KDP W POLSCE Autor: Adam Maćkowiak.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Waldemar Węgrzyn Dyrektor Projektu
Advertisements

Przygotowanie budowy linii dużych prędkości Warszawa – Łódź – Wrocław/Poznań Warszawa, 28 sierpnia 2009 r.
Skrócenie czasu jazdy na odcinku Warszawa – Katowice
Zasady określania zdolności przepustowej linii kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. mgr inż. Ricardo Grabowski Biuro Eksploatacji.
Program budowy linii dużych prędkości w Polsce
Studium wykonalności - dokumentacja przedprojektowa
Z Modernizacja linii E 65 - Południe na odcinku Grodzisk Mazowiecki – Kraków/Katowice – Zwardoń/Zebrzydowice – granica państwa Andrzej Biały – Kierownik.
Możliwości lokalizacji stacji KDP w zachodniej części woj. łódzkiego
Z Modernizacja linii E 65 - Południe na odcinku Grodzisk Mazowiecki – Kraków/Katowice – Zwardoń/Zebrzydowice – granica państwa Andrzej Góźdź – Kierownik.
Kierunki rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce
SITK Radom - XX Radomskie Dni Techniki
W MINISTERSTWIE TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ
Konferencja Promocyjna Sektorowego Programu Operacyjnego Transport
Projekty Spółek Grupy PKP realizowane w ramach SPO- Transport na lata Łódź, 6 czerwca 2008 r.
Kierunki rozwoju infrastruktury transportowej na Mazowszu
Kierunki rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce
Kierunki rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce
Program budowy linii dużych prędkości
Kierunki rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce Katowice, r. Konrad Gawłowski Zastępca Dyrektora Centrum Kolei Dużych Prędkości.
Studium wykonalności – -dokumentacja przedprojektowa
Restrukturyzacja Łódzkiego Węzła Kolejowego
TRANSPORT KOLEJOWY INFRASTRUKTURA.
KONFERENCJA ROZKŁADOWA
Toruń, 29. listopada 2007 Konferencja prasowa Nowy rozkład jazdy 2007/8 w województwie kujawsko-pomorskim.
STAN PRZYGOTOWAŃ POLSKIEJ INFRASTRUKTURY KOLEJOWEJ DO EURO 2012
Studium wykonalności - dokumentacja przedprojektowa
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Centrum Kolei Dużych Prędkości
Kierunki rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce
MATERIAŁ INFORMACYJNY o planach inwestycyjnych
Marek Kubera, Dyrektor Projektu w PKP Polskie Linie kolejowe S.A.
Marek Kubera, Dyrektor Projektu w PKP Polskie Linie kolejowe S.A.
Kierunki rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce
Centrum Kolei Dużych Prędkości Zakres i harmonogram Studium Wykonalności linii Warszawa – Łódź – Poznań/Wrocław Warszawa, 30 listopada 2010.
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
Potrzeby Przewozów Regionalnych w obliczu rozwoju kolei dużych prędkości Warszawa,
Wstępne studium wykonalności dla projektu „Budowa nowej linii kolejowej w relacji Modlin – Płock” Prezentacja wyników prac.
Gorzów Wielkopolski 5 maj 2014 r.
ZASILANIE (ELEKTROENERGETYKA TRAKCYJNA) Struktura układu zasilania
Historia kolei na terenach południowej Polski
6. ZASILANIE Struktura układu zasilania
Poczuj przyjemność z podróży koleją w Kujawsko-Pomorskiem Dla rozwoju infrastruktury i środowiska POIiŚ Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez.
Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata Ocena wniosków pod kątem merytorycznym Kraków, 14 października 2015 r.
„Modernizacja linii kolejowej E30,
Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku Warszawa, 4 listopada 2015 r.
„ Gmina Bytom "Zintegrowane połączenie aglomeracji górnośląskiej z międzynarodowym portem lotniczym Katowice-Pyrzowice " Katowice, 10 grudzień 2008.
Projekt inwestycyjny modernizacji połączenia kolejowego objęty Programem Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko Wrocław – Poznań - Szczecin współfinansowany.
Podpisanie Umowy o Dofinansowanie dla zadania pn.
Wpływ realizacji projektu KDP na firmy działające w branży kolejowej
Krótsze podróże z Opola do Kędzierzyna Koźla i Katowic
Współczesne środki transportu
Wrócą pociągi na trasę Jarocin – Września – Gniezno
Kolejowa odnowa Modernizacja estakady w Gorzowie Wielkopolskim
Marek Kubera, Dyrektor Projektu w PKP Polskie Linie kolejowe S.A.
NOWOCZESNA INFRASTRUKTURA - KLUCZ DLA ROZWOJU GOSPODARCZEGO ŚLĄSKA
Waldemar Węgrzyn Dyrektor Projektu
Zarządca infrastruktury Krajowy Program Kolejowy
Wygodniej w podróż ze Szczecina
Forum Inwestycyjne Warszawa, 11 stycznia 2018 r..
V Plenarne Forum Inwestycyjne
Magistrala Transsyberyjska
Koncepcja modernizacji linii Wrocław – Jelenia Góra
Zarządca narodowej sieci linii kolejowych
Koleje Dużych Prędkości we Włoszech
Studium wykonalności - dokumentacja przedprojektowa
Koleje dużych prędkości w Belgii i Holandii
Kłodzko Miasto – kolej dostępniejsza dla podróżnych
CPK i jego wpływ na zmiany systemu transportowego na terenie Mazowsza
UPRZYWILEJOWANIE TRANSPORTU ZBIOROWEGO
PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Podsumowanie 2018 roku
VI Plenarne Forum Inwestycyjne
Zapis prezentacji:

