Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rekrutacja do klasy I SP w roku szkolnym 2016/2017.
Advertisements

Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w warunkach MOW Zadania dyrektora, organizacja pracy zespołów, opracowywania IPET Wydział Specjalnych Potrzeb.
Podstawy prawne współpracy PPP ze szkołami. Podstawa prawna działania Poradni ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
KONCEPCJA PRACY Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Nisku na lata
Egzamin Gimnazjalny Podstawa prawna Rozdział 3b Ustawy z dnia r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianamiUstawy Rozporządzenie MEN z.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Art. 42 ustawy – Karta Nauczyciela Organizacja pracy świetlicy szkolnej Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
WNIOSKI Z KONTROLI I NADZORU NAD REALIZACJĄ ZADAŃ POMOCY SPOŁECZNEJ
Akty prawne opublikowane
Spotkanie z rodzicami- inauguracja roku szkolnego 2016/
Kształcenie osób niebędących obywatelami polskimi oraz obywateli polskich pobierających naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH W PSP NR2 IM.J.KORCZAKA W KLUCZBORKU   Na.
Sześciolatek idzie do szkoły
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
Dz.U Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe
Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Morawicy
Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Łodzi
Programy nauczania.
UCZEŃ OBJĘTY KSZTAŁCENIEM SPECJALNYM – PRAWIDŁOWE ODCZYTYWANIE ORZECZEŃ I OPINII PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ NA POTRZEBY SIO OPRACOWAŁY:
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM STO KATOWICE
Sześciolatek idzie do szkoły
Autor: Marzenna Czarnocka
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 8 sierpnia 2017 r
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach Podstawa prawna : ROZPORZĄDZENIE.
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
Dokumentacja przebiegu nauczania
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Dokumentacja szkolna w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej
WSPÓŁPRACA SZKOŁY Z SPT W NOWOGARDZIE
Zmiany w prawie oświatowym
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Dostosowanie warunków i form przeprowadzania. w roku szk
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w systemie oświaty w świetle zmian prawnych i finansowych Warszawa, kwiecień 2018 r. Opracowanie: Emilia.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Egzamin ósmoklasisty 2019.
ZEBRANIE DLA RODZICÓW ROK SZKOLNY 2018/2019 Rybnik dn
„Ramowe plany nauczania” Szczecin, dnia 01 października 2018 r.
EGZAMIN ÓSMOKLASISTY ROK SZKOLNY 2018/2019
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Egzamin ósmoklasisty rok szkolny 2018/2019.
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
Arkusze organizacji pracy szkoły
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Współpraca z placówkami wspierającymi rozwój ucznia
OŚRODEK KOORDYNACYJNO- REHABILITACYJNO- OPIEKUŃCZY W SPECJALNYM OŚRODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM NR 2 W GDAŃSKU.
DZIELNICOWE CENTRUM INTEGRACJI
DZIELNICOWE CENTRUM INTEGRACJI
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
KONFERENCJA DLA DYREKTORÓW PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNYCH
Kształcenie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami w przedszkolach, szkołach i placówkach. Aneta Żurek
Opiniowanie zmian do arkuszy organizacji
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Wspomaganie pracy szkół
w świetle Ustawy „Za Życiem”
Wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach

Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r., poz. 1591) „Nowe” rozporządzenie ma zastosowanie do pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej w przedszkolach, szkołach podstawowych, ponadpodstawowych i innych placówkach. W przypadku uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych obowiązuje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 roku ze zmianami „dostosowującymi” aż do czas zakończenia kształcenia w tych szkołach.

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, szkole i placówce, w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu placówki i środowisku społecznym

………………………………………….......... ………………………………………………… ……………………………………………….... Potrzeba objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną wynika w szczególności: ? ………………………………………….......... ………………………………………………… ……………………………………………….... ………………………………………………….

Przedszkola/Szkoły Dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego; Dzieci z orzeczeniami o potrzebie nauczania indywidualnego; Dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego oraz indywidualnego nauczania; Dzieci z opiniami o zindywidualizowanej ścieżce wychowania/kształcenia; Dzieci z opiniami poradni psychologiczno-pedagogicznej; Dzieci bez orzeczeń i opinii.

