Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego przedmioty przyrodnicze – XII
Część II przedmioty przyrodnicze Egzamin próbny z przedmiotów przyrodniczych odbył się 7 grudnia 2017r., w którym uczestniczyło 139 uczniów. Zestaw standardowy zawierał 24 zadania zamknięte i składał się z czterech części: biologii, chemii, fizyki i geografii. Każdy z przedmiotów reprezentowany był przez sześć zadań różnego typu: wielokrotnego wyboru, prawda-fałsz.
Bardzo trudne Trudne Umiarkowanie trudne Łatwe Bardzo łatwe 1 12 11 4
Mocne strony Uczniowie dobrze : wskazują cechy adaptacyjne w budowie tkanek roślinnych do pełnienia określonych funkcji wskazują współdziałanie mięśni, ścięgien, kości i stawów w prawidłowym funkcjonowaniu układu ruchu przedstawiają zasady profilaktyki chorób – w szczególności drogi zakażenia się wirusami HBV i HCV rozpoznają właściwości materii o różnych stanach skupienia, znają pojęcie rozszerzalności temperaturowej ciał i odczytują dane z tabeli w tym zakresie określają położenie geograficzne punktów na mapie, oraz podają najważniejsze geograficzne następstwa ruchów Ziemi
Zagadnienia wymagające poprawy Uczniowie słabo: wykorzystują wielkości fizyczne do opisu poznanych zjawisk lub rozwiązania prostych zadań obliczeniowych planują doświadczenie dotyczące konstrukcji obwodu elektrycznego według zadanego schematu wyznaczają moc żarówki zasilanej z baterii za pomocą woltomierza i amperomierza wyciągają poprawne i trafne wnioski
uzasadniają potrzeby klasyfikowania organizmów posługują się pojęciami: amplituda drgań, okres, częstotliwość, ognisko i ogniskowa, mają trudności w opisie biegu promieni przechodzących przez soczewkę skupiającą i rozpraszającą wyznaczają gęstość substancji, z jakiej wykonano przedmiot w kształcie prostopadłościanu mając do dyspozycji różne przyrządy pomiarowe uzasadniają potrzeby klasyfikowania organizmów planują doświadczenia, w wyniku którego można otrzymać wodorotlenek wnioskują o wyniku reakcji strąceniowej na podstawie tabeli rozpuszczalności soli i wodorotlenków 9
tworzą nazwy alkoholi oraz ich wzorów sumarycznych i strukturalnych znają rodzaje odczynników wykrywających obecność białka w różnych produktach spożywczych opisują obiekty znajdujące się na Liście Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego Ludzkości przedstawiają cechy położenia i środowiska geograficznego Antarktyki i Arktyki 10
WNIOSKI Wykonalność testu na poziomie 50,5 % - test był umiarkowanie trudny dla naszych uczniów. Uczniom trudność sprawiły zadania wymagające dokładniejszej analizy popartej ugruntowaną wiedzą. Uczniowie dobrze odczytują wszelkie dane zawarte w tekstach, tabelach, diagramach czy wykresach, potrafią odnaleźć niezbędne informacje, natomiast mają trudności z ich poprawną analizą oraz interpretacją zależnie od treści i potrzeb zadania. Uczniowie nie potrafią praktycznie wykorzystać posiadanej wiedzy (czego dotyczyła zdecydowanie większa ilość zadań) Duża absencja uczniów na zajęciach dodatkowych (które mają na celu przypomnienie, usystematyzowanie oraz głębokie utrwalenie wiedzy i umiejętności już zrealizowanych ) wpłynęła w znacznym stopniu na wynik testu. Bardzo ważne jest uczestnictwo uczniów w zajęciach dodatkowych w celu powtórzenia i utrwalenia materiału.
Dziękuję za uwagę