KDP W POLSCE Autor: Adam Maćkowiak

KDP W POLSCE NIE MA Dziękuję za uwagę

Czym jest KDP? Kryterium uznania kolei za kolej dużej prędkości jest prędkość handlowa pociągów. Jest ona różna w różnych krajach według UIC jest to kolej osiągająca prędkość powyżej 250 km/h w USA według Federal Railroad Administration to kolej osiągająca prędkość powyżej 177 km/h

KDP według UE Kryteria określono w załączniku I do dyrektywy Rady 96/48 z dnia 23.07.1996 r. linie zbudowane specjalnie dla KDP, pozwalające na osiąganie v≥250 km/h linie zmodernizowane do standardu KDP, pozwalające na osiąganie v≥200 km/h linie o standardzie dostosowanym do KDP, posiadające szczególne cechy wynikające z trudnych warunków (np. położenie w terenie silnie zurbanizowanym lub górskim)

Czy w Polsce mamy już KDP? Moja odpowiedź: "Jest to złożona kwestia, można powiedzieć że tak ale nie do końca"

Centralna Magistrala Kolejowa Linia kolejowa nr 4 Grodzisk Maz. – Zawiercie Długość 224 km Łączy Warszawę z Krakowem i Katowicami

Centralna Magistrala Kolejowa

Historia budowy i eksploatacji CMK

Historia budowy i eksploatacji CMK Projektowanie w latach 1970 – 1971 Promienie łuków – 4000 m, odległość między osiami torów – 4,5 m Wybudowana w latach 1971 – 1977 Zelektryfikowana w latach 1979 – 1980 Początkowo linia wyłącznie towarowa, służąca głównie do wywozu węgla ze śląskich kopalni W roku 1984 na linię wyjechały pierwsze pociągi pasażerskie, kursujące z prędkością 140 km/h

Historia budowy i eksploatacji CMK W roku 1988 podniesiono maksymalną prędkość pociągów pasażerskich do 160 km/h W roku 1993 rozpoczęto modernizację – wymiana podkładów na strunobetonowe z przytwierdzeniami sprężystymi Rok 2000 – Eksperymentalny montaż pierwszych rozjazdów z ruchomymi dziobami krzyżownic pozwalających na jazdę 200 km/h w kierunku zasadniczym na stacji Psary

Historia budowy i eksploatacji CMK Rok 2000 – montaż nowej sieci trakcyjnej na odcinku 7 km. Opracowano nowy typ sieci pozwalający na jazdę z prędkością 250 km/h przy napięciu 3 kV prądu stałego Rok 2009 – rozpoczęcie montażu systemu ETCS poziomu 1 W latach 2010 – 2014 zmodernizowano odcinek Włoszczowa Pn. – Olszamowice do prędkości 200 km/h (nie ma obecnie przepisów zezwalających na jazdę z wyższą prędkością)