§ 6 W przedszkolu/szkole/placówce/ w szkole dla dorosłych pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie:

Zajęcia rozwijające uzdolnienia – do 8 uczniów; Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne (uczniowie z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się) - do 5 uczniów; Zajęcia logopedyczne – do 4 uczniów; Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne (uczniowie przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym) - do 10, lub więcej;

Inne zajęcia o charakterze terapeutycznym (dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi mających problemy w funkcjonowaniu w przedszkolu, szkole lub placówce oraz z aktywnym i pełnym uczestnictwem w życiu przedszkola, szkoły lub placówki) - do 10; Zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się; Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze (uczniowie mający trudności w nauce) - do 8 uczniów; Klasy terapeutyczne – do 15 uczniów.

W przedszkolu, szkole i placówce pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom uczniów i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń. Dyrektor przedszkola, szkoły lub placówki organizuje wspomaganie przedszkola, szkoły i placówki w zakresie realizacji zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej polegające na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

ZINDYWIDUALIZOWANA ŚCIEŻKA KSZTAŁCENIA dla uczniów, którzy mogą uczęszczać do przedszkola/szkoły, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające w szczególności ze stanu zdrowia nie mogą realizować wszystkich zajęć wspólnie z rówieśnikami; obejmuje wszystkie zajęcia realizowane wspólnie z oddziałem oraz indywidualnie z uczniem; wymaga analizy funkcjonowania ucznia na terenie szkoły oraz efektów udzielanej dotychczas pomocy; opinia wydawana nie dłużej niż na rok szkolny. ZINDYWIDUALIZOWANA ŚCIEŻKA KSZTAŁCENIA

Wymagana dokumentacja określająca: trudności w funkcjonowaniu; wpływ przebiegu choroby na funkcjonowanie ucznia w przedszkolu lub szkole oraz ograniczenia w zakresie możliwości udziału ucznia w zajęciach wychowania przedszkolnego lub zajęciach edukacyjnych wspólnie z oddziałem przedszkolnym lub szkolnym; opinię nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem, o funkcjonowaniu ucznia w przedszkolu lub szkole.

Wieloetapowy proces wydawania opinii dotyczącej zindywidualizowanej ścieżki wychowania/kształcenia szkoła do wniosku dołącza opinię przed wydaniem opinii poradnia przeprowadza analizę funkcjonowania ucznia wydana opinia zawiera m.in.: zakres, w jakim uczeń nie może brać udziału w zajęciach wspólnie z rówieśnikami; działania, jakie powinny być podjęte w celu usunięcia barier i ograniczeń

Nauczyciele prowadzący zajęcia z uczniem objętym zindywidualizowaną ścieżką podejmują działania ukierunkowane na poprawę funkcjonowania ucznia w przedszkolu lub szkole.

Zadania nauczycieli, wychowawców i specjalistów: rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych; określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów; rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły lub placówki; podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału uczniów w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania; współpraca z poradnią w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania uczniów, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły lub placówki oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania ucznia oraz planowania dalszych działań.

W przypadku stwierdzenia, że uczeń wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, nauczyciel, wychowawca grupy wychowawczej lub specjalista niezwłocznie udzielają uczniowi tej pomocy w trakcie bieżącej pracy z uczniem i informują o tym: w przypadku szkoły i placówki, w której funkcjonuje szkoła – wychowawcę klasy; w przypadku przedszkola i placówki, w której nie funkcjonuje szkoła – dyrektora przedszkola lub placówki.

Wychowawca klasy lub dyrektor przedszkola lub placówki informuje innych nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z uczniem, jeżeli stwierdzi taką potrzebę, oraz we współpracy z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub specjalistami planuje i koordynuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w ramach zintegrowanych działań nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów oraz bieżącej pracy z uczniem.

