KDP W POLSCE Autor: Adam Maćkowiak
KDP W POLSCE NIE MA Dziękuję za uwagę
Czym jest KDP? Kryterium uznania kolei za kolej dużej prędkości jest prędkość handlowa pociągów. Jest ona różna w różnych krajach według UIC jest to kolej osiągająca prędkość powyżej 250 km/h w USA według Federal Railroad Administration to kolej osiągająca prędkość powyżej 177 km/h
KDP według UE Kryteria określono w załączniku I do dyrektywy Rady 96/48 z dnia 23.07.1996 r. linie zbudowane specjalnie dla KDP, pozwalające na osiąganie v≥250 km/h linie zmodernizowane do standardu KDP, pozwalające na osiąganie v≥200 km/h linie o standardzie dostosowanym do KDP, posiadające szczególne cechy wynikające z trudnych warunków (np. położenie w terenie silnie zurbanizowanym lub górskim)
Czy w Polsce mamy już KDP? Moja odpowiedź: "Jest to złożona kwestia, można powiedzieć że tak ale nie do końca"
Centralna Magistrala Kolejowa Linia kolejowa nr 4 Grodzisk Maz. – Zawiercie Długość 224 km Łączy Warszawę z Krakowem i Katowicami
Centralna Magistrala Kolejowa
Historia budowy i eksploatacji CMK
Historia budowy i eksploatacji CMK Projektowanie w latach 1970 – 1971 Promienie łuków – 4000 m, odległość między osiami torów – 4,5 m Wybudowana w latach 1971 – 1977 Zelektryfikowana w latach 1979 – 1980 Początkowo linia wyłącznie towarowa, służąca głównie do wywozu węgla ze śląskich kopalni W roku 1984 na linię wyjechały pierwsze pociągi pasażerskie, kursujące z prędkością 140 km/h
Historia budowy i eksploatacji CMK W roku 1988 podniesiono maksymalną prędkość pociągów pasażerskich do 160 km/h W roku 1993 rozpoczęto modernizację – wymiana podkładów na strunobetonowe z przytwierdzeniami sprężystymi Rok 2000 – Eksperymentalny montaż pierwszych rozjazdów z ruchomymi dziobami krzyżownic pozwalających na jazdę 200 km/h w kierunku zasadniczym na stacji Psary
Historia budowy i eksploatacji CMK Rok 2000 – montaż nowej sieci trakcyjnej na odcinku 7 km. Opracowano nowy typ sieci pozwalający na jazdę z prędkością 250 km/h przy napięciu 3 kV prądu stałego Rok 2009 – rozpoczęcie montażu systemu ETCS poziomu 1 W latach 2010 – 2014 zmodernizowano odcinek Włoszczowa Pn. – Olszamowice do prędkości 200 km/h (nie ma obecnie przepisów zezwalających na jazdę z wyższą prędkością)
Historia budowy i eksploatacji CMK Modernizacja objęła wymianę sieci trakcyjnej, remont obiektów inżynierskich, punktowe palowanie podtorza, budowę trzech wiaduktów kolejowych w miejscach przejazdów Od 14.12.2014 r. pociągi ED250 Pendolino rozpoczęły kursowanie z prędkością 200 km/h na odcinku Zawiercie – Olszamowice, łączna długość odcinków z najwyższą dozwoloną prędkością wynosiła 77 km
Historia budowy i eksploatacji CMK 12.03.2017 r. rozpoczęły się prace modernizacyjne na stacjach Olaszmowice i Włoszczowa Pn., w związku z czym skrócono odcinek z dopuszczoną prędkością 200 km/h do 58 km
Czasy przejazdów Relacja 1983/84 1984/85 1988/89 2009/10 2014/15 2017/18 Warszawa - Katowice 4:06 3:00 2:42 2:28 2:29 2:16 Warszawa - Kraków 4:29 3:11 2:45 2:23 2:25 2:15
Perspektywy na przyszłość
Perspektywy na przyszłość W latach 70. planowano budowę północnego odcinka CMK Warszawa – Trójmiasto, jednakże projekt zaniechano i w zamian zmodernizowano linię kolejową nr 9, planuje się że na około połowie długości trasy pociągi będą kursować z prędkością 200 km/h Podniesienie prędkości jest planowane na grudzień 2018
Perspektywy na przyszłość Od grudnia 2017, według zapowiedzi PKP PLK do osiągnięcia prędkości 200 km/h gotowy będzie następny, 79- kilometrowy odcinek CMK między Grodziskiem Mazowieckim a Idzikowicami Docelowo cała CMK ma być zmodernizowana do prędkości 230 km/h
Perspektywy na przyszłość PKP PLK planuje podnieść dopuszczalną prędkość do 200 km/h również na innych liniach kolejowych: LK 131, odcinek Inowrocław – Tczew (127 km) LK6, Warszawa – Białystok, bliżej niesprecyzowany odcinek
Linia "Y"
Linia "Y" Projekt zupełnie nowej linii kolejowej Ma połączyć Warszawę (+Białystok i Lublin) z Poznaniem (+Szczecin, Gorzów i Berlin) i Wrocławiem (+Legnica, Wałbrzych, Jelenia G. i Praga) połączenie z CMK przez zmodernizowaną linię Łódź - Opoczno Długość ok. 450 km zgodna z TSI HS prędkość maksymalna 350 km/h zasilanie 25 kV AC łuki o promieniu minimalnym 7000 m
Linia "Y" Proponowany przebieg wg stadium wykonalności z 2013 roku
Szacowane czasy przejazdu Poznań Warszawa Wrocław 1:05 (3:26) 0:55 (2:05) 1:40 (3:38) 0:35 (1:08) 1:35 (2:26) 1:00 (2:55) Szacowane koszty budowy to 21 mld zł
"Y" i "mały Y"
Kalendarium grudzień 2008 – PKP PLK ogłasza przetarg na stadium wykonalności linii KDP w Polsce luty 2009 – wpłynęło 12 wniosków, 5 potencjalnych wykonawców zakwalifikowało się do dalszego etapu marzec 2010 – PKP PLK podpisało umowę na wykonanie stadium grudzień 2011 – minister Sławomir Nowak zapowiedział zamrożenie do 2030 roku wszelkich prac nad KDP po wykonaniu stadium wykonalności
Kalendarium styczeń 2012, prezes PKP PLK informuje że prace nad projektem nie zostały przerwane grudzień 2014 – Polska zgłosiła projekt do planu inwestycyjnego Komisji Europejskiej grudzień 2014 – PKP PLK podpisały umowę na opracowanie wstępnego stadium wykonalności dla przedłużenia KDP z Poznania do Berlina i z Wrocławia do Pragi
Rozpatrywane przedłużenia do Berlina i Pragi
Mapa dostępności czasowej warszawy
Kalendarium maj 2017 – w Warszawie odbywa się kongres kolei dużych prędkości na którym pokazano wyniki prac studialnych w zakresie realizacji KDP w Polsce wrzesień 2017 – rząd zapowiada budowę CPK w Baranowie pod Warszawą, plan obejmuje połączenie CPK z miastami za pomocą linii "Y". CPK byłby przystankiem pośrednim między Łodzią a Warszawą
Dziękuję za uwagę