Historia budowy i eksploatacji CMK Modernizacja objęła wymianę sieci trakcyjnej, remont obiektów inżynierskich, punktowe palowanie podtorza, budowę trzech wiaduktów kolejowych w miejscach przejazdów Od 14.12.2014 r. pociągi ED250 Pendolino rozpoczęły kursowanie z prędkością 200 km/h na odcinku Zawiercie – Olszamowice, łączna długość odcinków z najwyższą dozwoloną prędkością wynosiła 77 km

Historia budowy i eksploatacji CMK 12.03.2017 r. rozpoczęły się prace modernizacyjne na stacjach Olaszmowice i Włoszczowa Pn., w związku z czym skrócono odcinek z dopuszczoną prędkością 200 km/h do 58 km

Czasy przejazdów Relacja 1983/84 1984/85 1988/89 2009/10 2014/15 2017/18 Warszawa - Katowice 4:06 3:00 2:42 2:28 2:29 2:16 Warszawa - Kraków 4:29 3:11 2:45 2:23 2:25 2:15

Perspektywy na przyszłość

Perspektywy na przyszłość W latach 70. planowano budowę północnego odcinka CMK Warszawa – Trójmiasto, jednakże projekt zaniechano i w zamian zmodernizowano linię kolejową nr 9, planuje się że na około połowie długości trasy pociągi będą kursować z prędkością 200 km/h Podniesienie prędkości jest planowane na grudzień 2018

Perspektywy na przyszłość Od grudnia 2017, według zapowiedzi PKP PLK do osiągnięcia prędkości 200 km/h gotowy będzie następny, 79- kilometrowy odcinek CMK między Grodziskiem Mazowieckim a Idzikowicami Docelowo cała CMK ma być zmodernizowana do prędkości 230 km/h

Perspektywy na przyszłość PKP PLK planuje podnieść dopuszczalną prędkość do 200 km/h również na innych liniach kolejowych: LK 131, odcinek Inowrocław – Tczew (127 km) LK6, Warszawa – Białystok, bliżej niesprecyzowany odcinek

Linia "Y"

Linia "Y" Projekt zupełnie nowej linii kolejowej Ma połączyć Warszawę (+Białystok i Lublin) z Poznaniem (+Szczecin, Gorzów i Berlin) i Wrocławiem (+Legnica, Wałbrzych, Jelenia G. i Praga) połączenie z CMK przez zmodernizowaną linię Łódź - Opoczno Długość ok. 450 km zgodna z TSI HS prędkość maksymalna 350 km/h zasilanie 25 kV AC łuki o promieniu minimalnym 7000 m

Linia "Y" Proponowany przebieg wg stadium wykonalności z 2013 roku

Szacowane czasy przejazdu Poznań Warszawa Wrocław 1:05 (3:26) 0:55 (2:05) 1:40 (3:38) 0:35 (1:08) 1:35 (2:26) 1:00 (2:55) Szacowane koszty budowy to 21 mld zł

"Y" i "mały Y"

Kalendarium grudzień 2008 – PKP PLK ogłasza przetarg na stadium wykonalności linii KDP w Polsce luty 2009 – wpłynęło 12 wniosków, 5 potencjalnych wykonawców zakwalifikowało się do dalszego etapu marzec 2010 – PKP PLK podpisało umowę na wykonanie stadium grudzień 2011 – minister Sławomir Nowak zapowiedział zamrożenie do 2030 roku wszelkich prac nad KDP po wykonaniu stadium wykonalności

Kalendarium styczeń 2012, prezes PKP PLK informuje że prace nad projektem nie zostały przerwane grudzień 2014 – Polska zgłosiła projekt do planu inwestycyjnego Komisji Europejskiej grudzień 2014 – PKP PLK podpisały umowę na opracowanie wstępnego stadium wykonalności dla przedłużenia KDP z Poznania do Berlina i z Wrocławia do Pragi

Rozpatrywane przedłużenia do Berlina i Pragi

Mapa dostępności czasowej warszawy

Kalendarium maj 2017 – w Warszawie odbywa się kongres kolei dużych prędkości na którym pokazano wyniki prac studialnych w zakresie realizacji KDP w Polsce wrzesień 2017 – rząd zapowiada budowę CPK w Baranowie pod Warszawą, plan obejmuje połączenie CPK z miastami za pomocą linii "Y". CPK byłby przystankiem pośrednim między Łodzią a Warszawą

Dziękuję za uwagę