W przypadku stwierdzenia przez wychowawcę klasy lub dyrektora przedszkola lub placówki, że konieczne jest objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w formach, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 1–3, ust. 2 pkt 1–7, ust. 3 pkt 1–4 oraz ust. 4 pkt 1, dyrektor przedszkola, szkoły lub placówki ustala formy udzielania tej pomocy, okres ich udzielania oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane.

§ 23 ust. 1 O potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną informuje się rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia. § 23 ust. 2 O ustalonych dla ucznia formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, dyrektor przedszkola, szkoły lub placówki, niezwłocznie informuje pisemnie, w sposób przyjęty w danym przedszkolu, szkole lub placówce, rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia.

§ 20 ust. 7 Wychowawca klasy lub dyrektor przedszkola lub placówki, o której mowa w art. 2 pkt 7 ustawy, oraz nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych lub specjaliści, planując udzielanie uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, współpracują z rodzicami ucznia albo pełnoletnim uczniem oraz, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami, o których mowa w § 5.

§ 20 ust. 8 W przypadku uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści udzielający uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej wspierają nauczycieli obowiązkowych zajęć edukacyjnych w dostosowaniu sposobów i metod pracy do możliwości psychofizycznych ucznia.

Konieczność dokonywania oceny efektywności udzielonej pomocy i formułowania wniosków dotyczących dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia; Konieczność współpracy nauczycieli i specjalistów, wychowawców, w zakresie wspierania ucznia i udzielania pomocy.

Wniosek o przeprowadzenie diagnozy problemu ucznia Działania, podejmowane przypadku, gdy udzielana uczniowi pomoc psychologiczno-pedagogiczna nie przynosi pożądanych efektów Wniosek o przeprowadzenie diagnozy problemu ucznia Dyrektor występuje z wnioskiem do poradni psychologiczno-pedagogicznej, za zgodą rodziców ucznia, o przeprowadzenie diagnozy problemu i wskazanie sposobu rozwiązania problemu. Wniosek musi zawierać informacje o: rozpoznanych potrzebach oraz potencjale rozwojowym ucznia; występujących trudnościach w funkcjonowaniu lub szczególnych uzdolnieniach; podjętych działaniach, efektach i wioskach dotyczących dalszej pracy.

Dyrektor powinien planować i prowadzić wspomaganie mające na celu, m Dyrektor powinien planować i prowadzić wspomaganie mające na celu, m.in. podejmowanie działań mających na celu podnoszenie jakość udzielanej pomocy. Wsparcie merytoryczne dla nauczycieli, wychowawców i specjalistów – zgodnie z § 28 – na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki, zapewniają poradnie oraz placówki doskonalenia nauczycieli.

Orzeczenie o niepełnosprawności Orzeczenie o potrzebie wydawane przez powiatowe/miejskie/wojewódzkie zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności zawiera wskazanie do uprawnień i ulg, np. korzystania z miejsca parkingowego przeznaczonego dla osób z niepełnosprawnością, ulgi rehabilitacyjnej oraz na leki, i in. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydawane przez zespoły orzekające w publicznych poradniach psychologiczno - pedagogicznych jest podstawą do specjalnej organizacji nauczania z uwagi na niepełnosprawność, zagrożenie niedostosowaniem społecznym oraz niedostosowanie społeczne

EDUKACJA SPECJALNA WŁĄCZAJĄCA INTEGRACYJNA

SYSTEM EDUKACJI DLA DZIECKA Możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół; Dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych; Realizacja prawa do kształcenia wychowania i opieki stosownie wieku i osiągniętego rozwoju; Opieka przez umożliwienie realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia; Dostosowanie form, programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych; Indywidualizacja pracy na zajęciach; Dostosowanie wymagań edukacyjnych.

