu, oddziału w szkole lub grupy wychowawczej w placówce określenie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka lub pełnoletniego ucznia oraz opis mechanizmów wyjaśniających jego funkcjonowanie w odniesieniu do problemu zgłaszanego we wniosku o wydanie opinii stanowisko w sprawie, której dotyczy opinia oraz szczegółowe jego uzasadnienie wskazania dla nauczycieli dotyczące pracy z dzieckiem/pełnoletnim uczniem wskazania dla rodziców dotyczące pracy z dzieckiem /pełnoletniego ucznia, które powinien stosować w celu rozwiązania zgłaszanego problemu imiona i nazwiska oraz podpisy specjalistów, którzy sporządzili opinię podpis dyrektora poradni

Wniosek rodziców lub pełnoletniego ucznia Pisemny wniosek rodziców lub pełnoletnich uczniów składa się w postaci papierowej lub elektronicznej Wniosek jest niezbędny do: wydania opinii, przekazania kopii opinii do przedszkola, szkoły lub placówki, wydania informacji o wynikach diagnozy przeprowadzonej w poradni, współpracy ze szkołą w celu określenia niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich do potrzeb ucznia niepełnosprawnego

Prezentacje opracowali: Elżbieta Neroj naczelnik Wydziału Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych Elzbieta.Neroj@men.gov.pl Bożena Adamus główny specjalista - Wydział Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych Bozena.Adamus@men.gov.pl Departament Zwiększania Szans Edukacyjnych tel. 22 34 74 228, sekretariat_dzse@men.gov.pl 18