Podstawy sieci komputerowych Sieci LAN
Czym jest sieć? Sieć komputerową stanowią dwa i więcej komputerów, które udostępniają swoje źródła.
Składniki sieci komputerowej hosty – czyli komputery sieciowe, dzięki którym użytkownicy mają dostęp do sieci; serwery – stale włączone komputery o dużej mocy obliczeniowej, wyposażone w pojemną i wydajną pamięć operacyjną i pamięć masową; medium transmisyjne – nośnik informacji, realizujący funkcję kanału komunikacyjnego. Są to kable: miedziane i światłowodowe i/lub fale radiowe; sprzęt sieciowy – koncentratory, przełączniki, routery, karty sieciowe, modemy, punkty dostępu; oprogramowanie – programy komputerowe zainstalowane na hostach, serwerach i innych urządzeniach sieciowych.
Klient-serwer (client/server),– architektura systemu komputerowego, w szczególności oprogramowania, umożliwiająca podział zadań (ról). Polega to na ustaleniu, że serwer zapewnia usługi dla klientów, zgłaszających do serwera żądania obsługi (service request)
Kim jest klient sieci Klientem sieci jest zwykle jej użytkownik, Strona klienta Jest to strona żądająca dostępu do danej usługi lub zasobu. Tryb pracy klienta: aktywny, wysyła żądanie do serwera, oczekuje na odpowiedź od serwera.
Czym jest serwer? Serwer można porównać do regału na książki – przechowuje i udostępnia pliki (serwer plików) Strona serwera Jest to strona świadcząca usługę lub udostępniająca zasoby. Tryb pracy serwera: pasywny, czeka na żądania od klientów, w momencie otrzymania żądania, przetwarza je, a następnie wysyła odpowiedź.
Mała sieć komputerowe z dedykowanym serwerem 14
Sieć z dedykowanym serwerem /ami Serwer aplikacji Dedykowany serwer udostępnia zasoby klientom. Nikt nie pracuje na serwerze. Serwer plików i drukarek Serwer pocztowy
Peer-to-Peer (P2P) model komunikacji w sieci komputerowej, zapewniający wszystkim hostom te same uprawnienia, w odróżnieniu od architektury klient-serwer
Mała sieć Peer-Peer PC Nie ma dedykowanego serwera (pracującego przez cały czas) Użytkownicy kontaktują się bezpośrednio ze sobą Nie ma podziału na serwer/stacja robocza
Mała sieć Peer-Peer PC Udostępnianie drukarki Każdy PC może podłączać jedną lub więcej drukarek od innych użytkowników
Mała sieć Peer-Peer PC Zaleta Brak serwera – obniżka kosztów
Mała sieć Peer-Peer PC Wady Użytkownicy są słabo zabezpieczeni, są narażeni na dostęp osób niepowołanych Duży problem jest sieć jest podłączona do Internetu
Mała sieć Peer-Peer PC Ogólnie Przy ilości 2-5 osób problemy nie są znaczące W przypadku większej ilości komputerów (powyżej 10) – jest to zły pomysł
Formy sieci Sieć lokalna A Local Area Network (LAN) Zasięg budynku Sieć rozległa A Wide Area Network (WAN) Zasięg ulicy, miasta, kraju
LAN sieć komputerowa łącząca komputery na określonym obszarze takim jak blok, szkoła, laboratorium, czy też biuro. Główne różnice LAN, w porównaniu z siecią WAN, to m. in. wyższy wskaźnik transferu danych, czy też mniejszy obszar geograficzny.
Formy dostępu do źródeł w sieci LAN Udostępnianie folderów (pliki są w folderach) Udostępnianie drukarek
Formy udostępniania danych (Windows) Tzw. proste – czyli dowolnemu użytkownikowi bez potrzeby posiadania konta, podobne jak systemie Windows 98 W oparciu o system kont Windows
Udostępnianie „nieproste” System oparty jest na systemie zabezpieczeń systemu Windows Zasoby (foldery lub drukarkę) udostępnia się użytkownikowi, który posiada konto
Grupa robocza Mała grupa komputerów, które pracują w sieci nie zapewniającej centralnej administracji zasobami. Każdy komputer w grupie roboczej posiada własną przechowywaną lokalnie bazę kont SAM (Security Account Manager) i dlatego użytkownik musi mieć stworzone konto na każdym komputerze, do którego chce się zalogować. Podczas pracy w grupie roboczej nie obowiązuje zasada pojedynczego konta i pojedynczego logowania. Grupa robocza jest preferowana wyłącznie w małych sieciach biurowych oraz domowych, ponieważ w miarę zwiększania ilości komputerów pracujących w sieci, znacznie komplikuje się zarządzanie nią.
Domena (windows) Domena Windows jest opracowanym przez firmę Microsoft logicznym sposobem organizacji pracy w sieci komputerów z systemem operacyjnym MS Windows. W domenie scentralizowane jest zarządzanie informacją o komputerach domeny, kontach użytkowników oraz zasadami obowiązującymi w sieci. Rozwiązanie to przeznaczone jest dla systemów Windows, jednak dzięki dodatkowemu oprogramowaniu praca w domenie możliwa jest także dla systemów Unix i Linux.
Różnice między grupą roboczą a domeną W grupie roboczej lista kont użytkowników, uprawnienia użytkowników i zabezpieczenia systemów (zasady) przechowywane są lokalnie, tzn. osobno na każdym komputerze wchodzącym w skład grupy roboczej. Każdy komputer jest jednostką autonomiczną. Aby móc pracować (zalogować się) na komputerze należącym do grupy roboczej, trzeba mieć konto na tym komputerze. W przypadku osób pracujących na więcej niż jednym komputerze oznacza to konieczność powielania kont na różnych komputerach (i pamiętanych do nich haseł). W domenie zarządzanie informacją o kontach użytkowników, komputerach domeny oraz zasadach obowiązujących w domenie jest scentralizowane. Komputery współdzielą bazę danych kont, zasad, zabezpieczeń, która znajduje się w kontrolerach domeny. W trakcie logowania się na konto w domenie Windows, dane użytkownika porównywane są z danymi zapisanymi w kontrolerze domeny. Przestaje mieć znaczenie, z którego konkretnie komputera loguje się dany użytkownik.
The Digital Living Network Alliance DLNA The Digital Living Network Alliance (DLNA) (dawniej Digital Home Working Group) jest międzynarodową organizacją skupiającą producentów elektroniki użytkowej, sprzętu komputerowego i urządzeń mobilnych. Głównym celem DLNA jest uporządkowanie standardów przewodowej i bezprzewodowej sieci komputerów osobistych (PC), elektroniki użytkowej i urządzeń mobilnych w domu i na drodze, aby były w stanie ze sobą się komunikować, stworzenia jednolitego środowiska dla współdzielenia nowych cyfrowych mediów. DLNA skupia się na dostarczaniu struktury wytycznych projektowania opartych na otwartych standardach razem ze świadectwem certyfikacji i logo programu, aby oficjalnie weryfikować zgodność i współpracę w produktach dla klientów. DLNA jest standardem komunikacji wykorzystywanym przez producentów elektroniki użytkowej dla umożliwienia współdzielenia zasobów multimedialnych w ramach sieci domowej.