ORZECZENIA O POTRZEBIE KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO wydawane: dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnościami dzieciom i młodzieży niesłyszącym, słabosłyszącym, niewidomym, słabowidzącym, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z niepełnosprawnościami sprzężonymi zagrożonym niedostosowaniem społecznym niedostosowanym społecznie

Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1578) Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2015 r., poz. 1113 ) Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1652)

Wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy Rozporządzenie określa warunki organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego: niepełnosprawnych; niedostosowanych społecznie; zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy

IPET - indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny wzbogacono o: działania nauczycieli podnoszące kompetencje komunikacyjne oraz wzmacniające uczestnictwo dziecka w życiu przedszkolnym/szkolnym wykorzystywanie technologii wspomagających kształcenie wybrane zajęcia wychowania przedszkolnego/zajęcia edukacyjne realizowane indywidualnie z uczniem lub w grupie liczącej do 5 uczniów

Zobowiązanie zespołu opracowującego indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny do uwzględnienia w nim diagnozy i wniosków sformułowanych na jej podstawie. Program opracowuje się na okres na jaki zostało wydane orzeczenie, nie dłużej niż etap edukacyjny. Terminy: do 30 września, roku szkolnego, w którym uczeń rozpoczyna naukę, 30 dni od dni od złożenia orzeczenia.

Spotkania zespołu odbywają się w mirę potrzeb, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku szkolnym. Zespół co najmniej dwa razy w roku szkolnym dokonuje okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, uwzględniając ocenę efektywności programu, dokonuje modyfikacji programu.

Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania dziecka uwzględnia w szczególności: indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne, mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia: w zależności od potrzeb, zakres i charakter wsparcia ze strony nauczycieli, specjalistów, asystentów lub pomocy nauczyciela; przyczyny niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu ucznia, w tym bariery i ograniczenia utrudniające funkcjonowanie i uczestnictwo ucznia w życiu przedszkolnym lub szkolnym, a w przypadku ucznia realizującego wybrane zajęcia wychowania przedszkolnego lub zajęcia edukacyjne indywidualnie lub w grupie liczącej do 5 uczniów, zgodnie ze wskazaniem zawartym w programie – także napotykane trudności w zakresie włączenia ucznia w zajęcia realizowane wspólnie z oddziałem przedszkolnym lub szkolnym, a w przypadku innej formy wychowania przedszkolnego – wspólnie z grupą, oraz efekty działań podejmowanych w celu ich przezwyciężenia.

Dokumentowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej Nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści udzielający uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej prowadzą dokumentację zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 7 ustawy. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2017 r., poz. 1646). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2014 r., poz. 1170 ze zm.).

Dokumentowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej c. d. § 11 ust Dokumentowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej c.d. § 11 ust.1 Przedszkole, szkoła i placówka prowadzą dzienniki innych zajęć niż zajęcia wpisywane odpowiednio do dziennika zajęć przedszkola, dziennika lekcyjnego, dziennika zajęć w świetlicy oraz dziennika zajęć, o którym mowa w § 10 ust. 1, jeżeli jest to uzasadnione koniecznością dokumentowania przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej, w szczególności zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia odpowiednio dzieci, uczniów, słuchaczy lub wychowanków. ust. 2 Do dziennika innych zajęć wpisuje się imiona i nazwiska odpowiednio dzieci, uczniów, słuchaczy lub wychowanków, daty i tematy przeprowadzonych zajęć, liczbę godzin tych zajęć oraz odnotowuje się obecność odpowiednio dzieci, uczniów, słuchaczy lub wychowanków. Przeprowadzenie zajęć nauczyciel potwierdza podpisem.

ust. 3 Do dziennika innych zajęć, w przypadku zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, wpisuje się w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona odpowiednio dzieci, uczniów, słuchaczy lub wychowanków oraz oddział, do którego uczęszczają odpowiednio dzieci, uczniowie, słuchacze lub wychowankowie, adresy poczty elektronicznej rodziców i numery ich telefonów, jeżeli je posiadają, indywidualny program pracy z dzieckiem, uczniem, słuchaczem lub wychowankiem, a w przypadku zajęć grupowych – program pracy grupy, tygodniowy rozkład zajęć, daty i czas trwania oraz tematy przeprowadzonych zajęć, ocenę postępów i wnioski dotyczące dalszej pracy z dzieckiem, uczniem, słuchaczem lub wychowankiem oraz odnotowuje się obecność dzieci, uczniów, słuchaczy lub wychowanków na zajęciach. Przeprowadzenie zajęć nauczyciel potwierdza podpisem.

§ 18 Pedagog, psycholog, logopeda, doradca zawodowy, terapeuta pedagogiczny lub inny specjalista zatrudniony w przedszkolu, szkole lub placówce prowadzi dziennik, do którego wpisuje tygodniowy rozkład swoich zajęć, zajęcia i czynności przeprowadzone w poszczególnych dniach, w tym informacje o kontaktach z osobami i instytucjami, z którymi współdziała przy wykonywaniu swoich zadań, oraz imiona i nazwiska dzieci, uczniów, słuchaczy lub wychowanków, objęcie tych różnymi formami pomocy, w szczególności pomocą psychologiczno-pedagogiczną.

§ 19 Przedszkole, szkoła i placówka gromadzi, w indywidualnej teczce, dla każdego dziecka, ucznia, uczestnika zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, słuchacza lub wychowanka objętego odpowiednio kształceniem specjalnym, zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi lub pomocą psychologiczno-pedagogiczną dokumentację badań i czynności uzupełniających prowadzonych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę, doradcę zawodowego, terapeutę pedagogicznego, lekarza oraz innego specjalistę, a także indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne, o których mowa w art. 127 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, oraz indywidualne programy zajęć, o których mowa w § 12 ust. 2 i 3.

INDYWIDUALNE NAUCZANIE z ramowego planu nauczania organizowane z uwagi na stan zdrowia uniemożliwiający lub znacznie utrudniający uczęszczanie do przedszkola lub szkoły organizowane po zasięgnięciu opinii rodziców w zakresie czasu prowadzenia zajęć prowadzone w miejscu pobytu dziecka realizowane przez wszystkie obowiązkowe zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2017 r., poz. 1616) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2014 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2014 r., poz. 1157) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2017 r., poz. 1656)

Organizuje się na czas określony, wskazany w orzeczeniu, w sposób zapewniający wykonanie zaleceń; Prowadzone przez nauczycieli, których wyznacza dyrektor. Z tym że zajęcia dla uczniów klas I-III powierza się jednemu/dwóm nauczycielom; Wymiar określony w rozporządzeniu (wyższy za zgodą organu prowadzącego, w uzasadnionych przypadkach niższy na wniosek rodziców);

Treści wynikają z podstawy programowej; Odstąpienie od realizacji niektórych treści, stosownie do możliwości psychofizycznych dziecka/ucznia, za zgodą rodziców, na wniosek nauczyciela; Dyrektor określa sposób realizacji zajęć prowadzonych w ramach praktycznej nauki zawodu;

Zapewniając pełny osobowy rozwój dziecka lub ucznia, integrację ze środowiskiem przedszkolnym, szkolnym, nauczyciele prowadzący zajęcia obserwują funkcjonowanie dziecka/ucznia w zakresie możliwości jego uczestniczenia w życiu placówki. Dyrektor uwzględniając aktualny stan zdrowie oraz wnioski z obserwacji podejmuje działania umożliwiające kontakt dziecka/ucznia z dziećmi/uczniami w grupie/klasie. Dyrektor organizuje również różne formy uczestnictwa ucznia w życiu szkolnym (m.in. zajęcia rozwijające zainteresowania oraz wybrane zajęcia edukacyjne)

Zajęcia indywidualnego nauczania organizowane dla dzieci, których stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły/przedszkola, posiadających orzeczenie wydane przed 1 września 2017 r. mogą być organizowane odpowiednio w szkole/przedszkolu jeżeli: w orzeczeniu wskazano taką możliwość, szkoła/przedszkole dysponuje pomieszczeniami do końca okresu na jaki wydano orzeczenie, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego 2017/2018. Analogiczne rozwiązania w rozporządzeniu zmieniającym w § 2

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1534) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 sierpnia 2015 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 843 ze zm.) Wymagania edukacyjne, dostosowuje się do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia

Dziękuję za uwagę